Gå til innhold

Jeg vil gjerne bli skikkelig kristen/frelst, men klarer det ikke


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har inntrykk av at ekte tro kommer innenfra, ikke av det noen andre sier. Hvorfor så lyst til å bli kristen/frelst egentlig? Kommer det ikke av seg selv da? Kan ikke fremvinge slikt.

Anonymkode: c64c1...d55

Jeg trodde også at det skulle komme av seg selv, men de sier jeg må lese bibelen og snakke med andre kristne. Blir sliten av at alle samtaler skal dreie seg om kristendommen når jeg er med de.

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg trodde også at det skulle komme av seg selv, men de sier jeg må lese bibelen og snakke med andre kristne. Blir sliten av at alle samtaler skal dreie seg om kristendommen når jeg er med de.

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Men hva vil du egentlig selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg trodde også at det skulle komme av seg selv, men de sier jeg må lese bibelen og snakke med andre kristne. Blir sliten av at alle samtaler skal dreie seg om kristendommen når jeg er med de.

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Det der er folk du burde kutte ut. De er ikke gode venner, og ikke gode kristne. De er alt for opptatt av å sette seg til doms over andre og utvendige tegn på kristendom. Finn andre venner. 

Anonymkode: 29c57...de9

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde også at det skulle komme av seg selv, men de sier jeg må lese bibelen og snakke med andre kristne. Blir sliten av at alle samtaler skal dreie seg om kristendommen når jeg er med de.

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Kvifor er du så opptatt av kva desse to meiner om deg? Dei har ikkje definisjonsmakt over deg ❤️ 

Anonymkode: 85c9f...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ingen tro er for liten» sa Rosemarie Køhn, og det er så godt sagt!

Anonymkode: 51000...e82

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min kompis mener at jeg ikke kan kalle meg kristen når jeg ikke er frelst.

Han sier at man vet man er frelst når man har tatt imot den hellige ånd. Jeg har ikke tatt imot noe som jeg vet om iallfall.

ts

Anonymkode: 9744a...44c

Det er fordi det er fysisk umulig å ta imot noen hellig ånd. 

Anonymkode: 539df...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (4 timer siden):

Hva mener du med MER kristen?  Vi er vel bare frelst eller ufrelst?

Hva er det du venter på skal skje da? Å tro er å finne en overbevisning om at det er sant/at du har tillit til Gud/Jesus løfter og ord. Du snur deg fra ditt gamle liv og velger å følge Jesus og da er du frelst/reddet. 

Hvorfor skal du gjøre så mye mer enn å tro? Det er jo alt Gud/Jesus ber om. Du blir ikke frelst ved å streve eller smiske med Gud. Det handler om å ta imot Jesus. Det står jo tydelig at frelse er av nåde og den nåden får du tilgang til ved å tro og ikke ved gjerninger. Det er ikke noe du skal klare, det handler ikke om deg og hva du gjør, det handler om hva Jesus har gjort! Det er ikke deg selv du skal tro på, men på Jesus.

Hva skjer når man tror på Jesus? Endrer livet seg?

Anonymkode: 53f06...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde også at det skulle komme av seg selv, men de sier jeg må lese bibelen og snakke med andre kristne. Blir sliten av at alle samtaler skal dreie seg om kristendommen når jeg er med de.

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Det er vel typisk misjonering, jeg hadde en nabo som var sånn. Det var umulig å snakke med han og kona for i løpet av samtalen så skulle han bare frelse meg. Jeg sa at det fungerer ikke sånn, at du kan ikke overtale noen til å bli frelst. Men det var slik han hadde blitt frelst sa han, at folk hadde snakket og snakket  med han til han ble det.
Jaja....om han tror dette er måten å gjøre det på så blir han jo evig misjonær med få venner da. Eller hans venner er kun 100% frelste. 

Anonymkode: 53f06...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en venninne og en kompis som har blitt frelst i voksen alder og som er aktiv i menigheter og leser bibelen daglig, og de snakker hele tiden om at jeg må lese litt hver dag og begynne med Johannes evangeliet for det er så enkelt, jeg må kjøpe meg en bibel, bli med på helge seminarer der de går grundigere inn i bibelen osv.

Det interesserer meg ikke og jeg synes det er kjedelig, men det er uaktuelt for meg å IKKE tro på Jesus/Gud, men har ikke behov for å lese i bibelen/ gå på møter.

De mener helt klart at jeg ikke er frelst.

Jeg vet ikke hva jeg er.

ts

Anonymkode: 9744a...44c

Så det er ikke så uvanlig at kristne prøver å frelse andre kristne "mer" altså. Utrolig irriterende.

Anonymkode: 53f06...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er vel typisk misjonering, jeg hadde en nabo som var sånn. Det var umulig å snakke med han og kona for i løpet av samtalen så skulle han bare frelse meg. Jeg sa at det fungerer ikke sånn, at du kan ikke overtale noen til å bli frelst. Men det var slik han hadde blitt frelst sa han, at folk hadde snakket og snakket  med han til han ble det.
Jaja....om han tror dette er måten å gjøre det på så blir han jo evig misjonær med få venner da. Eller hans venner er kun 100% frelste. 

Anonymkode: 53f06...6bf

Hjernevasking heter det 😅 Hoff.

Anonymkode: 539df...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har hatt min barnetro og ber mye når ting er vanskelig, ber for andre som sliter eller skal gjennom tøffe ting men takker også for alt som går bra.

Har det greit med dette, men folk jeg kjenner "maser" mye om at jeg må lese i bibelen, bli med på møter i menigheten deres osv, men det gir meg ikke noe og jeg synes det er rett og slett kjedelig og vanskelig å forstå hva predikanter snakker om.

Kunne godt tenkt meg å bli mer kristen, men det skjer ikke noe uansett hva jeg gjør.

 

Anonymkode: 9744a...44c

Selvfølgelig klarer du ikke, for det feilede premisset ditt her er at du skal "gjøre deg selv" kristen, men det fungerer ikke sånn i det heletatt, Gud gjør deg kristen, det å formes lik Jesus er noe som pågår hele livet, og et sundt gudsliv bør inneholde daglig kommunikasjon med Gud med bønn og skriftlesning. En annen ting er også å bekjenne syndene dine til Gud så ikke noe "sperrer", og be Gud om glede i gudslivet ditt.

Men aller først: Er du sikker på at du er frelst? Tror du Jesus døde for syndene dine og sto opp igjen fra de døde, og du bekjenner ham som Herre med din munn, da SKAL du bli frelst (1 Korinterbrev 15:1-4, Romerbrevet 10:9-10).

Har du fått grep om hva det innebærer egentlig? Evig liv, aldri mer smerter, sykdommer eller død, har du kjæledyr nå får du nok de igjen på "andre siden" til evig tid f.eks sammen med Gud. Har du opplevd å bli styrket av Gud før f.eks så du nesten går på skyer og omtrent ser hjerter rundt alle du ser, god-følelse i hele kroppen, masse energi osv? Det har jeg, det er den deiligste følelsen jeg noengang har hatt, og det får kun ha vært fra Gud for det var på en dag jeg skulle noe i kirka og hadde fryktelig hodepine og vært søvnløs i et døgn. Og den følelsen der, omtrent sånn, skal jeg ha det til evig tid, etter det livet her, for jeg vet det var en liten smak av det. Når jeg vet det og tenker over det, blir jeg glad.

Endret av En kristen
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare vil kverulere hva du ikke får til. 

Anonymkode: d48dc...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har hatt min barnetro og ber mye når ting er vanskelig, ber for andre som sliter eller skal gjennom tøffe ting men takker også for alt som går bra.

Har det greit med dette, men folk jeg kjenner "maser" mye om at jeg må lese i bibelen, bli med på møter i menigheten deres osv, men det gir meg ikke noe og jeg synes det er rett og slett kjedelig og vanskelig å forstå hva predikanter snakker om.

Kunne godt tenkt meg å bli mer kristen, men det skjer ikke noe uansett hva jeg gjør.

 

Anonymkode: 9744a...44c

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å bli "mer" kristen?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det egentlig noe du faktisk ønsker da? Slik jeg oppfatter innlegget ditt, handler dette mer om press fra folk rundt deg, enn hva du innerst inne ønsker selv? 

Kanskje du skal vurdere å utforske litt hva du faktisk føler selv rundt dette? Kanskje du ikke er så veldig kristen i det hele tatt? Kanskje det holder for deg slik du praktiserer nå? Kanskje du bør omgi deg litt med folk som ikke presser hverken den ene eller andre veien så du kan finne ut av dette ordentlig selv uten påvirkning fra andre?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kvifor er du så opptatt av kva desse to meiner om deg? Dei har ikkje definisjonsmakt over deg ❤️ 

Anonymkode: 85c9f...650

Alle kristne jeg kjenner er sånn

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Alle kristne jeg kjenner er sånn

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Du bor tydeligvis i et type bibelbelte med slike sekt-aktige menigheter. Tro meg, det finnes mange kristne som ikke er slik. Har du prøvd å snakke med den lokale norske kirke-presten? Den norske kirke er gjerne litt bedre angående å fokusere på den personlige frelsen fremfor den utvendige frelsen som disse menighetene driver med. Men når man er i sånne bibelbelter så kan den lokale dnk-presten ofte være veldig påvirket av den sterke bedehuskulturen i området hvis han selv er vokst opp der, så det er ikke godt å si. Men du kunne jo prøve å finne en dnk-prest å snakke med? 

Anonymkode: 29c57...de9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, hva tenker du det betyr å være kristen?

Det er ikke for å sette en standard du skal leve opp til, men det for deg at noen sier "jeg har lyst til å være muslim, men jeg er ikke så interessert i å gå i moskeen eller leve som muslim eller lese koranen."

Anonymkode: b7c3d...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS, hva tenker du det betyr å være kristen?

Det er ikke for å sette en standard du skal leve opp til, men det for deg at noen sier "jeg har lyst til å være muslim, men jeg er ikke så interessert i å gå i moskeen eller leve som muslim eller lese koranen."

Anonymkode: b7c3d...0a4

Jeg tenker litt det samme. Bibelen er jo Guds Ord til oss og hvis vi ikke er interessert i å lese Bibelen eller høre så mye om Gud så er det jo som å si til Gud 'jeg ønsker meg godene, men kan jeg få de uten å høre på hva Du sier og slippe å høre så mye om Deg? Det er så kjedelig'...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (7 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å bli "mer" kristen?
 

Fordi jeg får beskjed av de kristne jeg kjenner at min tro ikke er bra nok.

Jeg må gå på møte i kirken eller menigheten og lese i Bibelen hver dag, omgås kristne og snakke med kristne for å være riktig kristen.

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du bor tydeligvis i et type bibelbelte med slike sekt-aktige menigheter. Tro meg, det finnes mange kristne som ikke er slik. Har du prøvd å snakke med den lokale norske kirke-presten? Den norske kirke er gjerne litt bedre angående å fokusere på den personlige frelsen fremfor den utvendige frelsen som disse menighetene driver med. Men når man er i sånne bibelbelter så kan den lokale dnk-presten ofte være veldig påvirket av den sterke bedehuskulturen i området hvis han selv er vokst opp der, så det er ikke godt å si. Men du kunne jo prøve å finne en dnk-prest å snakke med? 

Anonymkode: 29c57...de9

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du bor tydeligvis i et type bibelbelte med slike sekt-aktige menigheter. Tro meg, det finnes mange kristne som ikke er slik. Har du prøvd å snakke med den lokale norske kirke-presten? Den norske kirke er gjerne litt bedre angående å fokusere på den personlige frelsen fremfor den utvendige frelsen som disse menighetene driver med. Men når man er i sånne bibelbelter så kan den lokale dnk-presten ofte være veldig påvirket av den sterke bedehuskulturen i området hvis han selv er vokst opp der, så det er ikke godt å si. Men du kunne jo prøve å finne en dnk-prest å snakke med? 

Anonymkode: 29c57...de9

Det var et godt råd faktisk, fordi de jeg kjenner som er frelste og maser på meg om å bli frelst og en bedre Kristen, er folk som begynte i Den Norske Kirke men endte i mindre trossamfunn fordi de har behov for å gå på møter og være aktiv hele tiden og ikke bare gå til gudstjeneste annenhver søndag.

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...