Gå til innhold

Kan jeg bruke rød sprit istdf. IPA til å gjøre bilen helt ren rett før en keramisk behandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så litt på dette:

https://avalonking.com/blogs/tips-advice/how-to-mix-ipa-spray-for-ceramic-coating-prep

...og det slå meg at jeg ikke har rett type alkohol. Går det an å bruke rød sprit? Eventuelt i en blanding med vann, om det så går an å blande rød sprit med vann, egentlig?

Anonymkode: 43a40...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det meste klart og skulle egentlig begynne i morgen. Er slike degreasere å få kjøpt hos Biltema mm.? Har søkt litt, men finner ingenting som virker 100% korrekt.

Anonymkode: 43a40...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har det meste klart og skulle egentlig begynne i morgen. Er slike degreasere å få kjøpt hos Biltema mm.? Har søkt litt, men finner ingenting som virker 100% korrekt.

Anonymkode: 43a40...edb

Nei den fåes ikke kjøpt på BT aner ikke hvor du bor men tipper du har en Thansen i nærheten dem har legger ved en link  ;) 

https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/spraymaling/lakkprodukter/motip-avfetting-600-500-ml/n437/pn1069571/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAn-2tBhDVARIsAGmStVkKVhN3YfpC_veg0iVlAQng0mv6z0Mwo6oDGcN_5XB5_CaTkIQ4OOQaAhG-EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder å få kjøpt Isopropanol (blåsprit/blårens). Vet jeg har kjøpt både på Obs Bygg og Jernia. Tror jeg har sett På Clas Ohlson også. Evt Kjell&Co?

Tror ikke jeg ville brukt rødsprit til dette…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thansen har vi her! Super tips, tusen takk!

@Jdz, da lærte jeg at det heter "blåsprit". Hvorfor ikke rødsprit da, bare sånn at jeg forstår tankegangen din?

Anonymkode: 43a40...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Thansen har vi her! Super tips, tusen takk!

@Jdz, da lærte jeg at det heter "blåsprit". Hvorfor ikke rødsprit da, bare sånn at jeg forstår tankegangen din?

Anonymkode: 43a40...edb

Lenge siden jeg har brukt rødsprit, men mener det har en tendens til å legge igjen en film/belegg på det man vasker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (1 time siden):

Lenge siden jeg har brukt rødsprit, men mener det har en tendens til å legge igjen en film/belegg på det man vasker.

Det kan godt være, men pleier ikke malere å bruke det før de maler vegger og slikt? Skulle ha trodd at det da lar seg fjerne.

Anonymkode: 43a40...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit blir litt «fettete». 

Anonymkode: 14c62...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 1.2.2024 den 17.57):

Kjøpte denne og den etterlot seg en film også. Da ble det bare Biltema sin bio-nedbrytbare avfetting, vask med såpe, og skylling.

Anonymkode: 43a40...edb

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøpte denne og den etterlot seg en film også. Da ble det bare Biltema sin bio-nedbrytbare avfetting, vask med såpe, og skylling.

Anonymkode: 43a40...edb

Den etterlot seg en hinne ja det visste jeg ikke fikk beskjed om å bruke den når jeg skulle lakkere noen rustskader da blir det samme på meg neste gang som du brukte 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema avfetting fungerer helt greit. Brukte også kaldavfetting, for øvrig, som tar mineraloljebasert dritt, mens den biologisk nedbrytbare tar organisk forurensning. 

Anonymkode: 43a40...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...