Gå til innhold

Rasisme, jobb, fagforening


artificial_intel

Anbefalte innlegg


Jeg må innrømme, da jeg skrev innlegget ønsket jeg hovedsakelig å få en forståelse av en fullstendig rotete situasjon, og dessverre forventet jeg litt sympati. Men disse svarene! Og alle dere kvinner som aldri har møtt meg, men som fortsatt dømmer meg som person og dømmer at jeg fortjener det jeg har opplevd. Dette innlegget og svarene deres bør oversettes og legges ut på engelske forum, for å være en advarsel for alle som vurderer å flytte til dette landet frivillig for å jobbe.

Jeg opplevde rasisme i Norge på alle nivåer og i alle mulige livssituasjoner, i mitt eget hjem, på sykehuset da jeg ble syk, på jobb, i sosiale omganger osv. Jeg er en middelaldrende profesjonell, jeg er høyt utdannet og i følge mine tidligere kolleger og ledere er jeg en veldig god person å jobbe med. Jeg meldte meg inn i en fagforening da jeg hørte nordmenn beskrive hvordan ingen kan behandle deg urettferdig på jobben hvis du er medlem av en fagforening. Jeg gjorde det, jeg meldte meg inn i fagforening og betalte abonnementet regelmessig i årevis.

Jeg ble alvorlig syk, og da jeg ble skrevet ut fra sykehuset nektet sjefen min tilrettelegging. Vi tok oppfølgingsmøte da jeg var syk, og hun fortalte meg at kollegene mine er frustrerte på grunn av min lange sykemelding og at jeg ikke bidrar like mye til jobben som dem. De tre ukene etter at jeg kom tilbake på jobb, innkallet hun meg til møte hver uke for å fortelle meg at kollegene mine snakker stygt om meg. Hun dro på ferie og før hun dro sendte meg en e-post med møtereferater fra de tre møter der det sto negativ sladder om meg. Nestlederen hennes tok deretter over overgrepet, hun og to andre kolleger så på meg mens jeg jobbet og skrev rapporter om at jeg ikke er organisert og hvis det blir travelt er det stor risiko for at jeg gjør feil.