Gå til innhold

Hvorfor kan ikke enkelte asiatiske mennesker si bokstaven R?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Hvorfor sier de Lis, når jeg skal ha mat med Ris? Jeg bare lurer. Ikke noe galt med L`en.  :lur: 
Er det en så helt umulig bokstav å få til for dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de ikke har lyden i språket sitt og det er derfor vanskelig for dem å lære.

Du kan selv prøve deg på å si f.eks kinesiske ord med riktig uttale...

Anonymkode: 5b63e...11e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de selv klarer seg uten når de snakker språket sitt.

Eller fordi de synes det er festlig å se leaksjonene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den lyden ikke finnes i språket er det jo ikke så enkelt å lære i voksen alder. R er vel også den bokstaven flest har problemer med, mange norske klarer jo ikke å si r skikkelig en gang. Så det er vel ikke så underlig at det er vanskelig når man kommer fra et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (6 minutter siden):

Hvorfor sier de Lis, når jeg skal ha mat med Ris? Jeg bare lurer. Ikke noe galt med L`en.  :lur: 
Er det en så helt umulig bokstav å få til for dem? 

Akkurat som mange nordmenn ikke klarer å snakke tysk med riktig gurglelyd. De fra Sør og Vestlandet klarer det fint, men ikke andre i Norge.

Fordi man aldri lærer det. 

Anonymkode: aceba...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat som mange nordmenn ikke klarer å snakke tysk med riktig gurglelyd. De fra Sør og Vestlandet klarer det fint, men ikke andre i Norge.

Fordi man aldri lærer det. 

Anonymkode: aceba...242

Off, tysk med rulle-R får hårene til å reise seg i nakken 😬

Anonymkode: fef01...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi de ikke har lyden i språket sitt og det er derfor vanskelig for dem å lære.

Du kan selv prøve deg på å si f.eks kinesiske ord med riktig uttale...

Anonymkode: 5b63e...11e

Jo, Kina har L-lyden, så det må nok vere noko anna.

Anonymkode: fef01...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat som mange nordmenn ikke klarer å snakke tysk med riktig gurglelyd. De fra Sør og Vestlandet klarer det fint, men ikke andre i Norge.

Fordi man aldri lærer det. 

Anonymkode: aceba...242

Jepp. Jeg er fra Vestlandet, og har lite aksent på tysk. Spansk derimot er en annen sak, jeg klarer ikke å uttale deres R. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulle-R er en av de vanskeligste lydene å lære i det norske språket, og som oftest en av de aller siste lydene norske barn lærer å uttale. Faktisk regnes det som innenfor normalområdet å ikke beherske denne lyden før etter 3. trinn. For barn som ikke klarer denne lyden, kan skarre-R være et alternativ siden det er en lettere lyd å beherske. 

Når det gjelder asiater vil det være vanskelig for de som kommer til Norge i voksen alder, og for barn som vokser opp hos foreldre som ikke selv behersker lyden. Det sies at mennesker blir født med mulighet til å lære alle lyder, men dette forsvinner hos mange etter 1,5 årsalder om de ikke hører lyden i løpet av denne tiden. For asiater som ikke har R-lyden i sitt språk, vil det derfor være en stor utfordring å få den til. 

Litt på siden: Min indiske venn prøvde å lære meg at de på indisk har tre i-lyder, men jeg hørte knapt forskjell på to av dem. To av tre hørtes identiske ut. Hvordan i alle dager skal man lære å si dem om man ikke hører forskjell en gang? 😂

Anonymkode: 175c1...c59

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Off, tysk med rulle-R får hårene til å reise seg i nakken 😬

Anonymkode: fef01...8c1

Og likevel, for noen hundre år siden var det den korrekte måten å snakke tysk på.

Vi har veldig mange låneord fra tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og amerikanere klarer stort sett heller ikke å uttale vanlig R. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding. Dette var gøy å lese, for jeg liker å utfordre meg på vanskelige lyder selv
og språk er MORO! :nigo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jo, Kina har L-lyden, så det må nok vere noko anna.

Anonymkode: fef01...8c1

Nå er det her snakk om R-lyden, ikke L-lyden

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet eksempel: Mannen min, som kommer fra et spansktalende land, klarer rett og slett ikke den norske U-lyden. Den finnes jo ikke i det spanske språket, og den er derfor umulig å beherske for ham som lærte seg norsk i voksen alder.

Anonymkode: cfaae...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Et annet eksempel: Mannen min, som kommer fra et spansktalende land, klarer rett og slett ikke den norske U-lyden. Den finnes jo ikke i det spanske språket, og den er derfor umulig å beherske for ham som lærte seg norsk i voksen alder.

Anonymkode: cfaae...356

:) Jeg lurer på hva han sier i stedet for? Blir den byttet ut med O da eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...