Gå til innhold

Hvorfor bryr vanlige folk seg så mye om skatt og avgifter?


Majer

Anbefalte innlegg

La oss si skatten øker med 2% i året og en eller annen småavgift med 3%. Det er veldig lite dersom vi samtidig får lønnsvekst. Sammenlign det med eks boligprisene som stiger med 5-10 per år og som i praksis betyr økende utgifter på flere hundre tusen så blir det rett og slett sutrete og nærmest respektløst å klage over sånne "småting"

Skyldes det egoisme eller mangler de rett og slett grunnleggende tallforståelse? Kan noen på høyresiden svare? Det er tross alt dere som er mest opptatt av sånne småting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig reagerer folk på økte utgifter. Husk at det er store forskjeller mellom folk, og noen har mindre enn andre.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (7 timer siden):

La oss si skatten øker med 2% i året og en eller annen småavgift med 3%. Det er veldig lite dersom vi samtidig får lønnsvekst. Sammenlign det med eks boligprisene som stiger med 5-10 per år og som i praksis betyr økende utgifter på flere hundre tusen så blir det rett og slett sutrete og nærmest respektløst å klage over sånne "småting"

Skyldes det egoisme eller mangler de rett og slett grunnleggende tallforståelse? Kan noen på høyresiden svare? Det er tross alt dere som er mest opptatt av sånne småting 

Det skyldes tallforståelse. Skatter og avgifter  er en enorm utgift for alle.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt feil å sammenligne økningen i boligpriser, med økningen i skatt og avgifter. Bortsett fra førstegangskjøperne, så selger og kjøper man som hovedregel i samme marked. Ergo - den økningen eller reduksjonen i markedet som har skjedd vil balanseres. Og for de som kjøper første gang, så er det kanskje en gang på veldig mange år. Og man kan tross alt selv velge hvor høyt man ønsker å gå i pris.

Skatter og avgifter er noe som skal betales hele tiden. Og du kan ikke selv velge hvor mye du vil betale i kommunale avgifter, eiendomsskatt, veiavgift, avgift på drivstoff, sukkeravgift, avgift for nytt pass osv. Alle disse "småtingene" du visst nok tror utgjør kun noen få kroner, blir betydelige beløp iløpet av et år. 

Jeg forstår for øvrig ikke hva dette har med høyresiden av det politiske liv å gjøre. Bortsett fra SV og Rødt, som tror at penger vokser på trær og at de "rike" har bunnløse pengesekker, er det vel ingen som trives med å betale høyere skatt og avgifter?

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (43 minutter siden):

Det blir helt feil å sammenligne økningen i boligpriser, med økningen i skatt og avgifter. Bortsett fra førstegangskjøperne, så selger og kjøper man som hovedregel i samme marked. Ergo - den økningen eller reduksjonen i markedet som har skjedd vil balanseres. Og for de som kjøper første gang, så er det kanskje en gang på veldig mange år. Og man kan tross alt selv velge hvor høyt man ønsker å gå i pris.

Skatter og avgifter er noe som skal betales hele tiden. Og du kan ikke selv velge hvor mye du vil betale i kommunale avgifter, eiendomsskatt, veiavgift, avgift på drivstoff, sukkeravgift, avgift for nytt pass osv. Alle disse "småtingene" du visst nok tror utgjør kun noen få kroner, blir betydelige beløp iløpet av et år. 

Jeg forstår for øvrig ikke hva dette har med høyresiden av det politiske liv å gjøre. Bortsett fra SV og Rødt, som tror at penger vokser på trær og at de "rike" har bunnløse pengesekker, er det vel ingen som trives med å betale høyere skatt og avgifter?

Det blir feil å si at man kjøper og selger i samme marked da prisoppgang varierer fra sted til sted. Når man kjøper seg oppover er det også dyrere å kjøpe en bolig som i fjor kostet 8 mil, men nå har steget med 4% enn en bolig som kostet halvparten og har steget med den samme prosenten 

Nei, det er få som trives med å betale høyere skatter og avgifter, men da må man i det minste se på de tingene som er verst først. Blir som mannen med brukket arm som klager over at han med hjertestans blir prioritert over han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis normal inntekt. Om du får utbetalt 44 tusen eller 46  spiller ingen rolle. Vi som lever på uføre, får utbetalt 20 elles 22 tusen. 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (3 minutter siden):

Du har tydeligvis normal inntekt. Om du får utbetalt 44 tusen eller 46  spiller ingen rolle. Vi som lever på uføre, får utbetalt 20 elles 22 tusen. 

I tillegg må man huske at det er mva på alt man kjøper, arbeidsgiveravgift, årsavgift, kommunale avgifter, dieselavgift etc etc.

Alt i alt tenker jeg skatter og avgifter er den største utgiften til folk flest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (27 minutter siden):

Det blir feil å si at man kjøper og selger i samme marked da prisoppgang varierer fra sted til sted. Når man kjøper seg oppover er det også dyrere å kjøpe en bolig som i fjor kostet 8 mil, men nå har steget med 4% enn en bolig som kostet halvparten og har steget med den samme prosenten 

Nei, det er få som trives med å betale høyere skatter og avgifter, men da må man i det minste se på de tingene som er verst først. Blir som mannen med brukket arm som klager over at han med hjertestans blir prioritert over han

De fleste kjøper og selger i noenlunde sammen marked. Hvor vi kjøper, styres av hvor vi har jobb, hvor barna går på skole, hvor vi har vårt sosiale nettverk. Så majoriteten av kjøp og salg foregår i samme marked. Å kjøpe seg opp størrelsesmessig betyr ikke nødvendigvis å kjøpe seg opp prismessig. Kvadratmeter prisen på en leilighet kan være høyere enn på en enebolig avhengig av beliggenheten.

Ifh til eksempelet ditt, er det nok skatter og avgifter som for mange representerer hjertestansen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 time siden):

I tillegg må man huske at det er mva på alt man kjøper, arbeidsgiveravgift, årsavgift, kommunale avgifter, dieselavgift etc etc.

Alt i alt tenker jeg skatter og avgifter er den største utgiften til folk flest.

Jeg kan alt om arbeidsgiver avgift. Årsavgift. Jeg er bare en eier. Må skatte av dette. Ingen fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (13 timer siden):

La oss si skatten øker med 2% i året og en eller annen småavgift med 3%. Det er veldig lite dersom vi samtidig får lønnsvekst. Sammenlign det med eks boligprisene som stiger med 5-10 per år og som i praksis betyr økende utgifter på flere hundre tusen så blir det rett og slett sutrete og nærmest respektløst å klage over sånne "småting"

Skyldes det egoisme eller mangler de rett og slett grunnleggende tallforståelse? Kan noen på høyresiden svare? Det er tross alt dere som er mest opptatt av sånne småting 

Jeg er vel heller sosialdemokrat og mener at avgifter er usosiale fordi de som ikke har penger gjerne må betale like mye som de som har overflod.

En filleavgift er ikke mye å bry seg om, men når den kommer på toppen av mye annet så kan totalpakka slå ut folk. Vi har hatt tunge prisøkinger både på strøm og mat i det siste. Null problem for millionærer man det baller altså på seg for fattige enslig mødre og minstepensjonister som ikke har lyst til å forlate hjemmet sitt på god adresse med gode naboer og høy boligbeskatning.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan mye ang økonomi. Jeg sitter i en dobbelrolle. På ene siden er jeg ufør, på andre siden er jeg medeier av en bedrift. Fordelen min er at jeg jobbet med regnskap før uføre. Jeg ser begge sider. Jeg lever hver dag med begge sider.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 6.2.2024 den 9.38):

La oss si skatten øker med 2% i året og en eller annen småavgift med 3%. Det er veldig lite dersom vi samtidig får lønnsvekst.

Det er 12 000 som ble trukket vekk fra cashflowen min, og dermed spiser opp deler av lønnsøkningen jeg kan få. 2% overstiger normalt reallønnsveksten, så i praksis får jeg lavere inntekt.

 

Majer skrev (På 6.2.2024 den 9.38):

Sammenlign det med eks boligprisene som stiger med 5-10 per år og som i praksis betyr økende utgifter på flere hundre tusen så blir det rett og slett sutrete og nærmest respektløst å klage over sånne "småting"

 

Nei, det betyr at jeg får tilført 250 000 i lønn jeg ikke må skatte for og som typisk sikrer at kapitalen i huset inflasjonskompenseres

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...