Gå til innhold

Barnebidrag til særlige utgifter

Fremhevede innlegg

Skrevet

For ordens skyld, barnet er 16 og det er vanskelig å få deltidsjobb her. Hen ønsker det men er ikke så mange jobber her dessverre. Barna bor for tiden 100% hos meg og har gjort det siden det ble slutt, og far har ikke betalt noe for de så lenge de har bodd hos meg. Det handler ikke om å kreve penger til meg selv, men å faktisk ha nok til å gi de det de trenger. Ungdommer er ganske dyre i drift og det er hardt å klare det på en lønn. 

TS

Anonymkode: 0bb7d...bb2

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For ordens skyld, barnet er 16 og det er vanskelig å få deltidsjobb her. Hen ønsker det men er ikke så mange jobber her dessverre. Barna bor for tiden 100% hos meg og har gjort det siden det ble slutt, og far har ikke betalt noe for de så lenge de har bodd hos meg. Det handler ikke om å kreve penger til meg selv, men å faktisk ha nok til å gi de det de trenger. Ungdommer er ganske dyre i drift og det er hardt å klare det på en lønn. 

TS

Nå vet ikke jeg hvor dere bror

Men be evnt ungdommen nå å sjekke opp om sommerjobb i kommunen. Der vi bor så har kommunen sommerjobber til yngdom fra de er 15 til 18 år innen helse, vaktmester osv

Evnt hør med naboer om de vet om noe

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

far har ikke betalt noe for de så lenge de har bodd hos meg.

Da håper jeg at du har søkt om at NAV også fastsetter og innfordrer løpende bidrag?
Den som ikke er bidragsdyktig til løpende bidrag kan heller ikke ilegges særbidrag.
Sjekk dette med NAV Bidrag https://www.nav.no/kontaktoss#skriv-til-oss

Du kan derimot trekke ham til Forliksrådet, som ikke har krav til betalingsdyktighet.

Skrevet
jegerrinne skrev (23 minutter siden):

En må ikke. Her har ungdommen selv spart konfirmasjon penger og penger fra pakking av ved og sommerjobb, helgejobb til lappen

Men mange må faktisk ha lappen, når de ska ut i læra. Her var det en av beskjeden sønn Her fikk. Du må ha billappen før læretid starter, eller får du ikke jobben i dette firma. En i klassen hans mistet lærlingjobben da han ikke ordnet seg lappen

Og mye har med hvor en bor. Her vi bor går det 1 buss om .ordenen som er skolerute og en buss efta buss hjem fra skole. Har en ikke da lappen så sliter en fort

Samme her. Her går ikke engang skolebuss slik at ungdommen rekker bussen når hun er ferdig på skolen. Ikke kan hun ha jobb uten lappen heller. Vanskelig å tjene seg penger til førerkort når hun ikke får jobb uten å ha et.

Anonymkode: 08e7e...6a4

• Liker 1
Skrevet

Det er foreldre som har plikt til å forsørge barn. Sommerjobber er fint, men har ikke noe i tråden å gjøre.
Foreldres bidragsplikt reduseres ikke før barnets egen inntekt overstiger 167.000.

Dette er en sak mellom to foreldre, der en av dem betaler og den andre ikke holder en inngått avtale.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Det er foreldre som har plikt til å forsørge barn. Sommerjobber er fint, men har ikke noe i tråden å gjøre.
Foreldres bidragsplikt reduseres ikke før barnets egen inntekt overstiger 167.000.

Dette er en sak mellom to foreldre, der en av dem betaler og den andre ikke holder en inngått avtale.

De har jo ikke vondt av å lære å tjene egene penger for å åpnå ting? Som sagt foreldre er ikke pliktig til at ungdom ska få lappen. Men kan være med å bidra for de ska få det. Så at de må ta seg en jobb å tjene ser nå ikke jeg problemet i

Selv jobbet jeg fra jeg var 13 for å kjøpe ting jeg selv ønsket

Skrevet
jegerrinne skrev (Akkurat nå):

De har jo ikke vondt av å lære å tjene egene penger for å åpnå ting? Som sagt foreldre er ikke pliktig til at ungdom ska få lappen. Men kan være med å bidra for de ska få det. Så at de må ta seg en jobb å tjene ser nå ikke jeg problemet i

Selv jobbet jeg fra jeg var 13 for å kjøpe ting jeg selv ønsket

Det er stor forskjell på å ønske seg sommerjobb for å spare til noe, og det å være nødt til det.
Barn skal være barn, og foreldre har plikt til å dekke alle nødvendige utgifter. Man kan diskutere hva som er nødvendig, men man kan ikke snakke seg ut av en inngått avtale.
Foreldre skal være de voksne, og de skal bekoste og legge til rette for at barn har samme muligheter som andre.
F.eks. bekoste mopedlappen, for å gi barnet mulighet til å ta sommerjobb, så de kan spare til noe de ønsker seg.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Andro said:

Da håper jeg at du har søkt om at NAV også fastsetter og innfordrer løpende bidrag?
Den som ikke er bidragsdyktig til løpende bidrag kan heller ikke ilegges særbidrag.
Sjekk dette med NAV Bidrag https://www.nav.no/kontaktoss#skriv-til-oss

Du kan derimot trekke ham til Forliksrådet, som ikke har krav til betalingsdyktighet.

Nei, men en dom i forliksrådet kreves gjerne da inn av namsmannen som har det. 

Anonymkode: e79d8...090

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men en dom i forliksrådet kreves gjerne da inn av namsmannen som har det. 

Dommen i forliksrådet sendes dit for innkreving.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Øøøh. Jo det er akkurat det barnebidrag skal brukes til.barnebidrag er underholdningskostnaden til barnet(les utstyr, klær osv) og bør fordeles(les privatrettslig) etter inntekt og samvær. 

Du tar feil. Barnebidrag skal dekke daglige utgifter som barnets del av bokostnader, klær, mat, hygieneprodukter mm (% andel beregnes utfra lønn). Særlige utgifter som briller, regulering, konfirmasjon mm skal bidragsyter bidra ekstra med via ett særbidrag.

Min eksmann betaler 3000 kr i måneden i bidrag, og har betalt særbidrag (50 %) av briller, regulering og konfirmasjon og har da måtte bidratt med 3450 kr for briller, 7900 kr i regulering og 6000 kr i konfirmasjon bare i 2023.

Anonymkode: 1d8e3...8bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som har søkt om dette? Kan for eksempel mørkekjøringskurs, teorikurs eller lignende gå inn under dette? 

Dessverre ikke lappen. Men tannregulering,briller, konfirmasjon etc går

Anonymkode: 7f8c6...aed

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du tar feil. Barnebidrag skal dekke daglige utgifter som barnets del av bokostnader, klær, mat, hygieneprodukter mm (% andel beregnes utfra lønn). Særlige utgifter som briller, regulering, konfirmasjon mm skal bidragsyter bidra ekstra med via ett særbidrag.

Min eksmann betaler 3000 kr i måneden i bidrag, og har betalt særbidrag (50 %) av briller, regulering og konfirmasjon og har da måtte bidratt med 3450 kr for briller, 7900 kr i regulering og 6000 kr i konfirmasjon bare i 2023.

Anonymkode: 1d8e3...8bd

Kan jeg spørre om de 6000kr du fikk for konfirmasjon, var det for selskap og klær? Det nærmer seg dessverre konfirmasjon òg for det andre barnet, og han viser motvilje til å bidra til dette òg. 

TS

Skrevet

Nei, du kan ikke kreve at far eller Nav betaler førerkort. Kanskje kunne du saksøke utfra brutt muntlig avtale men det koster vel mer enn selve bidraget. 

Anonymkode: bd05a...97e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg spørre om de 6000kr du fikk for konfirmasjon, var det for selskap og klær? Det nærmer seg dessverre konfirmasjon òg for det andre barnet, og han viser motvilje til å bidra til dette òg. 

TS

Det er bare tull. Hun fikk 6000 privat av far. Hvis hun fikk det gjennom NAV har hun måttet dokumentere utgifter på minst 12000 og så har NAV krevd 6000 av han.

Så det at hun fikk det garantert av han privat er hans valg. Hvis du ikke får noe privat av faren må du først dokumentere utgiftene så sender du de til NAV. Da muligens.

Her betalte far halve bunader privat. Blandet aldri NAV inn. De hadde aldri krevd det av far heller da bunad ikke er obligatorisk. Det er selskap og generelt klær (kjole og dress)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er bare tull. Hun fikk 6000 privat av far. Hvis hun fikk det gjennom NAV har hun måttet dokumentere utgifter på minst 12000 og så har NAV krevd 6000 av han.

Så det at hun fikk det garantert av han privat er hans valg. Hvis du ikke får noe privat av faren må du først dokumentere utgiftene så sender du de til NAV. Da muligens.

Her betalte far halve bunader privat. Blandet aldri NAV inn. De hadde aldri krevd det av far heller da bunad ikke er obligatorisk. Det er selskap og generelt klær (kjole og dress)

Men det kan vel tenkes at det har vært utgifter på 12000,-? Hvis en har selskap med rundt 30 gjester på et lokale så er det fort det går 8-9000,-, også skal jo ungdommen ha klær. Om det er en gutt som skal ha dress feks så går det fort et par tusen. 

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold,spekulasjon,innlegg av utestengt bruker,brukerangrep,brukerdebatt,latterliggjøring, samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...