Gå til innhold

Kva synest dokker om Jon Fosse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K.B. skrev (30 minutter siden):

Jeg synes nynorsk er utrolig slitsomt, det flyter ikke og høres like oppkonstruert som det faktisk er. Jeg vet nynorsk mafiaen og norsk mållag jobber desperat for å holde denne anakronismen i hevd og det er vel også i stor grad de som nå trykker Fosse til sitt bryst og soler seg i glansen av hans Nobelpris.

Enig, leser derfor heller Elena Ferrante på engelsk fremfor nynorsk. Det er for stakkete og derfor tungt å lese. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K.B. skrev (4 minutter siden):

Det er i det minste et dynamisk språk. Ikke et språk som bokstavelig talt er oppkonstruert og derfor har disse merkelige ordene og bøyingene i seg. 

Både bokmål og nynorsk er bokstavleg talt konstruerte, berre ein person utan nokon historisk bevisstheit vil påstå det motsette.

Begge språka forandrar seg.

Anonymkode: 8fbff...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosse er drepende kjedelig. Både mannen og bøkene hans. At han skriver på kaudervelsk gjør det ikke bedre. 

Anonymkode: a8221...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (3 minutter siden):

Enig, leser derfor heller Elena Ferrante på engelsk fremfor nynorsk. Det er for stakkete og derfor tungt å lese. 

Elena Ferrante er ikkje tungt på noko språk. Det er kiosklitteratur.

Anonymkode: 8fbff...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Bokmål er ein avart av det danske skriftspråket, det verkar berre meir naturleg fordi folk i Oslo har byrja snakke som dei skriv.

Anonymkode: 8fbff...86b

Og hva så? Gi meg dansker når som helst framfor vadmelskledde raringer i en eller annen fjordarm. 

Anonymkode: a8221...856

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Elena Ferrante er ikkje tungt på noko språk. Det er kiosklitteratur.

Anonymkode: 8fbff...86b

Neida. Trakk frem Ferrante pga hun er skrevet på nynorsk og ikke bokmål, som eksempel.
 

 For å si det på en annen måte; jeg leser heller engelsk fremfor nynorsk. Alt blir tungt med nynorsk, uavhengig om det er kiosklitteratur eller tunge klassikere. 

Endret av Motelvibes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du les feil tekstar på bokmål.

Anonymkode: 8fbff...86b

Eg snakkar om sjølve språket, ikkje tekstane.

Anonymkode: cc10c...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Fosse skriver helt fantastisk! Folk som påstår noe annet, må bare sette seg ned og lese Morgon og kveld. Under 100 sider, men så rik. 

Anonymkode: 57ad9...a7d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eg snakkar om sjølve språket, ikkje tekstane.

Anonymkode: cc10c...03e

Eit skriftspråk utan tekstar er ikkje mogleg.

Anonymkode: 8fbff...86b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Motelvibes said:

Neida. For å si det på en annen måte; jeg leser heller engelsk fremfor nynorsk. 

Det gjør vel stort sett alle som ikke er nynorskentusiaster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Både bokmål og nynorsk er bokstavleg talt konstruerte, berre ein person utan nokon historisk bevisstheit vil påstå det motsette.

Begge språka forandrar seg.

Anonymkode: 8fbff...86b

Selvfølgelig har alle språk regler, men måten nynorsk har blitt et språk er som resultat av en manns verk, du kan ikke si det om bokmål eller Dansk om du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (5 minutter siden):

Neida. Trakk frem Ferrante pga hun er skrevet på nynorsk og ikke bokmål, som eksempel.
 

 For å si det på en annen måte; jeg leser heller engelsk fremfor nynorsk. Alt blir tungt med nynorsk, uavhengig om det er kiosklitteratur eller tunge klassikere. 

Ein tekst utan motstand er som sex utan smerte.

Anonymkode: 8fbff...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tomas77 said:

Det gjør vel stort sett alle som ikke er nynorskentusiaster. 

Haha, dummeste jeg har hørt! Jeg skriver ikke nynorsk selv, men synes det er et vakkert og litterært skriftspråk. Så leser gjerne nynorsk. Det gjør de fleste jeg kjenner også, utenom én særing som er bitter nynorskforkjemper. (Og ja, jeg bor på Østlandet.)

Anonymkode: 57ad9...a7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig har alle språk regler, men måten nynorsk har blitt et språk er som resultat av en manns verk, du kan ikke si det om bokmål eller Dansk om du vil.

Tenkjer du på Vinje eller Nordstoga?

Anonymkode: 8fbff...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, dummeste jeg har hørt! Jeg skriver ikke nynorsk selv, men synes det er et vakkert og litterært skriftspråk. Så leser gjerne nynorsk. Det gjør de fleste jeg kjenner også, utenom én særing som er bitter nynorskforkjemper. (Og ja, jeg bor på Østlandet.)

Anonymkode: 57ad9...a7d

Det gir jo ingen mening. De fleste du kjenner leser gjerne nynorsk men ikke nynorskforkjemperen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenkjer du på Vinje eller Nordstoga?

Anonymkode: 8fbff...86b

jeg snakker selvfølgelig om Ivar Aasen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

K.B. skrev (Akkurat nå):

jeg snakker selvfølgelig om Ivar Aasen.

Vinje har forma nynorsken meir enn Ivar Aasen.

Anonymkode: 8fbff...86b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg likte bøkene hans veldig godt, han skriv framifrå! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Eit skriftspråk utan tekstar er ikkje mogleg.

Anonymkode: 8fbff...86b

Eg forstår at dette ikkje er ein debatt du har nivå til. Enkeltsetningane dine i omtrent alle tilsvar oppmodar heller ikkje til noko vidare deltaking her.

Anonymkode: cc10c...03e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Eg forstår at dette ikkje er ein debatt du har nivå til. Enkeltsetningane dine i omtrent alle tilsvar oppmodar heller ikkje til noko vidare deltaking her.

Anonymkode: cc10c...03e

Hvis du ynskjer ein debatt så må du initiere til det. Eg har ikkje sett noko av dette nivået som du her sikter til i nokon av svarane dine, du påstår at du føler at teksten blir mektigare av å bli skriven i nynorsk. Det er feil. Det er berre din subjektive reaksjon på teksten. Du har lov til å føle det, men som debattinnlegg er det verdilaust. Vis meg nivå, så skal eg gi det det du fortener.

Anonymkode: 8fbff...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...