Gå til innhold

Prøver noen å logge på kontoen min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått denne mailen 3 ganger i dag.

Betyr det at noen prøver å logge på kontoen min? Ser ut som mailen er ekte.Screenshot_20240130-181129_Outlook.thumb.jpg.9cea840692cb1eb1e65f9b4c3c731d22.jpg

 

Anonymkode: 19e9c...59b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du logget inn på fb kontoen da?

Hvis det ikke er deg som har bedt om nytt passord så står det at du kan gi dem beskjed under knappen for endre passord i den mailen du fikk.

Eller om du selv endrer til nytt passord kanskje. Vet ikke..

 

Anonymkode: c7177...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være noen som prøver å logge seg inn men det kan også være phishing, du må logge inn på e-posten din i en nettleser på PC for å sjekke at avsender faktisk er Meta.

Hvis du har aktivert totrinns verifisering på FB så skal det komme en melding fra appen på mobilen når noen prøver å logge seg inn.

Anonymkode: d598e...12d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får du logget inn på fb kontoen da?

Hvis det ikke er deg som har bedt om nytt passord så står det at du kan gi dem beskjed under knappen for endre passord i den mailen du fikk.

Eller om du selv endrer til nytt passord kanskje. Vet ikke..

 

Anonymkode: c7177...87c

Man skal ALDRI trykke på lenkene i slike e-poster.

Anonymkode: d598e...12d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter så pleier jeg og få koden tilsendt på sms, og ikke mail men det kan jo være forskjellig pr bruker.

Kan jo være satt opp forskjellig i innstillingene. Sjekk mailadressen mailen kom fra om det ser ut som det stemmer med FB.

Anonymkode: c7177...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fått denne mailen 3 ganger i dag.

Betyr det at noen prøver å logge på kontoen min? Ser ut som mailen er ekte.Screenshot_20240130-181129_Outlook.thumb.jpg.9cea840692cb1eb1e65f9b4c3c731d22.jpg

 

Anonymkode: 19e9c...59b

Sjekk avsenderadressen. Om det er [email protected] eller liknende, er det fb som har sendt ut. 

Og logg deg inn på fb (ikke via linken) og ta på totrinnsverifisering

Det kan være noe prøver å logge seg inn på din… 

Anonymkode: 4bd7c...bae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom den kommer fra [email protected] er den nok ekte ja. Har fått noen slike i det siste. La inn e-posten min til jobb også, og har fått et par sånne også dit i ettertid. 

Anonymkode: a942e...5bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dersom den kommer fra [email protected] er den nok ekte ja. Har fått noen slike i det siste. La inn e-posten min til jobb også, og har fått et par sånne også dit i ettertid. 

Anonymkode: a942e...5bc

Det har kommet fra den adressen ja. Men jeg klarer vertfall å logge på kontoen min. Ser ikke ut som om det har skjedd noe. Men skal sjekke at alt er så sikkert som det kan bli så ingen klarer å hakke meg.. 

Er det mest sannsynlig at det er noen jeg kjenner som prøver på dette?

Anonymkode: 19e9c...59b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har kommet fra den adressen ja. Men jeg klarer vertfall å logge på kontoen min. Ser ikke ut som om det har skjedd noe. Men skal sjekke at alt er så sikkert som det kan bli så ingen klarer å hakke meg.. 

Er det mest sannsynlig at det er noen jeg kjenner som prøver på dette?

Anonymkode: 19e9c...59b

Husk at den adressen kan være spoofet og det er ikke alltid så lett å se på mobil, jeg sjekker slike e-poster på pc for da er det enklere å få all informasjon. Man kan f.eks. holde musen over den knappen som det står Endre Passord på og da vil det ofte komme opp en adresse som ikke har noe med Meta å gjøre.

Anonymkode: d598e...12d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk at den adressen kan være spoofet og det er ikke alltid så lett å se på mobil, jeg sjekker slike e-poster på pc for da er det enklere å få all informasjon. Man kan f.eks. holde musen over den knappen som det står Endre Passord på og da vil det ofte komme opp en adresse som ikke har noe med Meta å gjøre.

Anonymkode: d598e...12d

Dette. Ikke klikk på noen lenker i den e-posten der, logg deg i tilfelle inn på Facebook på vanlig måte.

Anonymkode: 290f4...102

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke klikk lenken gå inn på Facbook siden din og endre passord fra der. Dette høres ut som svindel

 

Anonymkode: ec5d7...d10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har kommet fra den adressen ja. Men jeg klarer vertfall å logge på kontoen min. Ser ikke ut som om det har skjedd noe. Men skal sjekke at alt er så sikkert som det kan bli så ingen klarer å hakke meg.. 

Er det mest sannsynlig at det er noen jeg kjenner som prøver på dette?

Anonymkode: 19e9c...59b

Facebook/Meta er en svær aktør på sosiale medier, så det er ikke helt uvanlig med forsøk på omfattende hacking av brukerkontoer. Det kan være svindlere eller fiendtlige utenlandske krefter som står bak.

Nå vet ikke jeg hvem du er eller hvilken omgangskrets du har. Selv ville jeg tenkt hackingforsøk handlet om slike store dataangrep som jeg nevnte.

Anonymkode: 39340...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har kommet fra den adressen ja. Men jeg klarer vertfall å logge på kontoen min. Ser ikke ut som om det har skjedd noe. Men skal sjekke at alt er så sikkert som det kan bli så ingen klarer å hakke meg.. 

Er det mest sannsynlig at det er noen jeg kjenner som prøver på dette?

Anonymkode: 19e9c...59b

Det eneste som skjer dersom man trykker på lenken i "må du gi oss beskjed" er at man kommer inn på Facebook (innlogget, på din egen profil) og får følgende beskjed: "Takk for at du ga oss beskjed

Vi har registrert at du ikke har bedt om å tilbakestille passordet. Du kan logge inn på brukerkontoen din med det nåværende passordet ditt, og du trenger ikke å foreta deg noe." 

Ser man får samme beskjeden om man åpner lenken i incognito også (men da er man naturlig nok ikke innlogget på fb). 

Jeg var veldig skeptisk første gangen jeg fikk en slik e-post, og turte ikke å trykke på lenken før jeg hadde sjekket av det var ekte.

Anonymkode: a942e...5bc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...