Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/eJ3mXR/firedagers-arbeidsuke-en-forstaaelse-av-at-man-har-et-liv?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Syns dette er så spennende og skulle ønske vi kunne teste det mer i Norge!

Mener selv jeg hadde gjort mer ved å jobbe mindre. Jeg har en ganske monoton jobb foran skjerm og blir veldig sliten i hodet på slutten av dagen. På arbeidsplassen min er det heller ikke noe kultur for korte pauser, men gjerne lange møter og jeg merker at det tapper meg veldig å jobbe sånn.

Anonymkode: 46688...1bc

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Best å ikke tulle med arbeidslivet og innføre slike jippo-greier.

Anonymkode: 673b9...c2c

• Liker 1
Skrevet

Med den ordningen der, uten tvil hadde jeg vært mer produktiv.

Hva skjer i dag, med 5 dagers uke, jo prokrastinering, snakke med kollegaer, kaffepauser.

I løpet av dagen; nok 2 timer om dagen som går med til «vimsing og pauser». Man blir sliten av å sitte foran pcen, så da tar man pauser, snakker litt med kollegaer, og sa var plutselig 15-30 minutter gått.

Og mye av det går på min egen mentale helse egentlig, for det er grenser for hva jeg rett og slett orker å gjøre i løpet av en dag.

Jeg hadde uten tvil være mer produktiv om jeg hadde hatt 3 dagers helg. 

Anonymkode: 41b2a...553

• Nyttig 1
Skrevet

Man klarte jo å gå fra 6 dagers uke til 5 dager uten at verden raste sammen. Det er ikke utenkelig at 4 dager går også.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Best å ikke tulle med arbeidslivet og innføre slike jippo-greier.

Eller prøve å tenke litt nytt når man ser hvor mange som sliter med stress? 

Man kan jo fint måle dette: Får man økt produktivitet og sykefraværet går ned? Gå trivselen også opp blant de ansatte? Ja, da er det vel ingen grunn til å fortsette som før.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jaaa. Jeg hadde valgt 4 10-timers dager i stedet for 5 8-timers dager. Mindre pendling. 

Anonymkode: 38d88...139

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke udelt positiv til den ordningen der. Det er ikke fleksitid, det er faste arbeidstider på kontoret og alle private gjøremål skal utføres på fredager. Denne ordningen hadde vært mye mer krevende å få til å gå rundt for vår del.

Dansk arbeidsliv er ganske annerledes enn norsk, og der er stor kulturforskjell. Så her kan man ikke trekke dirkete paralleller.

Anonymkode: 89595...9e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil heller ha 6timers dager, enn 4dagers uke.

Anonymkode: a3e4c...45f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller prøve å tenke litt nytt når man ser hvor mange som sliter med stress? 

Man kan jo fint måle dette: Får man økt produktivitet og sykefraværet går ned? Gå trivselen også opp blant de ansatte? Ja, da er det vel ingen grunn til å fortsette som før.

Stress er ikke hovedårsaken. Årsaken er bare at folk vil ha mer fri.

Det sier seg selv at å utføre samme mengder oppgaver på 4 dager kontra 5 vil øke stresset.

Men enhver privat bedrift står fritt til å sette dette ut i livet. Jeg tviler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke udelt positiv til den ordningen der. Det er ikke fleksitid, det er faste arbeidstider på kontoret og alle private gjøremål skal utføres på fredager. Denne ordningen hadde vært mye mer krevende å få til å gå rundt for vår del.

Dansk arbeidsliv er ganske annerledes enn norsk, og der er stor kulturforskjell. Så her kan man ikke trekke dirkete paralleller.

Anonymkode: 89595...9e0

Jeg tror det er fleksitid, men man må være på kontoret innen 9, og sitte 7, 5 time. Det gjør jo de aller fleste i dag uansett.

Hvordan er dansk arbeidsliv annerledes enn norsk?

Skrevet
2 minutter siden, Nymerïa said:

Man klarte jo å gå fra 6 dagers uke til 5 dager uten at verden raste sammen. Det er ikke utenkelig at 4 dager går også.

Tror ingen tror at verden raser sammen om man går fra 5 til 4 arbeidsdager. Men jeg tror ikke alle kjøper at man kommer til å være like produktive på 4 arbeidsdager som på 5 arbeidsdager. Og om man ikke klarer å være like produktiv så kan man heller ikke ha samme lønn.  Det er jo her problemet ligger. Mange ønsker å jobbe 4 dager og få samme lønn som om de jobber 5 dager.   Om man ønsker å jobbe 80 prosent til 80 prosent lønn så er det mange jobber hvor det lar seg gjøre. 

I mange jobber vil det heller ikke la seg gjøre å være like produktive på 4 dager som på 5. En del jobber handler jo nettopp om å investere tid.  Vektere kan f.eks ikke slutte å passe på butikkene  på fredag, lørdag og søndag, kun fordi de har vært veldig effektive på mandag til torsdag.   Da ville jo bare tyvene stjålet  på dagene vekterne har fri. 

Anonymkode: fd794...14c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde foretrukket 6-timers arbeidsdager fremfor 4 fulle dager.

Anonymkode: 6cd72...4a6

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne jobbet 100% hvis vi hadde det, men, i helsesektoren ville jo ikke det ført til mer effektivitet, men at vi måtte ha flere ansatte, fordi  vi kan ikke servere 6 måltider noen dager for så å droppe dem en annen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Stress er ikke hovedårsaken. Årsaken er bare at folk vil ha mer fri.

Det sier seg selv at å utføre samme mengder oppgaver på 4 dager kontra 5 vil øke stresset.

Men enhver privat bedrift står fritt til å sette dette ut i livet. Jeg tviler.

Nå sliter jo veldig mange med stress og sykefravær relatert til det, så jeg tro ikke det handler om å ville ha mer fri, men ha overskudd utenom jobben.

Hvis du leser artikkelen så ser du at det er gjort en del grep for å øke effektiviten, og minimere avbrytelser. De har blant annet møtetid på 20 min som standard, og har satt mer krav til hva møtene skal innhold. Hvor mange opplever ikke å sitte i møter som er standard 1 time? Liker også at de har endret kulturen for å bli snakket til når man sitter og jobber. Alle vet jo at det er slitsomt når man er konsentrert.

Jeg hadde blitt langt mindre stresset av dette, det er jeg helt sikker på.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/eJ3mXR/firedagers-arbeidsuke-en-forstaaelse-av-at-man-har-et-liv?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Syns dette er så spennende og skulle ønske vi kunne teste det mer i Norge!

Mener selv jeg hadde gjort mer ved å jobbe mindre. Jeg har en ganske monoton jobb foran skjerm og blir veldig sliten i hodet på slutten av dagen. På arbeidsplassen min er det heller ikke noe kultur for korte pauser, men gjerne lange møter og jeg merker at det tapper meg veldig å jobbe sånn.

Jeg syns det er dypt forstyrrende at folk som jobber 40 timers uker mener de hadde fått gjort unna mer dersom de jobbet 32 timers uker. Da er de virkelig ekstremt ineffektive på jobb!! 😵‍💫

Anonymkode: e68d8...2ed

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det er dypt forstyrrende at folk som jobber 40 timers uker mener de hadde fått gjort unna mer dersom de jobbet 32 timers uker. Da er de virkelig ekstremt ineffektive på jobb!! 😵‍💫

Dette er også mitt poeng.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men har du lest artikkelen? Her handler det om å endre på kultur for lange møter og avbrytelser fordi man må jobbe mer effektivt. Ikke minst er man langt mer uthvilt når man får 3 dager fri, og da klare man faktisk yte mer. Bedriften i artikkelen har jo økt produktiviteten med 30 %.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå sliter jo veldig mange med stress og sykefravær relatert til det, så jeg tro ikke det handler om å ville ha mer fri, men ha overskudd utenom jobben.

Hvis du leser artikkelen så ser du at det er gjort en del grep for å øke effektiviten, og minimere avbrytelser. De har blant annet møtetid på 20 min som standard, og har satt mer krav til hva møtene skal innhold. Hvor mange opplever ikke å sitte i møter som er standard 1 time? Liker også at de har endret kulturen for å bli snakket til når man sitter og jobber. Alle vet jo at det er slitsomt når man er konsentrert.

Jeg hadde blitt langt mindre stresset av dette, det er jeg helt sikker på.

Effekten av dette vil bare kunne måles over lang tid. På kort sikt er folk oppstemt over mer fri og yter høyere. På sikt vil dette bare dabbe av og man begynner å snakke om at 3-dagers uke hadde nok fikset hele greia.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er også mitt poeng.

Det er jo et regelrett hån mot de som faktisk må jobbe mens de er på jobb! 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo et regelrett hån mot de som faktisk må jobbe mens de er på jobb! 

Det henger ikke på greip, nei.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...