Gå til innhold

Melkefri diett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga baby som har fått melkeprotein intoleranse må jeg starte med melkefri diett. Trenger hjelp! Gode forslag på erstatninger? Er det noen varer man ikke tenker over har melk i seg som jeg bør være obs på? Forslag til mat? 😑 Andre gåde råd? 

Anonymkode: cedae...8f7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oatly og Alpro dekker det meste av erstatninger. Det eneste jeg synes er utfordrende er hvis jeg trenger krem til en kake. Ellers er det bare å bruke havremelk som melk, soft uten melk og salt som smør, havrecremefraiche osv... En vare jeg ble overrasket over var tannkrem. Det er det ofte melk i. Ellers går det veldig greit så lenge man hovedsaklig lager mat fra bunnen av og leser innholdet på alt det andre.

Anonymkode: 86811...75b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange med melkeproteinintoleranse reagerer på pasteurisert melk, men ikke upasteurisert melk. Har du prøvd det?

Melkeproteinene endrer seg når de varmes opp over 60 grader. Man reagerer også mer på A1-proteinet enn A2. De fleste kuer produserer både A1 og A2, men jersey-kuer produserer kun A2-melk som man tåler bedre, også når det er pasteurisert. For eksempel. Jerseymeieriet selger pasteurisert A2-melk kommersielt. Upasterisert melk er ikke lov å selge annet enn "tilfeldig salg" i Norge. Noe som betyr at bøndene ikke har lov til å gjøre business ut av det, men du kan spørre en hvilken som helst melkebonde om å få lov til å kjøpe tankmelk og da har de lov til å selge fordi det er "tilfeldig salg". Jeg tar bare med beholderen jeg vil fylle med melk og så fyller de på rett fra melketanken. Stor åpning på beholderen er å foretrekke fordi krana på melketanken er ganske så vid. For eksempel sånne glassdispensere med tappekran, eller stort norgesglass.

Jeg har personlig erfaring med dette. En niese og en nevø hadde melkeproteinintoleranse de første leveårene, men reagerte bare på pasteurisert melk og ikke på upasteurisert melk. Vi prøvde ikke A2-melk fordi det var lettere å få tak i upasteurisert for dem og det funket. Hvis de fikk i seg litt pasteurisert melk (inkludert gjennom brystmelk), så ble de slappe, fikk utslett over hele kroppen og fikk diaré. Med upasteurisert melk var det ingen symptomer.

Anonymkode: dfc90...8c2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du lese på alle matvarer du kjøper i butikken, særlig hvis du kjøper posemat/prosessert mat. Ellers kan du bytte ut melken til frokostblanding med f.eks mandelmelk (eller annen plantedrikk), bytte ut fløten med gryr matfløte, osv. 

Anonymkode: fc52f...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker best Oatly. Soya produktene kan være allergifremkallende og ikke bar for sarte mager.

Oatly har yoghurt (havregurt), kremfløte (Imat Visp), matfløte (Imat), crem fraiche (Imat Fraiche), flere typer havremelk, is og iskaffe. Du finner mye i de store Coop butikkene og Meny.

Se opp for melk i kjøttkaker, fiskekaker og posemat. De putter melk i utrolig mye. Veldig slitsomt.

https://meny.no/kampanje/faste-knallkjop-3-for-2-plukk-miks-oatly-produkter-37538

Anonymkode: 8466c...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 4.49):

Mange med melkeproteinintoleranse reagerer på pasteurisert melk, men ikke upasteurisert melk. Har du prøvd det?

Melkeproteinene endrer seg når de varmes opp over 60 grader. Man reagerer også mer på A1-proteinet enn A2. De fleste kuer produserer både A1 og A2, men jersey-kuer produserer kun A2-melk som man tåler bedre, også når det er pasteurisert. For eksempel. Jerseymeieriet selger pasteurisert A2-melk kommersielt. Upasterisert melk er ikke lov å selge annet enn "tilfeldig salg" i Norge. Noe som betyr at bøndene ikke har lov til å gjøre business ut av det, men du kan spørre en hvilken som helst melkebonde om å få lov til å kjøpe tankmelk og da har de lov til å selge fordi det er "tilfeldig salg". Jeg tar bare med beholderen jeg vil fylle med melk og så fyller de på rett fra melketanken. Stor åpning på beholderen er å foretrekke fordi krana på melketanken er ganske så vid. For eksempel sånne glassdispensere med tappekran, eller stort norgesglass.

Jeg har personlig erfaring med dette. En niese og en nevø hadde melkeproteinintoleranse de første leveårene, men reagerte bare på pasteurisert melk og ikke på upasteurisert melk. Vi prøvde ikke A2-melk fordi det var lettere å få tak i upasteurisert for dem og det funket. Hvis de fikk i seg litt pasteurisert melk (inkludert gjennom brystmelk), så ble de slappe, fikk utslett over hele kroppen og fikk diaré. Med upasteurisert melk var det ingen symptomer.

Anonymkode: dfc90...8c2

Nei, det har jeg ikke prøvd! Dette var helt nytt for meg 😊 jeg skal prøve å være helt uten i 2 uker først, så skulle jeg prøve å føre inn litt og litt for å se hvordan hun reagerer 😊  onkelen min er melkebonde, så kanskje jeg kan prøve litt fra der 🤔

Anonymkode: cedae...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd! Her ble det vanilje havregurt  med skogsbær, og cappuccino med barista melk til frokost , overraskende godt! 

Noen som vet om sjokolade uten melk? Som man får tak i på vanlig butikk? 😅

Anonymkode: cedae...8f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for gode råd! Her ble det vanilje havregurt  med skogsbær, og cappuccino med barista melk til frokost , overraskende godt! 

Noen som vet om sjokolade uten melk? Som man får tak i på vanlig butikk? 😅

Anonymkode: cedae...8f7

Ikke fra vanlig butikk, kan ikke huske å ha funnet noe der. Men helsekosten har flere gode alternativ (den fra Berit Nordstrand er ikke god), også kan du bestille fra nett. 

Anonymkode: fc52f...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for gode råd! Her ble det vanilje havregurt  med skogsbær, og cappuccino med barista melk til frokost , overraskende godt! 

Noen som vet om sjokolade uten melk? Som man får tak i på vanlig butikk? 😅

Anonymkode: cedae...8f7

Flere kokesjokolade er melkefrie. "Alt" av mørke.

Så kan du kjøpe på diggbox også, men jeg har spist kokesjokolade fra coop, kjempe god.

Anonymkode: e14e1...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganske sjokolader er melkefrie, jeg finner de i alle dagligvarebutikkene. 

Anonymkode: 45e9b...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 22.38):

Pga baby som har fått melkeprotein intoleranse må jeg starte med melkefri diett. Trenger hjelp! Gode forslag på erstatninger? Er det noen varer man ikke tenker over har melk i seg som jeg bør være obs på? Forslag til mat? 😑 Andre gåde råd? 

Anonymkode: cedae...8f7

Laktosefri melk finnes

Anonymkode: f0f08...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 4.49):

Mange med melkeproteinintoleranse reagerer på pasteurisert melk, men ikke upasteurisert melk. Har du prøvd det?

Melkeproteinene endrer seg når de varmes opp over 60 grader. Man reagerer også mer på A1-proteinet enn A2. De fleste kuer produserer både A1 og A2, men jersey-kuer produserer kun A2-melk som man tåler bedre, også når det er pasteurisert. For eksempel. Jerseymeieriet selger pasteurisert A2-melk kommersielt. Upasterisert melk er ikke lov å selge annet enn "tilfeldig salg" i Norge. Noe som betyr at bøndene ikke har lov til å gjøre business ut av det, men du kan spørre en hvilken som helst melkebonde om å få lov til å kjøpe tankmelk og da har de lov til å selge fordi det er "tilfeldig salg". Jeg tar bare med beholderen jeg vil fylle med melk og så fyller de på rett fra melketanken. Stor åpning på beholderen er å foretrekke fordi krana på melketanken er ganske så vid. For eksempel sånne glassdispensere med tappekran, eller stort norgesglass.

Jeg har personlig erfaring med dette. En niese og en nevø hadde melkeproteinintoleranse de første leveårene, men reagerte bare på pasteurisert melk og ikke på upasteurisert melk. Vi prøvde ikke A2-melk fordi det var lettere å få tak i upasteurisert for dem og det funket. Hvis de fikk i seg litt pasteurisert melk (inkludert gjennom brystmelk), så ble de slappe, fikk utslett over hele kroppen og fikk diaré. Med upasteurisert melk var det ingen symptomer.

Anonymkode: dfc90...8c2

Det er pga det egentlig er pasteuriseringen vi ikke tåler.

Anonymkode: f0f08...c69

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, det har jeg ikke prøvd! Dette var helt nytt for meg 😊 jeg skal prøve å være helt uten i 2 uker først, så skulle jeg prøve å føre inn litt og litt for å se hvordan hun reagerer 😊  onkelen min er melkebonde, så kanskje jeg kan prøve litt fra der 🤔

Anonymkode: cedae...8f7

Jeg ville vært veldig forsiktig med dette.

https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/

Anonymkode: b32b3...692

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Flere kokesjokolade er melkefrie. "Alt" av mørke.

Så kan du kjøpe på diggbox også, men jeg har spist kokesjokolade fra coop, kjempe god.

Anonymkode: e14e1...692

Jeg har melkeproteinallergi og har foreløpig ikke funnet en eneste kokesjokolade uten melk.

Anonymkode: ab1b3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for gode råd! Her ble det vanilje havregurt  med skogsbær, og cappuccino med barista melk til frokost , overraskende godt! 

Noen som vet om sjokolade uten melk? Som man får tak i på vanlig butikk? 😅

Anonymkode: cedae...8f7

Go’vegan 

Coop kokesjokolade (er ikke bitter sånn som kokesjokolade er en tendens til å være)

Marianne drops

Ichoc flere smaker selges på søtrene grene og er syk gode 🥰

Minde har to plater og en pose

Anonymkode: b32b3...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har melkeproteinallergi og har foreløpig ikke funnet en eneste kokesjokolade uten melk.

Anonymkode: ab1b3...4f2

Coop sin er uten.

Anonymkode: b32b3...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Flere kokesjokolade er melkefrie. "Alt" av mørke.

Så kan du kjøpe på diggbox også, men jeg har spist kokesjokolade fra coop, kjempe god.

Anonymkode: e14e1...692

Dette stemmer ikke. Coop er eneste kokesjokoladen som ikke inneholder melk. Det samme gjelder med flere andre mørke sjokolader,de inneholder også melk

Anonymkode: b32b3...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Laktosefri melk finnes

Anonymkode: f0f08...c69

Laktosefri melk er melk… 

Anonymkode: a4089...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minde Mørk sjokolade , Berit 50% med kokos, og Coop kokesjokolade er melkefri. 
Toro Brownies er melkefri. 

Gilde Go og magrere produkter er melkefri (grillpølser, kjøttpølser, servelat, fersk leverpostei). Eller er det jo en del pålegg og middagsprodukter uten melk (som du også kan gi til babyen når dere begynner med fast føde)
 

Egg, majones, peanøttsmør, nøttesmør, skinke, Stabburet leverpostei (den gule), makrell i tomat, fiskekaker uten melk, Findus fiskepinner, Italiensk salat og en sel andre pålegg- salater, polarkaviar, vegansk kremost. 
 

De fleste butikkbrødene er melkefri, men sjekk før du kjøper. Alle originale Polarbrød er melkefri. 

Du må egentlig passe på å sjekke alt du kjøper som kan inneholde melkeprotein. Noen ganger står det melk, men kan også stå melkepulver, melkeprotein, myse, mysepulver og lignende.

 

Tannkremer, hudpleie og medisiner må du sjekke… Kremer og tannkrem til barnet må sjekkes, og husk å oppgi allergien hvis legen skal skrive ut medisiner til deg eller barnet. 
 

Anonymkode: a4089...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Upasteurisert melk har flere fordeler enn ulemper. Risikoen for å bli syk av upasteurisert melk er forsvinnende liten. Jeg har aldri sett noen statistikk på dette i Norge, men jeg bor midt i bondeland og kjenner mange melkebønder og alle drikker upasteurisert melk fra gården. Jeg har aldri hørt om at noen har blitt syke av det en gang, ikke en gang i tida før melkeroboter. Alle forstår vel også at hygienen i fjøsene har blitt ganske mye bedre siden 1953. ;) 

I USA er det statistikk på dette, og i mange stater er det lov å selge upasteurisert melk, til og med i butikken. Ca 1% av amerikanere drikker upasteurisert melk minst en gang i uka og 4,4% hadde drukket upasteurisert melk siste 12 månedene. Det er ca 3,3 millioner mennesker som drikker upasteurisert melk minst en gang i uka og 14.5 millioner som har drukket upasteurisert melk i løpet av 12 måneder. Og hvor mange tilfeller av sykdom på grunn av upasteurisert melk? 130 tilfeller i året... Til sammenligning står østers for 80.000 tilfeller i året i USA...

Anonymkode: dfc90...8c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...