AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #181 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nettopp det som skaper misforståelser! Mange tror de skal blinke til høyre og venstre selv om de skal rett frem. Og de blinker dermed til høyre FØR de kjører inn i rundkjøringen, fordi de tror man skal «blinke seg inn». Det skaper kaos når de egentlig skal rett frem, og gjør at man aldri kan stole på blinklys. Man må bli stående og vente, til man ser hvor bilen rent fysisk kjører. Det ødelegger trafikkflyten i rundkjøringer. Anonymkode: 191b7...a18 det har jeg faktisk aldri sett noen gjøre, og jeg kjører daglig i en av våre største byer, med mange rundkjøringer, og har hatt lappen i over 30 år. Du overdriver inn i det absurde. Anonymkode: 74b93...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #182 Del Skrevet 5. februar 2024 Mardina skrev (4 minutter siden): 😂 hva er det du flirer av? @PITTY har helt rett. Anonymkode: 74b93...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #183 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det har jeg faktisk aldri sett noen gjøre, og jeg kjører daglig i en av våre største byer, med mange rundkjøringer, og har hatt lappen i over 30 år. Du overdriver inn i det absurde. Anonymkode: 74b93...d8c Jeg overdriver dessverre ikke. Dette ser jeg daglig. Anonymkode: 191b7...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 5. februar 2024 #184 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hva er det du flirer av? @PITTY har helt rett. Anonymkode: 74b93...d8c Jeg flirer av at folk fortsatt diskuterer dette.... 😄 Jeg har min mening og den står jeg for. Og med det er jeg ferdig med diskusjonen 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #185 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): det har jeg faktisk aldri sett noen gjøre, og jeg kjører daglig i en av våre største byer, med mange rundkjøringer, og har hatt lappen i over 30 år. Du overdriver inn i det absurde. Anonymkode: 74b93...d8c Jeg bor i Norges største by, og jeg ser stadig oftere folk som blinker til venstre når de er på vei inn i rundkjøringen for så å kjøre rett fram. Det har skapt farlige situasjoner da jeg går ut i fra at jeg kan kjøre til høyre. Toppen er når den som blinker som en tulling ser på MEG som at jeg er dust 🤷♀️ Anonymkode: 1fe1a...562 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #186 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ELLER så kan man formulere seg tydeligere når man skriver, og ikke insistere på å skrive «blinke INN i rundkjøringen» i hver innlegg. Anonymkode: 191b7...a18 Det handler ikke formuleringen, men at du LESER det som skrevet før du kommer med en usann påstand, som i dette tilfellet! Og det klarte du pinadø å trekke såpass lagt at du ikke innser at du ikke klaret å henge med! Har selv lest mange innlegg hvor jeg var på nippet til å kommentere og rette opp, men så er det ett innlegg som har det rette innholdet, og da skriver jeg ikke. Men nå har du bevist at du ikke har hverken lest eller fulgt med på hva som har blitt kommentert! Anonymkode: eeb86...03d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #187 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bor i Norges største by, og jeg ser stadig oftere folk som blinker til venstre når de er på vei inn i rundkjøringen for så å kjøre rett fram. Det har skapt farlige situasjoner da jeg går ut i fra at jeg kan kjøre til høyre. Toppen er når den som blinker som en tulling ser på MEG som at jeg er dust 🤷♀️ Anonymkode: 1fe1a...562 Ja, det er dette jeg ofte opplever - bare at de blinker til høyre. Jeg antar dermed at de skal til høyre, altså at de skal ut i den avkjøringen jeg står i. Men så kjører de rett frem! Og jeg må bråbremse. Skjer omtrent daglig. Anonymkode: 191b7...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 6. februar 2024 #188 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): det har jeg faktisk aldri sett noen gjøre, og jeg kjører daglig i en av våre største byer, med mange rundkjøringer, og har hatt lappen i over 30 år. Du overdriver inn i det absurde. Anonymkode: 74b93...d8c Vi får foreslå for bilprodusentene at blinklys utforming må modifiseres. Kanskje et pilsystem i det oransje glasset. Altså et eget "rett frem" blinklys.. 😂 Men det blir sikkert bare krangling, noen vil da sikkert også ha "oppoverbakke - nedoverbakke" blinklys. Og så er i alle fall denne tråden kommet like langt..🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 6. februar 2024 #189 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når det er gangfelt og lyskryss inn første vei til høyre, blir det ofte kø som går inn i rundkjøringen. Ved å blinke til venstre signaliserer jeg at jeg ikke skal i den retningen køen står, og jeg opplever da at flere lager luke og slipper meg inn i rundkjøringen og forbi. Hvis jeg ikke blinker til venstre her, slipper ingen meg inn, og du kan fort stå der ekstremt lenge om du er uheldig i rushen. Anonymkode: f14c1...522 Aha, da forstår jeg bedre. Og dette er god trafikkavvikling, jeg mener du viser god forståelse for trafikkbildet her. Mardina skrev (20 timer siden): 🙄 Jeg kjenner at jeg er ferdig med å diskutere dette nå. Det er ingen som forstår hva jeg mener uansett. Så da får det bare være.... 🙄 I all den tid det ikke er LOVPÅLAGT å blinke seg INN i rundkjøringer, så fortsetter jeg med det jeg har gjort frem til 😊 Jeg blinker når jeg skal til høyre, jeg blinker når jeg skal rett frem og jeg blinker når jeg skal rundt igjen. Men jeg blinker meg ikke INN mot rundkjøringer 😊 Og det kommer jeg til å fortsette med, uansett hva du måtte mene om det. JEG BRUKER BLINKLYS MYE, BARE IKKE INN MOT RUNDKJØRINGER!!!😊 At det skal være så vanskelig å forstå, er for meg en gåte 🤔 Jo, vi forstår fint hva du mener. Vi forstår bare ikke hvorfor du ikke ønsker å bidra til optimal trafikkavvikling når du har mulighet. For å sette det i perspektiv, så er det ikke LOVPÅLAGT å stille seg i kø på butikken. Det er ingenting i Norges lover som tilsier at du ikke kan snike foran ti personer og stille deg først. Likevel, så gjør man ikke slikt. Mardina skrev (19 timer siden): En anbefaling er fortsatt ikke det samme som at noe er lovpålagt 🙄 Det er DET mange av dere ikke ser ut til å forstå 😄 I løpet av de 21 årene jeg har hatt lappen, har jeg enda til gode å oppleve farlige situasjoner med at jeg ikke blinker meg inn mot rundkjøringer 😊 Ikke har jeg vært i en ulykke på disse 21 årene heller 😊 Vet du hva, det er jo du som nekter å forstå her, og som kverulerer. Først mente du at det ikke påvirker andre, nå har du byttet argumentasjon til at du ikke har opplevd farlige situasjoner. Du har flere ganger fått forklart klart og tydelig at dette dreier seg om trafikkavvikling, og at du har tatt et aktivt valg om å ikke bidra så mye som du kan til dette. Det er masse ting du kan gjøre som sjåfør som ikke er trafikkfarlig, men som likevel er dårlig for trafikkavviklingen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #190 Del Skrevet 6. februar 2024 "Det er ikke påbudt å bruke blinklys når du skal inn i en rundkjøring, men det er anbefalt. Det, sammen med plasseringen din, gjør det lettere for trafikantene rundt deg å forstå hvordan du har tenkt å kjøre" Vikingredning.no Anonymkode: cee1a...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 6. februar 2024 #191 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, det er dette jeg ofte opplever - bare at de blinker til høyre. Jeg antar dermed at de skal til høyre, altså at de skal ut i den avkjøringen jeg står i. Men så kjører de rett frem! Og jeg må bråbremse. Skjer omtrent daglig. Anonymkode: 191b7...a18 Ser du ikke på farten og plasseringen til bilen...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #192 Del Skrevet 6. februar 2024 TomBombadil skrev (6 timer siden): Ser du ikke på farten og plasseringen til bilen...? Jo…? De ligger til høyre både når de skal til høyre og når de skal rett frem. De bremser ned inn mot rundkjøringen uansett. Ergo - jeg må overse blinklyset til vedkommende, og vente og se om den svinger til høyre eller ikke, før jeg kan kjøre inn. Siden blinklyset åpenbart ikke forteller meg hva den har tenkt å gjøre. Anonymkode: 191b7...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #193 Del Skrevet 6. februar 2024 TomBombadil skrev (6 timer siden): Mardina over her beskriver forøvrig riktig måte å kjøre i rundkjøringer på. Slik man skal kjøre ifølge vegvesenet.no. Hva er det du mener hun gjør feil?? Anonymkode: 191b7...a18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #194 Del Skrevet 6. februar 2024 Nå har jeg lest hele j*vla tråden her, og mange av dere krangler om noe dere egentlig er enige om…! Det er formuleringen å «blinke seg inn» som er problemet. Det skaper misforståelser. Dersom man skal rett frem (dvs andre avkjørsel), blinker man ikke på vei inn i rundkjøringen. Man blinker når man er ved første avkjørsel (noe som dermed tilsvarer å blinke seg ut). Det er heller ikke verken anbefalt eller lovpålagt å blinke til venstre på vei inn mot en rundkjøring, som mange påstår, med mindre man skal til venstre (altså tredje avkjørsel). Alt står veldig godt forklart, med bilder og alt, på vegvesen.no - likevel greier dere misforstå hverandre i side etter side etter side. Anonymkode: 191b7...a18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #195 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nå har jeg lest hele j*vla tråden her, og mange av dere krangler om noe dere egentlig er enige om…! Det er formuleringen å «blinke seg inn» som er problemet. Det skaper misforståelser. Dersom man skal rett frem (dvs andre avkjørsel), blinker man ikke på vei inn i rundkjøringen. Man blinker når man er ved første avkjørsel (noe som dermed tilsvarer å blinke seg ut). Det er heller ikke verken anbefalt eller lovpålagt å blinke til venstre på vei inn mot en rundkjøring, som mange påstår, med mindre man skal til venstre (altså tredje avkjørsel). Alt står veldig godt forklart, med bilder og alt, på vegvesen.no - likevel greier dere misforstå hverandre i side etter side etter side. Anonymkode: 191b7...a18 Og hvem har hevdet at man skal blinke seg inn når en skal rett frem i rundkjøring med 4 armer?? Eller 3 for den sak skyld?? Å hevde at det ikke anbefales å blinke seg inn, til høyre eller venstre, er bullshit! Det har jeg sagt før, og sier det igjen, det jeg lærte jeg av sjåførlærer da jeg utvidet førerkortet med en klasse i -98. Og det medfører til at trafikken er VESENTLIG lettere å ”lese”, enn om det ikke gjøres. Anonymkode: eeb86...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 6. februar 2024 #196 Del Skrevet 6. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Mardina over her beskriver forøvrig riktig måte å kjøre i rundkjøringer på. Slik man skal kjøre ifølge vegvesenet.no. Hva er det du mener hun gjør feil?? Anonymkode: 191b7...a18 Det har jeg skrevet flere ganger, så det er bare å lese. Jeg minner om at du med loven i hånda kan snike i hvilken som helst kø på butikken. Endret 6. februar 2024 av TomBombadil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #197 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og hvem har hevdet at man skal blinke seg inn når en skal rett frem i rundkjøring med 4 armer?? Eller 3 for den sak skyld?? Å hevde at det ikke anbefales å blinke seg inn, til høyre eller venstre, er bullshit! Det har jeg sagt før, og sier det igjen, det jeg lærte jeg av sjåførlærer da jeg utvidet førerkortet med en klasse i -98. Og det medfører til at trafikken er VESENTLIG lettere å ”lese”, enn om det ikke gjøres. Anonymkode: eeb86...03d Det er hevdet flere ganger i denne tråden, og du skriver det selv nå også! Mener du seriøst at man skal blinke til venstre eller høyre på vei inn i rundkjøringen, når man skal rett frem?? Nei, det er IKKE dette som anbefales på vegvesen.no. Det anbefales å blinke seg inn til venstre i god tid, når man skal til venstre. Og på samme måte skal man blinke seg til høyre i god tid, når man skal til høyre. Skal man rett frem, så blinker man ikke før man er forbi første avkjøring! Vis meg gjerne hvor det står at det er anbefalt å blinke til venstre eller høyre på vei inn i rundkjøringen når man skal rett frem! Anonymkode: 191b7...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #198 Del Skrevet 6. februar 2024 TomBombadil skrev (2 timer siden): Det har jeg skrevet flere ganger, så det er bare å lese. Jeg minner om at du med loven i hånda kan snike i hvilken som helst kø på butikken. Hun kjører etter anbefalingene på vegvesen.no, og følger norsk trafikklov. Men det virker som at du antyder at det hun og mange andre gjør er enten ulovlig, eller trafikkfarlig? Så jeg skjønner ikke hva du mener problemet er. Det er snakk om hvordan man skal blinke på veg inn i en rundkjøring når man skal rett frem (avkjørsel nr. 2). Det er beskrevet tydelig med bilder på vegvesen.no, og hun fjør det nøyaktig slik det beskrives der. Anonymkode: 191b7...a18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #199 Del Skrevet 7. februar 2024 Ja, det er koko og feil, men jeg kjører mye bil i områder med mange rundkjøringer, både i storbyer og på landet og jeg har ikke lagt merke til at mange gjør dette. Et mye større problem at folk ikke markerer hva de vil verken når de kjører inn og skal til høyre eller venstre (som er frivillig) eller når de skal ut og ikke blinker (som ikke er frivillig). Anonymkode: 76033...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #200 Del Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er hevdet flere ganger i denne tråden, og du skriver det selv nå også! Mener du seriøst at man skal blinke til venstre eller høyre på vei inn i rundkjøringen, når man skal rett frem?? Nei, det er IKKE dette som anbefales på vegvesen.no. Det anbefales å blinke seg inn til venstre i god tid, når man skal til venstre. Og på samme måte skal man blinke seg til høyre i god tid, når man skal til høyre. Skal man rett frem, så blinker man ikke før man er forbi første avkjøring! Vis meg gjerne hvor det står at det er anbefalt å blinke til venstre eller høyre på vei inn i rundkjøringen når man skal rett frem! Anonymkode: 191b7...a18 Det står ingen steder at man skal blinke høyre/venstre når en skal rett frem, og det blir heller ikke hveder i noen innlegg i denne tråden! Det er hele tiden blitt presisert, høyre, og venstre inn i rundkjøring, at man blinker, når men SKAL TIL HØYRE ELLER VENSTRE! DU har hengt deg opp at man blinker ene eller andre veien når man skal rett frem! Anonymkode: eeb86...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå