Gå til innhold

Gode bibellærere


Anbefalte innlegg

Det er et tema her at folk finner skriften vanskelig å forstå, eller etterspør lærere. Her er noen tips til personer som altid har hatt god undervisning:

Norske:
- Jan Bygstad
- Charles Hansen

Engelskspråkelige
- John Ankerberg
- Amir Tsarfati
- Chuck Missler
- Charles Lawson

Legger opp en av Lawson her nå som heter Non negotionable foundational truths om helt sentrale ting alle kristne må ta til deg for å bli rotfestet i kristen tro, dette hører du skjeldent/aldri i DNK, den romersk katolske kirke etc, men dette er altså rett ut av bibelen og de som faktisk tror og går med Gud, har grep om dette:
 

 

Endret av En kristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk! Kan du forklara litt kva "non-negotiable foundational truths" er for noko? Prøvde å google, men eg veit ikkje heilt om eg lukkast! 

Anonymkode: c916d...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Kan du forklara litt kva "non-negotiable foundational truths" er for noko? Prøvde å google, men eg veit ikkje heilt om eg lukkast! 

Anonymkode: c916d...a06

Er engelsk vanskelig å forstå? Det betyr altså sentrale sannheter i kristen tro som man aldri kan forhandle om (eller diskutere). Hvis engelsk er vanskelig foreslår jeg de 2 norske jeg foreslo f.eks Jan Bygstad, men her er det værre å søke opp spesifike tema. Jeg pleier å følge engelsk for det er mer godt kristent stoff særlig fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk det går ann å sette på teksting på youtube. Desverre er Norge et lite land, det betyr også at det er få virkelig gode lærere her som legger ut gode prekener på f.eks youtube og har gjort det lett å søke fram.

Endret av En kristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte ikke disse her så jeg legger opp en fra One for Israel her, jødiske kristne (eller messianske jøder som de gjerne kaller seg), de har et spesielt perspektiv på skriften med mye kunnskap fra ortodoks jødedom. Israel er jo der bibelen er fra men kristendom er altså eldre enn det vi kaller "jødedom" eller "judaisme" i dag. Her er en med et jødisk forsvar for treenigheten:
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kristen skrev (5 minutter siden):

Er engelsk vanskelig å forstå? Det betyr altså sentrale sannheter i kristen tro som man aldri kan forhandle om (eller diskutere). Hvis engelsk er vanskelig foreslår jeg de 2 norske jeg foreslo f.eks Jan Bygstad, men her er det værre å søke opp spesifike tema. Jeg pleier å følge engelsk for det er mer godt kristent stoff særlig fra USA.

Ja, engelsk er litt vanskelig for meg å forstå. Særskild når det kjem til teologi eller spesifikke fag-termar osv.

Det eg kanskje mest lurer på er om "non-negotiable foundational truths" er ei retning innan evangelisme som er like bokstavtru som muslimane, altså meiner at Gud sjølv har ført Bibelen i pennen, heilt utan menneskeleg innblanding. 

Anonymkode: c916d...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, engelsk er litt vanskelig for meg å forstå. Særskild når det kjem til teologi eller spesifikke fag-termar osv.

Det eg kanskje mest lurer på er om "non-negotiable foundational truths" er ei retning innan evangelisme som er like bokstavtru som muslimane, altså meiner at Gud sjølv har ført Bibelen i pennen, heilt utan menneskeleg innblanding. 

Anonymkode: c916d...a06

Alle kristne tror (og vi kan bevise for de som vil høre) at skriften er innblåst av Gud. Tror du ikke det, er du heller ikke kristen, og da er det heler ingen vits å engasjere seg i denne tråden. Jeg snakker nå først og fremst til nye kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som ikke tror her, henviser jeg til den andre tråden jeg startet som heter "profetier beviser Guds eksistens", her tenkte jeg å peke mer mot gode lærere for de som alt tror.

Om du er i feil tråd kan du få med deg denne og tenke over i dag, dette er ingen utfyllende liste da det er hundrevis av de, men det er en lettfordøyelig intro til hva du kan finne i skriften, for kristendom er slettes ingen blind tro:
"Ti tydelige Kristus-profetier i GT (gamle testamentet)":
https://itro.no/tema/ti-tydelige-kristus-profetier-i-gt/

Endret av En kristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg vil sterkt anbefale deg å undersøke hvem broder William Marrion Branham er (1909-1965), han er Guds syvende-engel budbærer i denne endetids kirkealderen Laodicea. Han er profeten som oppfyller Malachi 4:5.

Jeg tror ikke det kan finnes en eneste person som dypt graver og undersøker om livet til Branham, budskapet, hendelsene som kan avvise at han var Guds profet. Reiser du til Jeffersonville, Indiana kan du i person snakke med folk som har vitnet og personlig kjent han (selv om det blir færre og færre mtp alder). I Norge er det flere menigheter, men ville anbefalt deg menigheten i Sarpsborg (fordi de holder seg mer i tråd med ordet). Jeg ville anbefalt deg å kontakte Voice of God recordings og bestilt boken "An exposition of the seven church ages". Jeg ville undersøkt så mye jeg kunne, og bestilt egentlig alle bøkene de har. Du kan laste ned "The Table" og "Lifeline", i The table kan du høre 2000+ taler som er tekstet. Ville anbefalt spesielt "Life story"

Ikke gi deg før du ser sannheten! Fienden vil jobbe ekstremt hardt med å hindre folk i å ta i mot dette budskapet... Det er enklere å høre på en feilbar pastor som legger hans tolkning av ordet rett fram, fordi Branham legger ikke alt ut like lett. Det er fordi Den Hellige Ånd skal legge det ut for deg. Dette er GUD sin røst! 

Dette er et utdrag av talen jeg hørte sist:

It was, God’s spoken Word made the light. God said, “Let there be light,” Genesis 1:3, and there was light.

59 Now remember, then, light comes by the spoken Word of God. And light is the vindication, or the subject that He has spoke, is light, when the light flies, shows that (God said, “Let there be light.” There was no light, and He said, “Let there be light,” and there was light. That’s a proof.) the light is a vindication of His spoken Word, same thing today, a vindication of His spoken Word.

60 Now when you see His Word being vindicated, or, other words, made known, proved, that is a—the Light of His spoken Word. And, without light, nothing can live without light. There is no life upon the earth today that but what has to come by the—the light of the sun, in a botany life, and so forth. And there is no Eternal Life outside of the Son of God. See? He is the Light.

65 And I believe that’s God’s way of doing things. He…in the Bible, the next verse says, the 4th verse says, “And He separated the light from the darkness. And the light He called ‘day,’ and the darkness He called ‘night.’” And God’s Word always separates Light from darkness. See? It’s the Word that does the separating, see, Light from darkness.

66 God ever does the same thing, when He gets ready to use anything. Like He got ready to use this old star, or whatever it was, this world, He had to separate the light from the darkness. When He gets ready to—to use a—a group of people, He has to separate the Light from the darkness. When He gets ready to use an individual, He separates the Light from the darkness. See?

67 Light comes by God. And the…Remember, the light come by His spoken Word. 

71 Now, what? God separates darkness from light, or light from darkness. And He separates death from Life, and He does it by His Word. His Word is what always brings this forth.

All it needed was light.

73 And that’s the way God has today. His Seed is already here, His Word. The only thing It needs is Light on It. And He is that Light, for He is the Word. The Word and the Light is the same thing. The Life in there is the Light of the Word, see, is the Life. The germ of life lays within the grain, and the grain…the life is what breaks forth and brings forth the life out of the grain. That’s the way that Christ, in the Word, makes the Word do what It’s supposed to do. Just like the life in the grain of wheat, or whatever it is; it makes the wheat do what it’s supposed to do, because it is the life that’s in it. All life!

So then when God speaks and we see it is, then that’s the Light that shines forth, the Truth of the Word. See? There is Light and Life.

77 All natural life comes by His spoken Word. And the sun is His spoken Word. He said He created a great light in the heavens, for the day, and a lesser light for the night. See? And all natural life has to come by God’s spoken Word. A flower cannot grow without the light of God’s spoken Word shine upon it, for the sun is, the s-u-n, is the spoken Word of God, when He said, “Let there be light.” See? It’s God’s spoken life. And no matter how much people try to—to say this, that, or the other, it still remains the same. You have to have that sun, so life, natural, can only come by the spoken Word of God.

78 And spiritual Life, Eternal Life, can only come by God’s spoken Word of Life. Life was the S-o-n this time. 

82 Notice now, “made flesh.” When the Word becomes flesh, It becomes manifested. Like, take the Word and put It in the right position and the right kind of ground, It’ll bring forth. The—the seed will bring forth its kind. And the Word, brought into the right kind of a heart, it’ll manifest Itself. It’ll bring forth the light. It’ll break forth upon it. All right.

83 Nothing natural, nothing natural or spiritual, can live without God’s Light. Life can only come then by Light. Nothing natural or nothing spiritual can live without God’s Light. Think of that. All right. But when He sends us the Light, see, and does all these things, and then we reject It; now that’s the pitiful part, is when Light is rejected when it’s sent to us.

85 And I say this with all love and respect. So is there something spiritually wrong with a man that’ll run back into his denominations of creed and refuse to see Bible Light when it’s shining right before him. There is something wrong with him. 

“If ye abide in Me, and My Words in you, then, the Light shining upon this Word, ask what you will.” See? See?

86 There is something wrong, that he would reject the God-given sources that God has give to us to live by, His Word. “The just shall live by faith.”

“And man shall not live by bread alone, but by every Word,” not part of the Word, “every Word that proceeds out of the mouth of God.” And when a man will just refuse That, there is something wrong with that person; something wrong with his experience, that he claims to love God and then refuses God. 

    63-1229M - There Is A Man Here That Can Turn On The Light

    Rev. William Marrion Branham

Leser du om han på Google, er det hvertfall 1 nettside som er svært kritisk som kanskje lett vil få deg til å forkaste han. Jeg er 24 år og ble kalt til dette budskapet for litt over 1 år siden (er ikke med i noen menighet, bor på Vestlandet). Alt jeg har fått sett og høre siden, er utrolig 

https://branham.org/en/home

https://themessage.com/home

Vær så snill bestill disse bøkene, det vil være det beste valget du tar i ditt liv:

https://branham.org/en/productdetail/7010

https://branham.org/en/productdetail/10219

Denne boka er det ikke VGR som har produsert, men Br. Branham sitt barnebarn. Boken er full av vitnesbyrd av folk som vitnet miraklene i Branham sitt liv, bla. familiemedlemmer, nære venner, fjerne venner og andre folk som vitnet møtene hans. Vil sterkt anbefale deg å bestille denne også, selv om den er dyrere, for det gjør noe annet med troen å lese og se bilder av folk som underbygger at disse tingene faktisk har skjedd:

https://onlybelieve.com/online-store/Generation-p83974266

Søk på google bilder: William Branham pillar of fire, og du vil se ildstøtten til Gud som lot seg bli fotografert på et bilde. Den samme Gud (ildstøtte) som ledet Moses og folket. I boka "A man sent from God" som jeg linket til, er det i starten av boka mange bilder fra Branham sin tjeneste, blant annet et sertifikat som underbygger at bildet med ildstøtten IKKE er manipulert. 

Jeg ber om at Gud kaller deg til å se dette... Og at jeg ikke har skrevet noe feil. 

Hilsen en kristen søster

 

Anonymkode: 08c7d...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er innholdsfortegnelsen i Generations boka jeg linket til, som gir et fint sammendrag om Br. Branham:

William Branham's entire life was guided by the supernatural. At his birth, an unexplainable Light appeared and hung over the bed where he lay in his mother's arms. Throughout his childhood, the visions that he saw often frightened him, and he struggled to cope with these strange events that no one was able to help him understand.

At the age of twenty-two, the peace that he was looking for became his when he welcomed Christ into his heart. A short time later, upon receivinf the baptism of the Holy Ghost, once again a Light appeared before him, and a Voice told him that he was to preach the Gospel and pray for the sick.

After spending a decade as the pastor of a small, independent church, his ministry was propelled into the public spotlight after a visitation by an Angel of God, who informed him that his gift was to be used to inspire the faith of the people for healing, and that it would be revealed in two stages. The first was by means of a sign in his hand, which allowed him to identify diseases; the second part was the ability to discern the innermost secrets of a person's heart.

When this remarkable gift was first demonstrated publicly in 1946, the effect was explosive. Immediately the reports of miracles and healings began circulating among the Pentecostal churches. Nothing like this had been seen since the days when Jesus walked the earth! Within a few months the greatest healing revival the world has ever known was underway, and it was destined to change the face of Pentecostalism forever and go on to become the largest religious movement of the twentieth century.

Many were inspired by this mighty demonstration of God's power to heal, and soon scores of evangelists were crossing the counry and traveling the world conducting healing campaigns that attracted tens of thousands of people. Oral Roberts and T.L. Osborn were to become the best-known personalities of the movement, but even though they all exhibited the gift of healing in differing degrees, none were ever able to match the proven 100 percent accuracy of the gift that was a hallmark of William Branham's ministry. It remains unequaled to this day.

For the next 20 years, William Branham traveled the world, preaching the Gospel and praying for the sick. He warned people against all man-made doctrines, and pointed them to the infallibility of God's Word. His message never changed, and his gift remained incontrovertible.

Since 1965, William Branham's ministry has continued to expand globally. A large library of his recorded sermons has been the vehicle through which millions have become acquainted with this singular work of God, and has brought an outpouring of the Spirit and a deeper understanding of the Word to a new generation.

Jeg har til og med møtt 1 person som var på et av møtene til Branham sammen med moren hans som baby (han er fra USA, men bor nå i Danmark med dansk kone som også er troende) Han viste bilde av en svær svulst i ansiktet han hadde som baby. Den falt av under møtet til Branham... Da Branham var i Norge i sin tid fikk han forbud fra helsemyndighetene å legge hendene på noen, så det viser at myndighetene aldri har anerkjent det som fulgte livet hans. Men det har likevel skjedd.

Anonymkode: 08c7d...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av Branham sine gaver var å vite nøyaktig hvilken sykdom personen led av, og hemmelighetene i deres hjerte, som den Hellige Ånd fortalte ham og som han så gjennom visjoner. Tenk det sjokket i hjertet for folket, når han fortalte de NØYAKTIG hva som var galt med de.

Her er eksempler på bønnekøer, som du kan høre, hvis du laster ned appen The Table:

• 53-1103 Taking God at His Word: fra 44.18 (vers 33)

• 53-0531 Seeking after Jesus: fra cirka 50.00 og utover

• 53-0906 The living Jesus Christ : fra cirka 31.30 (her vil du høre at personen han snakker til svarer ja på at han har rett, massevis av bønnekøer med dette)

 

Anonymkode: 08c7d...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en jungel å bevege seg inn i. Det finnes en myriade av kristne trosretninger. Bare i lille Norge har vi 6-700 ulike kristne menigheter som alle har et mer eller mindre ulikt syn på hva Bibelen EGENTLIG sier. Bibelen tolkes på så utrolig ulike måter. Noen tolker Bibelen veldig ekstremt strengt og bokstavelig uten rom for å tilpasse innholdet til dagens virkelighet, mens andre er veldig åpne og liberale og glir veldig fint inn i dagens samfunn. 

Om du vil holde deg til de mer "runde" formene for kristendom, anbefaler jeg menigheter som Den Norske kirke, IMI-kirken, Frikirken, Misjonskirken og Betania. Vil du prøve deg på mer ytterliggående varianter er Branham nevnt her, og vi har også lokale varianter som Jehovas Vitner, Smiths Venner og Lekmannsmisjonen som representerer et bredt spekter av ulike kristendomsvarianter.

Det finnes også mange eksempler på kristne frontfigurer som har bygget seg opp en menighet bare for å utnytte dem økonomisk eller på andre måter. Det er begått, og begås mange grusomheter i Bibelens navn, så vær forsiktig med hva du velger.

Anonymkode: a3e0d...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Branham vet jeg hvem er, han opererte i tegn og under, bibellæren hans er jeg ikke like sikker på. Jeg avfeier ham ikke, men de jeg postet fra først her anbefaler jeg folk heller ser på, de har solid, sunn lære, det kan jeg ikke si om Branham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

(Gud har forresten bare 1 profet om gangen, tenkte på et annet innlegg du skrev) Branham sa at sønnen hans Joseph Branham, som er leder for Voice of God recordings, er en profet. Og han begynte tjenesten sin etter faren sin død. Gud sa til Br. Branham at han skulle kalle gutten for Joseph. Det gamle testamentet speiler det nye, og Joseph er et bilde på Josef fra gamle testamentet, som delte ut mat til egypterne (Joseph Branham deler ut mat til folket gjennom talene, da han eier rettighetene på de men som er gratis for alle å høre, i tillegg viser Gud han 1 tale hver uke som er viktig at bruden hører på akkurat nå. Han sier selv at det ikke er han som velger de ut, men Gud. Du kan finne de gjennom appen Branham tabernacle Live. Ikke mange menigheter her i Norge og ellers i verden anerkjenner Joseph sin rolle, og det er akkurat som brødrene til Joseph som var sjalu på han og forkastet han vekk. Menighetene i Skien og Verdal anerkjenner han ikke mye (de anerkjenner at han er en profet, men ikke viktigheten hans). Vi skal ikke trekke fra eller legge til 1 ord. 

Branham åpenbarer også om at helvete ikke er evig (det er hvertfall noe som alltid skurret i mitt hode, frem til jeg hørte dette):

28 And there's no Scripture that says there is an Eternal hell. Cause, Eternal never did begin, neither does it ever end. So the Bible said "hell was created for the devil and his angels". There was a time where it wasn't, and there'll be a time when it's not, again. But they may be punished in there, through fire and brimstone, and the pits of fire, for aeons of time, but it will finally end because hell is not Eternal. 

29 So you see, Eternal is "never had a beginning or an end". And there's only one form of Eternal life, and that is in God, comes from the Greek word Zoe, which means "God's Own life". And when we are born again of the Spirit of God, we become eternal with God, because we have part of His Life, which makes us sons and daughters to God, then we have Eternal life.

62-1111e 

Why I'm against organized religion

Rev. William Marrion Branham

life_story.png

Anonymkode: 08c7d...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kristen skrev (10 minutter siden):

Branham vet jeg hvem er, han opererte i tegn og under, bibellæren hans er jeg ikke like sikker på. Jeg avfeier ham ikke, men de jeg postet fra først her anbefaler jeg folk heller ser på, de har solid, sunn lære, det kan jeg ikke si om Branham.

Hvordan kan du anerkjenne tegn og under, og ikke tro at Gud står bak han? Gud anerkjente Branham tydeligere enn noen andre siden Jesus😅 Hør på han som hadde mest av Gud i seg, enn teologer med mye mindre lys.. Ingen av de har bilde av seg med ildstøtten (Gud) som ledet Moses😔 

Jeg ønsker selvfølgelig at flest mulig skal ta imot Branham sitt budskap, men jeg vet at svært få kommer til å gjøre det😅 Så det er ingen kritikk mot deg😃 Grunnen til at Branham forkynner at kvinner ikke skal klippe håret er at kvinnens hår (menigheten) er et symbol på ordet, og man skal ikke klippe i ordet. Som de fleste denominasjoner gjør... 

En kristen skrev (15 minutter siden):

 

 

Anonymkode: 08c7d...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager det siste innlegget jeg skrev.. Gud dømmer heldigvis ikke et menneske på grunnlag av hvilken denominasjon vedkommende tilhører, men dømmer oss ved Ordet! Takk Gud for det. Og jeg elsker alle mine brødre og søstre i Kristus uansett hvilken forkynner de hører på, ved fellesskap under Blodet.

 

Anonymkode: 08c7d...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager det siste innlegget jeg skrev.. Gud dømmer heldigvis ikke et menneske på grunnlag av hvilken denominasjon vedkommende tilhører, men dømmer oss ved Ordet! Takk Gud for det. Og jeg elsker alle mine brødre og søstre i Kristus uansett hvilken forkynner de hører på, ved fellesskap under Blodet.

 

Anonymkode: 08c7d...0b4

Du kan operere i det overnaturlige men alt som skjer trenger likevel ikke være fra Gud, derfor blir jeg litt skeptisk når det tar sånn av som med Branham. Han hadde en dramatisk død også, som antyder at han ikke fulgte Guds vilje helt når livet hans ble avkortet sånn. Når det er sagt, så sier jeg ikke at han ikke var kristen og jeg tror Branham er i himmelen nå, og forhåpetntligvis kommer dere som følger ham dit også uten at jeg kjenner i detalj hva dere tror.

Det jeg reagerte på med deg er at jeg har intrykk av at det ser ut som du har et slepphendt forhold til hva skriften sier om sentrale ting rundt frelse. Det er ikke noe der mht frelse som er åpent å tolke men det er veldig rett frem. Jeg håper dette ikke er noe du har fra Branham men at han sto på solid grunn der. Det er selvfølgelig mulig å bli frelst uten å skjønne det intellektuelt, men det er veldig farlig  å lære feil og villede folk her.

Endret av En kristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charles funney

Derek Prince

David willerson

 

Anonymkode: db9ce...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...