Gå til innhold

Siste tidens drap og å lukke opp døra når noen ringer på.


Proaktiv

Anbefalte innlegg

Mange har vært engasjert i alle drapene  den siste tiden.
Og mitt inntrykk er at stadig flere blir redde , ofte med god grunn, når noen ringer på.
Hendelsen i vår familie var at noen ringte på og beboer lukket opp basert på en talebeskjed tilnyttet ringeklokka.
Men den som ringte på stemte ikke med den som ville inn.
I min nabokommune virker det som det var en identisk hendelse men med tragisk utgang som gjorde at an kvinne ble funnet død rett innenfor døra. Og den unge moren med et 1 års gammelt barn i Kristiansand døde også rett innenfor døra slik det ble beskrevet i avisene.

Jeg søkte i Google på "lukker du opp døra når noen ringer på" og så at dette har vært et tema mange ganger på Kvinneguiden fra 2017 til idag.
Men jeg hengte meg litt opp i en blogg fra en Øyvind Solstad (ikke med innlegg på KK) som referer til en melding fra Jim Waterson som er redaktør i Buzzfeed UK.
I Solstads innlegg kommenterer han bl.a. yngre kvinners svar der det frem at FLERTALLET VILLE IKKE ÅPNET DØRA.

Slik jeg forstår innlegget gjelder dette uavhengig av når på døgnet noen ringer på. Hva da om noen ringer på sendt på kvelden ?
Jeg må tilstå at jeg har sympati for de som sier de ikke vil åpne når vi ser hvor lite myndighetene gjør for å hindre vold og overgrep.
Men jeg har ingen sympati for politikere, politi og andre byråkrater som må ha sett hva som skjer og hvordan befolkningen reagerer.
Den "avvisningen" av de som ringer på er sannsynligvis basert på 2 ting. Det ene er troen på at det er en selger eller annet som beboer ikke har intensjon om å snakke med. Det andre er reddselen for å åpne for noen som vil deg vondt.

Men når det er så mange som halvparten av de spurte som ikke lukker opp er det grunn til å spørre hva årsaken. Jeg har også sett at enkelte av mine motdebatanter kaller dette for hysteri. Men er det det når vi ser et økende antall drap. Er det ikke da et tegn på at befolkningen ikke får den beskyttelsen de burde hatt krav på ? De siste dagene har jeg spurte noen yngre jenter som arbeidet på kaffebar om det samme, og deres svar var også at de ikke lukket opp om de ikke ventet besøk.

Og hvorfor vil ikke myndighetene fortelle om mulige tiltak slik Istanbul konvensjonen Kap. II, Art. 13, pkt 2 krever ? Norge ratifiserte Istanbul konvensjonen i april 2017, dvs ca 7 år siden. Og når jeg spør myndighetene hvor oversikten de skal legge ut finnes er det ingen som svarer.
Det er ikke uten grunn at noen mener myndighetene ønsker dem døde når de samme myndighetene nekter befolkningen informasjon som kunne reddet dem.

Jeg mener at alle som vurderer å stemme ved neste valg spør alle som står der og delere ut sine fine glansede brosjyrer "hvilke konkrete tiltak har de foreslått" (utenom å prate, utrede, forske, etc på dette) for å hindre vold og overgrep og hvorfor skal vi stemme på dem om partiets egne medlemmer ikke kan svare på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lukker ikke opp fordi jeg ikke vil ha besøk, ikke fordi jeg er redd. 

Merkelig konklusjon at man er redd og det er grunnen til at man ikke lukker opp. Redsel har ikke vært i mine tanker engang. Jeg er bare ikke interessert i uønsket besøk, det være seg venner, familie, kjente eller ukjente. ;)

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du ikke er redd er jo fint. Men det er faktisk mange som er redd av gode grunner. En haug med partnerdrap de siste ukene bekrefter det.
Men de som ikke er redde kan i mange tilfelle ikke forstå de som er redde. Min uformelle mikro forespørsel bekre4fter dessverre at det er mange som er redde og det er også en gruppe som må bli ivaretatt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...