AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Del Skrevet 30. januar Jeg kan kjøre bil, men kjører sjeldent i byer, har vel nesten aldri vært i en enveiskjørt gate noen gang, og kan si jeg føler meg litt usikker på parkeringssituasjonen på bildet. Håper at noen som kan dette med skilt, parkering ol. kan være hyggelige og forklare litt. Gata på bildet er enveiskjørt, kjøreretning merket med sort pil. Det er som man kan se parkeringsmuligheter på begge sider av gata (mot avgift i oppgitte tidsrom). Men på venstre side, der er det merket med pil-skilt «mot kjøreretning». (Skilt 828.2 Gjelder mot kjøreretningen) Altså… 🤔 må jeg parkere «feil vei» i forhold til kjøreretningen? Blir ikke det veldig kronglete? Må til med rygging og alt for å snu bilen, burde jo nesten ikke være lov 😅 kanskje det ikke er det og at jeg helt totalt misforstår hele opplegget. Jeg håper selvsagt at det er andre ledige plasser, slik at jeg slipper dilemmaet 😅 men for å være forberedt. I denne gata, hvilken vei ville du parkert bilen? For i mitt hode er det mest logisk å ha nesen på bilen i riktig retning for videre kjøring etter endt parkering. Men skiltet forvirrer meg 😅 Anonymkode: dca39...7d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #2 Del Skrevet 30. januar I enveiskjørte gater skal man alltid parkere med kjøreretningen. Pilen under P-skiltet forteller bare at det er foran og ikke bak P-sniltet som skiltingen gjelder for. Anonymkode: fd602...7ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Del Skrevet 30. januar Pilen under parkeringsinformasjonen viser hvor informasjonen gjelder - altså de oppmerkede plassene på venstre side. Den anviser ikke hvilken vei bilen skal snu. Du skal selvsagt parkere med kjøreretningen. Anonymkode: 0c2d3...455 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #4 Del Skrevet 30. januar Skiltet sier jo ingenting om hvilken retning man skal parkere. Man parkerer alltid med kjøreretningen i en enveiskjørt gate. Anonymkode: 85d70...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Skiltet sier jo ingenting om hvilken retning man skal parkere. Man parkerer alltid med kjøreretningen i en enveiskjørt gate. Anonymkode: 85d70...517 Om man søker opp skiltet, den pilen. Skilt 828.2 har beskrivelse «Gjelder mot kjøreretning», og dette var det jeg følte var veldig forvirrende forklaring på hva skiltet betyr. For det høres ut som om det har noe med retningen å gjøre. Anonymkode: dca39...7d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om man søker opp skiltet, den pilen. Skilt 828.2 har beskrivelse «Gjelder mot kjøreretning», og dette var det jeg følte var veldig forvirrende forklaring på hva skiltet betyr. For det høres ut som om det har noe med retningen å gjøre. Anonymkode: dca39...7d7 Skilt 828.2 "Utstrekning av stans og parkeringsregulering" kan brukes som underskilt til skilt 370 “Stans forbudt”, skilt 372 “Parkering forbudt” og skilt 552 “Parkering” for å angi slutt på en strekning med regulering som angitt på hovedskiltet, dersom denne reguleringen skal opphøre før vegkryss uten å bli avløst av annen skiltet parkeringsregulering eller av parkometerplass. Anonymkode: fb883...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Om man søker opp skiltet, den pilen. Skilt 828.2 har beskrivelse «Gjelder mot kjøreretning», og dette var det jeg følte var veldig forvirrende forklaring på hva skiltet betyr. For det høres ut som om det har noe med retningen å gjøre. Anonymkode: dca39...7d7 På en måte så kan jeg skjønne at ordlyden blir litt forvirrende, hvis du bare leser deler av skiltbeskrivelsen. Men mot kjøreretning her betyr strekningen fram til skiltet. Altså ikke "fra og med skiltet" men "frem til skiltet". Når du ser på helhetsbeskrivelsen av skiltet, så står det at det er en underskilting til strekningsskilt. Normalt sett gjelder skilt fra der skiltet står, og videre fremover. Dette tilleggsskiltet sier at hovedskiltets "regel" gjelder frem til skiltet, og altså ikke etter. På bildet du viser, så er det veldig tydelig markerte parkeringsfelt, som sier at du heller ikke kan parkere etter skiltet. Men når det er snø, så vil disse være usynlig, derfor skiltes det med hvor parkeringsområdet slutter. Dette underskiltet vil du også kunne se kombinert med parkering forbud, stans forbudt, eller andre parkeringsskilt. Motorspesial | Vet du hva som er lov og ikke? (nettavisen.no) Anonymkode: 68a3c...d25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #8 Del Skrevet 30. januar Skummelt at du har førerkort Anonymkode: 5dc0f...3ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #9 Del Skrevet 30. januar Hvis du ikke skjønner et skilt koster det deg 8.000 kroner i bot i verdens beste land å bo i. Kos deg. Helst hjemme. Anonymkode: 4eb5d...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): På en måte så kan jeg skjønne at ordlyden blir litt forvirrende, hvis du bare leser deler av skiltbeskrivelsen. Men mot kjøreretning her betyr strekningen fram til skiltet. Altså ikke "fra og med skiltet" men "frem til skiltet". Når du ser på helhetsbeskrivelsen av skiltet, så står det at det er en underskilting til strekningsskilt. Normalt sett gjelder skilt fra der skiltet står, og videre fremover. Dette tilleggsskiltet sier at hovedskiltets "regel" gjelder frem til skiltet, og altså ikke etter. På bildet du viser, så er det veldig tydelig markerte parkeringsfelt, som sier at du heller ikke kan parkere etter skiltet. Men når det er snø, så vil disse være usynlig, derfor skiltes det med hvor parkeringsområdet slutter. Dette underskiltet vil du også kunne se kombinert med parkering forbud, stans forbudt, eller andre parkeringsskilt. Motorspesial | Vet du hva som er lov og ikke? (nettavisen.no) Anonymkode: 68a3c...d25 Takk for et hyggelig og nyttig svar. Det er lenge siden jeg pugget skilt, og som det er med alle ting; om man ikke bruker kunnskapen, så forsvinner den. Er jo derfor jeg søkte opp skiltet, men endte opp enda mer forvirret. Bor ute på bygda, jobber ute på bygda, kjører stort sett bare ute på bygda, her er parkering gratis; alle steder jeg ferder. Anonymkode: dca39...7d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #11 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skummelt at du har førerkort Anonymkode: 5dc0f...3ee AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du ikke skjønner et skilt koster det deg 8.000 kroner i bot i verdens beste land å bo i. Kos deg. Helst hjemme. Anonymkode: 4eb5d...f55 Om dere leser innlegget skriver jeg at jeg håper at noen kan være hyggelige og forklare. Jeg kan kanskje ikke alle skilt og regler rundt dem, men dere kan tydelig ikke lese skikkelig Beklager å si det, men kunnskap som ikke brukes, den forsvinner. Og joda jeg lærte om alle skilt ol, når jeg tok lappen for 20 år siden, men når man aldri har brukt den informasjonen på 20 år, så forsvinner den. Jeg begynte å lese meg opp for å forberede meg, men ble da bare helt totalt forvirret av det som sto, og spør derfor heller om råd. Neste gang kan dere la være å komme med spydige svar. Anonymkode: dca39...7d7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #12 Del Skrevet 30. januar Ser ut som stavern😍 har jeg rett ? Anonymkode: a7217...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #13 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Skummelt at du har førerkort Anonymkode: 5dc0f...3ee AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke skjønner et skilt koster det deg 8.000 kroner i bot i verdens beste land å bo i. Kos deg. Helst hjemme. Anonymkode: 4eb5d...f55 Altså der urolig mange som ikke forstår disse skiltene, vi har ett slikt skilt utenfor stuevinduet og mange, både kvinner og menn i alle aldre, kjører forbi skiltet og parkerer på soneparkeringen. Anonymkode: 2f975...05d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå