Gå til innhold

Blinke seg inn i rundkjøring når du skal rett frem?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er hevdet flere ganger i denne tråden, og du skriver det selv nå også!

Mener du seriøst at man skal blinke til venstre eller høyre på vei inn i rundkjøringen, når man skal rett frem??

Nei, det er IKKE dette som anbefales på vegvesen.no. Det anbefales å blinke seg inn til venstre i god tid, når man skal til venstre. Og på samme måte skal man blinke seg til høyre i god tid, når man skal til høyre. Skal man rett frem, så blinker man ikke før man er forbi første avkjøring!

Vis meg gjerne hvor det står at det er anbefalt å blinke til venstre eller høyre på vei inn i rundkjøringen når man skal rett frem!

Anonymkode: 191b7...a18

Det står da ingenting om å blinke rett frem i innlegget du siterer. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun kjører etter anbefalingene på vegvesen.no, og følger norsk trafikklov. Men det virker som at du antyder at det hun og mange andre gjør er enten ulovlig, eller trafikkfarlig? Så jeg skjønner ikke hva du mener problemet er.

Det er snakk om hvordan man skal blinke på veg inn i en rundkjøring når man skal rett frem (avkjørsel nr. 2). Det er beskrevet tydelig med bilder på vegvesen.no, og hun fjør det nøyaktig slik det beskrives der.

Det er ingen som har påstått at det er ulovlig eller trafikkfarlig.

Beklager, men du er veldig uredelig i måten du diskuterer på, all den tid du bedriver stråmannsargumentasjon. Jeg ber om at du slutter med dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 14.41):

ja, du blir jo ikke arrestert. Men du er likevel en uoppmerksom latsabb som hindrer trafikkflyten. 

Hva er vitsen med det? Kan dere ikke bare blinke? 

Anonymkode: 74b93...d8c

Altså! Jeg bruker ALLTID blinklys, det er det jeg ble opplært til, jeg klager til og med når jeg sitter på med andre feks min mor, når de hverken ligger riktig og heller ikke bruker blinklys. 

TomBombadil skrev (På 5.2.2024 den 14.36):

Vedkommende hindrer fortsatt trafikken. Så jeg er sterkt i mot til at du gir "tillatelse" til å la være å bruke blinklys. Det er latskap av dimensjoner å ikke bruke blinklysene sine.

Det irriterer meg enda mer at folk ligger sykelig feil i rundkjøringen. Og de som blinker til venstre når de skal rett frem i rundkjøringer, som hvert fall skaper dritt i trafikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 6.18):

Jeg lærte i bunn at man skal blinke seg både inn og ut av en rundkjøring.

MEN det ble også sagt at når man skal rett frem kan det ofte være lurt å kun blinke seg ut, da en pill «inn» kan være forvirrende.

Altså når jeg kjører rett frem blinker jeg noen ganger ikke i det hele tatt, men prøver å huske på å blinke ut. Men noen rundkjøringer er så små at den er over før jeg for tenkt meg om 😅

Anonymkode: f98df...e81

Det lærte min kjørelærer meg og, men jeg var uenig og sluttet med å blinke inn når jeg skulle rett igjennom da lappen var i boks. Barnet tok nylig lappen, og da spurte jeg hva som ble lært bort nå for tiden, og det var å ikke blinke inn men å blinke ut.

Anonymkode: 08f6f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det står ingen steder at man skal blinke høyre/venstre når en skal rett frem, og det blir heller ikke hveder i noen innlegg i denne tråden!

Det er hele tiden blitt presisert, høyre, og venstre inn i rundkjøring, at man blinker, når men SKAL TIL HØYRE ELLER VENSTRE!  DU har hengt deg opp at man blinker ene eller andre veien når man skal rett frem!

Anonymkode: eeb86...03d

Jeg skrev:

Det er heller ikke verken anbefalt eller lovpålagt å blinke til venstre på vei inn mot en rundkjøring, som mange påstår, med mindre man skal til venstre (altså tredje avkjørsel).

Du svarte:

Å hevde at det ikke anbefales å blinke seg inn, til høyre eller venstre, er bullshit! 

…Skjønner du ikke hvor misforståelsen oppstår??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (7 timer siden):

Beklager, men du er veldig uredelig i måten du diskuterer på, all den tid du bedriver stråmannsargumentasjon. Jeg ber om at du slutter med dette.

Det var jammen rette ræva som feis 😂😂

Regner med det er du som er ab eeb86...03d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det var jammen rette ræva som feis 😂😂

Regner med det er du som er ab eeb86...03d?

Hvorfor anklager du meg for stråmannsargumentasjon og uredelighet?

Nei, jeg har ikke behov for å svare under to navn. Jeg har heller ikke behov for å bruke AB på tema som omhandler trafikk…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomBombadil skrev (1 time siden):

Hvorfor anklager du meg for stråmannsargumentasjon og uredelighet?

Hvorfor anklager du meg?

Jeg prøver å oppklare misforståelser, mens du bidrar til å forsterke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor anklager du meg?

Misforståelse og uvitenhet i denne diskusjonen, er det du selv som står for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke blinke seg inn om man skal rett frem, da skal man bare blinke seg ut.

Anonymkode: ad8d4...672

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man skal ikke blinke seg inn om man skal rett frem, da skal man bare blinke seg ut.

Anonymkode: ad8d4...672

Hvem har sagt man skal blinke seg inn, når en skal rett fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 0.33):

[...] blinker seg inn i rundkjøringen [...]

Anonymkode: 233e2...e6a

Du bør best legge fra deg dette bastardiserte uttrykket sporenstreks, det gir ingen mening etter normale språknormer.

Du skal bare blinke når du skal til venstre, det som på fagspråket blir kalt "tredje avkjøring". Dette gjelder for rundkjøringer med fire veier. Når du kommer til en rundkjøring og skal av i tredje avkjøring skal du blinke til venstre, den veien avkjøringen er. Dette er for å vise bilister på første og andre avkjøring at du skal nesten hele runden, så om de andre skal til høyre, så kan de slippe å vente på deg, siden dere benytter hvert deres kjørefelt. Dette er for å sørge for god trafikkflyt. Når du så nærmer deg denne tredje avkjøringen skal du så blinke til høyre.

Du skal med andre ord ikke "blinke deg inn i rundkjøringen" om du skal rett frem (andre avkjøring) eller til høyre (første avkjøring), da bruker du blinklyset på høyre side. Enkelte vil nok hevde at det ikke er nødvendig å blinke til venstre når man skal til venstre (tredje avkjøring), men disse kan du fint la vær å høre på da slike utsagn i seg selv viser at de ikke har mengdetrening i trafikken. Profesjonelle vil vite at det gir god tilleggsinformasjon i rundkjøringer med ett inn- og utkjøringsfelt og at det ikke er rent påbudt i rundkjøringer med to inn- og utkjøringsfelt, men vil alltid i praksis blinke til venstre om de skal til venstre (tredje avkjøring) uavhengig av om det er et eller to felt inn.

Er du som meg og setter pris på en mer visuell forklaring som er fri for "jeg pleier..." fra ufaglærte synsere finnes det mengder av ressurser på internett for dette, og jeg tror dette kan hjelpe deg mye på veien

Spoiler

ba-dum-tsch

.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 10.06):

Mange i Oslo som gjør dette. Fryktelig irriterende. Tror de har sett busser og lastebiler gjøre det (som mange gjør for å vise at de trenger plass), så da tror de at det er en ny regel. 

Anonymkode: 3a789...883

De har nok hørt fra folk som ikke kan snakke norsk at man skal "blinke inn i rundkjøringen". Det det betyr på norsk er at man skal bruke blinklys når man er inne i rundkjøringen med bilen sin. Det nevner ingenting om når man skal blinke hvor. Det er ikke rart folk blir forvirret av sånne dumme, late og bastardiserte uttrykk. Det som derimot er rart, er at folk ikke sjekker dette ved å bruke internett til det det skal brukes til, nemlig å søke etter informasjon, men tar slike farlige sjanser i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvem har sagt man skal blinke seg inn, når en skal rett fram?

Ingen sier ordrett at man skal blinke seg inn når man skal rett frem - MEN både du og to andre brukere her krangler i side opp og side ned om at det er anbefalt å blinke seg inn i rundkjøring.

Hele premisset for tråden, OVERSKRIFTEN på tråden, handler om å blinke seg inn når man skal rett frem!

Alle som leser, og svarer at «nei, jeg blinker ikke inn, jeg blinker ut» - får hard motstand fra dere som mener man alltid skal blinke seg inn. To brukere som beskriver at de har en kjøre- og blinke-praksis som tilsvarer nøyaktig slik det anbefales på vegvesen.no - får beskjed om at de hindrer trafikkflyten når de ikke blinker seg inn ??!

Det er snakk om hva man skal gjøre når man skal rett frem! Og da skal man ikke blinke seg inn!

Herremin 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ingen sier ordrett at man skal blinke seg inn når man skal rett frem - MEN både du og to andre brukere her krangler i side opp og side ned om at det er anbefalt å blinke seg inn i rundkjøring.

Hele premisset for tråden, OVERSKRIFTEN på tråden, handler om å blinke seg inn når man skal rett frem!

Alle som leser, og svarer at «nei, jeg blinker ikke inn, jeg blinker ut» - får hard motstand fra dere som mener man alltid skal blinke seg inn. To brukere som beskriver at de har en kjøre- og blinke-praksis som tilsvarer nøyaktig slik det anbefales på vegvesen.no - får beskjed om at de hindrer trafikkflyten når de ikke blinker seg inn ??!

Det er snakk om hva man skal gjøre når man skal rett frem! Og da skal man ikke blinke seg inn!

Herremin 😂

Når ingen sier det ordrett, hvorfor har du dratt det så langt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor anklager du meg?

Fordi du anklager folk for å ha påstått at man skal blinke før rundkjøringen dersom man skal rett frem, når de faktisk ikke har påstått det i innleggene du har sitert. Og fordi du påstår at jeg har sagt at andre brukere gjør noe noe ulovlig og trafikkfarlig når de ikke blinker før rundkjøringen dersom de skal til høyre og venstre, når jeg aldri har sagt noe slik.

Det er stråmannsargumentasjon, og det er uredelig fordi du legger ord i munnen på meg. Makan til oppførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HemmeligSpion skrev (2 timer siden):

De har nok hørt fra folk som ikke kan snakke norsk at man skal "blinke inn i rundkjøringen". Det det betyr på norsk er at man skal bruke blinklys når man er inne i rundkjøringen med bilen sin. Det nevner ingenting om når man skal blinke hvor. Det er ikke rart folk blir forvirret av sånne dumme, late og bastardiserte uttrykk. Det som derimot er rart, er at folk ikke sjekker dette ved å bruke internett til det det skal brukes til, nemlig å søke etter informasjon, men tar slike farlige sjanser i trafikken.

det er da virkelig ikke vanskelig å forstå hva blinke seg inn betyr. Eller er du en av de som tror det betyr at du kjører inn med blinkende nødlys?

Det er ikke normal språkbruk å tolke alt helt bokstavelig. Da har du sannsynligvis en diagnose.

Anonymkode: 74b93...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HemmeligSpion skrev (13 timer siden):

Blinke inn i rundkjøringen = blinke når du kjører inn i rundkjøringen. Du blinker til høyre før rundkjøringen når du skal til høyre, til venstre før rundkjøringen når du skal til venstre eller helt rundt, og så unnlater du å blinke før rundkjøringen når du skal rett frem.

Det er ikke et vanskelig uttrykk å forstå med gjennomsnittlig norsk språkforståelse. Jeg forstod dette som 15-åring.

Endret av TomBombadil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 7.11):

Jeg kjørte opp i 1991, og lærte kun å blinke ut.

Anonymkode: 435f7...841

Jeg tok også førerkort i 91 og lærte å blinke inn for å legge meg i riktig fil samt å blinke ut .... 

Anonymkode: be45c...e2c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (7 timer siden):

Blinke inn i rundkjøringen = blinke når du kjører inn i rundkjøringen. Du blinker til høyre før rundkjøringen når du skal til høyre, til venstre før rundkjøringen når du skal til venstre eller helt rundt, og så unnlater du å blinke før rundkjøringen når du skal rett frem.

Det er ikke et vanskelig uttrykk å forstå med gjennomsnittlig norsk språkforståelse. Jeg forstod dette som 15-åring.

Jeg snakker ikke om "å forstå" eller hvordan man tolker det, jeg snakker om hva rekkefølgen og utvalget av de ordene faktisk betyr. Påstanden min om at uttrykket ikke gir mening betyr ikke "jeg forstår ikke hva dette betyr", men at at den meningsbærende sammenhengen i det ordvalget ikke er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HemmeligSpion skrev (2 timer siden):

Jeg snakker ikke om "å forstå" eller hvordan man tolker det, jeg snakker om hva rekkefølgen og utvalget av de ordene faktisk betyr. Påstanden min om at uttrykket ikke gir mening betyr ikke "jeg forstår ikke hva dette betyr", men at at den meningsbærende sammenhengen i det ordvalget ikke er tilstede.

Jeg har aldri opplevd at folk ikke forstår på «blinke inn i rundkjøringen» betyr. Det er kun her på forumet hvor folk ikke forstår det.

Uttrykket gir absolutt mening, med mindre man er på spekteret og derfor tolker alt et hundre prosent bokstavelig. Og det kan ikke allmennheten lastes for.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...