Gå til innhold

NAV sjef sier at en Ukrainer får støtte i Norge tilsvarende en årslønn på 500 k er det ok?


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Synes det er litt surt når jeg selv jobber fulltidsjobb med krav om bachelor og hvor det nå skrikes etter arbeidskraft, allikevel får jeg bare 462k i året og det er etter tariff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (På 9.2.2024 den 12.34):

Men kollektiv beskyttelse gjelder kun mens krigen pågår. Forhåpentligvis er krigen ferdig snart. Da skal de med kollektiv beskyttelse hjem. Så hvordan er dette en investering? Jeg sier ikke at vi skal nekte å hjelpe, men noen investering er det ikke. 

Akkurat at de skal hjem tviler jeg på hvorfor er myndighetene så opptatt av og få de ut i jobb ? Og vil arbeidsgivere ha folk på kort arbeidsforhold ? Husker AP innførte noen regler for midlertidig ansettelser eller innleie eller åssen det var nei dette er nok permanent 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulltank skrev (25 minutter siden):

Hvorfor blir de betalt for å komme hit? 

Ser vel bra ut på papiret for EU 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bibbi_ said:

Det er alt for mye!! Hjelper ikke at de går på kurs. Tenk på alle uføre og minstepensjonister som har langt under det, og bare drømmer om å få 500.000 i året. Eller de med minstelønn, det er mange som tjener under 500.000 i året! 

Hvorfor hjelper det ikke at de går på kurs? Hvorfor skal uføre få plutselig få 500,000?

Hvorfor er de minstepensjonister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare ukrainske flyktninger som får utbetalinger som tilsvarer eller overstiger lønninger i fulltidsarbeid. Det gjelder alle som kommer til Norge  og bosettes i en kommune.  De får betalt for å gå på introduksjonskurs. Litt avhengig av hvor mange det er i husstanden og hvor høye boutgiftene er får de bostøtte og sosialstønad i tillegg.  Briller og tannbehandling  dekkes for nyankomne- en del av "bosettingspakken". Tannbehandling kan komme opp i store beløp. Barnehage og SFO dekkes. Foreldrene skal jo på intro-kurs. 

Så er det boutgiftene. Flyktninger bosettes i en bolig som kommunen skaffer dem. (I noen få tilfeller har flyktningen bekjente som hjelper med bolig, men det er unntak). Det er ofte snakk om boliger kommunen selv eier, og en del kommuner har egne boligframskaffere som har kontakt med private utleiere.

I de dyreste områdene kan månedlig husleie være 25 000 pr mnd for en familie med 5+ medlemmer.  Strøm i tillegg. 

Det betyr at mange får intro-stønad, bostøtte og sosialstønad som til sammen blir et ganske stort månedlig beløp. Man skal opp i en god arbeidsinntekt for å ende med det samme utbetalt. Og da skal man betale tannlegeutgifter, briller, SFO og barnehage selv. 

Dette er satsene for livsopphold.  Barnetrygd holdes utenfor når sosialstønad beregnes. 

Veiledende retningslinjer for økonomisk stønad for 2024 | Statsforvalteren i Agder

Det norske stønadsnivået er høyt sammenliknet med andre land. jeg er redd for at vi har laget et nivå som gjør at det ikke er interessant å prøve seg i en jobb fordi man uansett ikke kommer over det beløpet man har i stønader. Intro-kursene har varierende kvalitet rundt omkring. Også oppfølging fra flyktningtjenesten kan være så som så. Mottak/bosetting av flyktninger er svært ulikt organisert rundt i landet. Det er dessverre en god del flyktninger som har vært en del år her og fortsatt  ikke snakker norsk. De har jo krav på tolk, uansett, så det helt store presset på å lære seg norsk er det ikke. 

Folk er forskjellige, det gjelder selvsagt også flytninger. Noen er mer enn fornøyd med å få utbetalt penger av stat og kommune, andre har et driv til å klare seg selv. Og mange mellom der, selvsagt. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avispapir skrev (På 8.2.2024 den 18.26):

Hva skal de dra tilbake til? Utbomba "hjem"? Ingen jobb? Traumer?

Jeg skjønner de som vil dra tilbake og jeg skjønner de som blir værende. 

Det fins de som nå reiser tilbake til Ukraina på ferie for å ta botox, veneers og Restylane-behandlinger, så de får ganske ok med penger fra staten.  
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/8/2024 at 6:36 PM, GrønnNellik68 said:

Til de drar tilbake til ukraina?

 

Som jeg linket til, så var det en undersøkelse om at 1/3 ville bli boende, så det er ikke penger ut igjennom vinduet, og merk at deler av beløpet gjelder for introduksjonskurs bla i Norsk, samt bosetting.

Med tiden så vil de bli en ressurs i samfunnet.

Men jeg er dog enig i at man ikke skal *kaste* penger etter de, det må stilles krav for utbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal vi hjelpe våre Europeiske naboer, men det må gjøres på en økonomisk bærekraftig måte, og som er konstruert på en slik måte at støtten ikke skaper splid blant nordmenn og flyktningene.

Staten har allerede har satt en minstesats for stønader, så den bør benyttes også for flyktninger. For vi bør legge til grunn at beløpet som er satt som minstesats skal være mulig å leve av. Visst det ikke er tilfelle så får staten et forklaringsansvar, med bakgrunn i at det er mange av landets innbyggere som er henvist til å klare seg på den stønaden.

Hva er feil:

  • Størrelsen på beløpet vil gjør at vi tiltrekker oss flyktninger som ikke er reelle flyktninger, men kommer kanskje først og fremst på grunn av stønadens størrelse. 
  • Vi blir et foretrukket land å flykte til med påfølgende kostnader og press på eget boligmarked, helsesystem osv.
  • Vi gir opphold til menn i stridsdyktig alder som heller skulle vært i Ukraina og forsvart landet.
  • Vi tapper kanskje Ukraina for kompetanse med at vi tiltrekker oss høyt utdannede folk som kommer fra mindre risiko utsatte områder i Ukraina, som ville hjulpet landet med å opprettholde infrastrukturen.
  • 500K i støtte er ikke motivasjonsdrivende for å skaffe seg en jobb.

Kanskje tenke annerledes:

La oss tenke at det er en sammensatt gruppe som kommer og besitter ulik kompetanse. Kunne ikke denne kompetansen utnyttes ved at det kunne legges til rette for at de kunne opprette egne små selvhjulpne samfunn, hvor flyktningen selv stod for mange av tjenestene (leger, sykepleiere, lærere osv). Vet at mange vil bestride dette i et integreringsperspektiv, men flyktningene det her er snakk om er tiltenkt å returnere til hjemlandet når det er trygt. Og når det gjelder integrering så kunne det også kanskje gått enklere, ved at du lærte opp ressursene som var nevnt til å viderføre det til de andre, og på et språk de forsto. Norge skulle selvfølgelig stå for Norsk opplæringen til alle. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukrainere kan bli til gode ressurser for Norge samtidig som de får livsviktig hjelp. Jeg er mer for at man bruker slike beløp på ukrainske mennesker fremfor folk som hverken kan håndhilse, språket etter 20 år + i Norge og sender barna på koranskoler i hjemlandet.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (På 11.2.2024 den 18.52):

Hvorfor hjelper det ikke at de går på kurs? Hvorfor skal uføre få plutselig få 500,000?

Hvorfor er de minstepensjonister?

Hvorfor skal de som aldri har betalt skatt til dette landet bare få 500.000 sånn helt uten videre? Synes du ikke de som har betalt skatt og bygd opp dette landet  skal få like mye? Hvorfor skal uføre straffes for at de er for syke til å jobbe? Og leve et dårlig liv?  Det er ikke rart det kommer mange flere ukrainske hit til Norge enn nabolandene våre, når de kan leve et liv i sus og dus her. Og selvfølgelig skal vi hjelpe de så lenge det er krig i landet deres, men å betale de mer enn hva enkelte her i landet får er ikke rettferdig. Ikke i det hele tatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Bibbi_ said:

Hvorfor skal de som aldri har betalt skatt til dette landet bare få 500.000 sånn helt uten videre?

Det er ikke slik at de kommer over grensa, også er det rett på sosialen og få 500K, med de pengene følger det også med enkelte plikter, der introduksjonskurset alene står for vel halvparten

Synes du ikke de som har betalt skatt og bygd opp dette landet  skal få like mye? Hvorfor skal uføre straffes for at de er for syke til å jobbe? Og leve et dårlig liv? 

Hvor mye mener man at uføre skal få da? 400.000? 500.000? 600.000. Det at de plutselig skal få så mye går bare ikke, da er man nødt til og sette opp de resterende stønadene også, og det skal lønne seg og jobbe.

Det er ikke rart det kommer mange flere ukrainske hit til Norge enn nabolandene våre, når de kan leve et liv i sus og dus her.

Leve ett liv i sus og dus? De blir bosatt der det er plass og kapasitet, enkelte havner i en bygd på vestlandet med 1000-2000 innbyggere, mens andre havner i en kommunal leilighet i en blokk med alslags andre mennesker. Kommer du som enslig, så får du mindre utbetalt en om du kommer med 3 unger, og slik skal det være.

Og selvfølgelig skal vi hjelpe de så lenge det er krig i landet deres, men å betale de mer enn hva enkelte her i landet får er ikke rettferdig. Ikke i det hele tatt. 

Regner med at du sikter til minstepensjonister, det er selvfølgelig leit at de har mindre og rutte med nå enn før, men hvorfor er de minstepensjonister? Og integrere folk koster penger, flere av de har høy utdannelse som er etterspurt her i landet, og de vil på sikt være en ressurs heller enn en utgift, det aller viktigste vi kan gjøre for de er og sende de på språkkurs med engang slik at de lærer seg norsk og blir integrert, hvis man ikke gjør det risikerer man at de aldri lærer seg språket, og da kommer de iallefall INGEN vei og vil forbli en varig utgiftspost, og lære språket er det viktigste integreringstiltaket vi gjør.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av og til på en tiktoker som er ukrainsk og bosatt i Norge. Hun viser gladelig frem hva de «får» i Norge. Også de sidene de ikke er fornøyde med, som barnehage/skole/det beryktede bv osv. 

Men her er det shopping av alle slags klær, dyre klær som Helly Hansen etc, flere reiser til hjemlandet for påfyll av botox og behandling av veneers. Reiser til Tusenfryd, fjellturer, bergenturer etc. Det skjer noe som koster, hele tida. 

Shopping på iherb, klesshopping, opplevelser, mathandling, etc. Det skorter ikke på noenting og forbruket er HØYT. 

De fikk enebolig, bil, penger til klær (om jeg ikke tar feil, var det start på 15.000kr per person til klær, osv. 

Meldingene/kommentarene fra anfre ukrainere under videoene er gjentakende; «hva kan jeg gjøre for å få komme inn i Norge, jeg vil også ha det der. Jeg bor nå i Tyskland/England/annet land i Europa og vil komme til Norge, selvom det ser grått og kaldt ut.» de ber om tips til hva de skal gjøre for å komme seg hit, så det at de får de summene, spres som ild i tørt gress, og hun forteller gladelig. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er greit.
I Norge har alle fått mulighet til utdannelse og forholdsvis høye lønninger. At de som kommer hit skal få litt av det samme er vel ikke  urimelig. Et barn koster norske staten ca 60.000/år. Det tilsier nesten 1,2 mill de første 20 årene.
Som et av verdens rikeste land har vi råd til å dele litt selv om de som idag klager ofte er de som ikke benyttet seg av tilbudet om bedre utdannelse og lønn da de var yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...