Gå til innhold

Mat/sukker til 1-2 åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi kjøper selvfølgelig aldri noe til barnet, men han får hvis vi er på besøk elns.

Der er heldigvis sjelden da, pga lite nettverk😆

Anonymkode: 04e2a...960

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du er hysterisk. Det er da ingen grunn til at en 1-åring skal spise kake og godteri. 

Jeg synes heller ikke det er spesielt vanskelig å lage mat til et så lite barn.  Jeg lager ofte grøt (havregryn + vann, evt. tilsatt noe chia eller annet). Ellers moser jeg poteter, gulrøtter, avokado eller søtpotet, lager eggerøre, hjemmelagde fiskekaker eller kjøttkaker, bønner og lignende. 

Mannen er av uvisse grunner ivrig på at jeg skal kjøpe klemmeposer så jeg "slipper å stresse sånn". Jeg synes ikke det å lage mat til et så lite barn er stress overhodet - jeg lager i store porsjoner og setter i kjøleskap eller fryser ned. De gangene jeg har testet klemmeposer virker det ikke som han blir mett i det hele tatt. I tillegg er kiloprisen høy. Det er ingen oppsider for min del med den ferdiglagde barnematen. 

Har heldigvis ikke opplevd noe press på å putte drittmat i barnet "for å være grei". Unntak er kanskje svigermor, som er oppsatt på at all kos og kake henger sammen.

• Nyttig 1
Skrevet
Heln skrev (På 2.2.2024 den 5.37):

Hvor lenge har du tenkt å være like streng er vel noe å tenke over her? :) 

For nei, ingen trenger sukker, men skal du nekte når barnet er 5? 8? 12? Det har like lite godt av den bollen da som nå. Hvis hverdagen består av næringsrik mat primært, har ikke den kjeksen i det selskapet allverden å si. 

Forskjellen er at de får i seg sunn og næringsrik mat i de årene frem til da...Så nei, det er ikke likegyldig om barnet er 1 eller 5 eller 10 når det får dårlig mat. 

Folk får være strenge så lenge de klarer og orker. Jeg ser ikke helt problemet med det. Det er da bedre å være konsekvent så lenge man kan, fremfor å resignere når barnet knapt er ute av babyfasen.

Det virker som om noen foreldre plages av at andre er mer rutinerte enn dem selv, og jeg lurer på hvorfor. 

• Nyttig 1
Skrevet
Anonym6789 skrev (3 timer siden):

Helt of topic, men hva mener du er næringsrikt dersom banan og havre er "fy-mat"? Lurer oppriktig, for banan og havre er helt normalt i et vanlig og variert kosthold 

Variasjoner med frø, nøtter, bær, grønnsaker i alle mulige former og fasonger, kjøtt, egg, faste oster og feitere meieriprodukter, litt bønner/linser dersom disse er vannet ut rikelig.

Så jeg tror altså at opplagte ting som sukker, snop, godter og ultraprosessert mat bør utelates helt, i tillegg til korn(havre, rug, spelt, ris, mais etc), melk og yoghurt. Jeg ville ikke spist korn men om det hadde blitt vannet ut over natten som f.eks langtidshevet surdeigsbrød, kunne dette inngått som en liten del av kostholdet(mye karbohydrater ift næring). Frukt bør man være forsiktig med og heller bruke som godteri. 

Skrevet
Eilis skrev (11 minutter siden):

Variasjoner med frø, nøtter, bær, grønnsaker i alle mulige former og fasonger, kjøtt, egg, faste oster og feitere meieriprodukter, litt bønner/linser dersom disse er vannet ut rikelig.

Så jeg tror altså at opplagte ting som sukker, snop, godter og ultraprosessert mat bør utelates helt, i tillegg til korn(havre, rug, spelt, ris, mais etc), melk og yoghurt. Jeg ville ikke spist korn men om det hadde blitt vannet ut over natten som f.eks langtidshevet surdeigsbrød, kunne dette inngått som en liten del av kostholdet(mye karbohydrater ift næring). Frukt bør man være forsiktig med og heller bruke som godteri. 

Oi.. jeg syns jeg var hysterisk.. men det er faktisk du og.😆Ikke en gang havregryn? Eller yoghurt? Rører du aldri det? Alt blir jo feil da. Havregrøt er tydelgvis feil å gi til ungen da. Jeg som trodde det var sunt. 

Kan du skrive ned hva du spiser på en dag? Unner du deg aldri noe godt? Som smågodt eller sjokolade? 
jeg vil ikke gi noe sånn til mitt barn på 1 år, men jeg spiser det selv. 

Anonymkode: eb2e6...05d

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Oi.. jeg syns jeg var hysterisk.. men det er faktisk du og.😆Ikke en gang havregryn? Eller yoghurt? Rører du aldri det? Alt blir jo feil da. Havregrøt er tydelgvis feil å gi til ungen da. Jeg som trodde det var sunt. 

Kan du skrive ned hva du spiser på en dag? Unner du deg aldri noe godt? Som smågodt eller sjokolade? 
jeg vil ikke gi noe sånn til mitt barn på 1 år, men jeg spiser det selv. 

Anonymkode: eb2e6...05d

Spiser masse godt. Nøtter, mørk sjokolade, oliven, kutter opp grønnsaker, ost, spekemat, lager pannekaker med mandelmel, bær med fløte eller krem, spiser litt frukt. Mye godt man kan lage uten sukker, smaksløkene tilpasser seg. 

For tiden spiser jeg til lunsj gjerne knekkebrød (uten korn) med f.eks smør, ost, skinke og noe grønt til, middag er stort sett kjøtt/fisk og grønnsaker(stekt,bakt,most,kokt), kanskje quinoa til, vi er glad i gryter så går mye i det, kveldsmat blir enten knekkebrød, nøtte/frø grøt, egg eller middagsrester. 

Spiser litt potetgull når det er helg, og blir kanskje pizza tre ganger i året, og ei eller to møsbrømlefser 😅 Drikker ofte en boks lettbrus når det er helg. Synes det er lettere å holde seg unna hvis jeg er strikt. Får så sykt lyst på noe hvis jeg først slurver med maten 😂 sammenligner det med en rus. 

Når jeg spiser som jeg gjør så kan jeg spise så mye jeg vil uten at jeg legger på meg, kroppen regulerer det selv. Da jeg spiste vanlig kost måtte jeg passe på hele tiden, for hadde lyst på noe hele tiden og var lett å spise for mye og ofte

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var "ekstrem" og "hysterisk" og er det fortsatt. Har to barn på 11 og 8, og de fikk ikke sukker i det hele tatt før de var 2. Da introduserte vi minimale mengder av 85% sjokolade, kaker laget med lønnesirup eller honning og frukt. Lager alt fra bunnen av og de har aldri smakt brus eller smågodt feks.

Har hørt tusen kommentarer om at jeg "bare må vente, når de blir eldre kommer de til å gå bananas på besøk" osv, men jeg venter enda jeg altså. 

Resultatet foreløpig? 

To barn som er slanke, aldri blir syke (kan bokstavelig talt telle antall fraværsdager gjennom livet for begge to på én hånd), de spiser ALT av mat, fra sushi til blåmuggost, oliven, koriander og alt av grønnsaker. Eldste er glad i frukt, minste elsker hjemmelaget fløteis. 

Ingen av de er særlig glad i søtsaker, de spiser et par biter og så vil de ha noe annet. Selv hjemmelagde kaker synes de kan bli for søte. 

De har nok spist et par porsjoner med torosuppe på besøk hos venner, men de foretrekker ordentlig mat. Vi spiser nesten ikke UP-mat her hjemme (noe skinke pålegg og litt juice), og har ikke junk og godteri i huset. Jeg skjønner veldig godt at de ikke liker UP-mat, synes selv det smaker ekkelt etter 15 år+ uten.

Alt i alt er jeg veldig glad jeg sto i ubehaget med å si nei (og til og med bli sint) når folk ville gi ungene mine dritt. Og for at jeg tok med alternativer i bursdager og sendte med hjemmelaget brød og pålegg i barnehagen. Hysterisk er en hedersbetegnelse i et samfunn som nå vurderer slankesprøyter til barn, og der barn er sukker og skjermavhengige fra før de kan gå. 

Anonymkode: 0d015...77d

Dette er ikke bra. Hvordan reagerer barna på at de ikke får det samme som de andre i bursdager? 

Anonymkode: 73dcc...e66

Skrevet
Eilis skrev (1 time siden):

Hva er galt med jogurt naturell? Er det antistoffer i det også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er ikke bra. Hvordan reagerer barna på at de ikke får det samme som de andre i bursdager? 

Hvorfor er det ikke bra??? Jeg river meg i håret av sånne påstander. Bare HVORFOR?? Hvorfor er det ikke bra å gi barn ordentlig mat istedet for fabrikkproduserte, matliknende substanser? 

Barna mine får sine favoritter i bursdager, vi sender med pizza, kaker, boller, is eller godteri. De er bare hjemmelagde istedet for ultraprosesserte. Ungene er kjempefornøyde, de elsker det de spiser, og virker helt uinteresserte i det som spises av andre barn. 

Vi snakker en del om mat her hjemme, om ernæring og fysiologi. Vi snakker ikke om utseende og vekt, men vi snakker om hva som skjer i kroppen når man spiser ulike ting, hvorfor vi trenger de ulike næringsstoffene og hva UPM gjør med kroppene våre. 

Det er så sykt at det blir sett på som hysterisk å ønske god helse for barna sine og å gi dem masse god og næringsrik mat istedet for dritt som jeg selv ikke ville spist om jeg fikk betalt for det. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Denne personen ser ut til å spise Paleokosthold. Der unngår man melk og korn, argumentet er at vi ikke er tilpasset dette gjennom evolusjon. Jeg spiste Paleo i mange år, men spiser nå helfete melkeprodukter og syrnet kor for smak, variasjon og livsglede. Jeg tror det viktigste er å holde seg til råvarer, og at vi mennesker ellers bør spise så variert som mulig av MAT. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei ingen antistoffer der. Bedre med naturell enn annen. Men fremdeles mye laktose(sukker), myse som stimulerer insulin og er hormonforstyrrende, melka er pasteurisert og da drepes et enzym vi trenger for å bryte ned proteinet kasein. Melka er sykt bra for kalven for at han skal vokse raskt og bli sterk på kort tid. Vi mennesker trenger ikke vokse raskt, men er det vi gjør når 70% av den norske befolkning er overvektige. Ikke alle blir overvektige, man må også være genetisk disponert. Faste oster og fete meieriprodukter er bedre da de inneholder lite av overnevnte 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Denne personen ser ut til å spise Paleokosthold. Der unngår man melk og korn, argumentet er at vi ikke er tilpasset dette gjennom evolusjon. Jeg spiste Paleo i mange år, men spiser nå helfete melkeprodukter og syrnet kor for smak, variasjon og livsglede. Jeg tror det viktigste er å holde seg til råvarer, og at vi mennesker ellers bør spise så variert som mulig av MAT. 

Denne personen spiser ikke paelo, men en form for lavkarbo. Spiser harde oster og fete meieriprodukter. Men jeg har ikke fokus på å spise masse fett (tror ikke mettet fett er farlig) eller minst mulig karbohydrater. Er kilden til karbohydrater jeg bryr meg om og hvor næringsrik maten er. Næring og karbohydrater må stå i stil. Hvis belgfrukter er vannet ut skikkelig så kan de inngå i et variert kosthold selv om det er mye karbo, nettopp fordi det også er veldig masse næring.

Kommer sykt langt om man spiser ekte råvarer 

Skrevet

Husk at mat ikke bare er næring - det er også et sosialt aspekt ved det. La barnet ditt få utforske litt kake i selskap med andre.

Anonymkode: 8a288...191

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det ikke bra??? Jeg river meg i håret av sånne påstander. Bare HVORFOR?? Hvorfor er det ikke bra å gi barn ordentlig mat istedet for fabrikkproduserte, matliknende substanser? 

Barna mine får sine favoritter i bursdager, vi sender med pizza, kaker, boller, is eller godteri. De er bare hjemmelagde istedet for ultraprosesserte. Ungene er kjempefornøyde, de elsker det de spiser, og virker helt uinteresserte i det som spises av andre barn. 

Vi snakker en del om mat her hjemme, om ernæring og fysiologi. Vi snakker ikke om utseende og vekt, men vi snakker om hva som skjer i kroppen når man spiser ulike ting, hvorfor vi trenger de ulike næringsstoffene og hva UPM gjør med kroppene våre. 

Det er så sykt at det blir sett på som hysterisk å ønske god helse for barna sine og å gi dem masse god og næringsrik mat istedet for dritt som jeg selv ikke ville spist om jeg fikk betalt for det. 

Beklager, men det er bare sært. Barna kan få et usunt forhold til mat senere når du er så streng. La de få være som andre og smake på det de andre spiser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager, men det er bare sært. Barna kan få et usunt forhold til mat senere når du er så streng. La de få være som andre og smake på det de andre spiser. 

Nei. De får et kjempesunt forhold til MAT, og kanskje et mindre positivt forhold til ting som ikke er mat, men som folk av en eller annen grunn allikevel spiser. 

For meg blir det like absurd som å si at de kommer til å få et usunt forhold til mat siden jeg ikke lar de spise brukte tyggiser fra bakken eller gul snø. De tingene jeg har nektet dem er like skadelig, kanskje verre å spise. 

De er store nok til å velge selv nå, og vår erfaring er at de foretrekker MAT også i situasjoner der vi foredre ikke er der. Denne fantastiske grunnmuren vi har gitt dem i den mest sårbare tiden i livet vil også tåle noen opprør i tenårene hvis det skulle skje, og vi har heldigvis mange venner og nære familiemedlemmer som også bryr seg om kosthold. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...