Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Topsi said:

Nei, retten til abort bygger på at fosteret fratas rettigheter på mors begjæring, ikke at det ikke har noen rettigheter i utgangspunktet. Fosteret er langt mer involvert i lovverket enn i abortloven, det er grunnen til at han ble dømt ikke kun for legemsbeskadigelse. Fosteret har forøvrig arverett fra unnfangelsen av, det har rett på beskyttelse mot skadelige forhold på mors  jobb, det har rett til beskyttelse mot skadelig adferd fra mor (barnevernet kan legge inn mor på tvang for å beskytte fosteret pga risiko for skade på barnet når det blir født), og det har rett på beskyttelse mot vold direkte mot seg selv, bortsett fra når mor begjærer det. Særlig eksempelet på at mor kan tvangsinnlegges pga risiko for skade på barnets utvikling når det blir født bør du merke deg, det går nettopp på argumentene for juridisk abort, her blir et foster beskyttet pga at det ikke skal lide skade når det er født. Det har da selvsagt også rett på vern mot skadelige økonomiske og familiære handlinger fra far, jfr juridisk abort.

Jeg antar at fosteret ikke har noen rett på beskyttelse mot skader hvis moren uansett har tenkt å abortere det?

Jeg antar at du også ser den enorme ironien i at fosteret har rett til å ikke bli skadet av mor, samtidig som mor har rett til å ta livet av det.

Uansett regnes ikke fosteret som et menneske. Står det i lovverket at fosteret skal beskyttes mot skadelige økonomiske handlinger fra far?

Anonymkode: 80ea0...1ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Topsi said:

Adopsjon handler ikke om å frata barnet en far, økonomisk støtte eller arv, det handler om å overlate ansvaret til noen som ønsker det, der barnet ikke fratas en far, men får en ny. Adopsjon er utmerket, og en fin måte å ta ansvar på for foreldre som ikke kan ta seg av det, men det avhenger jo av at også mor er enig. 

Juridisk abort handler heller ikke om å frata et barn en far. I verste fall er det å frata et foster en far. Når kvinnen er i sin fulle rett til å ta livet av det, skulle det bare mangle at ikke mannen har rett til å frasi seg forpliktelser og rettigheter for det.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står det i lovverket at fosteret skal beskyttes mot skadelige økonomiske handlinger fra far?

Det står at barnet har rett til økonomisk bidrag fra far, så spørsmålet ditt er irrelevant, det er du som vil ha en lovendring, ikke jeg

Nå er svangerskapsomsorg gratis i Norge, så mor har ikke så voldsomt mange utgifter med fosteret, men i USA, der de har forbudt abort er det flere stater som innfører bidragsplikt fra far til svangerskapsrelaterte utgifter, det støtter jeg selvsagt fullt ut.

I norge er det først når barnet blir født at far har utgifter, så isetdetfor å spørre om far har øknomiske forpliktelser overfor fosteret bør han heller være fornøyd med at han slipper utgifter før barnet er født, fordi det betaler du og jeg

Endret av Topsi
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tenker du at man ikke skal registrere hvem som er biologiske foreldre?

Fordi barnet er abortert av far. Barnet har ingen far. Far har abortert barnet. Barnet finnes ikke for far.

Anonymkode: 4c696...7c4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vitsen er jo at hvis moren velger å få barnet, så er det avklart at faren ikke har juridisk ansvar eller rettigheter. Velger hun abort, blir jo den juridiske aborten slik sett irrelevant.

Meningsløst.

Anonymkode: 286de...35b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 13.54):

Sånn som far gjør når han tar juridisk abort altså. Hun tenker i det minste på at barnet skal få leve.

Anonymkode: 286de...35b

Da er det ihvertfall far som er den ansvarsfulle.. 

Anonymkode: 90329...9d5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi han fraskriver seg etterhvert ansvar for et barn som blir født? det er vel det stikk motsatte av ansvar, er absolutt mor som tar ansvar her, far velger den lette veien ut

Endret av Topsi
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

På hvilken måte er han det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Juridisk abort handler heller ikke om å frata et barn en far. I verste fall er det å frata et foster en far. Når kvinnen er i sin fulle rett til å ta livet av det, skulle det bare mangle at ikke mannen har rett til å frasi seg forpliktelser og rettigheter for det.

Nei det skulle slett ikke bare mangle. Det blir overhode ikke det samme. Herregud hvor dum er det mulig å bli.

• Liker 3
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Fordi han fraskriver seg etterhvert ansvar for et barn som blir født? det er vel det stikk motsatte av ansvar, er absolutt mor som tar ansvar her, far velger den lette veien ut

Grunnlaget for min sitering var fordi en kvinne valgte å få et barn hun ikke hadde økonomi til å fostre opp, det er uansvarlig. 

Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

På hvilken måte er han det?

For kvinnen velger å få et barn hun ikke har økonomi til å fostre opp, det er uansvarlig

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grunnlaget for min sitering var fordi en kvinne valgte å få et barn hun ikke hadde økonomi til å fostre opp, det er uansvarlig. 

og da er det mer ansvarlig for far å i tillegg fraskrive seg etthvert ansvar for dette barnet?

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

og da er det mer ansvarlig for far å i tillegg fraskrive seg etthvert ansvar for dette barnet?

Logisk tenkning er tydeligvis vanskelig for noen her inne. Menn på kg må være en egen rase... Alt de lurer av seg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Topsi skrev (17 minutter siden):

Da er det ihvertfall en av foreldrene som ser at det er uansvarlig å få et barn 

Skrevet
Maleficenta skrev (12 minutter siden):

Logisk tenkning er tydeligvis vanskelig for noen her inne. Menn på kg må være en egen rase... Alt de lurer av seg

Jeg er kvinne

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det ihvertfall en av foreldrene som ser at det er uansvarlig å få et barn 

Jeg er uenig i at abort er å ta ansvar, men når mor da faktisk velger å få barnet er det da enda mer ansvarsfraskrivelse fra far å "abortere" ungen som han vet blir født

Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg er uenig i at abort er å ta ansvar, men når mor da faktisk velger å få barnet er det da enda mer ansvarsfraskrivelse fra far å "abortere" ungen som han vet blir født

Jeg mener at mannen også skal ha et valg. Så er det opp til kvinnen om hun har kapasitet til å ta seg av barnet. 

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du da om donorfedre? De tar jo heller ikke ansvar for barna som blir født. 

Anonymkode: d893a...488

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg mener at mannen også skal ha et valg. Så er det opp til kvinnen om hun har kapasitet til å ta seg av barnet. 

Etter mitt syn har både mannen og kvinnen valg før barnet/fosteret blir til. At kvinnen har et valg (som jeg mener hun ikke burde ha) er ikke noe argument for at også faren skal ha rett til å ikke ta ansvar. Og det er verdt å påpeke at i alle tilfellene der far vil ta juridisk abort så er det etter at mor etter mitt syn har tatt ansvar. Så slik jeg ser det, i disse sakene med mannlig abort er det kun far som ikke tar ansvar, så kan en heller diskutere vanlig abort i andre tråder. I denne tråden omhandler det når mor har tatt ansvar og far ikke vil 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva tenker du da om donorfedre? De tar jo heller ikke ansvar for barna som blir født. 

Anonymkode: d893a...488

jeg synes det er en kompleks problemstilling, men jeg synes likevel det er annerledes enn å ha sex og deretter drite i ungen mor ble gravid med, ofte fordi far aldri gadd bruke prevensjon. Men jeg synes det er noe som bør diskuteres, skal en mann kunne være biologisk far til et barn som skal nektes kontakt med hele sin biologiske familie og arv fra farssiden fordi en kvinne, før hun ble gravid, ønsket barn? Jeg heller mot nei også her

Edit: det er en grunnleggende forskjell på å ta ansvar for et barn som allerede er unnfanget, og det å bevisst lage et barn uten en far.

Endret av Topsi
  • Liker 1
Skrevet
On 2/9/2024 at 7:45 PM, Topsi said:

Det står at barnet har rett til økonomisk bidrag fra far, så spørsmålet ditt er irrelevant, det er du som vil ha en lovendring, ikke jeg

En lovendring ville være at det økonomiske bidraget kommer fra staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...