AnonymBruker Skrevet i går, 12:07 #61 Skrevet i går, 12:07 Jeg lærte av min bestefar at hvis man skal drive med noe bråkete arbeid på søndager, så er det best å gjøre det mellom 11 og 12, for da er de fleste som har noe imot det i kirka... Ellers respekterer jeg helligdagsfreden og unngår bråk så langt det lar seg gjøre. Er litt delt når det gjelder å henge ut klesvask, det bråker jo ikke, men jeg vet at en del eldre folk reagerer på det. Så jeg bruker et stativ som er lavere enn rekkverket på balkongen. Naboer på skrå over kan se det hvis de lener seg langt nok ut fra egne balkonger (og hvis de gjør det håper jeg nesten at de faller...). Anonymkode: 76a47...ba2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:39 #62 Skrevet i går, 12:39 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg lærte av min bestefar at hvis man skal drive med noe bråkete arbeid på søndager, så er det best å gjøre det mellom 11 og 12, for da er de fleste som har noe imot det i kirka... Ellers respekterer jeg helligdagsfreden og unngår bråk så langt det lar seg gjøre. Er litt delt når det gjelder å henge ut klesvask, det bråker jo ikke, men jeg vet at en del eldre folk reagerer på det. Så jeg bruker et stativ som er lavere enn rekkverket på balkongen. Naboer på skrå over kan se det hvis de lener seg langt nok ut fra egne balkonger (og hvis de gjør det håper jeg nesten at de faller...). Anonymkode: 76a47...ba2 Jeg henger også ut klær på søndager, men det er ikke synlig for noen av naboene. Men det lager jo heller ikke lyd. Jeg tenker at vanlige aktiviteter utendørs er helt ok. Det er støyen fra maskiner som er plagsom, det overdøver det meste. Ikke spesielt koselig å sitte i solveggen med den øverdøvende larmen, eller luke i bedet med høytrykkspyler 3 meter ved siden av. Og det er ikke snakk om 10-15 min, men flere timer. For meg tar det fullstendig gleden vekk fra å være ute i hagen på søndager. Vi er omgitt av støy hele tiden, og bor ganske nærme trafikkert vei også. Søndag er den dagen da det også er lite trafikk og hvor det er mulighet for ordentlig ro. Denne familien som utøver dette bråket har voksne barn, så det er ikke snakk om å synes synd på de og forstå at de er i tidsklemma bla bla. Til gjengjeld har vi fått en ny nabo med småbarn, der er ikke ungene problemet, men 2 små gneldrebikkjer som bjeffer på meg om jeg nærmer meg min egen hekk. Huff, jeg føler meg som ei sur gammel kjerring. Men det som før opplevdes som gledens stund på søndager er nå blitt til at lar være å gå ut i hagen pga disse tingene. Jeg har 500 m2 tomt og 3 biler å ivareta, og alt dette klarer jeg stort sett å skjøtte uten bruk av støyende maskiner. Anonymkode: acdcb...b39
AnonymBruker Skrevet i går, 16:15 #63 Skrevet i går, 16:15 AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 15.27): Dere som er så opptatt av at alle skal være stille på søndager/helligdager; kjører dere bil på disse dagene? Bilstøy etc er det jeg synes er mest irriterende, selv om jeg bor på landet. Anonymkode: 42e43...236 Det er jo ikke relevant. Folk må kjøre til jobb, utrykningskjøretøy og varetransport og andre kjører jo. Så da er en vei aldri helt stille. Anonymkode: 999b0...4b6
AnonymBruker Skrevet i går, 16:34 #64 Skrevet i går, 16:34 Janina1 skrev (På 28.1.2024 den 17.24): Bor i blokk og har utenlandske naboer (Midt-Østen og Balkan) over, under og på ene siden. Her respekteres ikke verken helligdagsfred eller husregler for når det skal være stille i borettslaget. Da jeg bodde i blokk var det null respekt for helligdagsfred eller husfred for den saks skyld. Alle naboer var etnisk norske. Naboen solgte leiligheten og noen noen kjøpte den for å pusse opp å selge, selvsagt på ettermiddagen/kveld og helg. Var som å bo på en byggeplass i 3 mnd. Virket som alle andre naboer hadde oppussingsprosjekt og. Alltid et eller annet støyende verktøy i bruk. I tillegg var det noen som var glad i å feste og andre som gamet eller noe slikt, iallefall høy lyd og roping (ikke krangling). Hadde heller hørt på barn og familielyder enn den forbaska oppussinga hele tiden. Bruker ikke gressklipper eller lignende i hagen på søndager, men har vurdert det siden det ikke alltid er like lett med været her jeg bor. Anonymkode: 54f95...b2f
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #65 Skrevet 23 timer siden Personlig syns jeg den helligdagsfreden bare burde skrotes. Vi er heldigvis ikke så nøye på det her i vår gate. Di fleste er i full jobb og det er ofte på helligdager man har tid og energi til å få gjort unna ting hjemme. f.eks. påska nå har vært mye dårlig vær, men i dag endelig solskinn. Ungene vil ut å leke, sykle, naboen klargjorde båten med høytrykken, en annen nabo snekret noe på terrassen, ungdommen tok å testa atv’en før sesongstart..og mer! Syns det er koselig å høre folk holder på med ting og tar det ikke som støy i det hele tatt… og ikke minst ungene som kommer seg ut etter mye innetid/skjermtid i et ellers så guffet påskevær. Anonymkode: 8836b...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #66 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg lærte av min bestefar at hvis man skal drive med noe bråkete arbeid på søndager, så er det best å gjøre det mellom 11 og 12, for da er de fleste som har noe imot det i kirka... Anonymkode: 76a47...ba2 Jeg gjør motsatt. Venter til de er ferdige i kirka. De plager meg med kirkeklokkene først. Anonymkode: 4357d...066 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #67 Skrevet 22 timer siden Respekt for andre er bare blitt mere og mere borte. Folk skylder på at jeg gjør når jeg har fri . Folk jobba før i tiden også. Uansett om du er kristen eller ikke. Har vi alle godt av en dag uten støy. Vi har en nabo som aldr blir ferdig, har holdt på med bygge støy hver sommer de siste fem årene . Han bruker å ha to sommer fester i året. I år vurderer jeg å klippe plen og hekken da 😅 Anonymkode: b0b8d...3e7 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #68 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg startet denne tråden i sin tid og sitter her igjen og irritererer meg over den samme naboen. Det er bråk hele helgen igjennom, året rundt, den jævla kappsagen går non-stop, for ikke snakke om den forbanna høyttrykkspyleren! Gledet meg til påske og så frem til noen dager med litt rolig hagesyssel. Men så meldte de de om dårlig vær og naboen kom hjem tidlig Det ble ikke noe særlig til uvær, så da var det jo passende for naboen å spyle alt av båter og biler. Eneste måte å slippe unna den støyen er å rømme huset! Faens folk som er så entitled at de tenker loven ikke gjelder for dem! Anonymkode: acdcb...b39 Ring politiet neste gang. På tide med bot. Anonymkode: 691bc...cdb 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #69 Skrevet 22 timer siden Jeg bor på landet. Hvis naboen kan kjøre traktor og gjødsle på jordene i området, så kan jeg klippe plen, vaske med høytrykkspyler etc. Anonymkode: fe477...007 4
Margit777 Skrevet 22 timer siden #70 Skrevet 22 timer siden Alle bråker så mye de vil her med høytrykkspiling. Oppstart av biler fra vinterlagring, hamring og banking. Men når jeg bodde i Oslo 😄 Var ikke lov å bruke vaskemaskinen i fellesvaskeriet eller henge opp klær 😆😆 Trodde jeg hadde havnet tilbake til 50 tallet.
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #71 Skrevet 22 timer siden Margit777 skrev (1 minutt siden): Alle bråker så mye de vil her med høytrykkspiling. Oppstart av biler fra vinterlagring, hamring og banking. Men når jeg bodde i Oslo 😄 Var ikke lov å bruke vaskemaskinen i fellesvaskeriet eller henge opp klær 😆😆 Trodde jeg hadde havnet tilbake til 50 tallet. Ja, heldigvis er det slik de fleste steder innenfor ring 2 i Oslo. Her er det mer enn nok bråk til vanlig, så det blir ekstra viktig å gi hverandre litt stilletid når det er helligdag. Anonymkode: 691bc...cdb 1 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #72 Skrevet 22 timer siden Respekterer selvfølgelig helligdagsfreden og forventer at andre også gjøre det. Anonymkode: 04974...1db 1 1
Hmmmmmm Skrevet 22 timer siden #73 Skrevet 22 timer siden Jeg bryr meg ikke. Så lenge det er stille på natten.
Hmmmmmm Skrevet 22 timer siden #74 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, heldigvis er det slik de fleste steder innenfor ring 2 i Oslo. Her er det mer enn nok bråk til vanlig, så det blir ekstra viktig å gi hverandre litt stilletid når det er helligdag. Anonymkode: 691bc...cdb Hater at vi ikke kan vaske klær på vaskeriet i så mange dager. Tullete spør du meg. 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #75 Skrevet 22 timer siden Jeg bor i lavblokk i tettbygd strøk, og synes helligdagsfreden som regel alltid respekteres. Det inkluderer meg, selv om jeg er hardbarka ateist, men så bråker jeg sjelden uansett. Så bryr jeg meg heller ikke om at naboen slår i en spiker for å henge opp et bilde, eller de over veien lar robotklipperen gå. Er det finvær henger jeg ut klær til tørk på balkongen, for klærne mine bråker ikke. Anonymkode: d9c72...f90 2
Rosa Dartle Skrevet 22 timer siden #76 Skrevet 22 timer siden Jeg har vokst opp med at vi skulle holde helligdagsfreden, og den stikker så dypt i meg at jeg fikk dårlig samvittighet da jeg hang ut et teppe til lufting i det fine været 😄 Men ja, jeg synes det er helt nydelig at vi har denne tradisjonen fortsatt. Vi trenger litt fred og ro, alle som en. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #77 Skrevet 22 timer siden Nei,vi lever i 2026. Skal liksom utrykningskjøretøy ikke bruke sirene og luftambulansen stå i ro grunnet støy? Ser på folk som henger seg opp I helligdagsfred som noen dvaske latsabber. Bryr meg overhodet ikke noe om bråk. Legger ikke merke til det en gang! Godt mulig nabobarna har kjørt ATV i dag eller kanskje naboen kappet opp ei bjørk med motorsaga. Jeg aner ikke,men det var noen som brente bål kjente jeg,om det var middag eller søppel bryr jeg meg ikke om. Om jeg bråker? NEI,jeg nyter hvert sekund jeg kan sitte å gi F i alt og ikke løfte en finger. Anonymkode: f7b56...cf6 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #78 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei,vi lever i 2026. Ja,og det er mer og mer støy så nettopp derfor er det så viktig med noen dager med ro! AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skal liksom utrykningskjøretøy ikke bruke sirene og luftambulansen stå i ro grunnet støy? Det er ikke unødvendig støy, men det vet du nok. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ser på folk som henger seg opp I helligdagsfred som noen dvaske latsabber. Og jeg ser på det motsatte som provoserende egoister. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bryr meg overhodet ikke noe om bråk. Legger ikke merke til det en gang! Godt mulig nabobarna har kjørt ATV i dag eller kanskje naboen kappet opp ei bjørk med motorsaga. Jeg aner ikke,men det var noen som brente bål kjente jeg,om det var middag eller søppel bryr jeg meg ikke om. Om jeg bråker? NEI,jeg nyter hvert sekund jeg kan sitte å gi F i alt og ikke løfte en finger. Anonymkode: f7b56...cf6 Anonymkode: 999b0...4b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #79 Skrevet 12 timer siden Jeg bor landlig med stor avstand til nabo, så lyden forsvinner. Men når jeg bor i tettbygde strøk så er helligdagsfred vikt,der er vi tett og støy er invaderende. Forøvrig handler ikke dette om kirken le,det handler om respekt for andres behov for ro. Anonymkode: 999b0...4b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #80 Skrevet 12 timer siden Delvis, det er jo som regel da jeg som singel husholdning har tid så jeg gjør absolutt mest hagearbeid og sånt på søndager og andre helligdager, men ikke det som bråker. Bruker ikke gressklipper, hekksaks og høytrykksspyler for da tenker jeg at hvis noen er provosert over at jeg jobber når de synes jeg skal hvile er de problemet, de kan hvile alt de vil for jeg bråker ikke Anonymkode: 62a89...ef3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå