Gå til innhold

Kanskje feil tema, men jeg er 36år og ønsker et barn til

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har sjekket tilstanden på fertiliteten din virker det som. Så du har ennå tid, men dårlig tid. Ikke tenk at du må vente så så lenge før du får barn med en mann. Om den riktige dukker opp kan man vel gjerne prøve tidligere enn planlagt. 

Anonymkode: 6bec6...e30

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Min søster frøys ned eggene sine i fjor, da var hun 37 år. Tok Q10 månedene før og fikk 12 flotte egg på frys etter ett uttak. Bare to måneder etterpå traff hun mannen i sitt liv, og er nå nygravid på naturlig vis, er 38 år nå. 

De eggene på frys sparer de til et søsken hvis de ikke får det til selv 😄

Anonymkode: 7d618...74d

Fantastisk 🥰 er det større mulighet for å få tvilling da? Gynekologen sa fra min alder (36) så daler fruktbarheten betraktelig. Koster det mye å fryse ned egg? 

Anonymkode: 9deb4...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/5/2024 at 5:47 AM, AnonymBruker said:

Altså, man rekker det ikke om man ønsker barn.

Anonymkode: 6c79e...2e7

Min mormor fikk et enebarn da hun var 42. Min tippoldemor et enebarn da hun var 45 år. Tipp-tippoldemor fikk siste da hun var 55 år.

Synes dette er mektig rart. HVER JÆVLA GANG, i sånne tråder som dette, kommer det ØRTEN FOLK som sier at nå er løpet kjørt. 
HVORDAN I SVARTESTE MØRKESTE HELVETE KLARTE MAN FØR I TIDEN Å FÅ NORMALE BARN LANGT OPP I ALDER, MEN NÅ SÅ ER DET SÅÅÅ VANSKELIG?

HVA FAEN GIKK FEIL PÅ VEIEN?! 

Anonymkode: 5ec4f...04b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min mormor fikk et enebarn da hun var 42. Min tippoldemor et enebarn da hun var 45 år. Tipp-tippoldemor fikk siste da hun var 55 år.

Synes dette er mektig rart. HVER JÆVLA GANG, i sånne tråder som dette, kommer det ØRTEN FOLK som sier at nå er løpet kjørt. 
HVORDAN I SVARTESTE MØRKESTE HELVETE KLARTE MAN FØR I TIDEN Å FÅ NORMALE BARN LANGT OPP I ALDER, MEN NÅ SÅ ER DET SÅÅÅ VANSKELIG?

HVA FAEN GIKK FEIL PÅ VEIEN?! 

Anonymkode: 5ec4f...04b

Skjønner det kan være frustrerende ja. Mange vil få barn før fylte 40, men også veldig mange får etter. Jeg ts mener ikke st jeg ikke kan få et barn til, men det er jo vanskeligere nå enn for 10 år siden. Statistikken sier også at det er større sannsynlighet for Downs og andre medfødte feil. Jeg har ikke en gang en mann, men det kan jo komme fortere enn jeg aner. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det kan være frustrerende ja. Mange vil få barn før fylte 40, men også veldig mange får etter. Jeg ts mener ikke st jeg ikke kan få et barn til, men det er jo vanskeligere nå enn for 10 år siden. Statistikken sier også at det er større sannsynlighet for Downs og andre medfødte feil. Jeg har ikke en gang en mann, men det kan jo komme fortere enn jeg aner. 

Sannsynligheten for downs er ørlite grann større. Og sjansen er større for de under 38 å få et barn med det, da man under den alderen ikke blir testa under sv.skapet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alderen for førstegangsfødende stiger i Norge. Vi lever lengre..  Det er ikke umulig å få barn etter passerte 40+ år.. Min mor fikk sistemann på naturligvis når hun var 42. 

La nå folk bestemme selv hvor gamle de vil være når de får barn og slutt å shame dem og spille sykdomskortet, eller alder.. 

I 2008 var det en indisk dame på 70 som ble mor for første gang. 

Verdensrekorden er 73 år - var tvillinger. 

Mellom 4 og 8 over 50år får barn i Norge årlig. 

Absolutt ikke umulig. 

Anonymkode: 7516a...5e5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo bare å få en unge her og der, hvor mange ganger skal «den riktige» vare denne gangen? Årsaken til at man ikke bare får barn, helst, før man har vært sammen en stund er fordi barn gjerne fortjener sat det er en sjanse i havet for at foreldrene faktisk holder sammen. 

Anonymkode: 53593...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (10 timer siden):

Sannsynligheten for downs er ørlite grann større. Og sjansen er større for de under 38 å få et barn med det, da man under den alderen ikke blir testa under sv.skapet.

Er ikke sjansen for tvillinger mindre stor etter 36? Eller større? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke sjansen for tvillinger mindre stor etter 36? Eller større? 

Det vet jeg ikke. Men tvillinger er det så ille. Da slår man to fluer i en smekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 23.49):

Hadde du uttak? For dette kan de ikke se uten å ta ut. 

Anonymkode: c9807...28c

Det kan dem, gynekologen min sa det samme til meg for hun så det på innvendig ultralyd!

Anonymkode: 0b7bc...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker som om det er et ja eller nei spørsmål vi skal svare på. Svaret er jo at det kan være at du møter noen og får et barn, eller det kan være at du ikke gjør det. Hvis du møter en mann så skjønner han også såpass som at dere ikke har mange år på å være sammen først. Hvis han ikke forstår det så er han så enkel i toppetasjen at du ikke vil ha barn med han.

Siden du allerede har et barn så hadde jeg bestemt meg for å gjøre det beste ut av livet slik det var nå og ta ting som det kommer hvis jeg var deg.

Anonymkode: 18c9c...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 0.01):

Jeg er 42 pg gynekologen sa det samme til meg. Men jeg har ikke av den grunn tenkt at jeg bør få flere. Husk at sjansen for å få barn med spesielle behov er tilstede jo eldre du blir.

Det høres ut som at du har barn fra før av? Kanskje være fornøyd med de du har og begynne å tenke på frigjort tid du får nå som du er skilt og barna vokser til. Å være alenemor er ingen dans på roser.

Anonymkode: 52cde...a05

Wow her var man dømmende og veldig påståelig hvordan noen bør leve livet sitt. Barn med spesielle behov er mere arv en alder. Har to med spesielle behov og her har vi arvelighet i familen. Sjangsen et litt større men jeg fikk min siste når jeg var 40, og sjangsen var ikke så stor som du nærmeste skulle tro du mener.

Selv ble jeg alene når jeg var 30, og møtte en mann 8-9 år seinere. Han ønsket et barn og jeg har alltid ønsket meg en atpåklatt kjenner flere som har gjort det. Vi kunne jo ikke vente så lenge så startet prøvingen raskt, er man nærmere 40 så klarer man ofte og finne fort ut om en mann er verdt og ta sjangsen for selv om man ikke har vært lenge sammen. Tenker om du ønsker det og du skulle treffe en som ønsker, så er det kun du som bestemmer hva som er rett for deg. Ikke lev livet fordi mange har meninger som uansett ikke går utover dem. Jeg lever mitt liv som jeg ønsker. Jeg er mamma til en som er 4 i år, og min største er 25 i løpet av dette året. Angrer ikke en dag på at jeg valgte og få barn. 

Anonymkode: d5b5f...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakker som om det er et ja eller nei spørsmål vi skal svare på. Svaret er jo at det kan være at du møter noen og får et barn, eller det kan være at du ikke gjør det. Hvis du møter en mann så skjønner han også såpass som at dere ikke har mange år på å være sammen først. Hvis han ikke forstår det så er han så enkel i toppetasjen at du ikke vil ha barn med han.

Siden du allerede har et barn så hadde jeg bestemt meg for å gjøre det beste ut av livet slik det var nå og ta ting som det kommer hvis jeg var deg.

Anonymkode: 18c9c...8e6

La oss si da, om jeg jeg finner kjærligheten i sommer - noe som er mer sannsynlig enn på denne tiden der jeg ikke oppsøker folk og er lite ute på byen. Så kan det hende vi er sammen i et halv år- ett år før jeg evt hadde blitt gravid. Da er jeg 38 når babyen kommer til verden. Dette er jo bare min tankegang, sånn hvis at.... Ellers finner jeg meg en mann opp i 40årene som overhodet ikke vil ha barn, det er helt greit det også. 

Ts😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

La oss si da, om jeg jeg finner kjærligheten i sommer - noe som er mer sannsynlig enn på denne tiden der jeg ikke oppsøker folk og er lite ute på byen. Så kan det hende vi er sammen i et halv år- ett år før jeg evt hadde blitt gravid. Da er jeg 38 når babyen kommer til verden. Dette er jo bare min tankegang, sånn hvis at.... Ellers finner jeg meg en mann opp i 40årene som overhodet ikke vil ha barn, det er helt greit det også. 

Ts😊

Dette skjedde meg. Jeg hadde akkurat møtt min samboer da jeg var 35. Vi datet i 4 mnd før vi flyttet sammen. Like før jeg ble 36 begynte vi å prøve å få barn. Det fine med vår alder er at det er veldig mange menn der ute på samme alder som er kjempeklare for å få barn. :) uheldigvis viste det seg at vi kom til å slite litt med å få barn, så nå skal vi i gang med ivf... Derfor skrev jeg tidligere i tråden: Frys eggene dine! Det skjer et noe rundt 38-årsalderen hos kvinner. Statistisk sett, hvor eggkvalitet går ned, spontanabortraten går bort.

Anonymkode: 808e5...24d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du ønsker barn nå eller om du vil fryse egg og kan vente 2-4 år. Vil du ikke vente så er donor en mulighet, eller noe som ikke er særlig etisk.. en tur på byen. Eller du kan fryse egg og håpe på at drømmemannen dukker opp innen få år.

Anonymkode: d9d20...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs om du ønsker barn nå eller om du vil fryse egg og kan vente 2-4 år. Vil du ikke vente så er donor en mulighet, eller noe som ikke er særlig etisk.. en tur på byen. Eller du kan fryse egg og håpe på at drømmemannen dukker opp innen få år.

Anonymkode: d9d20...207

Er ikke sikkert eggene vil være brukbare da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2024 at 7:47 PM, Maleficenta said:

Joda, alle over 35 år får nå gratis mulighet til nipt for å teste etter ds. Ikke 100% sikkert, men en god del mer prosent en bare ultralyd eller den gamle blodprøve-varianten.

Anonymkode: 230f7...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda, alle over 35 år får nå gratis mulighet til nipt for å teste etter ds. Ikke 100% sikkert, men en god del mer prosent en bare ultralyd eller den gamle blodprøve-varianten.

Anonymkode: 230f7...448

Ok under 35 da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 16.15):

Ts😊

Venninna mi ble sammen med en kollega i februar, uplanlagt gravid i september, flyttet sammen i oktober, giftet seg i november, kjøpte en felles bolig i mars, fødte i mai. Begge var 37. Ikke noe problem.

Anonymkode: 7f036...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...