AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #41 Skrevet 28. januar 2024 40 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp, i mange jobber lar det seg ikke gjøre å effektivisere til færre dager. Selv jobber jeg i et IT-selskap. Jeg kan i teorien programmere alt på 4 dager i stedet for på 4 dager. Men jeg får ikke kun betalt for å programmere. Jeg får også betalt for å være tilgjengelig for kunden. Kunden betaler for at når han sender meg en mail på fredag så får han løst problemet på fredag og ikke på mandag. Anonymkode: fd794...14c Edit: I tillegg til tilgjengelighet så får man også mindre tid til å lære det man skal når man kun jobber 4 dager i uken. Sånn sett er det rart å skulle ha 4 dagers arbeidsuke i en kunnskapsbedrift. Anonymkode: fd794...14c 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #42 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke udelt positiv til den ordningen der. Det er ikke fleksitid, det er faste arbeidstider på kontoret og alle private gjøremål skal utføres på fredager. Denne ordningen hadde vært mye mer krevende å få til å gå rundt for vår del. Dansk arbeidsliv er ganske annerledes enn norsk, og der er stor kulturforskjell. Så her kan man ikke trekke dirkete paralleller. Anonymkode: 89595...9e0 Ja om alle skal ha avtaler rundt feks barn, møter, leger etc fredager så kan det bli et problem å få til. De fleste helseavtaler er ikke valgfrie. Ikke skolesamtaler heller. Anonymkode: 1d4b0...e79
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #43 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke udelt positiv til den ordningen der. Det er ikke fleksitid, det er faste arbeidstider på kontoret og alle private gjøremål skal utføres på fredager. Denne ordningen hadde vært mye mer krevende å få til å gå rundt for vår del. Dansk arbeidsliv er ganske annerledes enn norsk, og der er stor kulturforskjell. Så her kan man ikke trekke dirkete paralleller. Anonymkode: 89595...9e0 Hva mener du med dette? Anonymkode: 2569a...f8c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #44 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): I tillegg drikker man øl på jobb så det trekker jo også opp motivasjonen. Anonymkode: 5e42d...7a4 Det gjør man heller ikke. Anonymkode: 2569a...f8c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #45 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): I tillegg drikker man øl på jobb så det trekker jo også opp motivasjonen. Anonymkode: 5e42d...7a4 Det er kun murere som kan ta en øl i arbeidstiden i Danmark. Ingen andre. Anonymkode: eb0ce...1c8
Gjest jegerrinne Skrevet 28. januar 2024 #46 Skrevet 28. januar 2024 Husker når jeg jobbet som snekker. Elsket å være ferdig på torsdag og fri fredag,,lørdag og søndag
Tiuren Skrevet 28. januar 2024 #47 Skrevet 28. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/eJ3mXR/firedagers-arbeidsuke-en-forstaaelse-av-at-man-har-et-liv?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Syns dette er så spennende og skulle ønske vi kunne teste det mer i Norge! Mener selv jeg hadde gjort mer ved å jobbe mindre. Jeg har en ganske monoton jobb foran skjerm og blir veldig sliten i hodet på slutten av dagen. På arbeidsplassen min er det heller ikke noe kultur for korte pauser, men gjerne lange møter og jeg merker at det tapper meg veldig å jobbe sånn. Anonymkode: 46688...1bc Kontrollspørsmål: Når du leier inn to snekkere til å bytte kledning på huset ditt til ca 10.000kr dagen, er det da greit at de fakturerer deg for 5 dager når de jobber 4? De får jo gjort minst like mye på 4 dager som de får gjort på 5.... 3
Knirke Skrevet 28. januar 2024 #48 Skrevet 28. januar 2024 Jamen det er jo bare å teste det ut da, på arbeidsplasser der det er fysisk mulig med 4 dagers uke... Gjør statistikk på hvor effektive folk blir (jeg tipper nei, at de blir enda latere enn før) I min jobb, og i veldig mange andre yrker der det må være en fysisk person til stede på vakt er dette umulig. Jeg hadde ikke brydd meg om kontorarbeidere fikk innført 4 dagers uke, men jeg vet om en hel masse folk som ville sutret og ment at det er urettferdig. 2
Tiuren Skrevet 28. januar 2024 #49 Skrevet 28. januar 2024 1 minutt siden, Knirke said: Jamen det er jo bare å teste det ut da, på arbeidsplasser der det er fysisk mulig med 4 dagers uke... Gjør statistikk på hvor effektive folk blir (jeg tipper nei, at de blir enda latere enn før) I min jobb, og i veldig mange andre yrker der det må være en fysisk person til stede på vakt er dette umulig. Jeg hadde ikke brydd meg om kontorarbeidere fikk innført 4 dagers uke, men jeg vet om en hel masse folk som ville sutret og ment at det er urettferdig. 6timers dag er utprøvd, umiddelbart blir arbeiderene mer effektive og forskjellen til 7,5timers dag er liten. Etter noe tid faller man tilbake i samme effektivitet som før. 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #50 Skrevet 29. januar 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/eJ3mXR/firedagers-arbeidsuke-en-forstaaelse-av-at-man-har-et-liv?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Syns dette er så spennende og skulle ønske vi kunne teste det mer i Norge! Mener selv jeg hadde gjort mer ved å jobbe mindre. Jeg har en ganske monoton jobb foran skjerm og blir veldig sliten i hodet på slutten av dagen. På arbeidsplassen min er det heller ikke noe kultur for korte pauser, men gjerne lange møter og jeg merker at det tapper meg veldig å jobbe sånn. Anonymkode: 46688...1bc 20 hours ago, AnonymBruker said: Eller prøve å tenke litt nytt når man ser hvor mange som sliter med stress? Man kan jo fint måle dette: Får man økt produktivitet og sykefraværet går ned? Gå trivselen også opp blant de ansatte? Ja, da er det vel ingen grunn til å fortsette som før. Anonymkode: 46688...1bc Den effektivitetstankegangen blir jo litt rar i veeeeldig mange yrker da. En brannmannn kan ikke være veldig effektiv og slukke alle brannene litt kjappere fra man-tors og ta fri på fredag. En bussjåfør kan ikke holde rutetida skikkelig bra fra man-tors og la bussen stå på fredag. Strømmen Storsenter kan ikke selge skikkelig effektiv fra man-tors og la senteret være stengt eller selvbetjent på fredag. Politiet kan ikke arrestere folk veldig effektiv fra man-tors og satse på at alle oppfører seg fint på fredag. En ambulansearbeider kan ikke redd noen ekstra liv fra man-tors og ta fri på fredag. And the list goes on..... Man kan godt snakke om 4 dagers uke. Men argumentet med at man får gjort like mye og ikke trenger flere ansatte for å opprettholde produktivitet vil i veldig mange tilfeller ikke holde. Anonymkode: adbe9...328 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #51 Skrevet 29. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan godt snakke om 4 dagers uke. Men argumentet med at man får gjort like mye og ikke trenger flere ansatte for å opprettholde produktivitet vil i veldig mange tilfeller ikke holde. Anonymkode: adbe9...328 Enig. Argumentet med at "å kutte unødvendige møter" er også tynt. Det går an å kutte unødvendige møter uten å få en ekstra fridag. Kan godt være det er enkelte stillinger og enkelte arbeidstakere som får gjort like mye om de jobber 4 dager som 5 dager. Men det gjelder neppe de fleste jobber eller de fleste arbeidstakere. Anonymkode: fd794...14c 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #52 Skrevet 29. januar 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: 4 dagers arbeidsuke hadde vært så fint. Jeg er så sliten av jobb, men må jo selvsagt jobbe. Jeg er på jobb 5 dager i uken og ligger i senga all min fritid fordi jeg er så sliten. Jeg klarer ikke være sosial eller finne på noe gøy, fordi jeg er så sliten at der gjør vondt, og hvis jeg presser meg til å gjøre mer gråter jeg bare. Jeg klarer nesten ikke handle mat uten å være på gråten. Det er et trasig liv. Mestrer jobben da. Men tror 1 ekstra fridag hadde hatt mye å si. Anonymkode: 838ba...dcb Synes du burde snakke med fastlegen. Det skal ikke være sånn. Kanskje 20 prosent sykemelding kan være en måte å teste ut 4 dager arbeidsuke for deg. Anonymkode: fd794...14c 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #53 Skrevet 29. januar 2024 Titimersdag fungerer dårlig med barn. Anonymkode: e88fc...104
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #54 Skrevet 29. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Enig. Argumentet med at "å kutte unødvendige møter" er også tynt. Det går an å kutte unødvendige møter uten å få en ekstra fridag. Kan godt være det er enkelte stillinger og enkelte arbeidstakere som får gjort like mye om de jobber 4 dager som 5 dager. Men det gjelder neppe de fleste jobber eller de fleste arbeidstakere. Anonymkode: fd794...14c Exactly my point. Det er godt mulig 4 dagers uke kan være en vei å gå. Det er nok gode argumenter både for og i mot. Men tilfellene der man vil øke produktiviteten ved å jobbe mindre tror jeg nok er i særdeles mindretall. Jeg tror de som ønsker å ta kampen for 4 dagers uke gjør lurt i å finne andre argumenter enn effektivitet og produktivitet. Anonymkode: adbe9...328
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #55 Skrevet 29. januar 2024 Dette vil vel heller øke stresset. Når man må gjøre mer på kortere tid. Om man vil gjøre noe med stresset så tror jeg man heller må tilrettelegge for mer individuelle ordninger. Noen ønsker fleksitid så de kan hente tidlig i barnehagen. Mens andre ønsker lengre arbeidsdager og flere fridager. Det er mulig å tilrettelegge ved å ha en fast kjernetid på f.eks. 4 eller 5 timer. Ingen vits å ha kjernetid på 7 timer som mange arbeidsplasser har i dag. Anonymkode: a576f...cac 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #56 Skrevet 29. januar 2024 Det burde vært innført krav om 60 min fysisk aktivitet/ trening hver dag. Heller en slik pause midt på dagen enn fri hver fredag. Dette hadde gjort underverker for både effektivitet, og psykisk/fysisk helse. Anonymkode: bea92...fa7 2
Tiuren Skrevet 29. januar 2024 #57 Skrevet 29. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det burde vært innført krav om 60 min fysisk aktivitet/ trening hver dag. Heller en slik pause midt på dagen enn fri hver fredag. Dette hadde gjort underverker for både effektivitet, og psykisk/fysisk helse. Anonymkode: bea92...fa7 Det hadde nok gjort underverker for alle former for helse, men utenfor militærsystemet er det vanskelig å tvinge folk til aktivitet/trening. Så de som liker å trene hadde fått en time å gjøre det på, de andre hadde gitt blaffen.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #58 Skrevet 30. januar 2024 19 hours ago, AnonymBruker said: Exactly my point. Det er godt mulig 4 dagers uke kan være en vei å gå. Det er nok gode argumenter både for og i mot. Men tilfellene der man vil øke produktiviteten ved å jobbe mindre tror jeg nok er i særdeles mindretall. Jeg tror de som ønsker å ta kampen for 4 dagers uke gjør lurt i å finne andre argumenter enn effektivitet og produktivitet. Anonymkode: adbe9...328 Det tror jeg også. Jeg tror mer på argumentet om 4 dagers-uke fordi "man ikke er opptatt av å tjene mest mulig og verdsetter fritid over penger". Tror man må anerkjenne at du ikke kan forvente å tjene like mye på 4 dager som på 5 dager. Men for en del mennesker så går jo det helt greit. Leste nylig intervju med en fra min bransje som hadde gått ned til 4 dages arbeidsuke og hun presterte å klage over å ha tapt lønn, forfremmelser og ikke fått være med på de mest spennende prosjektene. Det tror jeg er realiteten for mange av de som tror at de kan ha akkurat samme karriere som før selv om de går ned til 4 dagers uke. Tror om man skal ha 4 dagers uke bør man anerkjenne at man ofrer karriere og lønn for å få mer fritid. Har man veldig høy timelønn så kan man selvsagt ha høy årslønn selv om man jobber 80 prosent. Men man får ikke like høy årslønn som om man jobbet 100%. Anonymkode: fd794...14c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå