Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, Topsi said:

Jeg kunne jobbet 100% hvis vi hadde det, men, i helsesektoren ville jo ikke det ført til mer effektivitet, men at vi måtte ha flere ansatte, fordi  vi kan ikke servere 6 måltider noen dager for så å droppe dem en annen. 

Nettopp, i mange jobber lar det seg ikke gjøre å effektivisere til færre dager.  Selv jobber jeg i et IT-selskap. Jeg kan i teorien programmere alt på 4 dager i stedet for på 4 dager. Men jeg får ikke kun betalt for å programmere. Jeg får også betalt for å være tilgjengelig for kunden.  Kunden betaler for at når han sender meg en mail på fredag så får han løst problemet på fredag og ikke på mandag. 

Anonymkode: fd794...14c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men har du lest artikkelen? Her handler det om å endre på kultur for lange møter og avbrytelser fordi man må jobbe mer effektivt. Ikke minst er man langt mer uthvilt når man får 3 dager fri, og da klare man faktisk yte mer. Bedriften i artikkelen har jo økt produktiviteten med 30 %.

Anonymkode: 46688...1bc

Ja det er virkelig rystende at voksne folk kan sitte og sulle i møter i timevis hver eneste dag uten å få utrettet noe som helst, og får godt betalt for det i tillegg 😵‍💫 Uføre mener jo at det er nærmest umenneskelige krav i arbeidslivet og at det f eks er langt enklere å få/oppfostre barn, men det ser virkelig ikke slik ut i den artikkelen.... 

Anonymkode: e68d8...2ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns det er dypt forstyrrende at folk som jobber 40 timers uker mener de hadde fått gjort unna mer dersom de jobbet 32 timers uker. Da er de virkelig ekstremt ineffektive på jobb!! 😵‍💫

Du har selvsagt helt rett! Årsaken er at noen har bestemt at arbeidsplassen også skal være arbeidstakerens hovedarena for det sosiale, ja - nærmest som en familie. Det sier seg selv at dersom vi skal føle, drikke kaffe, spise kake og drive lagbygging flere timer om dagen så blir jo mindre gjort. 

Heller kortere dager og uker og mer effektiv arbeidsdag! 

Anonymkode: d73fd...064

Skrevet

Greia er jo at man må effektivisere arbeidsplasser hvor folk bare lunter rundt og mener at de hadde fått gjort unna mye mer dersom arbeidsuka var 8 timer kortere.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja det er virkelig rystende at voksne folk kan sitte og sulle i møter i timevis hver eneste dag uten å få utrettet noe som helst, og får godt betalt for det i tillegg 😵‍💫 Uføre mener jo at det er nærmest umenneskelige krav i arbeidslivet og at det f eks er langt enklere å få/oppfostre barn, men det ser virkelig ikke slik ut i den artikkelen.... 

Det ville også vært ekstremt enkelt for bedrifter å innføre samme regler, men holdt på 5 dagers uke. Produktiviteten ville da vært enda høyere.

Anonymkode: 673b9...c2c

• Nyttig 2
Skrevet

Greia er jo at man må effektivisere arbeidsplasser hvor folk bare lunter rundt og mener at de hadde fått gjort unna mye mer dersom arbeidsuka var 8 timer kortere.

Helt korrekt.

Anonymkode: 673b9...c2c

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns det er dypt forstyrrende at folk som jobber 40 timers uker mener de hadde fått gjort unna mer dersom de jobbet 32 timers uker. Da er de virkelig ekstremt ineffektive på jobb!! 😵‍💫

Mange er ekstremt ineffektive på jobb. Jeg jobber på en arbeidsplass hvor det er mange ineffektive. Men det fører også til at timeslønnen vår er under gjennomsnittet i bransjen.  For lønn henger som regel sammen med effektivitet. 

Anonymkode: fd794...14c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har selvsagt helt rett! Årsaken er at noen har bestemt at arbeidsplassen også skal være arbeidstakerens hovedarena for det sosiale, ja - nærmest som en familie. Det sier seg selv at dersom vi skal føle, drikke kaffe, spise kake og drive lagbygging flere timer om dagen så blir jo mindre gjort. 

Heller kortere dager og uker og mer effektiv arbeidsdag! 

Anonymkode: d73fd...064

Dette med kaffeslabberas flere timer daglig gjelder langt i fra alle arbeidsplasser. Det høres heller mer ut som en form for vernede bedrifter som det virkelig bør røskes opp i.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

nok 2 timer om dagen som går med til «vimsing og pauser»

Snakk for deg selv!!! 

Det der skal jeg ha meg frabedt 

Anonymkode: 23f9d...d54

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg kunne jobbe fokusert og i fred så hsdde jeg fått enormt mye unna på fire dager. 

Skrelt unna kollegasnikksnakk og forstyrrelser...! Herregud det hadde vært en drøm.

Avbrytelser koster MYE tid.

Anonymkode: d7021...f7b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Med den ordningen der, uten tvil hadde jeg vært mer produktiv.

Hva skjer i dag, med 5 dagers uke, jo prokrastinering, snakke med kollegaer, kaffepauser.

I løpet av dagen; nok 2 timer om dagen som går med til «vimsing og pauser». Man blir sliten av å sitte foran pcen, så da tar man pauser, snakker litt med kollegaer, og sa var plutselig 15-30 minutter gått.

Og mye av det går på min egen mentale helse egentlig, for det er grenser for hva jeg rett og slett orker å gjøre i løpet av en dag.

Jeg hadde uten tvil være mer produktiv om jeg hadde hatt 3 dagers helg. 

Anonymkode: 41b2a...553

For meg som jobber i helsevesenet så er dette helt hårreisende å lese! Du jobber jo faktisk ikke i 25 % av arbeidstiden din!

• Liker 2
Skrevet

Dette tror vil fungerer bra for de fleste IT-selskapene, f.eks. selskapet det beskrives om i artikkelen.

Skrevet

4 dagers arbeidsuke hadde vært så fint. Jeg er så sliten av jobb, men må jo selvsagt jobbe. Jeg er på jobb 5 dager i uken og ligger i senga all min fritid fordi jeg er så sliten. Jeg klarer ikke være sosial eller finne på noe gøy, fordi jeg er så sliten at der gjør vondt, og hvis jeg presser meg til å gjøre mer gråter jeg bare. Jeg klarer nesten ikke handle mat uten å være på gråten. Det er et trasig liv. Mestrer jobben da. Men tror 1 ekstra fridag hadde hatt mye å si. 

Anonymkode: 838ba...dcb

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

4 dagers arbeidsuke hadde vært så fint. Jeg er så sliten av jobb, men må jo selvsagt jobbe. Jeg er på jobb 5 dager i uken og ligger i senga all min fritid fordi jeg er så sliten. Jeg klarer ikke være sosial eller finne på noe gøy, fordi jeg er så sliten at der gjør vondt, og hvis jeg presser meg til å gjøre mer gråter jeg bare. Jeg klarer nesten ikke handle mat uten å være på gråten. Det er et trasig liv. Mestrer jobben da. Men tror 1 ekstra fridag hadde hatt mye å si. 

Anonymkode: 838ba...dcb

Du høres utbrent ut. For meg hjalp det å gå ned til 80% stilling. I barnehagen burde ingen jobbet mer enn 80%. Hos oss er det ingen som kan «sluntre unna» Barna krever oss 100% uansett hvordan dag en har. 

Anonymkode: 7da7c...303

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I går leste jeg en tråd der ts anbefaler ikke å jobbe i helsevesenet. En i den tråden ble sint fordi noen mente det ikke er like mye stress på kontor. 

Merker meg det som sies i denne artiklen og i innlegg her, kontorarbeidene kommer seint og går tidlig, tar kaffepauser og skravlepauser, er på Facebook i arbeidstiden osv. 

Skal love deg det blir bråk hvis vi holder på sånn i barnehagen. Vi blir slitne hver halvtime vi også, men nåde deg om du prater med en kollega eller drikker kaffe i arbeidstiden! Vet samme gjelder innen helse, rekker ikke å gå på do engang. 

Anonymkode: a8f7d...a73

• Nyttig 1
Skrevet

Må være bedre for småbarnsforeldrene å få kortere dager vel? 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

I går leste jeg en tråd der ts anbefaler ikke å jobbe i helsevesenet. En i den tråden ble sint fordi noen mente det ikke er like mye stress på kontor. 

Merker meg det som sies i denne artiklen og i innlegg her, kontorarbeidene kommer seint og går tidlig, tar kaffepauser og skravlepauser, er på Facebook i arbeidstiden osv. 

Skal love deg det blir bråk hvis vi holder på sånn i barnehagen. Vi blir slitne hver halvtime vi også, men nåde deg om du prater med en kollega eller drikker kaffe i arbeidstiden! Vet samme gjelder innen helse, rekker ikke å gå på do engang. 

Det var ikke meg, som du ser i HI skriver jeg at jeg jobber skjermbasert. 

- TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke meg, som du ser i HI skriver jeg at jeg jobber skjermbasert. 

- TS.

Skjønte at det ikke var deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dansk arbeidsliv er ganske annerledes enn norsk, og der er stor kulturforskjell. Så her kan man ikke trekke dirkete paralleller.

Anonymkode: 89595...9e0

I tillegg drikker man øl på jobb så det trekker jo også opp motivasjonen. 

Anonymkode: 5e42d...7a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har jobbet i helsevesenet. Der var det MYE kaffedrikking og skravling. Jobber på kontor nå, mindre av slikt.

Anonymkode: 10704...521

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...