Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

hvordan tenker du at vi skal håndtere den situasjonen at vi har to likestilte skriftspråk, hvis ikke vi skal få opplæring i begge? Jeg tenker at hvis sidemålet skal ut som eget fag, så må jo pensum i norskfaget endres slik at begge språk blir brukt i undervisningen. Men vi kan jo ikke ha det slik at vi ikke får opplæring i begge målformer.

Anonymkode: 8474b...a91

Skinner vel gjennom at jeg ikke vil ha to sidestilte skriftspråk. Det er et enormt ressursløseri som vi slett ikke har råd til.

Vi kan lære litt om nynorsk innenfor kontekst av nasjonalismen, og folk må gjerne kunne velge det som valgfag og frivillig fordypning. Men bortsett fra det bør det bare bort fra det offentlige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sunnfjording skrev (24 minutter siden):

Skinner vel gjennom at jeg ikke vil ha to sidestilte skriftspråk. Det er et enormt ressursløseri som vi slett ikke har råd til.

Vi kan lære litt om nynorsk innenfor kontekst av nasjonalismen, og folk må gjerne kunne velge det som valgfag og frivillig fordypning. Men bortsett fra det bør det bare bort fra det offentlige.

men faktum er at vi HAR to språk, og det er ikke noe som tyder på at nynorsk forsvinner.

Anonymkode: 8474b...a91

• Liker 2
Skrevet

Nei neppe med det første, men for hvert eneste år som går med fraflytting fra nynorskkommuner og innvandring fra andre land stiger sjansen for at det kommer et krav om det, så hvorfor ikke bare gjøre prosessen kort og grei og spare hundrevis av millioner og utallige timer med undervisning i et døende språk?

Skrevet

Gnåling om at sidemål skal bort fra skolen har de holdt på med i noen tiår. Skjer nok ikke så lenge det er folk som snakker det. 

Skrevet

Jeg hadde samme tanker som deg ts, da jeg var yngre og gikk på skole selv. Men nå som jeg er eldre, ser jeg det selvsagt i et annet lys. Det må ikke være enten eller, man må ikke fjerne nynorsk bare fordi det skal være lettere for de som har bokmål. Men skolen (opplæringen) kan endre seg. Nynorsk kan inkluderes i opplæringen på en annen måte for de med bokmål som hovedmål, og vica versa. Det trenger ikke å være prøver og karakterer i sidemålet, sånn som det er i dag, selv om det inkluderes i opplæringen. Det viktigste er at man får en viss forståelse for sidemålet, slik at man ikke blir helt handlingslammet om man kommer utfor et offentlig brev eller arbeidsrelatert brev/mail som står skrevet på det som vil være ditt sidemål. 

Anonymkode: 9ffc0...342

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 17.08):

Mange land må lære seg 2 språk. Greit nok, morsmålet og verdensspråket engelsk. I Norge? Her må vi lære 3! Norsk, engelsk og nynorsk!

Hvilke praktiske grunner har nynorsk? Jo det skal jeg fortelle! Ingen! Det er tungt å lese og flyter dårlig. Faktisk leser jeg heller på engelsk enn nynorsk.

Og tiden vi bruker på å lære nynorsk kunne vi brukt på å lære mere nyttige ting, som vitenskap og matte. Men nei, her må vi lære et språk som 1% av jordens befolkning snakker.

Jeg blir glad når NRK ikke oppfyller nynorskkravet. Feirer det faktisk.

Og ikke kom hit med kunnskap er makt. Penger er makt!

Anonymkode: 4d672...a96

Nå er verken bokmål eller nynorsk mitt morsmål men av de to er nynorsk penest men bokmål lettest å lære

Skrevet

Greit å ha nynorsk som en (enkel) IQ-test så ikke feil folk slippes løs i viktige yrker som lege, advokat, ingeniør og andre studier som krever bra karakterer. Manges innlegg her bekrefter dette.

Anonymkode: 247e4...4d0

• Liker 2
Skrevet
Sunnfjording skrev (2 timer siden):

Nei neppe med det første, men for hvert eneste år som går med fraflytting fra nynorskkommuner og innvandring fra andre land stiger sjansen for at det kommer et krav om det, så hvorfor ikke bare gjøre prosessen kort og grei og spare hundrevis av millioner og utallige timer med undervisning i et døende språk?

Innvandrere til nynorskkommuner lærer nynorsk. Hvorfor skulle innvandring være et argument for å fjerne norsk språk? Nynorsk er ikke døende, det har mange aktive brukere. 

Anonymkode: b1157...e20

• Liker 2
Skrevet
Sunnfjording skrev (7 timer siden):

Har det gått deg hus forbi at vi har en hel landsdel hvor nynorsk er den dominerende målformen og at dette er ønsket av veldig mange? Skal det måtte forsvinne fra det offentlige her fordi østlendinger og enkelte bergensere har for vondt i viljen til å lære seg det? Ser ingen gode argumenter for at det må bort, bare at det er vanskelig og "unødvendig", men det er det jaggu mye annet i skolen som er også. 

Anonymkode: 4590b...b8a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde samme tanker som deg ts, da jeg var yngre og gikk på skole selv. Men nå som jeg er eldre, ser jeg det selvsagt i et annet lys. Det må ikke være enten eller, man må ikke fjerne nynorsk bare fordi det skal være lettere for de som har bokmål. Men skolen (opplæringen) kan endre seg. Nynorsk kan inkluderes i opplæringen på en annen måte for de med bokmål som hovedmål, og vica versa. Det trenger ikke å være prøver og karakterer i sidemålet, sånn som det er i dag, selv om det inkluderes i opplæringen. Det viktigste er at man får en viss forståelse for sidemålet, slik at man ikke blir helt handlingslammet om man kommer utfor et offentlig brev eller arbeidsrelatert brev/mail som står skrevet på det som vil være ditt sidemål. 

Anonymkode: 9ffc0...342

Og hvorfor skal det bort bare fordi det er "vanskelig"? Legger man ned litt innsats er det jo ikke vanskelig i det hele tatt. Fransk er mye vanskeligere å lære og de færreste har bruk for det, men ingen sier fransken må bort av den grunn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 17.30):

Jeg vil at alle skal bruke bokmål og ikke et språk som 1 person har funnet opp.

Alle skriftspråk i verden, inkludert dansk, er på et eller annet tidspunkt skrevet ned basert på det talte språket i et område. F.eks. ble italiensk som vi kjenner det formalisert på grunnlag av toscana-dialekten, mens Georg Sauerwein, en av Aasens venner i samtiden, ga flere språk som ikke hadde skriftspråk, et skriftspråk, f.eks. sorbisk. Dette er da språk som ikke hadde et formalisert skriftspråk før på Aasens tid. Men det betyr ikke at nynorsk og sorbisk er «funnet opp av en person», de har på bakgrunn av bred kompetanse systematisert og normert et skriftspråk på bakgrunn av det talte språket. Aasen kunne ti språk, Sauerwein over 70.

Men i Norge skal vi hoppe opp og ned og klappe i hendene for et skriftspråk som er basert på et annet land sitt skriftspråk. Forklar logikken for meg.

Anonymkode: 2a779...683

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Denne debatten trenger litt mer fakta:

Det fins nærmere 7000 språk i verden, fordelt på nærmere 200 land. Mange av disse eksisterer kun som muntlige språk, de har ikke skriftspråk. Nynorsk er altså, i kraft av å ha både muntlig grunnlag og et formalisert skriftspråk, et robust språk.

Nynorsk blir brukt av rundt 600.000 mennesker. Det gjør nynorsk til et ganske stort språk i verden. Til forskjell har sørsamisk rundt 600 brukere (og nordsamisk mange mange flere, mens andre samiske språk har færre), men ingen roper om å avskaffe samisk av den grunn. (Faktisk kommer bokmålsfantaster ofte med det vikarierende argumentet «jeg vil heller lære samisk enn nynorsk», uten at det styrker samisken all den tid de faktisk ikke gidder å lære samisk, men bare sier det for å  ta avstand fra nynorsk.) Islandsk brukes av sånn halvparten så mange som nynorskbrukere, uten at noen roper om å legge ned Island. Færøysk er det omtrent 70.000 som forstår, men ingen roper om å legge ned Færøyene. De forstår forresten også dansk, men beholder altså språkene sine. Språk og identitet henger sammen!

Tall alene avgjør ikke et språks (nytte)verdi. I listen over de 100 største språkene i verden finner vi hverken bokmål eller nynorsk eller norsk sammenlagt, men svensk har klart å nå listen. Derimot finner vi mange språk som «ingen» i Norge har hørt om. Men ingen roper om å legge ned bokmål av den grunn, så hvorfor skulle det argumentet gjelde nynorsk?

Nynorsk og bokmål blir forstått av mennesker i hele Norden. Ca. 20 millioner mennesker forstår skriftspråkene våre, slik vi forstår svensk, dansk og kan kommunisere med mennesker i resten av Norden som har lært svensk eller dansk på skolen uten å ha det som morsmål. Når jeg snakker «nordisk» med mennesker i Norden, bruker jeg ord fra både nynorsknære og bokmålsnære dialekter, alt ettersom hvem jeg snakker med og hvilke ord de har størst forutsetninger for å forstå. Det er fint å kunne ha et stort ordforråd å trekke veksler på for å slippe å ty til engelsk i Norden. Ved å ha lært begge skriftstpråk flytende, faller det lett for meg.

(Ikke at jeg er redd for engelsk, det er jo så mye norrønt i det, så om vi først skal ha et verdensspråk er det supert at vi har et som er lett tilgjengelig for nordmenn, sånn egoistisk sett. Og nynorsk ligger forresten nærmere engelsk enn det bokmålet gjør.)

• Nyttig 2
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
On 2/1/2024 at 5:08 PM, AnonymBruker said:

Mange land må lære seg 2 språk. Greit nok, morsmålet og verdensspråket engelsk. I Norge? Her må vi lære 3! Norsk, engelsk og nynorsk!

Hvilke praktiske grunner har nynorsk? Jo det skal jeg fortelle! Ingen! Det er tungt å lese og flyter dårlig. Faktisk leser jeg heller på engelsk enn nynorsk.

Og tiden vi bruker på å lære nynorsk kunne vi brukt på å lære mere nyttige ting, som vitenskap og matte. Men nei, her må vi lære et språk som 1% av jordens befolkning snakker.

Jeg blir glad når NRK ikke oppfyller nynorskkravet. Feirer det faktisk.

Og ikke kom hit med kunnskap er makt. Penger er makt!

Likegyldig om det er nynorsk eller bokmål eller noe annet. Bare velg et språk for helvete sier nå jeg. 

Skrevet

Helt bananas at unger må lære skriftlig nynorsk. Kanskje især grunnet at minoritetspråklige utgjør en stor andel av elevmassen.

Norskfaget er det største faget på ungdomsskolen, og den ekstra timen som i snitt blir satt av til nynorskopplæring kunne heller vært avsatt til programmering som fag, i stedet for å dytte programmering inn i matematikkfaget som er overfylt fra før. Norskfaget kunne forøvrig blitt avlastet mer av  de muntlige fagene, saktekstskriving etc., nå hvor alle nye lærere har skrevet master og har god norsk-kompetanse.  

Anonymkode: 447d2...549

Skrevet

Ryddet for innlegg av utestengt bruker,brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Korleis kan nokon tru at nynorsk vil bli fjerna frå skulen? Å fjerne det vil vera diskriminering for oss som har det som målform og det vil ingen regjering vera med på. DET er eg trygg på! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 8.29):

Denne debatten trenger litt mer fakta:

Det fins nærmere 7000 språk i verden, fordelt på nærmere 200 land. Mange av disse eksisterer kun som muntlige språk, de har ikke skriftspråk. Nynorsk er altså, i kraft av å ha både muntlig grunnlag og et formalisert skriftspråk, et robust språk.

Nynorsk blir brukt av rundt 600.000 mennesker. Det gjør nynorsk til et ganske stort språk i verden. Til forskjell har sørsamisk rundt 600 brukere (og nordsamisk mange mange flere, mens andre samiske språk har færre), men ingen roper om å avskaffe samisk av den grunn. (Faktisk kommer bokmålsfantaster ofte med det vikarierende argumentet «jeg vil heller lære samisk enn nynorsk», uten at det styrker samisken all den tid de faktisk ikke gidder å lære samisk, men bare sier det for å  ta avstand fra nynorsk.) Islandsk brukes av sånn halvparten så mange som nynorskbrukere, uten at noen roper om å legge ned Island. Færøysk er det omtrent 70.000 som forstår, men ingen roper om å legge ned Færøyene. De forstår forresten også dansk, men beholder altså språkene sine. Språk og identitet henger sammen!

Tall alene avgjør ikke et språks (nytte)verdi. I listen over de 100 største språkene i verden finner vi hverken bokmål eller nynorsk eller norsk sammenlagt, men svensk har klart å nå listen. Derimot finner vi mange språk som «ingen» i Norge har hørt om. Men ingen roper om å legge ned bokmål av den grunn, så hvorfor skulle det argumentet gjelde nynorsk?

Nynorsk og bokmål blir forstått av mennesker i hele Norden. Ca. 20 millioner mennesker forstår skriftspråkene våre, slik vi forstår svensk, dansk og kan kommunisere med mennesker i resten av Norden som har lært svensk eller dansk på skolen uten å ha det som morsmål. Når jeg snakker «nordisk» med mennesker i Norden, bruker jeg ord fra både nynorsknære og bokmålsnære dialekter, alt ettersom hvem jeg snakker med og hvilke ord de har størst forutsetninger for å forstå. Det er fint å kunne ha et stort ordforråd å trekke veksler på for å slippe å ty til engelsk i Norden. Ved å ha lært begge skriftstpråk flytende, faller det lett for meg.

(Ikke at jeg er redd for engelsk, det er jo så mye norrønt i det, så om vi først skal ha et verdensspråk er det supert at vi har et som er lett tilgjengelig for nordmenn, sånn egoistisk sett. Og nynorsk ligger forresten nærmere engelsk enn det bokmålet gjør.)

👏👏👏

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 17.30):

Jeg vil at alle skal bruke bokmål og ikke et språk som 1 person har funnet opp.

Mange i Norge har en dialekt som ligger nærmere nynorsk enn bokmål (dansk-norsk). Det var jo hele poenget med nynorsken.

Anonymkode: 923d7...4a6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...