Gå til innhold

Mat/sukker til 1-2 åring

Fremhevede innlegg

Gjest jegerrinne
Skrevet

Tenker det er mer viktig hva som er i hverdagen. En at barne får smake i et selskap eller bursdag.  Begge ungene her fikk nå smake kake osv. Men hvis de kunne velge selv i butikken kom jenta med en maiskolbe og gutten med gulerot. Husker en gang en i butikken kommenterte stakars unger får dere ikke sjokolade dere da. Unga hadde nå valgt selv

Maten de har vokst opp med er melk rett fra tanken, elgkjøtt som vi har ordnet selv, selvsagte gris  potet vi har satt selv, syltetøy vi laget selv, saft vi laget selv. Fisk vi har fisket selv. Tilogmed pølser laget vi selv. Men det var jo fordi vi hadde tilgang til der og mulighet til å lage selv

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Eilis said:

At du kaller meg hysterisk gjør ikke bananen næringsrik 

Jeg kalte deg ikke hysterisk. Jeg skrev hvis man skal bli hysterisk for banan, så går det for langt. Det får være grenser for hva man skal komme med pekefingeren for. 

Anonymkode: b1c82...b6e

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, Eilis said:

"Tilbyr også næringsrik mat som bananpannekaker" Spørs hva man har i men jeg ville ikke kategorisert bananpannekaker som næringsrik. Banan er mest sukker og lite vitaminer, de fleste i dag bruker hvetemel som er mye kjappe karbohydrater(sukker), bruker man havremel er det næring men det er også antnæringsstoffer som ikke er bra for tarm og opptak av næringsstoffer (med mindre man bløtlegger over natta), mandelmel blir bra, men er likevel mye sukker fra banan, og bør derfor ikke spises for ofte. Dette til info, dømmer ikke. Var bare at du kategoriserte de som næringsrik mat, når det er mer snop 

Mye egg i bananpannekaker, det er jo næringsrikt :) Og mange bruker gryn istedet for mel.

TS - en ting vi gjør i hverdagen for å minske på sukker uten at vi må si nei til noe er at barnet bare drikker vann. Høres sikkert helt vanlig ut for en 2åring men ser mange rundt oss som gir barna mye saft og juice. Om man dropper sånt i hverdagen gjør ikke den bolla i helgen noe tenker jeg :) En annen ting jeg gjør i selskap/besøk er at jeg forsiktig begrenser litt (uten at barnet merker det for jeg vil ikke gjøre en greie ut av det) og passer på at det har spist litt vanlig mat først hvis det er mulig for da regulerer hun bra selv. 

Og så tenker jeg at det er mange barn nr. 2 og 3 der ute som får litt mer sukker tidligere enn alle de førstefødte og det går nok fint likevel :D 

Anonymkode: 8b7b7...c27

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker alt med måte, og jeg er ikke redd for å la barnet mitt smake en bitteliten bit av en kake i en bursdag, eller ta en bit av en bolle. Det er så sjeldent, og vi sørger for god og sunn mat i hverdagen. Sukker er ikke gift, og jeg er opptatt av at barnet mitt skal ha et variert kosthold og få et godt forhold til mat og måltider.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mye egg i bananpannekaker, det er jo næringsrikt :) Og mange bruker gryn istedet for mel.

TS - en ting vi gjør i hverdagen for å minske på sukker uten at vi må si nei til noe er at barnet bare drikker vann. Høres sikkert helt vanlig ut for en 2åring men ser mange rundt oss som gir barna mye saft og juice. Om man dropper sånt i hverdagen gjør ikke den bolla i helgen noe tenker jeg :) En annen ting jeg gjør i selskap/besøk er at jeg forsiktig begrenser litt (uten at barnet merker det for jeg vil ikke gjøre en greie ut av det) og passer på at det har spist litt vanlig mat først hvis det er mulig for da regulerer hun bra selv. 

Og så tenker jeg at det er mange barn nr. 2 og 3 der ute som får litt mer sukker tidligere enn alle de førstefødte og det går nok fint likevel :D 

Anonymkode: 8b7b7...c27

Egg er sykt bra ja!! Har alt bortsett fra vitamin C, skikkelig supermat.

Mente vel egentlig havregryn siden det er det folk bruker mest. Næringsrik ja, men antinæringsstoffer, som finnes i alle grove kornprodukter er ikke bra for tarmen og folkehelsa. Bløtlegger man over natt tror kornet at det er kommet i jord og kan spire, så da senkes forsvaret og giftstoffene nøytraliserer. Er jo en kjent sak at når man lager babymat at det skal bløtlegges, men dette skulle vært gjort med voksenmat også. Da er det mange som mener tarmhelsa på landsbasis hadde vært bedre og vi ville hatt mindre livsstilssykdommer 

Endret av Eilis
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kalte deg ikke hysterisk. Jeg skrev hvis man skal bli hysterisk for banan, så går det for langt. Det får være grenser for hva man skal komme med pekefingeren for. 

Sier bare at banan ikke er næringsrik, er bare info. Jeg gir barnet mitt litt bananpannekaker i flekkene, betyr ikke at det er næringsrikt 

Skrevet

Barnet vil på et eller annet tidspunkt bli presentert for både sukker og Toro uansett, så om hun får smake en liten kakebit hos bestemor er ikke det som velter lasset. Så lenge dere spiser sunt og variert til vanlig er det helt i orden at mamma er sliten og slenger i hop en gryte fra Toro en gang i blant.

Min lille på 1,5 spiser hovedsakelig sunt og variert, men senest i går passet det seg slik at vi hadde litt tid å slå ihjel, var på cafe og en bolle ble dermed fortært med god samvittighet. Han spiser jo ikke bolle hver dag liksom :D 

Skrevet

Alt med måte:) Ved spesielle anledninger som besøk og lignende kan du jo la barnet får smake litt kanskje. Jeg tror man kommer lenger med den holdningen fremfor nei- mat:) 

Anonymkode: f98e7...f66

Skrevet

Vi er strenge på det ja. Gidder ikke dra på besøk til folk som ikke klarer å respektere at vi ikke kommer for å spise junk, da inviterer jeg heller de hjem til oss hvis de er viktige for oss. 
Små unger har veldig små mager og det lille de spiser bør være så næringsrikt som mulig. Fyller ikke opp med sukker/ferdigmat og dritt. 

Anonymkode: 08509...e23

• Liker 1
Skrevet

Alt med måte. Jeg vokste opp på 90-tallet og var småspist. Vokste opp på saft med sukker, spagetti og Nugatti. Middag var halvfabrikata. Spiste godteri når vi ville. 

Ble mye mer interessert i mat når jeg flyttet for meg selv. Spiser alt nå og lager mat fra bunnen. Har god helse og er sunn. Har ingen problemer med tennene heller. 

Har en 2-åring som innimellom har fått smake kake, kjeks og is. Så lenge det er en liten bit her og der er det ikke så farlig. Det er snakk om en gang i måneden, maks. 

Anonymkode: e9d52...609

Skrevet

Stå på ditt, du tar gode valg! Så små barn trenger ikke sukker eller ferdigmat. 

Anonymkode: 1c37d...e1d

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er strenge på det ja. Gidder ikke dra på besøk til folk som ikke klarer å respektere at vi ikke kommer for å spise junk, da inviterer jeg heller de hjem til oss hvis de er viktige for oss. 
Små unger har veldig små mager og det lille de spiser bør være så næringsrikt som mulig. Fyller ikke opp med sukker/ferdigmat og dritt. 

Anonymkode: 08509...e23

Så dere drar aldri i bursdag til andre? 

Skrevet

Tenker ikke at du er hysterisk, det er matkulturen i Norge det er noe feil med. Kjempe bra du står opp for din fremtidige helse til barnet ditt.

Dette står for øvrig på helsenorge.

"Barn under tre år bør ikke få mat eller drikke med kunstige søtstoffer. Brus, saft og nektar med søtstoff (kunstig eller naturlig) er også skadelig for tennene fordi de har samme pH og syreinnhold som brus med sukker, saft og nektar."

Anonymkode: 7995a...d1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Alt med måte. Jeg vokste opp på 90-tallet og var småspist. Vokste opp på saft med sukker, spagetti og Nugatti. Middag var halvfabrikata. Spiste godteri når vi ville. 

Ble mye mer interessert i mat når jeg flyttet for meg selv. Spiser alt nå og lager mat fra bunnen. Har god helse og er sunn. Har ingen problemer med tennene heller. 

Har en 2-åring som innimellom har fått smake kake, kjeks og is. Så lenge det er en liten bit her og der er det ikke så farlig. Det er snakk om en gang i måneden, maks. 

Anonymkode: e9d52...609

Jeg er også vokst opp og levd på samme kosthold som deg og har autoimmun sykdom utviklet en rekke matintoleranser og lever med kroniske smerter. Det som har reddet meg og gjør at jeg klarer å jobbe 100% er å holde meg unna ultraprossesert mat og en rekke matvarer. 

Anonymkode: 7995a...d1a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Eilis skrev (2 timer siden):

"Tilbyr også næringsrik mat som bananpannekaker" Spørs hva man har i men jeg ville ikke kategorisert bananpannekaker som næringsrik. Banan er mest sukker og lite vitaminer, de fleste i dag bruker hvetemel som er mye kjappe karbohydrater(sukker), bruker man havremel er det næring men det er også antnæringsstoffer som ikke er bra for tarm og opptak av næringsstoffer (med mindre man bløtlegger over natta), mandelmel blir bra, men er likevel mye sukker fra banan, og bør derfor ikke spises for ofte. Dette til info, dømmer ikke. Var bare at du kategoriserte de som næringsrik mat, når det er mer snop 

Når det går så langt at man ser på banan og havre som fy-fy og usunt, så har man et problem. 

Anonymkode: 73dcc...e66

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det er mange som har sluttet å følge ernæringsmamma pga dette, men som gjerne har begynt å følge henne igjen når de er klar til å ta inn budskapet hennes. Jeg har aldri slettet henne selv, men jeg har tatt inn litt og litt istedenfor å stoppe med alt som jeg tror en del føler de må. Ernæringsmamma sier selv at hun ikke er perfekt og at man må gjøre det som passer for seg og sin familie. Hun vil bare at vi skal ta bevisste valg. Vite hva barna får i seg og vite hva vi kan kreve i bhg og skole. De har regler å forholde seg til, som gjerne ikke alle foreldre vet om.

Jeg har tre barn selv, og selv om jeg har vært «streng» på rene sukkervarer typ godteri, brus og kake, fikk førstefødte mye mer andre ting typ klemmeyougurt, juice og tubeost, mens minstemann heller fikk yougurt naturell, vann/melk og hvitost. Det er faktisk billigere å gi og. 

Mine barn har det godt og de vet at når vi skal kose oss så er ikke det ensbetydende med at vi gir sukker. Det blir rett og slett for mange anledninger ila et år. Om det bare var vi (mor og far) som ga sukker hadde livet vært mye lettere og vi kunne bakt boller i helgen med god samvittighet. Men når helgen kommer har de som oftest fått sukker både en og tre ganger på andre arenaer… 

Jeg har og blitt mye sunnere selv med årene, jeg tar bevisste valg og vil være et godt forbilde for barna. 

men som sagt, gjør det som passer for deg og din situasjon, ikke sunt å stresse heller ❤️

Anonymkode: 34a6d...3e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På 1 årsdagen bakte jeg sunnere kake uten sukker men søtning fra banan. Ellers har jeg bakt sunnere boller en gang med litt honning som søtning. Serverer ikke sukker generelt annet enn i smoothier (fruktsukker). Litt middagsglass blir det da hun er kresen, men det er ikke sukker i. Lager mye hjemmelaget generelt. MEN barnehagen der er det mye sukker, serverer kjeks, boller, osv, virker som det er titt og ofte. Det er litt skuffende men vi laget ikke noe styr over det. Skulle ønske at sukker ikke ble introdusert før ved 2-3 år minst...

Anonymkode: f0143...b7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror det er mange som har sluttet å følge ernæringsmamma pga dette, men som gjerne har begynt å følge henne igjen når de er klar til å ta inn budskapet hennes. Jeg har aldri slettet henne selv, men jeg har tatt inn litt og litt istedenfor å stoppe med alt som jeg tror en del føler de må. Ernæringsmamma sier selv at hun ikke er perfekt og at man må gjøre det som passer for seg og sin familie. Hun vil bare at vi skal ta bevisste valg. Vite hva barna får i seg og vite hva vi kan kreve i bhg og skole. De har regler å forholde seg til, som gjerne ikke alle foreldre vet om.

Jeg har tre barn selv, og selv om jeg har vært «streng» på rene sukkervarer typ godteri, brus og kake, fikk førstefødte mye mer andre ting typ klemmeyougurt, juice og tubeost, mens minstemann heller fikk yougurt naturell, vann/melk og hvitost. Det er faktisk billigere å gi og. 

Mine barn har det godt og de vet at når vi skal kose oss så er ikke det ensbetydende med at vi gir sukker. Det blir rett og slett for mange anledninger ila et år. Om det bare var vi (mor og far) som ga sukker hadde livet vært mye lettere og vi kunne bakt boller i helgen med god samvittighet. Men når helgen kommer har de som oftest fått sukker både en og tre ganger på andre arenaer… 

Jeg har og blitt mye sunnere selv med årene, jeg tar bevisste valg og vil være et godt forbilde for barna. 

men som sagt, gjør det som passer for deg og din situasjon, ikke sunt å stresse heller ❤️

Du tenker at vi bare kan skrive til skolen og be de forholde seg til helsedirektoratets retningslinjer? Sånt driter de i her. Barna får pølse i brød som eneste varmmat, og skive med syltetøy de andre dagene  i uka. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du tenker at vi bare kan skrive til skolen og be de forholde seg til helsedirektoratets retningslinjer? Sånt driter de i her. Barna får pølse i brød som eneste varmmat, og skive med syltetøy de andre dagene  i uka. 

Jeg tenker ikke det. Jeg vet det. Jeg er selv lærer på skole og har tatt kontakt med skole og bhg og de har gjort mye endringer pga meg. Misforstå meg rett, det er fortsatt mye som kunne vært bedre men mange endringer har skjedd pga meg og reaksjonen fra andre foreldre er at de er enig. Jeg tror det er veldig mange foreldre som er redd for å virke hysterisk (som jo er det første ordet folk kaller en som prøver å begrense sukker litt, teit men sant). Foreldre føler på at barna får alt for mye søtt men tør ikke gi beskjed fordi folk er så kjapp med å si herregud, ikke vær så hysterisk, la nå barna få kose seg litt. Men tro meg, det lønner seg å gi beskjed. Som lærer ser jeg hvordan maten påvirker skolehverdagen til barna. Mellombarer over en lav sko… Det er helt tydelig en sammenheng på hva de får i seg og hva de får med seg av undervisningen på skolen. Veldig synd at ikke alle barn får samme mulighet…

• Liker 1
Skrevet (endret)
Eilis skrev (6 timer siden):

Jeg bruker egg, havregryn, litt melk og banan, som jeg vil si er mer næringsrikt enn et vafler, vanlige pannekaker etc som ofte er alternativet.

Å kalle banan for snop er jeg uansett ikke helt enig i

Endret av Anonym6789
  • Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...