Gå til innhold

Hadde verden vært fredeligere om det ikke eksisterte religioner?


Anbefalte innlegg

Et  tankeeksperiment  egentlig, men hvordan hadde det vært?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, den hadde vært fredeligere uten psykopater og kapitalister. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tviler jeg sterkt på. Er ikke religioner som er problemet, problemet er at det finnes gale mennesker overalt. 

Anonymkode: 4755d...1ad

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. tror ikke det. Mye handler vel om makt. Religion er vel bare en måte de bruker folket på for å få viljen sin.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (13 minutter siden):

Et  tankeeksperiment  egentlig, men hvordan hadde det vært?

Det tviler jeg på. Vår art er ikke fredelig; religion eller ei. Derimot er vi veldig, veldig sosialt tilpasningsdyktige, som er en av flere årsaker til at akkurat vår art har tatt over planeten. Når noen klarer å lage et system hvor vold får mindre betydning og nødvendighet - som moderne vestlig sivilisasjon - føyer vi oss etter det. Forøvrig også religioner som er ultra-fredelige, som janisme. Når noen klarer lage et system hvor vold har stor betydning og er nødvendig - som en religion man ikke kan nevne høyt - blir vi mer voldelige. Vi er rett og slett veldig tilpasningsdyktige, og religion har lite med dette å gjøre. Sosial tilhørighet til et fellesskap har alt med det å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det tviler jeg sterkt på. Er ikke religioner som er problemet, problemet er at det finnes gale mennesker overalt. 

Anonymkode: 4755d...1ad

Ja maktsyke mennesker står for mye av volden, men hva med Isreal-Palesina? Er ikke det en religionskrig egentlig?  Jeg må innrømme at jeg vet egentlig ikke hva som er opprinnelsen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (31 minutter siden):

Et  tankeeksperiment  egentlig, men hvordan hadde det vært?

Som Nord-Korea (en ateistisk drømmeverden der religioner er strengt forbudt), eller det tidligere Sovjetunionen (også en ateistisk drømmeverden uten religioner). Pol Pot var heller ingen tilhenger av religion, og i paradiset hans var man opptatt av mer håndfaste ting enn åndelig liv. Det samme kan man si om terrorveldet i Frankrike etter revolusjonen i 1789.

Kort sagt et ateistisk paradis der humanisme og menneskerettigheter står i fokus. :sarkasme:

Anonymkode: 06810...b4d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (10 minutter siden):

Ja maktsyke mennesker står for mye av volden, men hva med Isreal-Palesina? Er ikke det en religionskrig egentlig?  Jeg må innrømme at jeg vet egentlig ikke hva som er opprinnelsen der.

Det kan vel kalles både det ene og det andre, men hvis menneskene ikke var villig hva enn god grunn de føler de har ville det ikke vært krig noen steder noensinne. Religion er ikke problemet, ikke troende kan like godt skape krig, de må vel bare finne på andre unnskyldninger. Makt og grådighet og ondskap klinker ikke like godt, så er vel lettere å skylde på en gud...Høres litt bedre ut om det skulle være for en 'god sak'...Gud selv er ikke enig i krig og død, så om noen skal bruke boken/bøker til å klaske andre i hodet med må det være en ide de har fått andre steder. Putekrig burde vel være en bedre måte i tilfellet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kermit2 skrev (37 minutter siden):

og kapitalister. 

Du tror det, ja. Du tror vel på julenissen og tannfeen også, eller?

Anonymkode: 6c6f8...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som Nord-Korea (en ateistisk drømmeverden der religioner er strengt forbudt), eller det tidligere Sovjetunionen (også en ateistisk drømmeverden uten religioner). Pol Pot var heller ingen tilhenger av religion, og i paradiset hans var man opptatt av mer håndfaste ting enn åndelig liv. Det samme kan man si om terrorveldet i Frankrike etter revolusjonen i 1789.

Kort sagt et ateistisk paradis der humanisme og menneskerettigheter står i fokus. :sarkasme:

Anonymkode: 06810...b4d

For å sitere Karl Marx: "Religion er opium for folket".

Kommunismen er derimot visstnok løsningen, og den godeste Mao tok i Det store spranget livet av mellom 15 og 55 millioner; antagelig rundt 30 millioner. Helt uten hjelp fra religion.

Anonymkode: 06810...b4d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke det. Religion er og har vært et effektivt redskap for å utøve makt, men menneskers søken etter å utøve makt(misbruk) ville ikke forsvunnet hvis religionene døde ut. 

Religionsutøvelse henger også sterkt sammen med kultur. Fjerner du religionen fjerner du ikke kulturen eller de grunnleggende holdningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tror det, ja. Du tror vel på julenissen og tannfeen også, eller?

Anonymkode: 6c6f8...b38

Hvis du tror at kapitalister er snille, hardtarbeidende mennesker, så er det du som tror på tannféen.

Anonymkode: 2c17e...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I gamle dager ble religion brukt for å kontrollere mennesker. Nå har vi rettsstater, og trenger strengt tatt ikke religion lenger. 
 

Men bråk blir det nok uansett. For mange idioter på planeten vår. 

Anonymkode: 9980b...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (8 timer siden):

Et  tankeeksperiment  egentlig, men hvordan hadde det vært?

Nei, nå mener jeg ikke å være rasistisk, men verden hadde vært fredelig uten Islam.

Buddister, og hinduister har aldri laget krig. Kristendom og Jødedom har vært i krig, men de har alltid blitt dratt inn i krig fra hijadister som driver hellig krig, Islam.

Den eneste religionen som alltid starter eller er innblandet i krig er Islam.

En verden uten denne religionen hadde vært fredeligere.

Anonymkode: 77519...29d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (8 timer siden):

Et  tankeeksperiment  egentlig, men hvordan hadde det vært?

Jeg tror egentlig ikke at det hadde gjort noen forskjell. Krig og konflikter bunner vel egentlig ut i et ønske om makt, og religion er bare ett av mange redskaper mennesker bruker for å oppnå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, ville ikke være de motsetninger som driver frem de fleste konflikter. Gjennom historien har religion vært den største grunnen for konflikter (eller vært brukt som begrunnelse selv om det har vært ekspansjon og ressurser som har vært den egentlige bakgrunnen). Om hele verden kunne samarbeidet i vitenskapens navn vill samfunnet vært flere hundre år mer utviklet. Om det kom en asteroide som utryddet mennesker i nær fremtid, så er vi hjelpesløs med dagens teknologi. 

Anonymkode: 21336...fee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh, religion er bare en form for tribalisme. Er det ikke religion man samler seg rundt så er det noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100%

Anonymkode: e39ba...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tviler. Selv om f.eks. konfliktene i Midtøsten har et religiøst aspekt, er problemet vel så mye nasjonalisme. Kanskje vi hadde sluppet akkurat IS, men Israel, Palestina, Iran, Irak, Saudi-Arabia, Syria og Jemen hadde fortsatt å krige lell.

Anonymkode: 30dcb...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...