Gå til innhold

Har du dårlig samvittighet for at du ikke var hyggeligere mot den som er død?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så dårlig samvittighet for at jeg stresset, var i dårlig humør, svarte litt kort og surt, at jeg var kritisk innimellom til det han gjorde når han hjalp meg med praktiske ting, at jeg ble sur når han kjøpte feile matvarer på butikken, at jeg ikke satte mer pris på han når han levde og sa ofte nei til sex når han prøvde seg.🙁

Jeg har så dårlig samvittighet og tenker på alle gangene jeg ikke var positiv og glad.

Skal si at jeg har utmattelse etter covid som har preget meg mye de siste årene og som også preget forholdet vårt, men skulle klart å oppført meg bedre likevel.

Har så dårlig samvittighet, og nå er det for seint 😔

Anonymkode: 85741...af6

  • Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg, dette hørtes veldig vondt ut. Jeg vil si at dette er helt normale tanker etter et helt normalt liv. Vi er, på godt og vondt, programert til å ikke til enhver tid være takknemlig, rause og overbærende. Det betyr ikke at vi ikke innerst inne er nettopp dette. Livet hadde ikke gått rundt om vi hele tiden skulle tenkt på å for eksempel alltid være positivt innstilt og lignende. Slik jeg leser innlegget ditt så tenker jeg at dere hadde et ekte, autentisk og godt forhold - som også innebærer irritasjon for "småting". Det er det som er livet. Håper du etter hvert kan se det på den måten. Du er ikke et dårlig menneske. 

Anonymkode: 79d36...6bd

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du er bare et menneske. Du er nødt til å la dette gå. Stor klem. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis levd mitt liv så jeg slipper å angre noe slik. 

Anonymkode: a4bc4...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har heldigvis levd mitt liv så jeg slipper å angre noe slik. 

Anonymkode: a4bc4...24d

Hva mener du med "levd mitt liv"?

Ts

Anonymkode: 85741...af6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Lever mitt liv på en måte der jeg ivaretar egen integritet, og står for det jeg har gjort. Jeg har satt ned foten for nære slektninger, og stått støtt i mine grenser. Og ikke angret et sekund den dagen de ikke var der lenger. Hadde jeg visst det var ett år, en måned, en uke igjen, ville jo innsatsen og tålmodigheten vært en helt annen. Men slikt kan man jo ikke vite. 

Anonymkode: 74b2e...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 14.45):

Hva mener du med "levd mitt liv"?

Ts

Anonymkode: 85741...af6

At jeg har vært real i mine relasjoner så jeg slipper å angre. Heller være litt raus og svelge noen kameler enn å risikere å ha noe uoppgjort når noen dør. 

Anonymkode: a4bc4...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 15.28):

At jeg har vært real i mine relasjoner så jeg slipper å angre. Heller være litt raus og svelge noen kameler enn å risikere å ha noe uoppgjort når noen dør. 

Anonymkode: a4bc4...24d

Det er da ingenting i hovedinnlegget her som tyder på at trådstarteren har noe uoppgjort med sin avdøde mann?

Det er nok ikke rausheten som er forskjellen mellom dere to, men heller at trådstarter er av den litt selvkritiske og selvransakende typen som grubler over egen oppførsel, mens du ikke dveler lenge ved ting du har sagt eller gjort.

Anonymkode: 50be0...395

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at jeg kunne ha gjort mer. Samtidig så var jeg veldig syk selv. Har ikke dårlig samvittighet. Heller en sorg over at de siste årene til avdøde ble slik de ble. Jeg var omsorgsperson. 

Anonymkode: cb8d4...fb0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skulle ønske at jeg kunne ha gjort mer. Samtidig så var jeg veldig syk selv. Har ikke dårlig samvittighet. Heller en sorg over at de siste årene til avdøde ble slik de ble. Jeg var omsorgsperson. 

Anonymkode: cb8d4...fb0

Kanskje det er sorgen over at den siste tiden vi hadde sammen ikke var mer kjærlig og harmonisk, og ikke dårlig samvittighet jeg sliter med?

Hadde jeg vært frisk hadde vi hatt flere gode minner sammen, jeg hadde tatt mer på strak arm og tålt mer, men når man har nok med seg selv helsemessig, blir selv små ting for mye.

 

Ts

 

Anonymkode: 85741...af6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og tull. 

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er da ingenting i hovedinnlegget her som tyder på at trådstarteren har noe uoppgjort med sin avdøde mann?

Det er nok ikke rausheten som er forskjellen mellom dere to, men heller at trådstarter er av den litt selvkritiske og selvransakende typen som grubler over egen oppførsel, mens du ikke dveler lenge ved ting du har sagt eller gjort.

Anonymkode: 50be0...395

ehh... nei. Jeg tenker over min oppførsel og det jeg sier, så jeg slipper å angre. 

Anonymkode: a4bc4...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 12.57):

Jeg har så dårlig samvittighet for at jeg stresset, var i dårlig humør, svarte litt kort og surt, at jeg var kritisk innimellom til det han gjorde når han hjalp meg med praktiske ting, at jeg ble sur når han kjøpte feile matvarer på butikken, at jeg ikke satte mer pris på han når han levde og sa ofte nei til sex når han prøvde seg.🙁

Jeg har så dårlig samvittighet og tenker på alle gangene jeg ikke var positiv og glad.

Skal si at jeg har utmattelse etter covid som har preget meg mye de siste årene og som også preget forholdet vårt, men skulle klart å oppført meg bedre likevel.

Har så dårlig samvittighet, og nå er det for seint 😔

Anonymkode: 85741...af6

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Dine reaksjoner var av en grunn. Du behandlet ham utifra livet dere hadde ❤ Det er nok. 

 

Anonymkode: 6e870...142

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Helt ærlig, nei jeg har ikke dårlig samvittighet. Dette er bare ett eksempel. Mistet en søster for noen år siden. Vi var i utgangspunktet ikke venner gjennom 20 år. Hun kritiserte og var stygg mot meg, og jeg valgte å kutte kontakten ned til et minimum. 

Noe skjedde med henne etterhvert. Jeg vet hva som skjedde. Hun kom til meg og ba om unnskyldning for hvordan hun har behandlet meg gjennom år. I begynnelsen var jeg skeptisk, men etter noe tid, så jeg at hun mente alvor. De siste 10 årene hun levde ble hun en av mine beste venninner. 

Men jeg angrer ikke på de årene jeg måtte holde henne på avstand. Hun drev med direkte mobbing, og jeg måtte ta avstand fra dette for å overleve selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er perfekte. Ikke klandre deg selv, trådstarter.  La det gå!. Vi gjør alle feil! Ingen klarer å oppføre seg helt perfekt slik som man ønsker hele tiden. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 12.57):

Jeg har så dårlig samvittighet for at jeg stresset, var i dårlig humør, svarte litt kort og surt, at jeg var kritisk innimellom til det han gjorde når han hjalp meg med praktiske ting, at jeg ble sur når han kjøpte feile matvarer på butikken, at jeg ikke satte mer pris på han når han levde og sa ofte nei til sex når han prøvde seg.🙁

Jeg har så dårlig samvittighet og tenker på alle gangene jeg ikke var positiv og glad.

Skal si at jeg har utmattelse etter covid som har preget meg mye de siste årene og som også preget forholdet vårt, men skulle klart å oppført meg bedre likevel.

Har så dårlig samvittighet, og nå er det for seint 😔

Anonymkode: 85741...af6

Ja, har enda dårlig samvittighet ovenfor begge mine døde foreldre, selv om jeg gjorde så godt jeg kunne. 

Kjeftet på faren min da han ble lei seg fordi jeg ville feire jul hos moren min to år på rad, siden hun hadde vært så dårlig julen før. Visste ikke da at den julen ble hans siste jul. 

Og har dårlig samvittighet fordi jeg ikke  oppdaget raskere hvor syk moren min hadde blitt av bivirkninger av ny medisin (var der fast hver tredje helg, og svarte nei på forespørsel til å komme en helg tidligere). Hun hadde behøvd mye hjelp halvåret før og hadde endelig blitt frisk, og jeg hadde da tenkt at nå kan jeg prioritere egne ønsker og tid litt, og derfor meldt meg opp på et studie ved siden av jobb. Hadde jeg droppet egne planer og kommet en helg før som hun ba om, så hadde hun nok vært i live. 

Anonymkode: f24d5...aab

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, har enda dårlig samvittighet ovenfor begge mine døde foreldre, selv om jeg gjorde så godt jeg kunne. 

Kjeftet på faren min da han ble lei seg fordi jeg ville feire jul hos moren min to år på rad, siden hun hadde vært så dårlig julen før. Visste ikke da at den julen ble hans siste jul. 

Og har dårlig samvittighet fordi jeg ikke  oppdaget raskere hvor syk moren min hadde blitt av bivirkninger av ny medisin (var der fast hver tredje helg, og svarte nei på forespørsel til å komme en helg tidligere). Hun hadde behøvd mye hjelp halvåret før og hadde endelig blitt frisk, og jeg hadde da tenkt at nå kan jeg prioritere egne ønsker og tid litt, og derfor meldt meg opp på et studie ved siden av jobb. Hadde jeg droppet egne planer og kommet en helg før som hun ba om, så hadde hun nok vært i live. 

Anonymkode: f24d5...aab

Hvordan mener du at hun hadde vært i live hvis du hadde vært der?

Falt hun og skadet seg?

Ts

Anonymkode: 85741...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 15.50):

ehh... nei. Jeg tenker over min oppførsel og det jeg sier, så jeg slipper å angre. 

Anonymkode: a4bc4...24d

Slitsomt med sånne som deg, som tror de er perfekte.

Anonymkode: 50be0...395

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slitsomt med sånne som deg, som tror de er perfekte.

Anonymkode: 50be0...395

Enig, noen later som de aldri sier eller velger noe feil. Da er det selvinnsikten det er noe galt med

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...