Gå til innhold

Melkefri diett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 4.49):

Mange med melkeproteinintoleranse reagerer på pasteurisert melk, men ikke upasteurisert melk. Har du prøvd det?

Melkeproteinene endrer seg når de varmes opp over 60 grader. Man reagerer også mer på A1-proteinet enn A2. De fleste kuer produserer både A1 og A2, men jersey-kuer produserer kun A2-melk som man tåler bedre, også når det er pasteurisert. For eksempel. Jerseymeieriet selger pasteurisert A2-melk kommersielt. Upasterisert melk er ikke lov å selge annet enn "tilfeldig salg" i Norge. Noe som betyr at bøndene ikke har lov til å gjøre business ut av det, men du kan spørre en hvilken som helst melkebonde om å få lov til å kjøpe tankmelk og da har de lov til å selge fordi det er "tilfeldig salg". Jeg tar bare med beholderen jeg vil fylle med melk og så fyller de på rett fra melketanken. Stor åpning på beholderen er å foretrekke fordi krana på melketanken er ganske så vid. For eksempel sånne glassdispensere med tappekran, eller stort norgesglass.

Jeg har personlig erfaring med dette. En niese og en nevø hadde melkeproteinintoleranse de første leveårene, men reagerte bare på pasteurisert melk og ikke på upasteurisert melk. Vi prøvde ikke A2-melk fordi det var lettere å få tak i upasteurisert for dem og det funket. Hvis de fikk i seg litt pasteurisert melk (inkludert gjennom brystmelk), så ble de slappe, fikk utslett over hele kroppen og fikk diaré. Med upasteurisert melk var det ingen symptomer.

Anonymkode: dfc90...8c2

Tror du blander melkeproteinallergi og laktoseintoleranse. Intoleranse og allergi er IKKE det samme😬

Jeg hadde ikke turt å ta sjansen når det er snakk om allergi hos et så lite barn. Vi fikk beskjed om å holde oss helt unna alle typer melk fra dyr , for de fleste med melkeprotein reagerer på de forskjellige proteinene hos dyrene , rett å slett fordi de ligner for mye på hverandre til at kroppen klarer å skille forskjellen. 

Vet derimot mange med laktoseintoleranse drikker melk rett fra kua og det har jeg selv gjort , men det blir jo noe helt annet 😊

Anonymkode: a4089...f31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at det meste av smågodt er med melk 😥

Anonymkode: 184a9...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...