skrue Skrevet 30. januar 2006 #101 Skrevet 30. januar 2006 Så vidt jeg vet, av hva jeg hører i tv-debatter, leser i aviser osv. finnes det like mange tolkninger av Koranen som av Bibelen. Det finnes ekstremister i Islam som det finnes fanatisk kristne. Det finnes de som 'tolker' bibelen ordrett og det samme med Koranen. Jeg har hørt Muhammedanere si at det ikke finnes voldsoppfordringer i Koranen, og jeg har hørt Muhammedanere si det motsatte. Jeg hører kristne - og biskoper si at bibelen forbyr homofili, og jeg hører kristne - og biskoper si det motsatte. Det finnes muslimske miljøer hvor kvinner må gå i burka, og miljøer der kvinner ikke må gå i burka. Noen steder er det ikke tillatt for kvinner å ha jobb, andre steder er det tillatt. Osv. Så, det er vel like vanskelig å sette muslimer i bås som det er med kristne. De kommer i alle slag. Men vi legger selvfølgelig best merke til ekstremistene. Det er i konfliktene vi ser dem. Det som fungerer kommer ikke i avisoverskriftene, det er ikke nyheter. Klart jeg forenkler nå. Men vi er så raske til å fordømme Koranen. Vi er så raske til å si at den kristne tro er så mye mye bedre, fredeligere. Men vi har også ekstremister. Sekter. Mennesker som har trodd at de kom til et bedre sted ved å begå kollektivt selvmord - selv om det var en enkelt sak. Vi trenger å tenke oss om av og til før vi hevder at den vestlige kultur er så mye bedre på alt. ← Men det ar altså allikevel et faktum at det er en god del konflikter rundt om i verden (de aller fleste?) der islam brukes som et samlingspunkt og ofte begrunnelse for volden fra den ene parten. India (mot hinduer), Filipinene (mot kristne), Midtøsten (mot jøder), Usa/Europa (mot kristne), I Sudan og Vestafrika (mot kristne og lokale religioner) i Kina (mot staten) og i Algerie (mot andre muslimer). Jeg tror moderate muslimer rundt om i verden gjør seg selv en stor bjørnetjeneste i det lange løp ved ikke å arbeide mer aktivt mot slike grupperinger.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #102 Skrevet 30. januar 2006 Men Minne da. Hva hvis nordmennene ikke hadde forlatt området? Det ligger jo ganske klart en trussel der om at de vil bli skadet eller tatt livet av.
aline Skrevet 30. januar 2006 #103 Skrevet 30. januar 2006 hadde de satt seg litt inn i saken, og drevet litt kritisk kildegranskning, hadde de funnet ut at det er tidsskriftet Magazinet, med noen få lesere i bibelbeltet, som har trykt disse tegningene. Men vi kan vel ikke forvente så mye av dem. ← akkurat dette synes jeg er helt utrolig bra, og at dere ikke engang SER at dere gjør akkurat det samme, er spesielt stilig. men, man kan vel ikke forvente så mye av dere.
aline Skrevet 30. januar 2006 #104 Skrevet 30. januar 2006 Men Minne da. Hva hvis nordmennene ikke hadde forlatt området? Det ligger jo ganske klart en trussel der om at de vil bli skadet eller tatt livet av. ← vel, de nordmennene det dreier seg om i gaza, oppfatter det ikke som trusler om skade eller drap, så de oppfattelsene er det vi her hjemme som skaper. det de nordmennene som reiser fra gaza selv sier, er at de er blitt bedt om å forlate landet da de ikke er ønsket som gjester i landet så lenge ikke det kommer en beklagelse på hva som har skjedd. de selv, i personlige intervju på tv idag, opplever ikke dette som drapstrusler eller trussel i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #105 Skrevet 30. januar 2006 Stakkars, blindet av sin elsk til palestinerne
aline Skrevet 30. januar 2006 #106 Skrevet 30. januar 2006 eller kanskje mer kunnskapsrik en mange her hjemme på vårt trygge, lille bjerg?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #107 Skrevet 30. januar 2006 Naive hjelpearbeidere har det med å bli kidnappet av de de er der for å hjelpe for deretter å utvikle stockholmsyndromet. Det har vi mange eksempler på etterhvert.
aline Skrevet 30. januar 2006 #108 Skrevet 30. januar 2006 ja, stort sett alle hjelpearbeiderne i utlandet som ikke er fiendtlig innstilt til det landet de reiser til, blir kidnappet og drept. Det hadde nok vært mye bedre om de ikke likte menneskene i landet de reiste for å jobbe i, da hadde nok ting vært mye mindre risikabelt for dem. merkelig det der, at det alltid er feil personer som faktisk drar ut og lærer litt om alt det vi sitter her hjemme og er så redde for og skeptiske til, for de som reiser ut, er jo de som er positive og ønsker å lære mer. de som ikke er særlig interessert i å se ting fra begge sier, bare fra sin egen, mulig litt snevre? side, kunne ikke funnet på i sinne villeste fantasier å faktisk oppleve noe av det de er så redde for. men, nå er jeg ekkel, for slikt vil man jo ikke innse. så, nå ska ekle-aline gå å legge seg.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #110 Skrevet 30. januar 2006 Jeg regner med at dere alle støtter dødsdommen mot Rushdie også? Jeg mener, han må jo ha visst at han skrev noe provoserende ikke sant? Dumme Rushdie, det skulle han holdt seg for god til.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #111 Skrevet 31. januar 2006 Vi har tegnet profeten siden middelalderen. Her er noen eksempler fra middelalderen og frem til i dag. http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/
Utenriksmedister Skrevet 31. januar 2006 Forfatter #112 Skrevet 31. januar 2006 (endret) Ja dere får vel snart begynne å tilpasse dere islam folkens: AFTENPOSTEN: "Muslimsk Vest-Europa. Det er ikke lenge siden slike fremtidsutsikter ble avfeid som feberfantasier eller det som verre er, men utviklingen er den samme i mange andre land, og SSB får støtte fra en rekke fagfolk som påpeker at Vest-Europa vil få muslimsk befolkningsflertall om noen tiår. Kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1209423.ece Innlegget er redigert i htt. kopinor. Remyline Moderator Endret 31. januar 2006 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #113 Skrevet 31. januar 2006 akkurat dette synes jeg er helt utrolig bra, og at dere ikke engang SER at dere gjør akkurat det samme, er spesielt stilig. men, man kan vel ikke forvente så mye av dere. ← Her generealiserer du. Jeg vet at det er et fåtall muslimer som brenner flagg, men flere nasjoner som trekker tilbake sine ambasadører og massive boikotter som krever flere enn noen få. Likevel skjønner jeg at det ikke dreier seg om alle, men mange. Men dette skal vi ikke forvente av araberne? Lurer faktisk på om anti-rasister egentlig ser på "andre" som likeverdige?
aline Skrevet 31. januar 2006 #114 Skrevet 31. januar 2006 Her generealiserer du. ← ja, og jeg generaliserte fordi jeg etter dusinvis med diskusjoner på ett skikkelig nivå mot disse, har funnet ut at man ihvertfall ikke kommer noe vei med det. tror ikke jeg kommer noen vei med å svare med samme mynt heller, men det var litt moro i går kveld, for meg.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #115 Skrevet 31. januar 2006 ja, og jeg generaliserte fordi jeg etter dusinvis med diskusjoner på ett skikkelig nivå mot disse, har funnet ut at man ihvertfall ikke kommer noe vei med det. tror ikke jeg kommer noen vei med å svare med samme mynt heller, men det var litt moro i går kveld, for meg. ← Arbaberne som brenner flagg generaliserer. Nasjonene som vil ha offentlig unnskyldnigner fra Norge og Danmark, men som ikke forstår at hva pressen sier ikke er hva våre nasjoner står for da vi ikke har for vane å drive propogandapresse, generaliserer. Personene bak boikottaksjonene generaliserer. Og du generaliserer. Ikke rart du forsøker så godt du kan å forsvare dem. Ironisk at du ettersøker nyanser.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #117 Skrevet 31. januar 2006 mm.. ← Kan ikke du komme tilbake etter at du har fått morgenkaffen din Nå troller du bare.
aline Skrevet 31. januar 2006 #118 Skrevet 31. januar 2006 trolla bare i går og. jeg vet jeg ikke kommer noen vei i slike diskusjoner, fordi vi står så totalt på forskjellige steder at det overhode ikke finnes forståelse mellom partene. får bare innfall innimellom hvor jeg synes det er gøy å kaste meg inn og slarve litt. så det skal nok mer til en morgenkaffen før jeg oppfattes som seriøs i slike tråder. sorry.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #119 Skrevet 31. januar 2006 trolla bare i går og. jeg vet jeg ikke kommer noen vei i slike diskusjoner, fordi vi står så totalt på forskjellige steder at det overhode ikke finnes forståelse mellom partene. får bare innfall innimellom hvor jeg synes det er gøy å kaste meg inn og slarve litt. så det skal nok mer til en morgenkaffen før jeg oppfattes som seriøs i slike tråder. sorry. ← Jeg trodde du var personen som ropte etter nyanser, jeg. Blir lite nyansert hvis du velger å sitte i skyttergrava di, og fortsette å sette oss enkeltindivider som ikke har helt samme mening som deg i en gruppe. Det er faktisk flere i denne tråden med forskjellige meninger og bakgrunner, men det er kanskje ikke lett å se da vi alle er gjester. Akkurat som det ikke er lett å skjønne at arabere har ulike meninger da de alle er brune
aline Skrevet 31. januar 2006 #120 Skrevet 31. januar 2006 joda, jeg forstår at folk mener forskjellig, jeg forstår også at selv de som jeg lenge har oppfattet som fryktelig snevre i forhold til disse typer saker, ikke er like og har mange nyanser. men etter å ha forsøkt å diskutere saker som dette i mange år på kg, så har jeg av erfaring gitt det opp, fordi når jeg møter veggen hver gang, så gidder jeg ikke lenger ta det seriøst. og når det blir lagt frem, av noen, som at dersom man forstår hvor reaksjonene i f.eks gaza kommer fra, så er man naiv og teit, da vet jeg at man igjen er inne i en slik stangehodeiveggen-sak. så jeg beklager at jeg kastet meg med, og smyger meg ut og drikker morgenkakaoen min. så kan dere fortsette diskusjonen videre, og komme tilbake til å få en nyansert diskusjon slik det var fra starten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå