Gå til innhold

Nynorsk må bort!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig! Stopp med nynorsk. Hilsen lærer på barneskolen. Noe tull!

Anonymkode: a5a22...0ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Få bort hele mølet! Ingen har godt av å snakke et språk som 1 person har funnet på.

Anonymkode: 4d672...a96

Både bokmål og nynorsk er skriftspråk, ikke talespråk. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ivar Aasen? "Hjernen" bak det hele.

Hvorfor spør du om Ivar Aasen? Trodde du at jeg ikke vet hvem Ivar Aasen var?

Anonymkode: 68dd8...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tuller du nå? Hørt om Knud Knudsen eller? Personen som FANT OPP bokmål? 😃

Anonymkode: 4590b...b8a

Ingen fant opp bokmål, det kom naturlig fra dansk.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du om Ivar Aasen? Trodde du at jeg ikke vet hvem Ivar Aasen var?

Det var ett retorisk spørsmål.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo jo, men han brukte ett språk som allerede fantes. Gerhardsen kalles jo landsfaderen selv om han ikke oppfant Norge.

Ivar Aasen fant på selv.

Nei, det stemmer jo ikke. Nynorsken er basert på eksisterende dialekter i store deler av landet, og bokmål er basert på dansk. Sånn sett er nynorsk mer norsk enn bokmål, og hvis nynorsk er oppfunnet av Aasen, er bokmålet like fullt oppfunnet av Knudsen.

Anonymkode: 4590b...b8a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nynorsk bør det holde å lese litt lyrikk på sidemål bare for å forstå språket og ikke lære det. Videre bør Holberg og Petter Dass reduseres  for å gi plass til digitale multimediale tekster. Man bør ta bort flere nedstøvede emner i norskfaget for å bruke tiden til å lære å bruke KI mer kildekritisk. Videre kan man med fordel kutte ned på litt språkhistorie til fordel for økt tekstforståelse. 

Få norskfaget inn i nåtiden! 

Hilsen lærer. 

Anonymkode: ac555...57e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I nynorsk bør det holde å lese litt lyrikk på sidemål bare for å forstå språket og ikke lære det. Videre bør Holberg og Petter Dass reduseres  for å gi plass til digitale multimediale tekster. Man bør ta bort flere nedstøvede emner i norskfaget for å bruke tiden til å lære å bruke KI mer kildekritisk. Videre kan man med fordel kutte ned på litt språkhistorie til fordel for økt tekstforståelse. 

Hilsen lærer. 

Synes det er på høy tid å fjerne hele mølet. Det er tross alt 2024.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Aasen fant på selv.

Absolutt ikke. Han samlet, satte sammen og systematiserte dialekter som ble brukt rundt om i landet inn i et skriflig system. Han fant ikke på ord selv slik som Tolken gjorde.

Fulgte du ikke med i norsktimene? Dette er allmennkunnskap, og ville ha vært en del av norskundervisningen selv om sidemålsundervisningen forsvant.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen lærer. 

Kva med alle dei som veks opp i nynorskkommuner? Eg har vokse opp med nynorsk og har alder hatt noko problem med å forstå språket. Eg har alltid likt nynorsk og ynskjer meg meir nynorsk!

Anonymkode: ead3f...7b6

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er på høy tid å fjerne hele mølet. Det er tross alt 2024.

Nei du trenger å lære å bygge opp tekster til videre studier og prosjekter i yrkeslivet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål er utviklet fra dansk skriftspråk på et norsk talemålsgrunnlag, spesielt østlandsk. Nynorsk ble grunnlagt av Ivar Aasen (1813–1896) og er basert på en sammenlikning av de norske dialektene. Begge målformene har nærmet seg hverandre gjennom bruk og gjennom en rekke rettskrivningsreformer

Hvorfor har norsk to skriftspråk? - Norsk - NDLA

I 1814 kunne ikke nordmenn lese eller skrive norsk, for det fantes ikke et norsk skriftspråk. De måtte lese og skrive dansk. Til og med den norske Grunnloven ble skrevet på dansk. Å utvikle et eget norsk skriftspråk ble viktig for å skape felles, norsk identitet og selvfølelse etter at Norge ble selvstendig nasjon.

Hvordan fikk vi nynorsk og bokmål?

Den eine metoden justerte dansk slik at ein bytte ut danske ord med norske og til ei viss grad nærma seg (aust)norsk talespråk. Resultatet blei bokmål. Den andre metoden gjekk ut på å skapa eit heilt nytt skriftspråk på grunnlag av dei norske dialektane. Resultatet blei nynorsk

Anonymkode: 08e37...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger å lære å bygge opp tekster til videre studier og prosjekter i yrkeslivet. 

Nynorsk, ikke faget norsk mente jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det finnes større områder langs kystnorge (og nota bene kystnorge har bidratt i søkk og kav til bnp) som bruker nynorsk. Talemåten deres ligger tettere opp mot nynorsk enn mot bokmål. 

Så lenge alle lærer et minimum av nynorsk, så klarer vi faktisk å fortsette å kommunisere med hverandre innad i landet på norsk og vil ikke måtte bytte til engelsk. 

Og tenk litt på hva det hadde betydd for deg, om noen bare bestemte å fjerne bokmålet. Din identitet. Din måte å uttrykke deg på. Hvordan hadde du følt deg da? 

Anonymkode: 452df...680

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk, ikke faget norsk mente jeg.

Der er jeg nesten helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare Norsk, engelsk og nynorsk - man må ha fremmedspråk også (tysk/spansk/fransk/evt annet hvis det er tilbud for det) 😅

Skulle ønske man slapp sidemål generelt. Noen har nynorsk som hovedmål. Bare avviklet sidemål.

Anonymkode: d1eff...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" få bort nynorsk" , kva betyr det? Skal ikkje eg få ha eit skriftspråk meir? For eg kjem absolutt ikkje til å godta å måtte skrive bokmål eller motta skriv frå det offentlege på bokmål. Eller meiner du sidemål? Dykk " nynorskhatere" er så lite opplyste og trur at sidemål=nynorsk. Det blir akkurat lite dumt som å si at mattematikk=geografi. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...