Gå til innhold

Mat/sukker til 1-2 åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lenge har du tenkt å være like streng er vel noe å tenke over her? :) 

For nei, ingen trenger sukker, men skal du nekte når barnet er 5? 8? 12? Det har like lite godt av den bollen da som nå. Hvis hverdagen består av næringsrik mat primært, har ikke den kjeksen i det selskapet allverden å si. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er dere strenge med sukker eller ferdig mat til barnet? Jeg har alltid vært veldig på at hun ikke skal få sukker eller andre usunne ting som boller, kjeks og kaker. Hun er bare 1 år. Har sagt det til besteforeldre at det er helt uaktuelt med snop, chips og brus. Men jeg tror jeg stresser for mye med det. Gruer meg alltid til å gå på besøk/bursdager  for de setter fram boller, kjeks og kaker og de syns selvfølgelig at hun må få smake. Jeg sier bestemt nei og merker det blir dårlig stemning. Jenta vil jo smake, men jeg finner på noe annet eller finner frukt… er jeg hysterisk? Jeg følger ernæringmamma på insagram. og syns egentlig det kan bli litt for mye. Andre som syns det? Jeg gir skinkeost og sånne ting, men alt er jo feil å gi. Blir helt stressa av det.

Gir dere ferdig mat til barnet? Toro? 

Når jeg lager noe, for eksempel bananpannekake til jenta mi så får jeg alltid høre « må jo ha litt smak, litt sukker eller vaniljesukker i???» hvorfor?? Hun vet jo ikke hvordan det smaker 🤯🤯

Anonymkode: eb2e6...05d

Ikke stress og ikke bli hysterisk.

Det mange ikke skjønner er at næringsbehovet til så små barn skiller seg noe ut fra voksnes. Et så lite barn livnærer seg i all hovedsak på karbohydrater- altså sukker. Men det finnes jo som kjent både raske og langsomme karbohydrater. 

Så lenge barnet ditt får spise seg mett på langsomme karbohydrater, fett og kanskje noe protein, så har det ingenting å si om de får litt kaker, snacks og annet godt I TILLEGG. Det er absolutt ikke farlig! 

Det er trist at du frarøver henne muligheten til å delta i måltider og samlinger som dere voksne er en del av. Hun må få mulighet til å bli kjent med ulike smaker og konsistenser. Hun må få oppleve at det er forskjell på hverdag og fest. Å hun må få oppleve gleden over å samles til fest over et godt måltid. 

Anonymkode: ad614...864

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt største problem med sukker (og p-mat) til barn er at de skal bli kresne og ikke gidde å spise skikkelig mat. Men om dere aldri har kjeks i skuffen hjemme blir det jo heller ikke noe mas om det. Og om man har vent de til smaken av *mat* før man begynner med sukker har man løst mye (tror jeg da). Mine unger trenger feks ikke sukker på grøten eller på bærene sine. De tenker ikke på at det er et alternativ, og liker smaken av det sånn som det er. Samme med Yogurt, om man har vent seg til sukkeryogurt smaker jo vanlig litt surt og rart. Så ja, jeg tenker hverdagen betyr ekstremt mye mer enn fest av og til, og samtidig at det kan vært lurt på drøye lengst mulig, rett og slett for å venne smaksløkene til noe annet enn søtt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ikke så opptatt av tilsatt sukker osv, men skjønner ikke vitsen med å introdusere barn for godteri og kaker før de selv viser interesse for det. Min får smake på kake og is hvis hun vil, men er ikke så veldig interessert enda. Fint om flere foreldre tar et lite oppgjør med "kose seg litt" mentaliteten så det ikke blir for mye av det synes jeg. At de undersøker slankesprøyter og slankeoperasjoner på barn er jo et tegn på hvor vi er på vei som et samfunn, og det er ikke farlig å være litt hysterisk synes jeg. 

Anonymkode: b5658...a95

• Nyttig 1
Skrevet

Har ingenting mine barn ikke får spise og drikke, men praktiserer måtehold. Dvs at de får kose seg med brus og kaker i bursdager, de får ei lita skål med forskjellig godt på lørdager samt et glass brus hver seg og jeg lærer de at kjeks, is og slike ting ikke er noe vi trenger daglig, men at det er lov å kose seg i blant. 
Av pålegg og mat spiser de det ønsker. Lager mye fra bunn, men bruker også Toro. De spiser youghurt mer eller mindre daglig, men er til gjengjeld veldig glad i alt av grønnsaker og fisk. Grønnsaker har vi hver dag, og yngste er spesielt glad i makrell på skiva si, så det spiser hun daglig. Det er sunne og friske barn. De er nå 5 og straks 3, men har praktisert det samme siden eldste begynte med fast føde. 
Det eneste jeg pleier å unngå å gi dem, er svart brus pga koffein. I blant får de allikevel litt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

ngen mat som selges i norske butikker er skadelig uansett dose

Her må du ta deg ei bolle-....

Eilis skrev (17 timer siden):

At du kaller meg hysterisk gjør ikke bananen næringsrik 

Okay, så kalium, vitamin B6 og magnesium er helt næringsløst? 
Fy faen så dumme folk er.

Anonymkode: 6a104...0cc

• Nyttig 2
Skrevet
Eilis skrev (17 timer siden):

"Tilbyr også næringsrik mat som bananpannekaker" Spørs hva man har i men jeg ville ikke kategorisert bananpannekaker som næringsrik. Banan er mest sukker og lite vitaminer, de fleste i dag bruker hvetemel som er mye kjappe karbohydrater(sukker), bruker man havremel er det næring men det er også antnæringsstoffer som ikke er bra for tarm og opptak av næringsstoffer (med mindre man bløtlegger over natta), mandelmel blir bra, men er likevel mye sukker fra banan, og bør derfor ikke spises for ofte. Dette til info, dømmer ikke. Var bare at du kategoriserte de som næringsrik mat, når det er mer snop 

Du er jo helt kunnskapsløs! Den er mest sukker og lite vitaminer, men bananen har MASSE mineraler! En grønn banan har også priobiotika. Å drive å krangle om bananer, frukt, det mest naturlige i verden, når halvparten av norske barn er overvektige, det er helt baklengs. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
3 hours ago, solsolsol said:

Mitt største problem med sukker (og p-mat) til barn er at de skal bli kresne og ikke gidde å spise skikkelig mat. Men om dere aldri har kjeks i skuffen hjemme blir det jo heller ikke noe mas om det. Og om man har vent de til smaken av *mat* før man begynner med sukker har man løst mye (tror jeg da). Mine unger trenger feks ikke sukker på grøten eller på bærene sine. De tenker ikke på at det er et alternativ, og liker smaken av det sånn som det er. Samme med Yogurt, om man har vent seg til sukkeryogurt smaker jo vanlig litt surt og rart. Så ja, jeg tenker hverdagen betyr ekstremt mye mer enn fest av og til, og samtidig at det kan vært lurt på drøye lengst mulig, rett og slett for å venne smaksløkene til noe annet enn søtt. 

Leser ofte dette argumentet. Men både morsmelk og MME er jo søtt.. spesielt morsmelk.. Så de fleste babyer er jo veldig vant til søt smak når de starter med fast føde. 

Anonymkode: 8b7b7...c27

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Leser ofte dette argumentet. Men både morsmelk og MME er jo søtt.. spesielt morsmelk.. Så de fleste babyer er jo veldig vant til søt smak når de starter med fast føde. 

Det er jo det jeg skriver.  I den første perioden er det viktig å venne seg til annen smak enn søtt (siden søtt er det første man vennes til)

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, solsolsol said:

Det er jo det jeg skriver.  I den første perioden er det viktig å venne seg til annen smak enn søtt (siden søtt er det første man vennes til)

Ok skjønner :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jo, men i dette tilfellet, sett bortsett fra at jenta selv vil smake, så blir ts stressa av det, fordi hun føler at alt er feil å gi,  og gruer seg til bursdager. Og så føler hun at hun må holde seg til det en instagramkonto sier. Det er jo ikke bra det heller.

Anonymkode: 73dcc...e66

Men hvorfor skal ts la seg presse av familie og venner? Er det noe bedre? Om en har folk rundt seg som ikke tåler normal grensesetting uten å velge å bli så ufine at ts gruer seg for å gå så er det ikke kostholdet som er problemet. 

Det er adferden til omgangskretsen. Å velge å problematisere at en 1-åring ikke får godteri er ikke adferd som bør normaliseres fra bekjente.

Anonymkode: fc106...b08

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvorfor skal ts la seg presse av familie og venner? Er det noe bedre? Om en har folk rundt seg som ikke tåler normal grensesetting uten å velge å bli så ufine at ts gruer seg for å gå så er det ikke kostholdet som er problemet. 

Det er adferden til omgangskretsen. Å velge å problematisere at en 1-åring ikke får godteri er ikke adferd som bør normaliseres fra bekjente.

Anonymkode: fc106...b08

Jeg er helt enig i at det er totalt unødvendig å gi sjokolade og godteri til en ettåring. Og brus. Men i hi er det snakk om selskap med kaker og boller der barnet selv vil smake. Min fikk smake en skje kake på navnefesten. Hun var ikke begeistret. Jeg mener altså at det går an å gi en smakebit av kaka, eller en halv bolle, sånn at barnet vet hva det går i, man trenger ikke dytte i de et svært kakestykke. Hvis det er andre alternativer på bordet, som frukt, så går det jo an å gi det, men det blir litt overdrevent å nekte når alle andre sitter og spiser kake. Mener jeg da. 

Anonymkode: 73dcc...e66

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Når det går så langt at man ser på banan og havre som fy-fy og usunt, så har man et problem. 

Anonymkode: 73dcc...e

Du om det

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her må du ta deg ei bolle-....

Okay, så kalium, vitamin B6 og magnesium er helt næringsløst? 
Fy faen så dumme folk er.

Litt næring gjør ikke noe næringsrikt, alt inneholder litt næring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er jo helt kunnskapsløs! Den er mest sukker og lite vitaminer, men bananen har MASSE mineraler! En grønn banan har også priobiotika. Å drive å krangle om bananer, frukt, det mest naturlige i verden, når halvparten av norske barn er overvektige, det er helt baklengs. 

Men frukt er ikke naturlig lengre, det er feil. Frukt er over årene nøye genmanipulert til å bli søtere. Sukkeret i frukt gjør akkurat det samme med kroppen som sukkeret i godis. Vet ikke hvor mange barn som er overvektige men 70% av den norske befolkning er overvektige. Enda større andel har livsstilssykdommer som kunne vært unngått. Veldig mange mener de spiser sunt, så da har det kanskje noe med kunnskapen å gjøre. Men helt klart, man kutter ikke frukt før man kutter godis. Godisen skulle heller blitt erstattet av frukt 

Skrevet

Jeg skjønner dilemmaet, og tenkte mye på det selv i 1-2 års alderen. Jeg har gradvis slakket mer opp. Nå er hun 2,5 og bevisst på å spise det samme som andre, så da blir det sukker og usunnr ting når vi er hos andre. Jeg tenker det er vel så viktig å balansere med å ha et avslappet forhold til mat. Men noen ting får hun ikke, som potetgull og brus. Da sier jeg "det er bare for større barn, det skal du få når du blir like stor som (kusine)". Boller, is, kake og sjokolade får hun, men jeg syns det er teit at besteforeldre skal proppe så mye dritt i barnebarna sine. Kusina er 4 år, undervektig og spiset nesten ikke normal mat, bare is og sukker. 

Men vi spiser av og til sukker hjemme også. I lørdagsgodt får hun litt mørk sjokolade. Og så kan vi lage vafler av og til. Hun har fått is på sommeren noen ganger og, men helst sånn uten karragenan og sånn. Jeg prøver i alle fall ikke å snakke om usunn mat foran henne, og har et såpass avslappet forhold til det at jeg ikke blir stressa når det blir satt fram kaker på besøk. 

Anonymkode: f6bf6...26c

Skrevet
Eilis skrev (13 timer siden):

Litt næring gjør ikke noe næringsrikt, alt inneholder litt næring. 

Helt of topic, men hva mener du er næringsrikt dersom banan og havre er "fy-mat"? Lurer oppriktig, for banan og havre er helt normalt i et vanlig og variert kosthold 

• Liker 1
Skrevet

Enkelt med nr 1, ikke med nr 2😅 førstefødte fikk sjokolade for første gang ved 1,5 år da vi sto i en endeløs kø for sikkerhetskontroll på vei hjem fra USA og hen ikke ville sitte i vogn eller bæres, bare løpe vekk under båndene som markerer hvor køen går. Flaks jeg hadde en pose m&ms, da satt hen i ro i vogna 😊 nr to plukker fort opp hva som er populært 

Anonymkode: 7ff34...e4c

Skrevet

Skill mellom hverdag og helg. Og ikke ha helg både fredag, lørdag og søndag. Syns det er helt innafor med et vaffelhjerte hos besteforeldre,eller et par biter av en bolle. Pass på at hun får bra pålegg på skiva. Egg, makrell i tomat, ost.... Lite salt i middager, og alltid grønnsaker. Prøv å ha ren fisk minst en dag i uka. Laks i form i ovn tar bare 15 min, så kjempeenkel middag. Legg f.eks tinte, frosne grønnsaker i bunnen av formen. Laks oppå, og gjerne en klatt rømme med litt urter på toppen.

Anonymkode: fe7e3...423

Skrevet

Jeg var "ekstrem" og "hysterisk" og er det fortsatt. Har to barn på 11 og 8, og de fikk ikke sukker i det hele tatt før de var 2. Da introduserte vi minimale mengder av 85% sjokolade, kaker laget med lønnesirup eller honning og frukt. Lager alt fra bunnen av og de har aldri smakt brus eller smågodt feks.

Har hørt tusen kommentarer om at jeg "bare må vente, når de blir eldre kommer de til å gå bananas på besøk" osv, men jeg venter enda jeg altså. 

Resultatet foreløpig? 

To barn som er slanke, aldri blir syke (kan bokstavelig talt telle antall fraværsdager gjennom livet for begge to på én hånd), de spiser ALT av mat, fra sushi til blåmuggost, oliven, koriander og alt av grønnsaker. Eldste er glad i frukt, minste elsker hjemmelaget fløteis. 

Ingen av de er særlig glad i søtsaker, de spiser et par biter og så vil de ha noe annet. Selv hjemmelagde kaker synes de kan bli for søte. 

De har nok spist et par porsjoner med torosuppe på besøk hos venner, men de foretrekker ordentlig mat. Vi spiser nesten ikke UP-mat her hjemme (noe skinke pålegg og litt juice), og har ikke junk og godteri i huset. Jeg skjønner veldig godt at de ikke liker UP-mat, synes selv det smaker ekkelt etter 15 år+ uten.

Alt i alt er jeg veldig glad jeg sto i ubehaget med å si nei (og til og med bli sint) når folk ville gi ungene mine dritt. Og for at jeg tok med alternativer i bursdager og sendte med hjemmelaget brød og pålegg i barnehagen. Hysterisk er en hedersbetegnelse i et samfunn som nå vurderer slankesprøyter til barn, og der barn er sukker og skjermavhengige fra før de kan gå. 

Anonymkode: 0d015...77d

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...