Gå til innhold

Nynorsk må bort!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det at kommunene velger nynorsk som arbeidsspråk synes jeg er problematisk når de gjelder rekruttering. Jeg ser utrolig mange stillingsutlysninger i det offentlige hvor det står understreket at nynorsk er formen som brukes i det daglige og det forventes at kandidaten kan nynorsk. Andre steder står det at man må kunne kommunisere skriftlig i begge målformer, samtidig som det står at "vi ønsker å gjenspeile mangfoldet i samfunnet", og du bør søke uavhengig av din innvandrer bakgrunn, osv.

Er det ikke da en ren paradoks og kontradiksjon å skrive slikt når de fleste innvandrere har knapt lært seg bokmål, og så lenge man kan skrive og prate norsk, og det er forståelig, bor det godtas, og det bør være opp til den enkelte å velge fritt hvilken målform h*n skal velge å bruke.
Har innvandrer bakgrunn selv, kan godt lese nynorsk, men kunne aldri tenkt å skrive på nynorsk, og har droppet søke mange jobb grunnet dette dumme kravet! Diskriminerende.

Anonymkode: 22505...0d8

Så lenge loven er sånn at brukere av offentlige tjenester skal kunne motta kommunikasjon på sin valgte målform, er det selvsagt helt innafor at det ansettes mennesker som kan skrive både bokmål og nynorsk. Det er ikke diskriminerende å se etter noen som er god i matte til mattelærer-stillinger, og det samme gjelder i disse tilfellene, så her kan du ikke dra diskrimineringskortet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det at kommunene velger nynorsk som arbeidsspråk synes jeg er problematisk når de gjelder rekruttering. Jeg ser utrolig mange stillingsutlysninger i det offentlige hvor det står understreket at nynorsk er formen som brukes i det daglige og det forventes at kandidaten kan nynorsk. Andre steder står det at man må kunne kommunisere skriftlig i begge målformer, samtidig som det står at "vi ønsker å gjenspeile mangfoldet i samfunnet", og du bør søke uavhengig av din innvandrer bakgrunn, osv.

Er det ikke da en ren paradoks og kontradiksjon å skrive slikt når de fleste innvandrere har knapt lært seg bokmål, og så lenge man kan skrive og prate norsk, og det er forståelig, bor det godtas, og det bør være opp til den enkelte å velge fritt hvilken målform h*n skal velge å bruke.
Har innvandrer bakgrunn selv, kan godt lese nynorsk, men kunne aldri tenkt å skrive på nynorsk, og har droppet søke mange jobb grunnet dette dumme kravet! Diskriminerende.

jeg synes det er vanskelig å være enig i at det er diskriminerende å ikke få en jobb man ikke er kvalifisert for. Da får man heller søke den type jobb i en annen kommune, eller tilegne seg kunnskapen. Det som derimot ER diskriminerende er om befolkningen ikke får informasjon fra det offentlige på sitt hovedmål.

Anonymkode: 8474b...a91

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bra du holder på din kultur og ikke gir etter for presset.

Anonymkode: 4d672...a96

Då er det bra om eg og held på min kultur og skriv nynorsk sjølv om eg har flytt til ei bokmålkommune?

Anonymkode: ead3f...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Då er det bra om eg og held på min kultur og skriv nynorsk sjølv om eg har flytt til ei bokmålkommune?

hvorfor skulle det ikke det? det er jo din soleklar rett etter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er ikke pirk, det er retting av ganske grove faktafeil. At du bor i Bergen og snakker bokmål og de som bor i Bergens omegn snakker nynorsk er feil på alle måter, da dere alle snakker deres egen dialekt, på lik linje med alle andre i hele Norge.

Anonymkode: 4590b...b8a

If you say so 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jo selfølgelig gjort det. Poenget er at de som regel velger å ignorere det.

Anonymkode: 548ac...2e0

Slik dei vel å ignorere det når ein nynorskskrivar ber om å få brev og informasjon på nynorsk, i ei bokmålkommune. Det verkar som staten har orden på det i sine brev. Eg får framleis alle brev på nynorsk der i frå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvorfor skulle det ikke det? det er jo din soleklar rett etter loven.

Eg er ikkje så sikker på at brukar ....a96 er einig med deg der🙃😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (På 1.2.2024 den 22.24):

Kunne ønske vi kunne lære spansk 😊

I mitt 45 år lange liv har jeg aldri hatt behov for å kunne spansk, så nei.

Anonymkode: 57506...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Kan man ikke bare være venner og godta at noen skriver nynorsk og andre ikke?

Anonymkode: e04f0...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje om det snør i helvete skal dette språket bort! Ein skulle heller heidra det og starta ein vekkjelsesande.

Anonymkode: d5484...df5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I mitt 45 år lange liv har jeg aldri hatt behov for å kunne spansk, så nei.

Anonymkode: 57506...655

Que?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein god grunn til å bruka nynorsk: Ein kan sei "stemnemøte" i staden for "date".

Anonymkode: 2d148...0b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 17.08):

Mange land må lære seg 2 språk. Greit nok, morsmålet og verdensspråket engelsk. I Norge? Her må vi lære 3! Norsk, engelsk og nynorsk!

Hvilke praktiske grunner har nynorsk? Jo det skal jeg fortelle! Ingen! Det er tungt å lese og flyter dårlig. Faktisk leser jeg heller på engelsk enn nynorsk.

Og tiden vi bruker på å lære nynorsk kunne vi brukt på å lære mere nyttige ting, som vitenskap og matte. Men nei, her må vi lære et språk som 1% av jordens befolkning snakker.

Jeg blir glad når NRK ikke oppfyller nynorskkravet. Feirer det faktisk.

Og ikke kom hit med kunnskap er makt. Penger er makt!

Og så må man vel ha et fremmedspråg? Altså fire da

Anonymkode: 21525...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ein god grunn til å bruka nynorsk: Ein kan sei "stemnemøte" i staden for "date".

Anonymkode: 2d148...0b9

Og røyndom🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 1.2.2024 den 17.15):

Synes samisk og nynorsk burde blitt valgfag.

Jeg elsker nynorsk, men er helt enig i dette. Det er fint at man har forståelsen for nynorsk, men det er ingen grunn til at man skal måtte lære å skrive nynorsk når man er så presset på alt barna skal lære i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og røyndom🥰

Dette har ingen samanheng med stemnemøte. Røyndom er noko anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sunnfjording skrev (3 minutter siden):

Liker nynorsk som oppfinnelse og kunstspråk, men sidemål i skolen må bort 

hvordan tenker du at vi skal håndtere den situasjonen at vi har to likestilte skriftspråk, hvis ikke vi skal få opplæring i begge? Jeg tenker at hvis sidemålet skal ut som eget fag, så må jo pensum i norskfaget endres slik at begge språk blir brukt i undervisningen. Men vi kan jo ikke ha det slik at vi ikke får opplæring i begge målformer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 17.08):

Mange land må lære seg 2 språk. Greit nok, morsmålet og verdensspråket engelsk. I Norge? Her må vi lære 3! Norsk, engelsk og nynorsk!

Hvilke praktiske grunner har nynorsk? Jo det skal jeg fortelle! Ingen! Det er tungt å lese og flyter dårlig. Faktisk leser jeg heller på engelsk enn nynorsk.

Og tiden vi bruker på å lære nynorsk kunne vi brukt på å lære mere nyttige ting, som vitenskap og matte. Men nei, her må vi lære et språk som 1% av jordens befolkning snakker.

Jeg blir glad når NRK ikke oppfyller nynorskkravet. Feirer det faktisk.

Og ikke kom hit med kunnskap er makt. Penger er makt!

Det har med å respektere mangfoldet i det norske språket å gjøre og hvis du kan nynorsk, har du bedre forutsetning til å forstå flere norske dialekter. Og i det offentlige er du pliktig til å svare på skriftlige henvendelser på det skriftspråket henvendelsen er skrevet på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 17.36):

Vel skrives med en «L»!

Anonymkode: 57355...2f1

VeL? Det tviler jeg på.

Ærlig talt: Å arrestere andre for feil stavemåte/grammatikk i en saksdiskusjon fordi man ikke har gode argumenter i saken er lavmål, under beltestedet og gir kun inntrykk av at en er en pedant. Det finnes egne sider for grammatiske og språktekniske diskusjoner; ta det der. Skjønt det kan hende det blir vanskelig å oppnå troverdighet også der, hvis ens språktekniske bidrag er å argumentere for stor bokstav i slutten av ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...