AnonymBruker Skrevet 4. februar #61 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du svarte ikke på HVOR kristne man må være for å benytte kirka til vielse/dåp? Anonymkode: 574ba...067 Jeg skjønte ikke spørsmålet. Jeg mener at man bør være kristen og troende for og vie seg i kirken og døpe barnet sitt. Tror du på Jesus på en skala fra 1-10? Hvis du er så usikker anbefaler jeg deg og lese Bibelen , ta en prat med en prest, gå i kirken på gudstjeneste og så ta en avgjørelse når du har funnet ut om du tror eller ikke. Anonymkode: 82391...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 4. februar #62 Del Skrevet 4. februar MariaIsabel skrev (2 timer siden): Skattepengene går da til mange ting som ikke alle får utbytte av. Kristne får nytte av kirka, syke får nytte av diverse helsetjenester avhengig av hvordan syk man er, idrettsfolk får nytte av idrett, vi som har barn får nytte av diverse ting ifht dem, uføre får nytte av uføretrygd, vi med bil får nytte av veiene osv. Skulle en voksen, barnløs person kreve å få barnehageplass fordi det går skattepenger til barnehagen? For å sette det litt på spissen ... AnonymBruker skrev (2 timer siden): så lenge motorvegene bygges av skattepenger, må de være åpne for alle, inkludert fotgjengere, syklister og rulleski. Ser du hvor dumt argument det er? Anonymkode: b28fa...c27 Vi er i det kverulerende hjørnet idag? Nei, en barnløs voksen person bør ikke få kreve barnehageplass, og et enslig barn skal ikke få gifte seg i kirken, blodkristen eller ei. Men nå er det engang sånn at motorveier brukes til å kjøre bil på, barnehager brukes som et tilbud til barn, og kirken brukes blant annet til vielser. Når alle er med å legge penger i potten, bør vel da alle som har barn ha like rett til barnehageplass, alle med bil få kjøre på motorveien og alle voksne som vil, få gifte seg i kirken. Hvis kirken går gjennom medlemslistene og kun beholder de som eksplisitt sier de fortsatt vil være der, sier fra seg all statlig støtte og finansierer sine egne driftsutgifter, da skal jeg lett respektere at de ikke lar andre benytte seg av kirkebyggene. Vil man ikke bruke barnehage, kan privat barnepasser benyttes, utilgjengelig for andre. Og veier som vedlikeholdes med private midler, kan stenges for de som ikke er med i gjengen. Gjør det samme med kirken, så får dere garantert hele greia for dere selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 4. februar #63 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nytte er en ting, men mitt poeng er at de ikke skal kunne nekte folk å gifte seg i kirken uansett om de er religiøse eller ikke så lenge de lever på fellesskapets midler. Anonymkode: 76659...cce Og mitt poeng er at med den tankegangen så kan heller ikke voksne mennesker nektes barnehageplass, for de lever på fellesskapets midler ... Gjerne forklar hvordan dersom du mener det blir noe annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #64 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 20.17): For det er jo tradisjon ! men dåp det er kvalmt det hvorfor vil du velsignes av gud om du syns det er teit? Anonymkode: 474e2...16b Trenger ikke synes det er teit selv om man ikke er kristen. Og det er lang tradisjon for kirkebryllup. Det bør ikke plage deg at andre gifter seg i kirken. Anonymkode: ab50d...2ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 4. februar #65 Del Skrevet 4. februar Påkrevd skrev (15 minutter siden): Vi er i det kverulerende hjørnet idag? Nei, en barnløs voksen person bør ikke få kreve barnehageplass, og et enslig barn skal ikke få gifte seg i kirken, blodkristen eller ei. Men nå er det engang sånn at motorveier brukes til å kjøre bil på, barnehager brukes som et tilbud til barn, og kirken brukes blant annet til vielser. Når alle er med å legge penger i potten, bør vel da alle som har barn ha like rett til barnehageplass, alle med bil få kjøre på motorveien og alle voksne som vil, få gifte seg i kirken. Hvis kirken går gjennom medlemslistene og kun beholder de som eksplisitt sier de fortsatt vil være der, sier fra seg all statlig støtte og finansierer sine egne driftsutgifter, da skal jeg lett respektere at de ikke lar andre benytte seg av kirkebyggene. Vil man ikke bruke barnehage, kan privat barnepasser benyttes, utilgjengelig for andre. Og veier som vedlikeholdes med private midler, kan stenges for de som ikke er med i gjengen. Gjør det samme med kirken, så får dere garantert hele greia for dere selv. Vi er da ikke noe mer kverulerende enn deg? Kirken er guds hus, og i følge Store norske leksikon "en bygning som brukes til å holde kristne gudstjenester". Kirka er i utgangspunktet åpen for alle, og hvem som helst kan komme inn og høre en gudstjeneste om man vil, men synes du virkelig ikke det blir feil å avlegge hellige løfter under vielse/konfirmasjon/dåp, som du ikke har tenkt å holde? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 4. februar #66 Del Skrevet 4. februar Kristendommen for meg er en del av min kulturarv og familietradisjoner. Selv om mange i Norge idag ikke har personlig tro er kristendommen dypt vevd inn i kulturen vår. Feiringer, fridager, normer etc bærer sterkt preg av vår kristne historie. Selv om jeg er atheist er det uproblematisk for meg å være døpt og konfirmert, være fadder, gå i begravelser og evt gifte meg i kirken. Folk har i all tid definert selv hva religionen de tilhører betyr for dem personlig, for meg er det tradisjoner og sermonier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. februar #67 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 20.26): Jeg synes ikke det er ille å ønske gifte seg i kirken. Det er en tradisjon mange setter pris på. Det jeg reagerer på er når brudeparet vil bruke kirken som en rekvisitt, som den perfekte rammen, ved å kreve at alt av liturgi/kristendom blir holdt utenfor seremonien. Anonymkode: 9be60...452 Ille er det ikke men det er jo litt rart. Man må jo igjennom en gudstjeneste hvor presten står og sier en hel masse man ikke har troen på. Skjønner jo at man ønsker å bruke kirkebygget, men skjønner ikke at de vil ha seremonien slik den er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #68 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nytte er en ting, men mitt poeng er at de ikke skal kunne nekte folk å gifte seg i kirken uansett om de er religiøse eller ikke så lenge de lever på fellesskapets midler. Anonymkode: 76659...cce det er da ingen som blir nektet å gifte seg i kirken. Den er åpen for alle. Det er ikke det vi diskuterer. Temaet er det hykleriske i å gjøre det. Ingen som sier at kirken rent faktisk er, eller bør være, stengt for ateister. Anonymkode: b28fa...c27 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 4. februar #69 Del Skrevet 4. februar MariaIsabel skrev (1 time siden): Vi er da ikke noe mer kverulerende enn deg? Kirken er guds hus, og i følge Store norske leksikon "en bygning som brukes til å holde kristne gudstjenester". Kirka er i utgangspunktet åpen for alle, og hvem som helst kan komme inn og høre en gudstjeneste om man vil, men synes du virkelig ikke det blir feil å avlegge hellige løfter under vielse/konfirmasjon/dåp, som du ikke har tenkt å holde? Nei, det blir ikke mer feil for meg å «go with the flow» i kirken enn det er for deg, eller hvem som helst, å si til barna dine at nissen kommer på julaften. Vi er nok begge like overbevist på hver vår kant om det er et fantasifoster vi snakker om. En fantasi vi vet kommer til å sprekke en dag. Store Norske Leksikon trenger forøvrig en real oppdatering. Kirken brukes til alt mulig rart. Metal-konserter, stand-up show, korøvelser og filmvisninger, for å nevne en brøkdel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #70 Del Skrevet 4. februar Kirken er mer enn bare religion, Gud og Jesus. Jeg valgte kirken selv om jeg ikke var medlem av statskirken fordi det var mest «hjemme» Her har jeg vært med skolen, i andres dåp, begravelser og bryllup, hørt på konserter, holdt konserter med kor og korps. Lokalene for borgelig giftemål var utrolig triste og langt unna, så kirken som var stor nok føltes som eneste alternativ og fin nok. Jeg døpte ikke barna mine, sønnen valgte konfirmasjonsdåp og kristelig konfirmasjon Anonymkode: 768de...e9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #71 Del Skrevet 4. februar 2 hours ago, MariaIsabel said: Og mitt poeng er at med den tankegangen så kan heller ikke voksne mennesker nektes barnehageplass, for de lever på fellesskapets midler ... Gjerne forklar hvordan dersom du mener det blir noe annet. Voksne som ønsker seg barnehageplass eksisterer ikke med mindre de har utfordringer. Å benytte kirkerommet er noe helt annet. Anonymkode: 76659...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 4. februar #72 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men det finnes jo andre hus/steder? Hvorfor ville dere gifte dere i et religiøst hus når det finnes andre alternativer uten tilknytning til en religion? Nå spør jeg fordi jeg er nysgjerrig på hvordan dere tenker. Anonymkode: 5be18...ccf Hvorfor må man ta religion inn i dette..vi giftet oss i en kirke...ikke Guds hus...en kirke... så enkelt er det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #73 Del Skrevet 4. februar 5 hours ago, AnonymBruker said: Det finnes da vel andre flotte rom? Jeg er veldig irritert på tvangsinnmeldingordningen og på hvor mye penger kirken har tjent opp gjennom årene med herjinga si, men aldri tenkt på at jeg skulle få ha borgerlig vielse i kirken ( dekorert om? ) av den grunn. Hva som er et flott rom blir jo en smakssak, selv liker jeg vielser ute best. Synes tinghuset er litt trist, bedre når man brukte rådhuset . Anonymkode: 82391...12c Jada, det finnes andre flotte rom, og vi brukte et av dem, og betalte i dyre dommer for det. Hadde vi vært kristne, ville vi sluppet unna denne høye regningen i tillegg til det vi allerede betaler for disse byggene over skatteseddelen. Jeg er ikke der at jeg mener at man skal fjerne religiøse symboler om man åpner kirkerommet for alle. Akkurat det forstår jeg ikke at folk mener de kan kreve. Gifter man seg i et kirkerom, må man tåle både bibelsitater, kors og statuer/ malerier av en nylig henrettet mann. Er det for mye for enkelte, er jeg enig i at kirkerommet er feil sted. For oss som bor i Bergen, var det helt uaktuelt å planlegge utevielse😅 Anonymkode: 2aae4...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #74 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønte ikke spørsmålet. Jeg mener at man bør være kristen og troende for og vie seg i kirken og døpe barnet sitt. Tror du på Jesus på en skala fra 1-10? Hvis du er så usikker anbefaler jeg deg og lese Bibelen , ta en prat med en prest, gå i kirken på gudstjeneste og så ta en avgjørelse når du har funnet ut om du tror eller ikke. Anonymkode: 82391...12c Nei, JEG er ikke i tvil om hva jeg tror men jeg lurte på hvordan du sjekker eller vet at en person ikke er kristen nok til å gifte seg i kirka? Man trenger ikke være fast kirkegjenger for å ha en tro. Anonymkode: 574ba...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. februar #75 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, JEG er ikke i tvil om hva jeg tror men jeg lurte på hvordan du sjekker eller vet at en person ikke er kristen nok til å gifte seg i kirka? Man trenger ikke være fast kirkegjenger for å ha en tro. Anonymkode: 574ba...067 Man vet jo det ut fra hva vedkommende sier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. februar #76 Del Skrevet 4. februar (endret) Sofakona skrev (23 minutter siden): Hvorfor må man ta religion inn i dette..vi giftet oss i en kirke...ikke Guds hus...en kirke... så enkelt er det Kan man vie seg i kirka uten prest da? Med prest på kjøpet blir det jo gudstjeneste med sitater fra bibelen og salmesang. Du slipper ikke unna det. Endret 4. februar av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #77 Del Skrevet 4. februar Maleficenta skrev (Akkurat nå): Man vet jo det ut fra hva vedkommende sier. Nei, det gjør man nok ikke. For mange er troen privat og ikke noe en kan se i hverdagen. Hvordan SER du slik? Anonymkode: 574ba...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. februar #78 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det gjør man nok ikke. For mange er troen privat og ikke noe en kan se i hverdagen. Hvordan SER du slik? Anonymkode: 574ba...067 Hvis de sier rett ut. Jeg tror ikke på Gud men vil gifte meg i kirka så vet man da det jo 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 4. februar #79 Del Skrevet 4. februar Samboer og jeg gifter oss i kirken til sommeren. Han er ikke-troende, og jeg er agnostiker. Jeg definerte meg som kristen fram til for få år siden. Det sagt, jeg er åpen for at det kan være en gud, like mye som jeg er åpen for at det ikke er det. Samtidig, vi har begge et sterkt forhold til kirken og nært knyttet til kirken. For vår del føles det trygt og godt, for vi vet jo ikke hvorvidt en gud finnes eller ikke, og ja, vi liker å hedre gamle tradisjoner. Så kan man si at det er feil, og det er helt greit, men vi føler oss hjemme i kirken, selv om troen er som den er. Det høres kanskje merkelig ut, men vi har vel begge en slags barnetro, selv om den ikke nødvendigvis defineres så sterkt. Vi liker begge å besøke kirken, og vi liker den norske folkekirken som tradisjonsbærer. Er det hyklersk? Kanskje, det er mulig. Vi føler det ikke slik, for oss føles det fint og godt. Vi er begge medlem av kirken. Vi er ikke aktive kirkegjengere, men samboer er vokst opp med å gå i kirken på søndager, og jeg er vokst opp med både å synge i kirken (gospel), samt delta i søndagsskole. Vi visste bare det at det føltes veldig feil for oss å ikke gifte oss i kirken. Tenker det må være lov å være usikker og ikke helt sikker i sin tro, og at man søker kirken ved store begivenheter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 4. februar #80 Del Skrevet 4. februar Maleficenta skrev (Akkurat nå): Kan man vie seg i kirka uten prest da? Med prest på kjøpet blir det jo gudstjeneste med sitater fra bibelen og salmesang. Du slipper ikke unna det. Vi hadde prest og litt kristendom..men fikk byttet ut sanger etc som passer oss. Nei litt Gud greier ble det,men det var synd ingen som tok skade av:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå