Gå til innhold

Ikke-kristne som bare SKAL gifte seg i kirka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grüner skrev (På 2.2.2024 den 20.31):

Det er vel først og fremst pga det seremonielle at folk som ikke er kristne gifter seg i kirka. Bruden har vel en romantisk pikedrøm om å gå opp midtgangen i stor, hvit brudekjole akkompagnert av orgelmusikk. Å møte opp hos sorenskriveren uten musikk og med forlovere til stede er nok ikke like stas.

Det er jo ikke de eneste alternativene da.

Vi giftet oss på en øy, utenfor familievillaen, og jeg gikk opp en 100 meters gresslette dekket av roseblader med brudekjole med 3 meters slep og håndsydd 5 meters silkeslør, med pappa på den ene siden og sønnen min på den andre, imens jeg og mannen sang sangen vår i hver vår mikrofon med musikk til, og sto under en egenbygd blomsterbue under vielsen. Vi brukte unitarforbundet/kjærlighetsvigslerne, og angrer ikke et sekund. ❤️ Hun gjorde seremonien meget personlig og rørende, mesteparten av gjestene gråt, og alt varte bare i ca 20 min, som var helt perfekt - som regel drøyer det alt for lenge med seremonien så gjestene kjeder seg. Bryllupsfesten var i et stort partytelt 50 meter bortenfor vielsen, på gressletta. Vi ba om at gulvet i partyteltet skulle strekkes et stykke ut fra inngangen til teltet, så brudevalsen ble utenfor, med havet på den ene siden og villaen på den andre. Vi leide inn full bar, DJ, Hans Grane (verdenskjent, norsk standupkomiker) som toastmaster og underholder, grillkokker som stekte hjort bak partyteltet, servitører osv. Sååå mye bedre enn kirka. 🤩 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MariaIsabel skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke de eneste alternativene da.

Vi giftet oss på en øy, utenfor familievillaen, og jeg gikk opp en 100 meters gresslette dekket av roseblader med brudekjole med 3 meters slep og håndsydd 5 meters silkeslør, med pappa på den ene siden og sønnen min på den andre, imens jeg og mannen sang sangen vår i hver vår mikrofon med musikk til, og sto under en egenbygd blomsterbue under vielsen. Vi brukte unitarforbundet/kjærlighetsvigslerne, og angrer ikke et sekund. ❤️ Hun gjorde seremonien meget personlig og rørende, mesteparten av gjestene gråt, og alt varte bare i ca 20 min, som var helt perfekt - som regel drøyer det alt for lenge med seremonien så gjestene kjeder seg. Bryllupsfesten var i et stort partytelt 50 meter bortenfor vielsen, på gressletta. Vi ba om at gulvet i partyteltet skulle strekkes et stykke ut fra inngangen til teltet, så brudevalsen ble utenfor, med havet på den ene siden og villaen på den andre. Vi leide inn full bar, DJ, Hans Grane (verdenskjent, norsk standupkomiker) som toastmaster og underholder, grillkokker som stekte hjort bak partyteltet, servitører osv. Sååå mye bedre enn kirka. 🤩 

Ja, men de fleste har vel ikke råd til et så ekstravagant bryllup. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Giftet meg borgerlig, døpt i kirken.

I bunn og grunn fikk jeg ikke noe valg om jeg skulle døpes eller ikke 😆

Mitt barn er døpt av fremtidssosiale årsaker. Derfra så har hun selvsagt fått velge sin egen vei. Troen er ikke der hos henne, men hun velger å gå følge strømmen når det kommer til borgerlig eller kristelig konfirmasjon. Igjen av sosiale årsaker.

Kristendommen er så innbakt i Norge at det er fort gjort og havne utenfor om man ikke følger tradisjoner.

Personlig er jeg fortsatt medlem av kirken, men kun som støttemedlem. Jeg har ikke noen tro i det hele tatt annet enn at jeg ønsker at landet skal fortsette å bygge på de gode prinsippene det ble bygget på. Som er hentet fra Kristendommen. 

Anonymkode: 2d4ad...ca4

Her tror jeg du må ha misforstått, eller ikke helt klart å henge med i tida. Eventuelt, kanskje du kun omgir deg med én spesifikk gruppe mennesker. 

Jeg har aldri i mitt liv opplevd å på noen som helst måte havne utenfor fordi jeg ikke er kristen eller følger kristne tradisjoner som dåp osv. Jeg var blant de aller første i kommunen som hadde navnefest istedenfor dåp. Det ble ikke møtt med noe som helst negativitet den gangen. Jeg konfirmerte meg borgerlig og giftet meg gjennom unitarforbundet. Sønnen min hadde navnefest han også. Vi har aldri havnet utenfor. 

Kristendommen er virkelig ikke så innbakt lenger. Det er vel heller motsatt nå. Man havner fort utenfor i mange sammenhenger om man er kristen (jeg mener ikke man burde det altså, så ikke det blir noen misforståelser her).

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så lenge Kirken mottar skattepenger så må de også holde dørene oppe for alle.

Anonymkode: 76659...cce

Skattepengene går da til mange ting som ikke alle får utbytte av. Kristne får nytte av kirka, syke får nytte av diverse helsetjenester avhengig av hvordan syk man er, idrettsfolk får nytte av idrett, vi som har barn får nytte av diverse ting ifht dem, uføre får nytte av uføretrygd, vi med bil får nytte av veiene osv. 

Skulle en voksen, barnløs person kreve å få barnehageplass fordi det går skattepenger til barnehagen? For å sette det litt på spissen ... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 2.2.2024 den 21.02):

Så mennesker som ikke er kristne skal ikke få gifte seg i kirken..hva er farlig med det?

Jeg kan ikke se for meg en større løgn? Det er ikke farlig så lenge du lever godt med det og folk godtar det eller du holder det skjult. Og så lenge helvete ikke finnes selvsagt. Jeg ville aldri ha støttet/ møtt opp i et slikt bryllup. Mine kristne venner hadde heller selvsagt ikke støttet / møtt opp om jeg drev med blasfemi og likegyldighet . Det blir mindre og mindre « farlig « år for år, fordi moralen og respekt i samfunnet synker.  
 

Anonymkode: 82391...12c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så lenge Kirken mottar skattepenger så må de også holde dørene oppe for alle.

Anonymkode: 76659...cce

så lenge motorvegene bygges av skattepenger, må de være åpne for alle, inkludert fotgjengere, syklister og rulleski.

Ser du hvor dumt argument det er?

Anonymkode: b28fa...c27

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (13 minutter siden):

Ja, men de fleste har vel ikke råd til et så ekstravagant bryllup. 

Poenget mitt var at det ikke kun er kirke og sorenskriverkontoret. Det trenger ikke koste mye med en utendørsvielse, og de fleste har jo uansett et annet lokale til festen - mange av de lokalene man leier til det, har fine områder som kan brukes til vielse.

Selve vielsen brukte vi ikke mer enn kanskje 10 000 på, og det er fullt mulig å gjøre det billigere og likevel magisk. ❤️

Man kan leie ganske rimelige musikkanlegg, man kan få en spektakulær blomsterbue for rundt 2000 kr (og man MÅ jo ikke ha det heller) og man trenger ikke å dekke 100 meter med roseblader for at det skal se bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp, konfirmasjon, bryllup. Hyklersk for ikke-kristne å ha dette i kirke.

Anonymkode: 95329...807

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så lenge Kirken mottar skattepenger så må de også holde dørene oppe for alle.

Anonymkode: 76659...cce

Det kommer jo an på om du er medlem av statskirken eller ikke? Men ja, hvis en er medlem av statskirken og skatter til kirken så holder de jo dørene oppe, det er vel mer hva den personen ikke er kristen og står ved din side i kirken driver med. Egentlig burde jo du som kristen stille spørsmålet andre veien, hvorfor skal mine skattepenger gå til at ikke medlemmer av kirken gifter seg i kirken. 

Anonymkode: 82391...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken min mann eller jeg er troende. Derfor var det helt naturlig for oss å gifte oss borgelig (ekteskapet i seg selv er jo eldre enn kristendommen, så ser på det å inngå ekteskap som noe som går på tvers av tro og religion). Vi har heller ikke døpt barna våre. Jeg syns folk skal få gjøre slik de ønsker, men synes helt ærlig det er rart å ikke tilhøre troen, men likevel bli viet under en gud man ikke har noe forhold til. Vi snakket om dette både rundt bryllup og dåp, og begge kom frem til at det er mer eller mindre respektløst å gjennomføre slike sakremtet i kirken når vi ikke tilhører troen eller religionen. Disse sakrementene betyr veldig mye for de fleste troende, så at vi skulle gjøre det "bare fordi det er tradisjon", ble helt feil for oss. 

Edit: må nevne at vi hadde et veldig flott borgelig bryllup (møtte ikke opp på rådhuset med et par vitner). Det var et fullverdig bryllup, men utenfor kirken og uten prest ❤️

Endret av Marvels
  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk skal få lov å gifte seg i kirka hvis de vil, men jeg synes ikke at de skal kunne velge bort enhver referanse til Gud i Hans hus

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 21.01):

Blasfemisk

Anonymkode: e9e32...9be

Off, ta og skjerp deg! Prøv å se i ditt eget liv , det finns garantert noe falskhet å ta tak i der. Og HVOR kristne skal man være for å benytte kirka liksom? Er man blasfemisk om man bare går i kirka for å finne ro og? 

Anonymkode: 574ba...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi giftet oss ikke i kirken, og har heller ingen planer om å døpe barna våre. Npr det er sagt, har jeg vært tvangsinnmeldt der fra jeg var under året og til jeg ble gammel nok til å få velge selv. Kirken har nok tjent en god del penger på denne praksisen, samt at kirkene er bygget og vedlikeholdt av skattebetalerne. Da skulle jeg ønske at de kunne åpne kirkerommet også for borgerlig vigsel. Vi ateister liker jo å gifte oss i flotte rom selv om vi ikke har noe forhold til Jesus.

Anonymkode: 2aae4...7b2

Det finnes da vel andre flotte rom? Jeg er veldig irritert på tvangsinnmeldingordningen og på hvor mye penger kirken har tjent opp gjennom årene med herjinga si, men aldri tenkt på at jeg skulle få ha borgerlig vielse i kirken ( dekorert om? ) av den grunn. Hva som er et flott rom blir jo en smakssak, selv liker jeg vielser ute best. Synes tinghuset er litt trist, bedre når man brukte rådhuset . 

Anonymkode: 82391...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg kan ikke se for meg en større løgn? Det er ikke farlig så lenge du lever godt med det og folk godtar det eller du holder det skjult. Og så lenge helvete ikke finnes selvsagt. Jeg ville aldri ha støttet/ møtt opp i et slikt bryllup. Mine kristne venner hadde heller selvsagt ikke støttet / møtt opp om jeg drev med blasfemi og likegyldighet . Det blir mindre og mindre « farlig « år for år, fordi moralen og respekt i samfunnet synker.  
 

Anonymkode: 82391...12c

Om alle som ikke er kristne hadde sluttet å bruke kirka til bryllup, dåp og begravelser, ville nok offentlig budsjett til statskirka raskt blitt avviklet gitt hvor få brukere det var igjen.

Men om du ønsker å betale privat for å opprette tilbudet du behøver for din private tro er jo det strålende. 

Anonymkode: 73cdd...5f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det tolker jeg som at man ikke skal være utro, enten man er gift selv, eller med en som er gift, og et forbud mot skilsmisse.

Å bruke det i vårt eksempel, som var et par i stabilt samliv med to barn velger å gifte seg, er bare helt på trynet dumt.

Anonymkode: b28fa...c27

Det er ikke et av de ti bud, men det står i mosebøkene sammen  med de ti bud og veldig mange andre bud ( regler) . Står forøvrig  også at kvinner skal sove i fjøset og ikke i ektesengen når de menstruerer og er urene ,det er mye og ta tak i om en skal følge disse samlivsreglene i dag. 

Anonymkode: 82391...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Off, ta og skjerp deg! Prøv å se i ditt eget liv , det finns garantert noe falskhet å ta tak i der. Og HVOR kristne skal man være for å benytte kirka liksom? Er man blasfemisk om man bare går i kirka for å finne ro og? 

Anonymkode: 574ba...067

Du har helt sikkert rett i at de fleste av oss har gjort noe småblasfemisk hvis vi ser på vårt eget liv, men er det en grunn til og begå blasfemi på et så høyt nivå? Altså, hvis du ser på ditt eget liv og husker at du stjal en tyggis som barn da må du helst rane en bank som voksen? 
og sitte stille i kirken og finne roen, hva er det blasfemiske med det? Du er jo bare ærlig om at du går i kirken for og finne ro uten og juge, love og sverge? 

Anonymkode: 82391...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om alle som ikke er kristne hadde sluttet å bruke kirka til bryllup, dåp og begravelser, ville nok offentlig budsjett til statskirka raskt blitt avviklet gitt hvor få brukere det var igjen.

Men om du ønsker å betale privat for å opprette tilbudet du behøver for din private tro er jo det strålende. 

Anonymkode: 73cdd...5f1

Trenger da vel ikke betale noe som helst for og opprettholde tilbudet om min private tro, da den nettopp er privat og gratis. Så ja, det er strålende. 
 

ja, i dag er det litt skjevhet med hvor mange som er medlem av statskirken og kirken får pengestøtte fra. Her har jo alle et eget ansvar. Budsjettet må gjerne gå ned. Drastisk. 
 

jeg er for og beholde og vedlikeholde feks stavkirker som kulturminner på statens regning, men at folk er medlem av statkirken for og betale så mye skatt til kirken gjennom årene for og bruke den en gang eller to er for meg en gåte. En del hadde nok blitt avviklet om medlemsmassen forsvant ja. 

Anonymkode: 82391...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oj, har du ikke hørt at du ikke skal "bryte ekteskapet" (dvs ha sex utenfor ekteskap)?

Anonymkode: 3d743...118

Jeg har hørt om det budet ja, men det betyr nok ikke det du ser ut til å tro.

Anonymkode: 5ee3c...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har helt sikkert rett i at de fleste av oss har gjort noe småblasfemisk hvis vi ser på vårt eget liv, men er det en grunn til og begå blasfemi på et så høyt nivå? Altså, hvis du ser på ditt eget liv og husker at du stjal en tyggis som barn da må du helst rane en bank som voksen? 
og sitte stille i kirken og finne roen, hva er det blasfemiske med det? Du er jo bare ærlig om at du går i kirken for og finne ro uten og juge, love og sverge? 

Anonymkode: 82391...12c

Du svarte ikke på HVOR kristne man må være for å benytte kirka til vielse/dåp? 

Anonymkode: 574ba...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MariaIsabel said:

Skattepengene går da til mange ting som ikke alle får utbytte av. Kristne får nytte av kirka, syke får nytte av diverse helsetjenester avhengig av hvordan syk man er, idrettsfolk får nytte av idrett, vi som har barn får nytte av diverse ting ifht dem, uføre får nytte av uføretrygd, vi med bil får nytte av veiene osv. 

Skulle en voksen, barnløs person kreve å få barnehageplass fordi det går skattepenger til barnehagen? For å sette det litt på spissen ... 

Nytte er en ting, men mitt poeng er at de ikke skal kunne nekte folk å gifte seg i kirken uansett om de er religiøse eller ikke så lenge de lever på fellesskapets midler. 

Anonymkode: 76659...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...