Gå til innhold

Kva synest dokker om Jon Fosse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, Tomas77 said:

Det gir jo ingen mening. De fleste du kjenner leser gjerne nynorsk men ikke nynorskforkjemperen? 

Ja? På samme måte som at jeg kjenner mange som gjerne leser svensk eller dansk dersom det er originalspråket. Man trenger ikke være med i mållaget selv om man kan sette pris på litteratur utgitt på nynorsk. 

Anonymkode: 57ad9...a7d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orker ikke å lese nynorsk, det er tungt, kantete og stygt etter min mening. Jeg er glad i å lese, men velger konsekvent bort bøker som er oversatt til eller skrevet på nynorsk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis du ynskjer ein debatt så må du initiere til det. Eg har ikkje sett noko av dette nivået som du her sikter til i nokon av svarane dine, du påstår at du føler at teksten blir mektigare av å bli skriven i nynorsk. Det er feil. Det er berre din subjektive reaksjon på teksten. Du har lov til å føle det, men som debattinnlegg er det verdilaust. Vis meg nivå, så skal eg gi det det du fortener.

Anonymkode: 8fbff...86b

Eg vurderar det som ikkje verdt det.

Anonymkode: cc10c...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eg vurderar det som ikkje verdt det.

Anonymkode: cc10c...03e

Du er inkapabel.

Anonymkode: 8fbff...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Elena Ferrante er ikkje tungt på noko språk. Det er kiosklitteratur.

Anonymkode: 8fbff...86b

Gi deg. Det er det ikke.

Anonymkode: 9c804...0d3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er inkapabel.

Anonymkode: 8fbff...86b

Du underbyggjer avgjerda mi, det synte seg å vere rett val av meg.

Ha ein retteleg gild dag vidare.

Anonymkode: cc10c...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du underbyggjer avgjerda mi, det synte seg å vere rett val av meg.

Ha ein retteleg gild dag vidare.

Anonymkode: cc10c...03e

Det er berre du sjølv som trur du har tatt ei avgjerd. Dette er einaste moglegheita for deg.

A dieu.

Anonymkode: 8fbff...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt ingenting om Jon Fosse, av den enkle grunn at jeg aldri har lest noe han har skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk og bruker ikke punktum.. Knusketørt og kjedelig. 

Anonymkode: debfd...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nynorsk og bruker ikke punktum.. Knusketørt og kjedelig. 

Anonymkode: debfd...6a3

Har mer problemer at han bruker ikke punktum enn nynorsk faktisk. Bare komma etter komma, hodebry. 

Anonymkode: debfd...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en bok, så på nrk2 da han fikk prisen. Dritt kjedelig manus. Knut Hamsun var 100 ganger bedre🥰

Anonymkode: c84b4...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer.på bokmål da det er mitt skriftspråk.  Jeg synes mye av Jon Fosses skuespill er vanskelige å forstå, men det sier vel mer om.meg enn om Jon Fosse. Jeg elsker å høre opplesninger/språket, alle gjentakelsene gir tekstene et fantastisk lydbilde. Jeg liker ikke å lese bøkene selv. Jeg trenger mer tegnsetting. 

Men jo, han er en fascinerende forfatter, og fortjener Nobelprisen og den gode omtalen.

Anonymkode: e5004...b0a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja? På samme måte som at jeg kjenner mange som gjerne leser svensk eller dansk dersom det er originalspråket. Man trenger ikke være med i mållaget selv om man kan sette pris på litteratur utgitt på nynorsk. 

Anonymkode: 57ad9...a7d

Det var ikke det jeg siktet til. Det var det at nynorskforkjemperen ikke likte å lese nynorsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg leikar nåkre av bøkjene han heve skrive. Men eg heve ikkje leise adle.

Jeg elsker nynorsk, syns det er helt nydelig å lese det. (Og jeg kan skrive det også, hvis jeg vil).

Jeg syns han fortjente prisen. Stilen hans er selvsagt en smakssak, som alt annet. 

Anonymkode: d2652...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ein tekst utan motstand er som sex utan smerte.

Anonymkode: 8fbff...86b

Sex må ikke være vondt for å være bra. Du har tydeligvis aldri opplevd å Elske. Synd for deg å ha gått glipp av noe ekte.

 

du skriver jo bare tull uansett

Endret av Motelvibes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein løyndom. Eg hatar nynorsk, eller spynorsk som me på tøys kalde det på skulen. Men Jon Fosse er ein heidarsman av dei sjeldne! Sjøl om han sleiv på nynorsk 

Anonymkode: fb3f7...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eg har ein løyndom. Eg hatar nynorsk, eller spynorsk som me på tøys kalde det på skulen. Men Jon Fosse er ein heidarsman av dei sjeldne! Sjøl om han sleiv på nynorsk 

Anonymkode: fb3f7...af3

Skriv for svarte satan i gatan! Ikkje skeiv.

Anonymkode: fb3f7...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (På 1.2.2024 den 1.14):

Sex må ikke være vondt for å være bra. Du har tydeligvis aldri opplevd å Elske. Synd for deg å ha gått glipp av noe ekte.

 

du skriver jo bare tull uansett

Det var ein referanse til marki de Sade. Eg antok berre at folk her i sjølvaste Jon Fosse-tråden tok grunnlegjande kulturelle referansar.

Anonymkode: 8fbff...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dokker som har svart i tråden.

On 1/31/2024 at 2:13 PM, K.B. said:

Jeg synes nynorsk er utrolig slitsomt, det flyter ikke og høres like oppkonstruert som det faktisk er. Jeg vet nynorsk mafiaen og norsk mållag jobber desperat for å holde denne anakronismen i hevd og det er vel også i stor grad de som nå trykker Fosse til sitt bryst og soler seg i glansen av hans Nobelpris.

Men er det betre med bokmål, der mange bruker ei salig blanding av norske og engelske ord, og "date" i staden for "stemnemøte"?

Anonymkode: 2aa0a...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...