Gå til innhold

Tåler ikke nordlendingene litt vær lenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror ikke TS har vært ved kysten i orkan før 🤣 Spiller ingen rolle om det er i nord eller på vestlandet; orkan er uansett ingen spøk. Man kan i verste fall bli drept av løse gjenstander som kommer flyvende (som for eksempel taket fra et kommunehus eller kafeen i Ersfjord). Da det var orkan her sist for to år siden på vinteren så ble bilen min blåst litt avgårde selv med håndbrekket på, fordi det i tillegg var is på bakken. 

Jeg har ikke sett at det var orkan i Oslo da de stengte skolene? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Var det tak som fløy av bygninger der nede?

Anonymkode: c8a0c...29b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sunfl0wer skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke jeg er noe bedre enn andre og det gjør ingen jeg kjenner heller. At det er en pågående spøk om at søringer ikke tålet snø og vanlig vintervær er jo bare for morro skyld. Og er jo litt søtt at når det er glatt i Oslo et det nærmest minutt for minutt sendinger i tv2 nyhetene😛 Ikke bli så krenka😊 Og vi nordleninger blir helt fint å takle dette været. Det at skoler stenger er jo pga barnas sikkerhet! Er jo blant annet for de barna som har lang skolevei blant annet over rasutsatte fjell. Det er de skolene som er stengt. Har null å gjøre med at vi ikke tåler dette været. 

Igjen - det er stooor forskjell på det været Sørlandet hadde her forleden og det været Oslo har - som ikke har forårsaket stengte skoler såvidt jeg vet?  Var vel bare litt busskaos? 😉 

Her Sør har tak kollapset på skoler og drivhus og nå er det livsfarlig å ferdes ute i det hele tatt da alt er som en skøytebane......men det er vi forsåvidt vant til - men det er når man får alt været på en gang og det ene overlapper det andre at det blir ekstremt..... 😉 

Anonymkode: f5b5a...ea7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror folk nordpå bør ta seg en "bolle" når de tror at vi her Sør ikke tåler dårlig vær.

Nå er det sånn at på Sørlandet, dvs. strekningen mellom Risør/Tvedestrand og Krsand er det en strekning som nesten hver vinter, vanligvis i Februar, det kalles faktisk Fastelavensria fordi det ofte kommer ca rundt 20.Feb.

DA har man ofte en lang periode med vind fra Øst/Nord, som forårsaker stoooore nedbørsmengder over flere dager kombinert med vind - fordi nedbøren alltid kommer som snø med den vindretningen.

Østlandet forøvrig, inkl Oslo har da ofte sol og blå himmel, og slipper helt unna dette spesielle værfenomenet som kun Sørlendingene kjenner til.....og de tror sammen med nordlendingene at vi får kun litt snø......selv om det snør en meter i døgnet og vinden har orkan i kastene og alle veier må stenges fordi vinden blåser snøen tilbake på et par minutter.......

Iår fikk vi Fastelavensria i Des/Jan, noe som ev veldig uvanlig.

OG det var både sterk vind, etterfulgt av sterk kulde - som igjen ble etterfulgt av regn og nå isholke overalt.

Så ille at jeg tryna her om dagen og brista et ribbein 😉 

Været i Oslo derimot har ikke vært ekstremt nå - det er MDG/politikerne som har innført EL-buss-faenskapet i vinterlandet Norge som har skylda - om de hadde hatt gamle dieselbusser så hadde det faktisk gått helt fint der i vinter....  🙂

Dere på sørlandet må virkelig ikke bli krenka fordi nordlendinger hoverer rundt vær sørpå. For hoveringen er ikke rettet mot dere, som tross alt har en del vær og uvær, men mot det "fagre, vakre" østlandet i "sentrum av Norge" som mener at 20 cm med snø i stille vind er ekstremvær med farevarsel gult... ;) 

Husker for øvrig bergenserne i høst hoverte mot østlandet også fordi det kom litt regn i hovedstaden et par dager. Så det virker som om at det er Oslo mot resten av Norge i denne værdebatten, der selvfølgelig Oslo alltid har rett (ironi) :) 

Anonymkode: da526...2c7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom sør og nord er at i nord er vi veldig vant til å takle store snømengder. Er bare å sette masse brøytemannskap på saken. Ikke er byene så store heller, så som regel går det helt fint med strøing og brøyting og kjettinger.

Men orkan styrke.... er det vel ikke så mye man kan gjøre med, noe sted. Er vinden sterk nok, så fyker takene, uansett hvor i landet man bor. Men uvær er vi vant til, og vet når man skal stenge veier og ikke. Hadde vi IKKE gjort det, så hadde vi jo rett og slett vært naive idioter. 😛

Gikk forbi noen biler på vei til jobb i dag og 6-7stk hadde knuste vinduer. På jobb gikk strømmen. Nå vet jeg ikke om jeg tør å dra hjem, for her fyker det taksteiner rundt omkring. Men har det helt greit. Er kos med litt uvær. Det tror jeg egentlig søringene også synes. :)

Anonymkode: 24121...68f

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunfl0wer
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Igjen - det er stooor forskjell på det været Sørlandet hadde her forleden og det været Oslo har - som ikke har forårsaket stengte skoler såvidt jeg vet?  Var vel bare litt busskaos? 😉 

Her Sør har tak kollapset på skoler og drivhus og nå er det livsfarlig å ferdes ute i det hele tatt da alt er som en skøytebane......men det er vi forsåvidt vant til - men det er når man får alt været på en gang og det ene overlapper det andre at det blir ekstremt..... 😉 

Er det sjokkerende at de stenger skoler der barna må kjøre over rasutsatte fjell eller høye bruer der det er så sterk vind at det ikke er forsvarlig å kjøre over? De stenger skoler for langt mindre enn det flere plasser sørpå😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klager ikke, men der var litt ubeleilig at taket blåste av og ned på bilen rett før jeg skulle på jobb i dag...

Anonymkode: 33854...48c

• Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Østlandet, som er helt ved kysten, er da ikke spesielt skjermet for vær og vind?

Anonymkode: 317c7...fcb

Eh jo, siden uvær som kommer fra kysten i 9 av 10 tilfeller kommer inn fra vest.

Anonymkode: 5ca39...c85

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

nå driver de og stenger skoler og innstiller fly, bare fordi det er litt vær der oppe. Og dette er rett etter at de har sittet og godtet seg over været i sør.

Eier de ikke skam?

Anonymkode: 7b1fa...d57

Etter det jeg leser så har du ikke opplevd noe annet enn store snømengder og innstilite busser og tog. 
Dette været som herjer i nord handler om storm/orkan og det betyr enorme  vindstyrker og vindkast. 
Det har dere aldri opplevd dere som bor så langt innaskjærs som Østlandet. 

hilsen en nordvestlending som vet hva orkan er 😃

Anonymkode: ee068...59f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de "står han av" helt greit... de har jo omtrent bare drittvær der oppe, så de er nok godt vant med slikt, i motsetning til oss sarte "søringer"...  

Anonymkode: 6c41f...e6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir søringer så sure? Hvorfor er de så hårsåre? Etter at nordlendingene ertet dem om snøværet, så skal de "ta igjen". Men eksemplet de bruker er en fuckings orkan. 😆

Søringer er artige. Liker dem.

Anonymkode: 24121...68f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tror ikke TS har vært ved kysten i orkan før 🤣 Spiller ingen rolle om det er i nord eller på vestlandet; orkan er uansett ingen spøk. Man kan i verste fall bli drept av løse gjenstander som kommer flyvende (som for eksempel taket fra et kommunehus eller kafeen i Ersfjord). Da det var orkan her sist for to år siden på vinteren så ble bilen min blåst litt avgårde selv med håndbrekket på, fordi det i tillegg var is på bakken. 

Jeg har ikke sett at det var orkan i Oslo da de stengte skolene? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Var det tak som fløy av bygninger der nede?

Anonymkode: c8a0c...29b

TS bor på Jæren, så der tar du grundig feil.

Hva er du prøver å formidle med denne emojien egentlig?:  🤣

Anonymkode: 7b1fa...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Igjen, du må nesten ta deg en tur til Oslo. 

Nordlendinger må være noe av de mest nedlatende og ignorante menneskene jeg vet om. 

Skolesystemet i nord bør gjøres om, så kanskje dere får noe innsikt i hvordan ting funker sør før Bodø. 

Anonymkode: 317c7...fcb

Åsså så sinna😂😂😂😂

Anonymkode: e9c27...695

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at Oslo må tåle 10-15 cm snø uten at det blir kaos...tror dere det datt ned 15 cm og det var det? Det skjer jo hele tiden og er ikke noe problem. Problemet er at Oslo er en storby, ikke en forblåst øy med 100 innbyggere. Det var kraftig snøvær i flere dager, det blåste fortere ut i veien enn måkebilene klarte å holde unna, trikkespor blåste igjen, togskinner blåste igjen, biler står parkert over alt så måkebilene fikk ikke måkt ordentlig. det skal lages snødeponi for å legge all snøen, det er heller ikke enkelt i en storby. I tillegg var det -25 og noen fant ut at Oslo skal ha elbusser som ikke tåler kulde. Da sier det seg selv at når 50% av folkene er avhengig av kollektiv så kommer man ikke frem. Har ikke noe med at vi ikke tåler 10-15 cm snø. Her går bussene hvert 10 minutt og det er flere 100 forskjellige rutebusser. Altså flere busser i sentrum enn det finnes nord for Trondheim. Men når det skal siers, jeg klager ikke. Jeg tåler dette været og vet at det er en sjelden seanse som mediene elsker å hause opp. Det kalles vinter og skjer hvert eneste år. Men at vi kan bli irriterte når ei paradise hotell deltaker sitter i nord og klager over at vi her nede ikke tåler 10-15 cm snø. da blir jeg faktisk provosert. Skulle gjerne tatt snøskuter eller reinsdyrs kanefart til jobb. Da hadde det ikke vært noe problem. Men her er ikke infrastrukturen tilrettelagt for dette så da blir det hjemmekontor🙂

Anonymkode: 036ca...d20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså. Er ironien helt lost for dere oppi nord? 

Det er jo ingen her som sier at dere ikke har ekstremvær nå! Vi håper alle at det går fint! Problemet er at når vi har ekstremvær her nede så får vi bare «sytete sørlendinger» som svar… 

Anonymkode: af60e...14c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som skriver at Oslo må tåle 10-15 cm snø uten at det blir kaos...tror dere det datt ned 15 cm og det var det? Det skjer jo hele tiden og er ikke noe problem. Problemet er at Oslo er en storby, ikke en forblåst øy med 100 innbyggere. Det var kraftig snøvær i flere dager, det blåste fortere ut i veien enn måkebilene klarte å holde unna, trikkespor blåste igjen, togskinner blåste igjen, biler står parkert over alt så måkebilene fikk ikke måkt ordentlig. det skal lages snødeponi for å legge all snøen, det er heller ikke enkelt i en storby. I tillegg var det -25 og noen fant ut at Oslo skal ha elbusser som ikke tåler kulde. Da sier det seg selv at når 50% av folkene er avhengig av kollektiv så kommer man ikke frem. Har ikke noe med at vi ikke tåler 10-15 cm snø. Her går bussene hvert 10 minutt og det er flere 100 forskjellige rutebusser. Altså flere busser i sentrum enn det finnes nord for Trondheim. Men når det skal siers, jeg klager ikke. Jeg tåler dette været og vet at det er en sjelden seanse som mediene elsker å hause opp. Det kalles vinter og skjer hvert eneste år. Men at vi kan bli irriterte når ei paradise hotell deltaker sitter i nord og klager over at vi her nede ikke tåler 10-15 cm snø. da blir jeg faktisk provosert. Skulle gjerne tatt snøskuter eller reinsdyrs kanefart til jobb. Da hadde det ikke vært noe problem. Men her er ikke infrastrukturen tilrettelagt for dette så da blir det hjemmekontor🙂

Anonymkode: 036ca...d20

Vi skjønner at snø i Oslo er verre enn ellers, men synes du understreket "problemet" godt: Det er sjeldent, det kalles vinter og det skjer hvert år.

Det er altså ikke et ekstremværfenomèn. Iallfall ikke noe som fortjener farevarsel gult. Det er et hån mot skikkelig uvær. Og når mediene går fullstendig bananas over dette normalværet i Oslo med farevarsel, SJOKK, NÅ-NÅ-NÅ og tusenvis av oppblåste agurknyheter iløpet av ett døgn, så må faktisk nordlendinger le og hovere litt av det. :) 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså. Er ironien helt lost for dere oppi nord? 

Det er jo ingen her som sier at dere ikke har ekstremvær nå! Vi håper alle at det går fint! Problemet er at når vi har ekstremvær her nede så får vi bare «sytete sørlendinger» som svar… 

Anonymkode: af60e...14c

Men vi her nord syter jo ikke 🙂. Lest om en mann som plutselig ikke fant bilen sin. Den hadde blåst 40 m avgårde. Han tok det humoristisk. Hørt på distriktssendinger nå, og null syting. Bare blide folk. Selvfølgelig ler vi ikke om noen mister taket på huset sitt, store skader på liv og helse, engstelse for at det vil være umulig å komme seg til sykehus osv. Men vi har mye galgenhumor.

Anonymkode: f7e22...bc2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, søringer går helt bananas når det kommer 10 cm snø. 

Nordlendingene har nå orkan i kastene over mange timer, skredras, ekstrem høy vannstand, tak som blir revet av hus osv. 

Hadde dette skjedd i Oslo-området så hadde det vært som WW3 der nede.

Høres jo som som om det er WW3 oppe i nord i dag….. ;) Så nordlendinger er ikke noe bedre enn folk sør. 

Anonymkode: cd488...0f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres jo som som om det er WW3 oppe i nord i dag….. ;) Så nordlendinger er ikke noe bedre enn folk sør. 

Anonymkode: cd488...0f4

Du, det er ikke mange artikler i mediene om uværet nordpå nå. Noen er det, såklart, men hadde dette vært Oslo så hadde riksavisene vært Oslo minutt-for-minutt med KUN nyheter derifra. 

Minner om at Meteorologisk Institutt har målt et vindkast på 64,1 m/s i Glomfjord i formiddag. Så det er nesten WW3, kan man si... :) 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlening, sitter mitt i det nå. Skjønner ikke dere andre nordleninger at vi blir roastet nå? Det er jo bare tull, og de ønsker å fyre oppunder oss! Det er bare for å sette ting på spissen. + kanskje tar tilbake med samme mynt som vi nordleninger bruker på de sørpå. Har det litt gøy på bekostning av oss. 

samtidig var jeg sørpå når snøværet holdtpå for litt siden, det blir på en måte samme som vi har nå, uvanlige tilstander. Å det var mere en 10cm snø😉 

Anonymkode: b287d...d79

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...