Gå til innhold

Singel i Norge -lettere å få seg type i utlandet?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Noen tanker om menn og kvinner etter ferietur til utlandet...

Etter en nylig tur til London ble jeg ganske overrasket over hvordan ting fungerer i utlandet, kontra her hjemme... Kanskje jeg overdriver nå, men det virker som det er så stor forskjell på hvordan gutter (og jenter?) er i Norge og i andre land.

Her i landet føler jeg meg veldig uattraktiv, det er skjelden at menn smiler eller viser interesse på byen, jeg går ofte ut (på pubber) men blir ALDRi kjent med nye folk. Folk kan kanskje sitte og skule litt på hverandre fra hver sin krok, men det kommer ikke lengre enn det.

I utlandet, derimot (og denne gangen i London) kom det hyggelige menn bort, som ikke var dritings eller kom med standardlinja "do pen jente, do vere med meg hjem?", neida, de kom og småpratet, spanderte en øl, og var hyggelige smilende, vennlige. Jeg har aldri opplevd dette i Norge. Ble nesten lamslått. Etter en kveld på pub hadde jeg og venninna mi blitt kjent med flere koselige menn, og blitt invitert på middag dagen etter, og ut kvelden etter.

Jeg tror det passer bedre for meg med den tradisjonelle måten at MENN tar initiativet. Når det ikke er noe rollemønster så blir jeg så usikker, tør ikke helt å gå bort til ukjente, og kanskje det finnes menn som synes jeg er OK, men de tør ikke gå bort til meg heller? Hva er 'lov'? Hvordan skal man oppføre seg? Og man er redd for å bli avvist.

Hvorfor er vi så tafatte i dette landet??? Og INGEN gir hverandre komplimenter. Det er lettere å slenge drit om noen enn å si noe positivt, i alle fall.

(Men jeg bor i Trøndelag, da, og kanskje vi er ekstremt dårlige til å være sosiale og åpne og vennlige i denne landsdelen...) Det er litt fælt å tenke på at jeg kanskje hadde hatt en kjæreste hvis jeg hadde bodd i London. Og om ikke det, så hadde jeg hatt det mye koseligere ute på byen, og blitt kjent med nye folk av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Engelskmenn (i betydningen både menn og kvinner) er i min erfaring utrolig vennlige og høflige, og lette å snakke med. Det samme vil jeg si om folk fra både New Zealand og Australia.

Jeg tror dette er kulturelt betinget, man læres opp til å omgås andre på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskmenn (i betydningen både menn og kvinner) er i min erfaring utrolig vennlige og høflige, og lette å snakke med. Det samme vil jeg si om folk fra både New Zealand og Australia.

Jeg tror dette er kulturelt betinget, man læres opp til å omgås andre på en helt annen måte.

Du finner nok flere høfflige menn i UK enn down under. Det var iallfall min erfaring etter en lengre samtale med en engelskmann der nede. Gutta der nede var alt for direkte, og lite dannede, i følge ham. Men så hadde han en bakgrunn fra Oxford og var ikke akkurat en gjennomsnittsengelskmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte også at engelske menn så ut som vanlige folk! De var så vanlige og alminnelige, ikke stasjet opp med merkeklær og frisyrer med spray og gele. Her i Norge virker det av og til som menn står minst like lenge foran speilet som hvinner... Det var så koselig å se på... :)

Endret av soleil~noir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte også at engelske menn så ut som vanlige folk! De var så vanlige og alminnelige, ikke stasjet opp med merkeklær og frisyrer med spray og gele. Her i Norge virker det av og til som menn står minst like lenge foran speilet som hvinner... Det var så koselig å se på...  :)

Vi kan trøste oss med at for hver en av deg som synes norske menn er for "oppstasja" så finnes det en jente som synes det motsatte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan trøste oss med at for hver en av deg som synes norske menn er for "oppstasja" så finnes det en jente som synes det motsatte  ;)

:ler: det har du vel rett i kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Du finner nok flere høfflige menn i UK enn down under. Det var iallfall min erfaring etter en lengre samtale med en engelskmann der nede. Gutta der nede var alt for direkte, og lite dannede, i følge ham. Men så hadde han en bakgrunn fra Oxford og var ikke akkurat en gjennomsnittsengelskmann.

Nå har jeg bodd i Australia et par år, så jeg syns jeg har litt å sammenligne med. Australere er superhyggelige og kanskje en del mer avslappa og uformelle enn engelskmenn. Men jeg syns ikke det er noe å si på dannelsen. Tullinger finnes overalt selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bodd i Australia et par år, så jeg syns jeg har litt å sammenligne med. Australere er superhyggelige og kanskje en del mer avslappa og uformelle enn engelskmenn. Men jeg syns ikke det er noe å si på dannelsen. Tullinger finnes overalt selvsagt.

Må dog innrømme jeg så flere uflidde menn med ølvom sitte og se på rugby på den lokale puben, med en velkledd og småvakker kvinne ved sin side, enn hva jeg ser i Norge. Men så henger jeg ikke så ofte på pub her hjemme, og selv hang jeg jo på puben der nede...Men ølvom hadde jeg ikke!

Mange av gutta jeg pratet med sa de kjørte drittsekkstrategien. De ga f i dama, hun ble usikker, skjønte ikke hva som var galt, pudret seg litt ekstra, lå noen timer ekstra på stranda og tok noen økter til i gymen. Mens han dro på puben for å se på fotball. Alle er så klart ikke slik, men jeg traff på flere slike der nede enn her hjemme, men det kan så klart ha noe med folkene jeg gikk med der. Men dette var samme observasjon engelskmannen hadde hatt, og det etter mange år i Australia. Tror gutta der nede vil få større rollekonfliktproblemer når jentene der nede våkner, enn hva som skjedde her på bjerget. For jeg traff mange sterke kvinner der nede, med stereotypemenn fra 50-tallet på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

OK, de jeg vanka sammen med var stort sett rundt 25-30 i universitetsmiljø - lite ølvom og rugbyinteresse å spore - heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, de jeg vanka sammen med var stort sett rundt 25-30 i universitetsmiljø - lite ølvom og rugbyinteresse å spore - heldigvis.

Den kommer når de er ferdig med studiene ;) 30-40 var alderen til de jeg gikk med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er kulturelt betinget, man læres opp til å omgås andre på en helt annen måte.

Det har jeg også veldig stor tro på, at det handler om kultur.

Og jeg har opplevd akkurat det samme som deg trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig nordmenn er utrolig kalde mennesker hvorfor det egentlig?

Kan du litt om historien og kulturen vår så er ikke det så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du litt om historien og kulturen vår så er ikke det så vanskelig å forstå.

Jeg kan jo det...hehe men syns det er skikkelig kjiip:( Siden Norge er et så kaldt land burte egentlig menneskene være varmere eller hva? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan jo det...hehe men syns det er skikkelig kjiip:( Siden Norge er et så kaldt land burte egentlig menneskene være varmere eller hva? :ler:

Det burde vært slik ja... Men det er nå ikke det, så vi kan være glade for at alkoholen er oppfunnet, ellers ville vel norges befolkning dødd ut rimelig kjapt - ingen hadde sjekket opp hverandre i fylla og alle hadde stått i hvert sitt hjørne og skulet når de var på fest... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært slik ja... Men det er nå ikke det, så vi kan være glade for at alkoholen er oppfunnet, ellers ville vel norges befolkning dødd ut rimelig kjapt - ingen hadde sjekket opp hverandre i fylla og alle hadde stått i hvert sitt hjørne og skulet når de var på fest...  ;)

Hadde det ikke vært for alkoholen så hadde vi ikke blitt samlet til fest, og vi ville alle for lenge siden ha dødd ut på grunn av innavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Soleil-Noir :Nikke: Har vært i England og opplevd det samme. Edru, hyggelige gutter som har komt bort og sagt "Can I please buy you a drink?" :overrasket:

Jeg har absolutt ingenting som helst i mot norske gutter, men jeg syns også det er vanskelig å bli kjent med menn i Norge. I andre europeiske land er det enklere, det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha bodd i både Frankrike og Tyskland.

Kanskje norske menn også opplever det samme? :klø: (Og da tenker jeg ikke på menn som sitter foran pc'en og bestiller postordrebrud fra Thailand eller Russland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Soleil-Noir  :Nikke:  Har vært i England og opplevd det samme. Edru, hyggelige gutter som har komt bort og sagt "Can I please buy you a drink?"  :overrasket:

Jeg har absolutt ingenting som helst i mot norske gutter, men jeg syns også det er vanskelig å bli kjent med menn i Norge. I andre europeiske land er det enklere, det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha bodd i både Frankrike og Tyskland.

Kanskje norske menn også opplever det samme?  :klø: (Og da tenker jeg ikke på menn som sitter foran pc'en og bestiller postordrebrud fra Thailand eller Russland)

Ja, norske kvinner er ikke noe flinkere enn norske menn til å sosialisere med fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...