Gå til innhold

Bilister som ikke stopper for fotgjengere i fotgjengerfelt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke overalt det er slik, og ikke alle bilister- bare så det er sagt. 
Men merket meg tendenser til at mange bilister dropper å stoppe for fotgjengere i enkelte fotgjengerfelt når jeg skal krysse. Spesielt rart er det i overgangen til jobb, som er da en barneskole. Det er tydelig skiltet. Men skiltet kom først opp for noen måneder siden, mulig det er grunnen. De færreste stopper for fotgjengere her og generelt må man vente til det er ingen biler i nærheten. Jeg tenker jo at skilt er skilt og at det ikke skulle bety noe at skiltene er nyere. Men det skjærer i meg litt når også barn har problemer med å komme over veien fordi ingen stopper. Pr i dag er dette eneste fotgjengerovergang til skolen. 


Men det skjer også i nabolaget, også tydelig skiltet. Er det slik at enkelte bilister føler det er valgfritt å stoppe ved fotgjengerfelt når fotgjengere skal over veien?

Anonymkode: a146f...0e7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 6.59):

Er det slik at enkelte bilister føler det er valgfritt å stoppe ved fotgjengerfelt når fotgjengere skal over veien?

Anonymkode: a146f...0e7

Jeg mistenker det. Vi har en slik overgang i nærheten av meg. Ikke rent sjeldent at bilene bare suser forbi i 60-sona selv om det er godt opplyst og jeg er veldig synlig. Det er ganske skremmende hvor hensynsløse og/eller lite oppmerksomme en del sjåfører er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 6.59):

Ikke overalt det er slik, og ikke alle bilister- bare så det er sagt. 
Men merket meg tendenser til at mange bilister dropper å stoppe for fotgjengere i enkelte fotgjengerfelt når jeg skal krysse. Spesielt rart er det i overgangen til jobb, som er da en barneskole. Det er tydelig skiltet. Men skiltet kom først opp for noen måneder siden, mulig det er grunnen. De færreste stopper for fotgjengere her og generelt må man vente til det er ingen biler i nærheten. Jeg tenker jo at skilt er skilt og at det ikke skulle bety noe at skiltene er nyere. Men det skjærer i meg litt når også barn har problemer med å komme over veien fordi ingen stopper. Pr i dag er dette eneste fotgjengerovergang til skolen. 


Men det skjer også i nabolaget, også tydelig skiltet. Er det slik at enkelte bilister føler det er valgfritt å stoppe ved fotgjengerfelt når fotgjengere skal over veien?

Anonymkode: a146f...0e7

Ja, mange dropper å stoppe fordi de ikke har stoppeplikt men vikeplikt. 

Selvsagt stopper oppegående bilister for barn, voksne folk som skal over bør kunne se at bilen senker farten, altså viker.

Anonymkode: d7237...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å observere hvordan mange sjåfører ter seg når de ikke har "lyst" å stoppe. Da er det gjerne med ubevegelig nakke og blikket stivt festet i horisonten, som om det skulle gi dem en "så deg ikke"-unnskyldning. Har aldri opplevd at en sjåfør ikke stopper dersom jeg klarer å møte blikket deres, men da er det noen som ser ut som de nettopp tapte på et flax-lodd eller noe.

Anonymkode: ab072...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis det er slik at det ikke kommer en eneste bil imot meg eller etter meg når jeg er ute å kjører så er det mer effektivt om den som står å venter, venter til etter at jeg har passert, har vedkommende begynt å gå ut i gangfeltet stopper man jo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de aller fleste i bil er veldig gode til å stoppe på fotgjengerfelt jeg da, det er verre med syklister og elscooter både mpt rødt lys og fotgjengere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være at du svinger rett ut i veien foran bilen og den ikke rekker å stoppe?

Anonymkode: a7b8b...264

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes billister er flinke å stoppe når jeg skal over veien. I dag skulle jeg krysse en vei. Det er tydelig merket at det er forgjengerfelt, og det er nesten alltid folk som skal over veien her. Det er veldig oversiktlig, så sjåføren skulle ikke ha noen problemer med å se meg. Jeg gikk over veien, og en svart stasjonsvogn kommer kjørende. Jeg så at det var en kvinnelig sjåfør, som akselererte voldsomt når hun så jeg var på tur over. Jeg måtte stoppe midt i veibanen for å ikke bli påkjørt.
Men sånn generelt så synes jeg billister er flinke. Det er mye verre med busser her jeg bor. De tar ikke hensyn i det hele tatt. Flere ganger holdt på å bli påkjørt, eller truffet av en buss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk vi over en dag og så kjørte bilen når vi var i fotgjengerfeltet og det beste var at politiet så det så bilen ble stoppet etterpå. Det liker vi. :D 

Anonymkode: c9732...680

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du flink til å bruke refleks osv slik at du er synlig nå i vintermørket?

Det er skremmende å se hvor mange mennesker som ikke bruker refleks el.l. og jeg har vært nære på å kjøre på en person som gikk over veien en gang. Det var dårlig belysning i området og personen gikk i svarte klær.
Jeg må ofte flashe med langlysene for i det hele tatt å se disse menneskene som ikke bruker refleks el.l.

Anonymkode: fbbae...bc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 14.51):

Ja, mange dropper å stoppe fordi de ikke har stoppeplikt men vikeplikt. 

Selvsagt stopper oppegående bilister for barn, voksne folk som skal over bør kunne se at bilen senker farten, altså viker.

Anonymkode: d7237...4df

Jeg er 99% sikker på at TS mener at skremmende mange bilister ikke viker for fotgjengere som skal krysse gangfelt.

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 19.40):

Er du flink til å bruke refleks osv slik at du er synlig nå i vintermørket?

Det er skremmende å se hvor mange mennesker som ikke bruker refleks el.l. og jeg har vært nære på å kjøre på en person som gikk over veien en gang. Det var dårlig belysning i området og personen gikk i svarte klær.
Jeg må ofte flashe med langlysene for i det hele tatt å se disse menneskene som ikke bruker refleks el.l.

Anonymkode: fbbae...bc8

Beklager, men dette er ansvarsfraskrivelse. Det kreves ikke sertifikat for å være fotgjenger, men det kreves derimot sertifikat for å kjøre bil. Dersom du har vært nære på å kjøre på en person som gikk over veien, så har du hatt for høy fart. Det er ditt ansvar som fører av kjøretøyet å tilpasse farten til vær- og føreforhold.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...