Gå til innhold

Mat/sukker til 1-2 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere strenge med sukker eller ferdig mat til barnet? Jeg har alltid vært veldig på at hun ikke skal få sukker eller andre usunne ting som boller, kjeks og kaker. Hun er bare 1 år. Har sagt det til besteforeldre at det er helt uaktuelt med snop, chips og brus. Men jeg tror jeg stresser for mye med det. Gruer meg alltid til å gå på besøk/bursdager  for de setter fram boller, kjeks og kaker og de syns selvfølgelig at hun må få smake. Jeg sier bestemt nei og merker det blir dårlig stemning. Jenta vil jo smake, men jeg finner på noe annet eller finner frukt… er jeg hysterisk? Jeg følger ernæringmamma på insagram. og syns egentlig det kan bli litt for mye. Andre som syns det? Jeg gir skinkeost og sånne ting, men alt er jo feil å gi. Blir helt stressa av det.

Gir dere ferdig mat til barnet? Toro? 

Når jeg lager noe, for eksempel bananpannekake til jenta mi så får jeg alltid høre « må jo ha litt smak, litt sukker eller vaniljesukker i???» hvorfor?? Hun vet jo ikke hvordan det smaker 🤯🤯

Anonymkode: eb2e6...05d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det blir fort hysterisk. Du har svaret inni deg: Stress ned. Slutt å "følge" blogger. Ingen mat som selges i norske butikker er skadelig uansett dose - om det ikke er allergi inne i bildet. Skal du være helt fanatisk, må du ikke glemme at det er sukker i frukt også. 

Hvor mye veier en fisk? Ferdigmat er så mangt. Du må se på hva den bestemte matvaren inneholder, og så må du se på kostholdet generelt.

Anonymkode: 0358c...e35

• Liker 5
Skrevet

Er nok greit å finne en god balanse. Ikke døtt unødvendig med sukker i ting du lager. La ungen kose seg de gangene hun er i selskap/hos familie. I Toro og ferdigmat er det også salt som er problemet. Alt med måte. Også får du stille litt kritiske spørsmål tilbake når de rundt deg kommer med slike påstander.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ventet også med kake og godteri til min, men det var lett siden jeg kjente få med barn i nærheten, så vi var ikke i barnebursdag så ofte akkurat. Jeg synes at besteforeldre og andre kan holde seg til vanlig sunn mat til hverdags, og så kan det være greit med bolle eller annet i helga. Det må være helt greit at barnet får smake kake og annet i bursdager, når hun selv har lyst å smake. 

Jeg har gitt ferdigmat så og si fra begynnelsen, da min ikke var så interessert i det jeg lagde. Hadde de beste intensjoner om hjemmelaget tomatsuppe og hjemmebakt brød jeg også, men la det på hylla fordi hun likte kjøpebrød og toro suppe mye bedre. Dessverre. Det går an å lure inn litt mer grønnsaker, finhakket eller most,  i toro. Det kan ellers bli litt salt, synes jeg. Hvis man spiser det ofte altså.

Jeg synes altså at du er litt hysterisk. 

Når det er sagt, så synes jeg ikke man må begynne å innføre lørdagsgodt hjemme (når det ikke er selskap) for en 2-åring som ikke har eldre søsken. Frukt funker like fint. Bananpannekake trenger heller ikke annen søtning enn banan. Har en 8-åring som for lengst har oppdaget godterienes verden, men hun savner ikke noe annet søtt i bananpannekakene. 

Anonymkode: 73dcc...e66

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er dere strenge med sukker eller ferdig mat til barnet? Jeg har alltid vært veldig på at hun ikke skal få sukker eller andre usunne ting som boller, kjeks og kaker. Hun er bare 1 år. Har sagt det til besteforeldre at det er helt uaktuelt med snop, chips og brus. Men jeg tror jeg stresser for mye med det. Gruer meg alltid til å gå på besøk/bursdager  for de setter fram boller, kjeks og kaker og de syns selvfølgelig at hun må få smake. Jeg sier bestemt nei og merker det blir dårlig stemning. Jenta vil jo smake, men jeg finner på noe annet eller finner frukt… er jeg hysterisk? Jeg følger ernæringmamma på insagram. og syns egentlig det kan bli litt for mye. Andre som syns det? Jeg gir skinkeost og sånne ting, men alt er jo feil å gi. Blir helt stressa av det.

Gir dere ferdig mat til barnet? Toro? 

Når jeg lager noe, for eksempel bananpannekake til jenta mi så får jeg alltid høre « må jo ha litt smak, litt sukker eller vaniljesukker i???» hvorfor?? Hun vet jo ikke hvordan det smaker 🤯🤯

Jeg tenker at svaret ligger i den følelsen du får før dere skal i besøk. Når du gruer deg til å gå i besøk fordi du må si nei til barnet skal få smake, så er kanskje trikset å la barnet få smake. Det er ikke avgjørende for helsen at barnet får smake litt bolle i besøk i ny og ne. 

Anonymkode: 59834...baf

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke forstå hvorfor en ettåring må spise masse dritt? 

Så lenge hun er fornøyd med alternativer, gi henne det i stedet for. 

Anonymkode: 3d5c3...84d

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke forstå hvorfor en ettåring må spise masse dritt? 

Så lenge hun er fornøyd med alternativer, gi henne det i stedet for. 

Anonymkode: 3d5c3...84d

Jo, men i dette tilfellet, sett bortsett fra at jenta selv vil smake, så blir ts stressa av det, fordi hun føler at alt er feil å gi,  og gruer seg til bursdager. Og så føler hun at hun må holde seg til det en instagramkonto sier. Det er jo ikke bra det heller.

Skrevet

Har en som fyller 2 nå. Vi har lagt oss på en middelvei tenker jeg når det gjelder sukker. Vi er ikke i så mye selskap og sånn men vi dropper å gi kaker, is og slikt til barnet hjemme men når vi møter besteforeldre så får hun litt bolle eller vafler siden de er så opptatt av at vi skal "kose oss". Så det blir 1 gang i uka maks. Bryr meg heller ikke om at de fikk en pepperkake i barnehagen på nissefest for eksempel. Før hun ble 1 år var jeg strengere med besteforeldre og ga for eksempel bananlapper til barnet når vi spiste sjokoladekake (det går jo ikke lenger hun vil ha det samme som oss).

Av de vi kjenner på samme alder så opplever jeg at vi kanskje er litt strengere siden jeg ser at de fleste der får saftis og slikt på hverdager, at de har spist godteri/sjokolade/potetgull og sånt (det har aldri vårt barn). Men har og bekjente som ikke gir et gram av sukker, kun mat fra bunnen og supersunt. Så store forskjeller der. 

Når det gjelder ferdigmat er vi ikke så flinke, vi er rett og slett veldig dårlige kokker og levde på Toro, frossenpizza og take away før vi fikk barn så det er en læringsprosess og vi prøver det vi har overskudd til. 

Anonymkode: 8b7b7...c27

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har tittet litt på instagrammen. Mye fornuftig der, men hvis man blir stresset fordi man føler at maten man gir, ikke er sunn nok, så tror jeg det er best å la det være. Før eller siden begynner barna i barnehage og på sfo, og hvis man bor på et sted der det ikke finnes barnehager eller sfo'er som serverer fisk og grønnsaker (det gjør de ikke her), så må man leve med at barna spiser pølser, kneipp og tubeost. Det har ingen hensikt å sitte og lese at det ikke er optimal kost, man får jo ikke gjort noe med det. 

Skrevet

Vi gir ikke sukker i hverdagen - bare fordi det er så mye annet godt, men hvis barnet er hos andre, eller det er spesielle anledninger, da gidder jeg ikke bry meg om det får en kjeks eller bolle. Tenker man kan finne en middelvei, man kommer ikke unna kaker i barnebursdag eller andre begivenheter; og jeg tenker det er bedre å bare ha en normalitet rundt det enn at barnet skal bli helt besatt og overspiste når det får tak i sukker, kaker eller hva enn. 

Anonymkode: b1c82...b6e

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker også du burde slutte følge den kontoen når du føler at alt du gir er feil. Jeg tenker det kan ende opp med at man skaper enda dårligere matvaner for både seg selv og barnet. 

• Liker 3
Skrevet

Vi gir ikke sukker til vår som nettopp fylte 1 år, men nå har han jo begynt å vise veldig interessere for det vi spiser. Vi unngår det hjemme, men om vi fremover er i selskap så må han nesten få smake litt visst han ber om det. 

Angående ferdigmat så vil jeg også gi hjemmelaget, men det klarer vi ikke 100%, og det lever jeg greit med. Jeg kan ikke slite meg ut for at alt skal være hjemmelaget. Har valgt å tenke at litt hjemmelaget er bedre enn ingenting :) tilbyr også næringsrik mat som bananpannekaker og han syns jo det er kjempegodt 

Skrevet

Her var vi veldig streng med nr 1, men gud så mye lettere det er med nr 2 og vi har stresset ned. Når det kommer til søtsaker i bursdager og andre anledninger, sier vi «litt» og «ikke mer etter dette»/«siste», og det har utrolig nok funket kjempebra. Så barnet får litt, og er fornøyd med det. Så langt ikke blitt noe sutring fordi hun ikke får mer, men det kommer vel kanskje. Den tid, den sorg eller noe sånt!

Og vi er ikke de flinkeste på 100% hjemmelaget. Noen perioder er det 80% hjemmelaget, og av og til er livet kaos, og da er kanskje bare 20% hjemmelaget. Toro/ferdigmat trenger ikke være så dumt heller, for det er mye en kan legge til for å få litt mer næring. Og det er innafor å ikke legge til noe når man ikke får til heller.

Anonymkode: d96f8...c50

• Liker 3
Skrevet
Anonym6789 skrev (35 minutter siden):

Vi gir ikke sukker til vår som nettopp fylte 1 år, men nå har han jo begynt å vise veldig interessere for det vi spiser. Vi unngår det hjemme, men om vi fremover er i selskap så må han nesten få smake litt visst han ber om det. 

Angående ferdigmat så vil jeg også gi hjemmelaget, men det klarer vi ikke 100%, og det lever jeg greit med. Jeg kan ikke slite meg ut for at alt skal være hjemmelaget. Har valgt å tenke at litt hjemmelaget er bedre enn ingenting :) tilbyr også næringsrik mat som bananpannekaker og han syns jo det er kjempegodt 

"Tilbyr også næringsrik mat som bananpannekaker" Spørs hva man har i men jeg ville ikke kategorisert bananpannekaker som næringsrik. Banan er mest sukker og lite vitaminer, de fleste i dag bruker hvetemel som er mye kjappe karbohydrater(sukker), bruker man havremel er det næring men det er også antnæringsstoffer som ikke er bra for tarm og opptak av næringsstoffer (med mindre man bløtlegger over natta), mandelmel blir bra, men er likevel mye sukker fra banan, og bør derfor ikke spises for ofte. Dette til info, dømmer ikke. Var bare at du kategoriserte de som næringsrik mat, når det er mer snop 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det blir fort hysterisk. Du har svaret inni deg: Stress ned. Slutt å "følge" blogger. Ingen mat som selges i norske butikker er skadelig uansett dose - om det ikke er allergi inne i bildet. Skal du være helt fanatisk, må du ikke glemme at det er sukker i frukt også. 

Hvor mye veier en fisk? Ferdigmat er så mangt. Du må se på hva den bestemte matvaren inneholder, og så må du se på kostholdet generelt.

Anonymkode: 0358c...e35

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på en stund. Det er det jo åpenbart. Til og med vatn er skadelig i store doser. 

At kostholdet til barn inneholder store deler ultraprosessert mat kan påvirke deres metthetsfølelse, det øker sjansen for fedme og en lang rekke sykdommer. Lag mat til barnet ditt fra bunnen. Ikke overtenk deg, men begynn litt etter litt og lage mat fra bunnen med råvarer. 

Små barn trenger heller ikke få sjokolade og godteri og den slags, dette er en "lært smak", og trengs ikke å gis fra foreldre, særlig ikke før barnet er interessert i det av seg selv. 

Anonymkode: 46202...315

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjedelig at du blir stresset. Høres ut som om du gjør en bra jobb. Jeg er veldig opptatt av mat, var også det før jeg fikk barn. Følger også ernæringsmamma og det handler om totalen, at du gir tubeost bekker ikke lasset. Helt ok å vite at ren ost er bedre enn ultraprossesert, men litt prosessert og ultraprossesert i flekkene går helt fint! Jeg gir selv litt tubeost. 

Har selv en 1 åring som nesten ikke har smakt annet enn hjemmelaget.

Bursdager i fremtiden stresser også meg litt. Jeg selv kommer til å ha skikkelig mat, frukt eller smoothie i bursdag. At man må ha kake og godis for å kose deg er en konstruksjon av samfunnet. Barna bryr seg ikke (med mindre de har fått mye av det).

I andres bursdager kommer vi til å passe på at barnet er mett før vi drar, så kanskje det ikke blir så mye.

De nærmeste og barnehage(tilpasser seg uten å ekskludere) får ikke gi mat vi ikke synes er greit. 

• Hjerte 1
Skrevet

Våre yngste har fått smake litt om vi har vært i selskap og sånt. Men jeg har ikke gitt dem et helt stort kakestykke eller en hel bolle liksom. Hjemme lager vi alltid bær/frukt i en eller annen staselig variant i bursdager, det synes alle ungene er bedre enn kake.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, Eilis said:

"Tilbyr også næringsrik mat som bananpannekaker" Spørs hva man har i men jeg ville ikke kategorisert bananpannekaker som næringsrik. Banan er mest sukker og lite vitaminer, de fleste i dag bruker hvetemel som er mye kjappe karbohydrater(sukker), bruker man havremel er det næring men det er også antnæringsstoffer som ikke er bra for tarm og opptak av næringsstoffer (med mindre man bløtlegger over natta), mandelmel blir bra, men er likevel mye sukker fra banan, og bør derfor ikke spises for ofte. Dette til info, dømmer ikke. Var bare at du kategoriserte de som næringsrik mat, når det er mer snop 

Hvis man skal bli hysterisk for litt banan, tenker jeg det går for langt. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er dere strenge med sukker eller ferdig mat til barnet? Jeg har alltid vært veldig på at hun ikke skal få sukker eller andre usunne ting som boller, kjeks og kaker.

Gir ikke sukker til et så lite barn. Er så glad for at foreldrene mine heller ikke ga meg sukker før jeg var en del år eldre. Aldri hatt problemer med tennene. Mens folk jeg kjenner som fikk saft og godteri når de var små hadde ganske dårlige tenner. Dukker er uansett dritt. 

Anonymkode: 0dca4...8a4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis man skal bli hysterisk for litt banan, tenker jeg det går for langt. 

At du kaller meg hysterisk gjør ikke bananen næringsrik 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...