Gå til innhold

Har alle barneforsikring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, har ikke. Når vi er så heldige å bo i et land som har (relativt) god velferdsstat. Har opplevd at vårt barn fikk kreft, alt vi kunne tenke på ble dekket, sosionom ved sykehuset hjalp oss med nav osv.

Eneste kjipe med å ikke ha det, er at det skal noe til å få helseforsikring i voksen alder når du har hatt kreft som barn.

Anonymkode: 5168c...2d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, har ikke. Når vi er så heldige å bo i et land som har (relativt) god velferdsstat. Har opplevd at vårt barn fikk kreft, alt vi kunne tenke på ble dekket, sosionom ved sykehuset hjalp oss med nav osv.

Eneste kjipe med å ikke ha det, er at det skal noe til å få helseforsikring i voksen alder når du har hatt kreft som barn.

Anonymkode: 5168c...2d9

Det er ikke det eneste som er kjipt. Hvis ditt barn hadde fått langtidsskader pga. sykdommen og blitt ufør, så ville barnet med forsikring få månedlige utbetalinger som voksen frem til pensjonsalder, slik at de slipper å leve på lav uføresats. Det er hovedgrunnen til at vi har forsikring, tegnet så snart barnet var 3 måneder og vi kunne forsikre han. 

Anonymkode: e2b33...43b

• Liker 3
Skrevet

Har 4 barn, og betaler nesten 1500kr i mnd, 18k i året kun for barneforsikring. Ene barnet ble reservert mot psykisk sykdom pga adhd, så ser egentlig ikke vits i å ha forsikring likevel. Foreløpig har nav vært mer behjelpelig enn forsikringen som reserverer seg mot alt mulig. 

Anonymkode: 70175...ae0

• Liker 1
Skrevet

Har den beste (og dyreste) barneforsikringen. Av erfaring vet jeg at det ikke er bare å få hjelpen man trenger ved sykdom. Helsevesenet blir bygget ned, og det har blitt en negativ holdning mot syke hvor det gjerne blir svært vanskelig å få hjelp ved behov. I tillegg til dårlig organisering av fastlegeordning, sykehus, spesialister og legevakt. Reglene om økonomisk støtte ved sykdom har over tid blitt strengere, og gjort at syke sitter igjen med mindre og mindre å rutte med. Dette blir gjort verre for hvert år. Nå er frikortgrensen på over 3000kr blant annet, de har (nesten) fjernet  bostøtten (gjort grensen så lav at nesten ingen får), satt strenge regler angående å få dyrere medisiner som virker bedre, det er vanvittige køer til utredning/ behandling mange steder om du i det hele tatt er så heldig å ikke får avslag med beskjed om at fastlegen kan følge opp noe han ikke har kunnskap om. Arbeidsgivere ønsker ofte ikke å tilrettelegge på arbeidsplassen, eller å ansette noen med huller i CV (noe det fort blir med disse kjempelange helsekøene). Leste i avisen i dag om en tenåring som måtte vente i flere år på operasjon av mandlene. Helseplagene gikk ut over skole etc med fravær pga stadige infeksjoner osv. 

Aner ikke hva politikerne tenker med, men barneforsikringen betaler jeg i hvert fall gledelig for. 

Anonymkode: 6af36...ad3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 13.38):

Ja, samt at vi etter lang tid med søknader, avslag, klager osv nå har fått innvilget grunnstønad og hjelpestønad, men det dekker ikke utgiftene vi har fått etter ulykken. Man får ingenting til ombygging. Bortsett fra det til arkitekt. Jeg har hørt om noen som har fått litt mer, men da har de hatt veldig lav inntekt. Vi har vanlig inntekt.

Dersom man har et hus som er livsløpstandard er det jo en mindre ting, men det hadde ikke vi. Vi hadde også trapp opp til huset.

Anonymkode: f56f9...238

Rart her fikk vi 300.000 dom ombygging kostet, pluss utvidet grunn og hjelpe stønad i 5 år. Pluss erstatning på nesten 600.000. Og beskjed står diagnose når barne fyller 18 blir det utbetalt 600.000 til. Pluss evnt uføre utbetaling hvis det ikke kommer ut eller klarer jobb.

Men vet det er mye forskjellig forsikring ute å går, og hva slags diagnoser det dekker.

Vi har ikke måtte kjempe om noen ting

Anonymkode: 2c108...e92

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig har jeg forsikret det mest dyrebare jeg har.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har på begge mine barn. Fikk over 50.000 utbetalt av Fremtind i forrige uke faktisk. Dette pga en barnet mitt har hjelpestønad sats 1.

Anonymkode: 8e6d5...6f0

• Liker 2
Skrevet

Nei har ikke det på vårt barn.. (Eller på oss selv)

Anonymkode: e17e8...80c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 15.14):

Nei, og jeg tror ikke det er mange av de som har barneforsikring som faktisk har satt seg inn i hvor lite de faktisk får igjen for det. For de ekstremt få som den over her som skriver om alt de fikk av ny bil og ditt og datt så er det fryktelig mange som får lite eller ingenting fordi det er så mange forbehold for utbetaling. Dette er et "behov" forsikringsselskapene får oss til å tro at vi har. Det er big business for dem og de vet akkurat hva de skal spille på for å ro i land lettlurte foreldre. 

Anonymkode: 15503...002

Du må nok ta i bruk briller. Eneste som skriver om bil i denne tråden er jeg, og vi har aldri fått noen bil, og det har jeg heller ikke skrevet.

Hvorfor jeg virkelig anbefaler barneforsikring er fordi vi som foreldre til et barn med funksjonsnedsettelse ser hvor lite som dekkes. Og vi er blant de «heldige» for vi har fått noe dekket fordi barnet vårt ble skadet pga uforsvarlig helsehjelp. Så ser jeg alle de andre foreldrene rundt oss som ikke får noen ting. Og de som faktisk hadde forsikring, og får et større engangsbeløp til barnet og en dekning utifra hjelpestønad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Rart her fikk vi 300.000 dom ombygging kostet, pluss utvidet grunn og hjelpe stønad i 5 år. Pluss erstatning på nesten 600.000. Og beskjed står diagnose når barne fyller 18 blir det utbetalt 600.000 til. Pluss evnt uføre utbetaling hvis det ikke kommer ut eller klarer jobb.

Men vet det er mye forskjellig forsikring ute å går, og hva slags diagnoser det dekker.

Vi har ikke måtte kjempe om noen ting

Vi hadde ikke forsikring… Var derfor jeg skrev det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 13.18):

Ja og rimlig glad vi tegnet. Skulle de nå tegnet hadde de ikke gått uføreforsikring kun ulykke pga de fikk epilepsi 

Vår historie er veldig lik. Det ville vært en rekke forbehold/unntak dersom de skulle tegna forsikringer nå

Anonymkode: 55360...58d

Skrevet

Har ikke.

Anonymkode: 7d23a...94d

Skrevet

Jeg forsikret barna så fort det var mulig. Hovedgrunnen er for å sikre dem hvis de skulle bli ufør. Da får de utbetalt over 1mill samt månedlig utbetaling til de blir 67år. Da kan de leve et greit liv uten å være minstepensjonister hele livet. I tillegg vil det være hjelp for oss hvis de blir syke eller noe skjer: dagpenger hvis de er på sykehus, større sum utbetalt hvis de f eks får kreft, ulykkesforsikring, 500 000 til ombygging av huset ved behov, hjelpestønad i tillegg til det man får fra nav, gratis timer med psykolog for ungdom+++

Skjønner ikke hvorfor noen velger å ikke forsikre barna sine. Det går ikke på å få rask behandling(barn er som regel prioritert i helsevesenet), men heller hjelp til å ha et lettere liv videre hvis noe skjer.

Anonymkode: 1429b...b5e

• Liker 1
Skrevet

Nei.

For det første sliter jeg allerede med å betale de forsikringene jeg allerede har, som innbo og bil.

For det andre er jeg prinsipielt i mot å ta del i forsikringshysteriet som selskapene prøver å prakke på oss som om det er noe vi må ha. Jeg nekter å sitte her med dårlig samvittighet for å ikke ha tillit til at velferdsstaten, som jeg betaler skatten min til, ikke skal kunne hjelpe oss om noe skjer.

Anonymkode: 95d57...0b8

• Liker 1
Skrevet

Tegn uføreforsikring på barna så tidlig som mulig. Jeg går mot ufør nå og vil ikke få noe annet enn fra NAV siden jeg har hatt helseproblemene siden 10-12 års alder. Uføreforsikring fra midten av 20 årene men med unntak fra allerede oppståtte helseproblemer. 

Anonymkode: f7eac...993

• Liker 1
Skrevet

Nei, vi har valgt å ikke betale for barneforsikring. Knapt vært sykemeldt i mitt liv og mulig preget av det. 

Anonymkode: 5b1b4...5d0

Skrevet

Ja, for meg er det en selvfølge å prioritere dette. Stoler ikke på velferdssystemet. Ser jo hvor ille det er når studenter ikke har noe som helst nettverk å falle tilbake på hvis barnet blir alvorlig syk. Eller hvor firkanta systemet er når du må krangle med nav for rettigheter og stadig dokumentere at det ikke har grodd ut et nytt bein dette året heller siden du amputerte for 10 år siden. Eller må dokumentere at barnet fremdeles har et kromosom for mye og fremdeles Downs syndrom, slik som de siste 7 årene.. I tillegg med Norge som troner høyt statistikk på psykiske lidelser, og en del kreftformer så er det lurt å sikre barnet i tilfelle ufør. Ulykker kan skje, som kan være invalidiserende. Ekstremt lange køer for nødvendige operasjoner. Velferdssatsene stiger heller ikke stort på tross av store økninger av lønninger, matpriser boligpriser. 

Nei, det er udiskutabelt viktig med Barneforsikring. 

Anonymkode: 1c449...593

• Liker 1
  • 6 måneder senere...
Skrevet

Alle har ikke barneforsikring, men anbefales på det varmeste 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 13.12):

Vi har det ikke, har tenkt at velferdsstaten gir den behandling som er nødvendig om barna skulle bli syke eller skadde. 

Men etter å ha snakket med venner og kolleger får jeg inntrykk av at man burde ha barneforsikring, så dette må jeg sette meg inn i. Har dere forsikring på deres barn?

Anonymkode: d74d4...adc

Selvfølgelig har vi det. Fikk det når de ble født! Tenk om de blir arbeidsuflr og annet med lite inntekt, sykdom,diagnoser og annet..

Anonymkode: ef3c4...9a0

Skrevet

Vi har forsikring ja, men heldigvis ikke brukt den ennå. Men jeg forstod fra en venn at de hadde fått dekket litt lønn også via forsikringen, i forbindelse med sykdom hos barnet? 

Anonymkode: b9c4f...774

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...