AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #81 Skrevet 23 timer siden Jeg må være drømme nabo, for jeg liker å høre høytrykksspyler, motorsag, gressklipper og slik. For meg er det lyden av sommer og at det er varmere tider og sommer på gang. Liker å høre at det er mennesker rundt meg og at det er liv i de. Det eneste jeg ikke takler er høy musikk, men ellers er det bare å jobbe med hva som helst, nesten når som helst, rundt meg. Anonymkode: da369...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #82 Skrevet 23 timer siden På søndager klippes plenen etter kirketid. På helligdager jobber man ikke ute, man bruker heller ikke støyende verktøy. Det er ikke helligdag før etter kl. 17.00 på noen av de røde dagene, inkludert nyttårsaften, som noen har nevnt. Dermed er det lov før kl. 17.00 på nyttårsaften. Nokså enkle regler å forholde seg til. Tror vi alle har godt av noen dager uten støy. Anonymkode: 4ce34...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #83 Skrevet 23 timer siden Altså, folk må tåle høytrykkspyler og gressklipping på en søndag, mener jeg. Det er kun da de fleste har tid.... Jeg synes det er mye mer irriterende med naboungene som er på trampolinen hele dagen, som krangler, hyler, skriker og foreldrene som er ute og kjefter hele tiden... Men forstår at det er irriterende når folk holder på en hel dag med elektrisk sag, uten stopp, og fra tidlig morgen, altså typisk "jobblyder/anleggslyder". Dere som er så veldig opptatt av stillheten på disse dagene; regner med dere ikke kjører bil eller båt? Anonymkode: 42e43...236 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #84 Skrevet 23 timer siden MyMichelle skrev (På 29.1.2024 den 3.47): Jeg liker at det er stille på søndagene. Og det gjør visst naboene mine også. De bråker ihvertfall ikke. Når det gjelder loven, så gjelder bare freden til kirketiden er over. Jeg er oppvokst med at man ikke engang skal gjøre håndarbeid på søndagene. Mamma var ikke læstadianer (som de kristne der var), så hun pleide strikke om søndagskveldene. Sånn var det før i tiden, men folk vender det til kun å gjelde lyder, sånn at de har noe å irritere seg over, mens de selv "jobber stille"... Anonymkode: 42e43...236
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #85 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså, folk må tåle høytrykkspyler og gressklipping på en søndag, mener jeg. Det er kun da de fleste har tid.... Jeg synes det er mye mer irriterende med naboungene som er på trampolinen hele dagen, som krangler, hyler, skriker og foreldrene som er ute og kjefter hele tiden... Men forstår at det er irriterende når folk holder på en hel dag med elektrisk sag, uten stopp, og fra tidlig morgen, altså typisk "jobblyder/anleggslyder". Dere som er så veldig opptatt av stillheten på disse dagene; regner med dere ikke kjører bil eller båt? Anonymkode: 42e43...236 Slutt med det bil og båt-tøyset; det er for å komme fra a til b. Noen på jobb og andre i fritidshensikt. Og det er dobbeltmoralsk det du sier: du forstår at det er irriterende når folk holder på hele dagen. Hva med da de som bor midt mellom en nabo som sager på formiddagen,en som sager midt på dagen og en som sager på ettermiddagen? Da blir det jo hele dagen uten at noen har brukt mer enn et par timer! Det er litt av grunnen til at vi har lover,fordi folk tenker kun på seg selv. Anonymkode: 999b0...4b6 2 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #86 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg startet denne tråden i sin tid og sitter her igjen og irritererer meg over den samme naboen. Det er bråk hele helgen igjennom, året rundt, den jævla kappsagen går non-stop, for ikke snakke om den forbanna høyttrykkspyleren! Gledet meg til påske og så frem til noen dager med litt rolig hagesyssel. Men så meldte de de om dårlig vær og naboen kom hjem tidlig Det ble ikke noe særlig til uvær, så da var det jo passende for naboen å spyle alt av båter og biler. Eneste måte å slippe unna den støyen er å rømme huset! Faens folk som er så entitled at de tenker loven ikke gjelder for dem! Anonymkode: acdcb...b39 Hvorfor anmelder du ikke? Anonymkode: 12f7b...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #87 Skrevet 21 timer siden Margit777 skrev (12 timer siden): Alle bråker så mye de vil her med høytrykkspiling. Oppstart av biler fra vinterlagring, hamring og banking. Men når jeg bodde i Oslo 😄 Var ikke lov å bruke vaskemaskinen i fellesvaskeriet eller henge opp klær 😆😆 Trodde jeg hadde havnet tilbake til 50 tallet. Synes det er digg. Det er så mye bråk ellers i uka. Det er rart, når man kommer ut på landet for å få ro driter både folk og politi i loven. Oslo er best for ro på helligdager . Anonymkode: 12f7b...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #88 Skrevet 16 timer siden Vi har heldigvis stor forståelse i nabolaget mitt for at folk må gjøre diverse arbeid når været tillater det og man har tid og overskudd. Men det er kanskje vanligere på bygda, særlig hvis man har bønder i nærheten? Som nevnt i et tidligere innlegg, vi bor på landet og har bønder i nærheten som jobber uansett om det er ukedag eller helligdag. Vi bodde på et konservativt tettsted i min barndom, og der var det ikke "lov" å henge ut klær på en søndag en gang. Jeg pleier bare å ta en titt bort til naboene og se om de sitter ute og/eller har besøk før jeg starter med bråk. Den ene gangen jeg skulle klippe plenen så jeg at det hang ballonger ute hos naboen og det var tydelig at de hadde barnebursdag. Da ventet jeg selvfølgelig med å klippe plenen selv om det var en helt vanlig onsdag. Men en annen gang hadde jeg besøk av broren min som bor i Oslo og jeg sa at jeg skulle klippe plenen. Han ble helt fra seg og sa at jeg måtte ikke finne på å gjøre det på en helligdag. Det var 1. mai eller noe sånt. Jeg sa at vi bryr oss ikke om slikt i nabolaget mitt, og ca en time etter at jeg hadde klippet plenen var nærmeste nabo ute og klippet plenen sin. Da fikk broren min se at det var ikke bare noe jeg sa. 😅 Anonymkode: fe477...007
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #90 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har heldigvis stor forståelse i nabolaget mitt for at folk må gjøre diverse arbeid når været tillater det og man har tid og overskudd. Men det er kanskje vanligere på bygda, særlig hvis man har bønder i nærheten? Som nevnt i et tidligere innlegg, vi bor på landet og har bønder i nærheten som jobber uansett om det er ukedag eller helligdag. Vi bodde på et konservativt tettsted i min barndom, og der var det ikke "lov" å henge ut klær på en søndag en gang. Jeg pleier bare å ta en titt bort til naboene og se om de sitter ute og/eller har besøk før jeg starter med bråk. Den ene gangen jeg skulle klippe plenen så jeg at det hang ballonger ute hos naboen og det var tydelig at de hadde barnebursdag. Da ventet jeg selvfølgelig med å klippe plenen selv om det var en helt vanlig onsdag. Men en annen gang hadde jeg besøk av broren min som bor i Oslo og jeg sa at jeg skulle klippe plenen. Han ble helt fra seg og sa at jeg måtte ikke finne på å gjøre det på en helligdag. Det var 1. mai eller noe sånt. Jeg sa at vi bryr oss ikke om slikt i nabolaget mitt, og ca en time etter at jeg hadde klippet plenen var nærmeste nabo ute og klippet plenen sin. Da fikk broren min se at det var ikke bare noe jeg sa. 😅 Anonymkode: fe477...007 Bønder har jo unntak , det regnes som nødvendig arbeid. Dere andre skal jo ha bøter. Loven er jo lik i hele landet, men det er nok i Oslo den blir fulgt opp best. Hadde jeg vært broren din hadde jeg ringt politiet da. Man er jo forpliktet til å melde fra om lovbrudd ellers er man medskyldig. Anonymkode: 12f7b...fcc 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #92 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har heldigvis stor forståelse i nabolaget mitt for at folk må gjøre diverse arbeid når været tillater det og man har tid og overskudd. Men det er kanskje vanligere på bygda, særlig hvis man har bønder i nærheten? Som nevnt i et tidligere innlegg, vi bor på landet og har bønder i nærheten som jobber uansett om det er ukedag eller helligdag. Vi bodde på et konservativt tettsted i min barndom, og der var det ikke "lov" å henge ut klær på en søndag en gang. Jeg pleier bare å ta en titt bort til naboene og se om de sitter ute og/eller har besøk før jeg starter med bråk. Den ene gangen jeg skulle klippe plenen så jeg at det hang ballonger ute hos naboen og det var tydelig at de hadde barnebursdag. Da ventet jeg selvfølgelig med å klippe plenen selv om det var en helt vanlig onsdag. Men en annen gang hadde jeg besøk av broren min som bor i Oslo og jeg sa at jeg skulle klippe plenen. Han ble helt fra seg og sa at jeg måtte ikke finne på å gjøre det på en helligdag. Det var 1. mai eller noe sånt. Jeg sa at vi bryr oss ikke om slikt i nabolaget mitt, og ca en time etter at jeg hadde klippet plenen var nærmeste nabo ute og klippet plenen sin. Da fikk broren min se at det var ikke bare noe jeg sa. 😅 Anonymkode: fe477...007 Vel, her i mitt nabolag er det stort sett min nærmeste nabo og han sager, spyler og hamrer utendørs hele året rundt, uavhengig av været. Det skjer i ukedager og det skjer nesten hver bidige søndag året rundt. I jula også, altså ikke i romjulen som jo er vanlig arbeidsdag, men de røde dagene, i tillegg tili den vanlige dagene. Og de er ikke i periferien. Det er like utenfor kjøkken, stue og soverommet mitt, maks 5 meter. Og og sommeren fyrer de opp i bålpanna si og røyken siver inn på soverommet mitt, så må lukke vinduene. Æsj, nå klager jeg mye, men jeg har irritert meg en stund og nå er nesten all form for lyd fra den kanten et irritasjonmoment. Så er jeg altså så konfliktsky og vegrer meg for å si noe direkte, da jeg vet hun vil legge meg for hat og slenge dritt om meg til naboene. Har jo hørt hvordan hun snakker om enkelte andre og vet at hun kan gjøre livet mitt temmelig surt. Vi bor såpass tett på hverandre at jeg vil oppleve det som ubehagelig bevege meg utendørs om det blir dårlig stemning. Anonymkode: acdcb...b39 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #93 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor anmelder du ikke? Anonymkode: 12f7b...fcc For jeg er så konfliktsky og redd for at det blir skikkelig dårlig stemning i gata. Hun kommer til å blåse opp dette og lage en sak ut av det og garantert legge meg for hat. Jeg ønsker ikke å ha slike naboforhold, så blåser ut min irritasjon anonymt på nett, men jeg lurer på hvordan jeg kan "hevne" meg med å plage de tilbake. Som f.eks på godværsdager nå jeg har tid å jobbe i hagen, etter arbeidstid. Så kan jeg fyre opp høytrykken og vaske huset, kjøre kantklippern akkurat i det de sitter ut på verandaen med grillmaten sin. Sånn passiv agressiv greie liksom Anonymkode: acdcb...b39 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #94 Skrevet 8 timer siden I går abdre påskedag spilte ungene "chicken techno" på en svær høytaler utendørs mens de hoppet på trampoline 5 unger samtidig mens de skrek Anonymkode: 2bf46...c6b
Selkie Skrevet 8 timer siden #95 Skrevet 8 timer siden Ja, respekterer den og naboene mine. Men har forståelse om man f.eks må frese snø for å komme seg ut av garasjen. Eller må klippe plenen for det er meldt regn hele neste uke, men fint om man kan vente til etter kl 12:00.
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #96 Skrevet 8 timer siden Jeg driter fullstendig i det, men jeg er uansett av natur og pga omstendigheten en av de stilleste naboene du kan ha. Her er det aldri fest, høy musikk, krangling, renovasjon, gressklipping. Har ikke engang bil som kan bråke og bikkja er stum som en østers 99% av tiden. Selv lar jeg meg ikke plage av gressklipping, høytrykksspyling, hekksag, snøfres eller motorsag og lignende støy. Så fremst det ikke er nærmeste nabo og foregår over timer da. Det er noe med denne typen jevn during som ikke irriterer meg. Verre er det med høy musikk, roping/skriking, hamring eller høylytt bjeffing. Det kan irritere meg skikkelig. Lyden av fest er veldig plagsomt for meg. Unner alle en god fest, men det er så jævlig kjipt å bli holdt våken hele natta. Av en eller annen grunn kan det ta 1-2 timer (++) også etter støyen har lagt seg før jeg får sove. Heldigvis er dette ett rolig strøk med tamme folk. Selv om de fleste kan finne på å klippe gress eller trimme hekken på en søndag er det ett veldig fredelig nabolag. Anonymkode: 2bcd1...b5f
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #97 Skrevet 8 timer siden Vi bor i enebolig i tett strøk. Full jobb begge to og fire barn. Mye prosjekter utenfor huset. Har rett og slett kun helger og ferier til å gjøre dette på. Usikker på hvor mye det forstyrrer andre, vi er nøye med å IKKE bruke elektrisk sirkelsag, plenklipper, hamre etc. men vi sager med vanlig, manuel håndsag, skrur inn skruer med drill, maler og graver med spade for å flytte masse/steiner f.eks. har ikke fått klager og prøver å være stille men samtidig få unna ting. Håper ikke vi forstyrrer for mye. Anonymkode: a7c0f...be3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå