Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, det gir jeg beng i. Og det gjør generelt naboer og hvis noe skal gjøres. Veldig sjelden jeg bråker, men tenker aldri over hvilken dag det er. 

Anonymkode: 5ff18...708

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere som er så opptatt av at alle skal være stille på søndager/helligdager; kjører dere bil på disse dagene? Bilstøy etc er det jeg synes er mest irriterende, selv om jeg bor på landet. 

Anonymkode: 42e43...236

Ja, selvsagt, om jeg skal noe sted som ikke er i gangavstand. Elbilen min lager ikke noe lyd, så hva har dette med spørsmål om helligdagsfred å gjøre? 

Anonymkode: a2c97...ac0

Skrevet

Ja, men ingen regel uten unntak.  

Vi planlegger å gjøre støyende aktiviteter på lørdager. Også da vi pusset opp hele huset. 

Men om det for eksempel bare er meldt tørt vær på søndag, og vi skal reise bort i flere uker på mandag, så klipper jeg plenen. Det tar kun 15 min og jeg venter i så fall til litt utpå dagen. Nå er akkurat plenklipping et litt dårlig eksempel fordi vi lever veldig bra med langt, uklippet og bievennlig gress, men dere skjønner greia. Å kappe en enkelt hylleplate er kanskje et bedre eksempel. Noen ganger må man bare gjøre det som er gjennomførbart på den tiden man har. 

Anonymkode: 722ac...946

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ringte akkurat politiet angående en nabo som har tatt frem motorsaga. Det skjer nesten hver søndag og helligdag… på tide med en bot.

Anonymkode: 9dc6c...9cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjør vi

Anonymkode: 6b30c...485

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg det.

Anonymkode: 6720d...a93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bråker aldri, helligdag eller ikke. Skulle ønske jeg var min egen nabo 🤩

Anonymkode: 9b6cb...8ab

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 1/30/2024 at 11:07 PM, AnonymBruker said:

Ja, men ingen regel uten unntak.  

Vi planlegger å gjøre støyende aktiviteter på lørdager. Også da vi pusset opp hele huset. 

Men om det for eksempel bare er meldt tørt vær på søndag, og vi skal reise bort i flere uker på mandag, så klipper jeg plenen. Det tar kun 15 min og jeg venter i så fall til litt utpå dagen. Nå er akkurat plenklipping et litt dårlig eksempel fordi vi lever veldig bra med langt, uklippet og bievennlig gress, men dere skjønner greia. Å kappe en enkelt hylleplate er kanskje et bedre eksempel. Noen ganger må man bare gjøre det som er gjennomførbart på den tiden man har. 

Anonymkode: 722ac...946

Det er helt greit det, for da er jo ikke snakk om langvarig støy.  Forøvrig jeg som started denne tråden. Jeg bor alene og har også begrenset tid til å få gjort ting i ukedagene pga er mye bortreist ifm jobb. I helgen f.eks brukte jeg lørdagen på å ta igjen oppgaver jeg var bakpå med og fordi været ikke har vært til å gjøre noe ute. På søndag var det  helt nydelig vær og tenkte at jeg skulle nyte et par timer på terassen. Hadde i før satt meg, før naboen rigger seg til på andre siden av hekken med sirkelsag og tydeligvis en kompis som var tunghørt. Dette varte da fra ca .11-17. Så da ble det til å finne på noe annet å gjøre. Så kommer sønnen min på middag. Hadde ikke før satt oss ned ved kjøkkenbordet, før en annen nabo antagelig kommer hjem fra søndagstur og kjører igang høyttrykksspyling av bilen avløst av en eller annen maskin som bråket såpass at vi ikke kunne føre en vanlig samtale rund bordet. Så har jeg annen nabo også, som har en slags gneldrebikkje som bjeffer mer eller mindre konstant flere timer til dagen. Alt det ovennevnte er ikke unntaksvis, men det noe nesten noe i denne kategorien hver eneste søndag. 

Jeg har søndsagsro så innebygd i meg, at jeg klarer ikke "støye tilbake" i ren trass. Men jeg må innrømme at jeg noen ganger kunne tenkt meg å fyre opp høytrykkspyler akkurat den dagen det var perfekt grillvær i midtuken og la de føle på lett dusj under middgen. Men jeg faktisk så hensynsfull at jeg unner alle å nye slike dager, selv om det passet meg best å jobbe spyle huset den dagen.

Altså,jeg tåler støy fra unger, trampoline og hunder, kirkeklokker og alskens lyder fra det vanlige liv. Jeg tåler at naboen fyrer opp sin gamle motorsykkel, for han skal jo avgårde uansett. Det er mer perifere lyder. Men det er den konstante lyden av banking, saging, hogging ved kl. 8 søndag morgen, jævla høyttrykkspyler.. det er sånne "vonde" lyder som overdøver alt når du bare vil ha en liten time og nyte noen timers fred fra hverdagslivet og lade batteriet før en ny arbeidsuke.

Anonymkode: acdcb...b39

• Nyttig 1
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 12.09):

Jeg er ikke religiøs, men må innrømme at jo mer voksen jeg er blitt, jo mer setter jeg pris på stillheten denne ene dagen i uka.

Finner det særlig provoserende når naboen starter å hogge ved i 8-9-tiden, rett utfor soveromsvinduet mitt, for så så senere kjøre igang høyttrykkspyleren på sin 4-5 biler, det vil si søndagen til mørkets frembrudd. Så er deg gjerne klipping av hekken også, som de gjør relativt ofte i sesongen og da helst på søndager.

Og den jævla gnålestemmen til kjerringa som står å brøler ut ordre til mann og barn. Dette holdt de med på tidlig nyttårsaften også. Så har de til stadighet noe snekkerarbeid og står men den jævla sirkelsaga, helg og ukedager og gjerne sent på kvelden også.  Det er liksom aldri fred. Så topper deg seg litt med at de tar seg vel godt til rette sånn generelt. 

En annen nabo har det med å kjøre igang gressklipper på søndag, men det kan jeg forsåvidt akseptere. De er småbarnsforeldre, er utlendinger og pga hyppig regn er det ikke alltid lett å time klippinga. Men det er snakk om 10-15 min maks, så er det over.

Lyden av barn, skriking og trampoliner og slikt er noe man må akseptere og det er greit. Men 

Har aldri vært den som har lagt meg oppi hva andre folk gjør og har kjørt mitt eget løp selv. Jeg benytter ofte søndagen selv til å få gjort ting, men av hensyn til andre og meg selv, men gjør ting som ikke bråker. Jeg bruker hageslangen når jeg vasker bilen, jeg beskjærer gjerne ting i hagen med saks istedenfor elektrisk sag,  kantklipper dropper jeg på søndag. Jeg sager gjerne for hånd inne i garasjen om det er noe. Altså jeg forsøker å gjøre ting på en måte som ikke er til sjenanse for andre.

Hva tenker dere andre om helligdagsfreden ? Driter i at det har en religiøs bakgrunn. Det er likefullt godt med en dag uten støy og kan slappe helt av. Og respekterer man det ikke, så bryten man jo loven. Er det greit liksom?

Jeg setter også pris på den loven om helligdagsfred, min farmor gikk alltid til gudstjeneste og da hun var barnevakt gikk hun til nabogården og klaget en søndag han jobba med ved. Jeg ble flau, men gjør ikke husarbeid( annet enn matlaging) på søndager selv

AnonymBruker
Skrevet

Jeg respekterer helligdagsfreden, de dagene er jeg på fjelltur. 

Anonymkode: 3a661...03c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg respekterer det, med mindre det er helt tvingende nødvendig at jeg må gjøre noen vedlikeholdsgrep og da gjør jeg det midt på dagen, når det er minst sjenanse for andre.

Jeg bryr jeg ikke om at naboen klipper plenen eller snekrer litt på en søndag. Men jeg irriterer meg grenseløst, når jeg blir vekket kl 07.00 med diverse maskinerier som kunne ha ventet til etter folkeskikken - eller kirketid om du vil.

Jeg forstår at søndag er en dag man har tid, men litt hensyn kan man ta til hverandre

Anonymkode: f98f7...ca5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 12.09):

Jeg er ikke religiøs, men må innrømme at jo mer voksen jeg er blitt, jo mer setter jeg pris på stillheten denne ene dagen i uka.

Finner det særlig provoserende når naboen starter å hogge ved i 8-9-tiden, rett utfor soveromsvinduet mitt, for så så senere kjøre igang høyttrykkspyleren på sin 4-5 biler, det vil si søndagen til mørkets frembrudd. Så er deg gjerne klipping av hekken også, som de gjør relativt ofte i sesongen og da helst på søndager.

Og den jævla gnålestemmen til kjerringa som står å brøler ut ordre til mann og barn. Dette holdt de med på tidlig nyttårsaften også. Så har de til stadighet noe snekkerarbeid og står men den jævla sirkelsaga, helg og ukedager og gjerne sent på kvelden også.  Det er liksom aldri fred. Så topper deg seg litt med at de tar seg vel godt til rette sånn generelt. 

En annen nabo har det med å kjøre igang gressklipper på søndag, men det kan jeg forsåvidt akseptere. De er småbarnsforeldre, er utlendinger og pga hyppig regn er det ikke alltid lett å time klippinga. Men det er snakk om 10-15 min maks, så er det over.

Lyden av barn, skriking og trampoliner og slikt er noe man må akseptere og det er greit. Men 

Har aldri vært den som har lagt meg oppi hva andre folk gjør og har kjørt mitt eget løp selv. Jeg benytter ofte søndagen selv til å få gjort ting, men av hensyn til andre og meg selv, men gjør ting som ikke bråker. Jeg bruker hageslangen når jeg vasker bilen, jeg beskjærer gjerne ting i hagen med saks istedenfor elektrisk sag,  kantklipper dropper jeg på søndag. Jeg sager gjerne for hånd inne i garasjen om det er noe. Altså jeg forsøker å gjøre ting på en måte som ikke er til sjenanse for andre.

Hva tenker dere andre om helligdagsfreden ? Driter i at det har en religiøs bakgrunn. Det er likefullt godt med en dag uten støy og kan slappe helt av. Og respekterer man det ikke, så bryten man jo loven. Er det greit liksom?

Det er ikke tid til å gjøre noe som helst dersom søndag ikke skal kunne brukes til klippe hekken og vaske bil. Så får en irritere seg over lyd eller irritere seg over stygg hekk. Eller flytte til skogs uten naboer. 

Anonymkode: 4eb95...717

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke tid til å gjøre noe som helst dersom søndag ikke skal kunne brukes til klippe hekken og vaske bil. Så får en irritere seg over lyd eller irritere seg over stygg hekk. Eller flytte til skogs uten naboer. 

Det blir vel du som må flytte til skogs, det er du som ikke greier å tilpasse deg lover og regler. 

Anonymkode: 3a661...03c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg som irriterer meg. Så lenge ingen sier noe heller så fortsetter vi som før. Nå har jeg en nabo med gneldrebikkje, en nabo som mekker på diverse biler, en nabo med unger som er ute og skriker og hyler til alle døgnets tider, en nabo som stadig har fest, en annen har hatt russ i hus, en nabo som bygger garasje, og flere naboer som både klipper gress, bruker sag og ordner også på søndager! 

Et herlig sammensurium av bråk! 😁

• Liker 1
Skrevet

Ja- bråker ikke på helligdager.  Men det er av hensyn til naboene, ikke høyere makter. 

Skrevet (endret)

Nei, men jeg bor ikke tett på andre. Jeg koser meg med å gjøre de tingene som jeg ikke kan gjøre på ukedagene.
Freser rundt med kantklipper, motorsag, vedklyver... og syns det er hyggelig når jeg hører at andre er ute og er aktive.
Hadde jeg bodd i byggefelt ville jeg tilpassa meg mer, men da ville jeg heller ikke hatt så mye å drive med ute.

Det folk med fordel kan kutte ut er skytetrening hjemme. Dra på skytebanen istedet. 

Endret av Andro
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør jeg og det ser ut til at naboene mine også gjør det :)

Det koster meg så lite å ta hensyn til andre og ikke bare tenke på hva som er best for meg, men også hva som er best for "gruppa". Jeg tenker det er slik man bør leve i et samfunn sammen med andre mennesker. 

Anonymkode: 4b713...6f1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg respekterer helligdagsfreden, så langt det lar seg gjøre, og jeg irriterer meg på folk som ikke gjør det.

Jeg er bonde og starter aldri en maskin på en helligdag, nesten...
Det har skjedd 2-3 ganger de siste 10 årene at værmelding og andre omstendigheter har gjort at jeg har høstet avlinger på en søndag om høsten, men da er det for å redde avlinger fra å bli ødelagt av frost eller nedbør, noe som i verste fall kan koste meg flere hundre tusen kroner i tapt inntekt. Med andre ord, hvis jeg kan tjene 200 000,- på å starte traktoren på en søndag, da gjør jeg det. Det har også hendt at jeg har brøytet snø hjemme på en søndag, hvis det er så mye at bilene ikke kommer ut og inn av gårdstunet.

Men å plage naboer med gressklipping, snekring, motorsag eller annet bråk på en helligdag, det er bare idiotisk og respektløst, for det er helt unødvendig. Det går an å finne andre tidspunkter for slikt arbeid.

Og så kjenner jeg selv at det er viktig med en annerledesdag i uka. En dag du kan hvile litt, være med familien og samle krefter til ei ny arbeidsuke.

Anonymkode: 039eb...43a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...