Gå til innhold

Lov å lese Dostojevskij nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit å lese bøker av Dostojevskij nå for tiden? 

Og hvis ja: hva vil du anbefale?

Anonymkode: bca79...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Eh, hvorfor ikke?

2. "Forbrytelse og straff".

Anonymkode: 1f1fb...81a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv

Om det er greit? Er det seriøst ment? Jeg likte godt Forbrytelse og Straff, og prøvde å lese Idioten, men det ble for mange mennesker med altfor mange hundre forskjellige navn per menneske, jeg klarte rett og slett ikke holde styr på det, så jeg ga opp. Jeg trenger i grunn en roman av han med litt færre navn om noen har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forbrytelse og straff" er fantastisk, "Brødrene Karamasov" av Tolstoj likeså. Lykke til♥️. Dostojevskij var forøvrig kort vei unna å bli skutt for forræderi/ulovlig politisk virksomhet retta mot tsaren.

Anonymkode: 991ed...b82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (7 minutter siden):

Om det er greit? Er det seriøst ment? Jeg likte godt Forbrytelse og Straff, og prøvde å lese Idioten, men det ble for mange mennesker med altfor mange hundre forskjellige navn per menneske, jeg klarte rett og slett ikke holde styr på det, så jeg ga opp. Jeg trenger i grunn en roman av han med litt færre navn om noen har tips?

Da jeg leste "Idioten" slet jeg også med alle navene og kallenavnene. Husker jeg fant en nettside med en slags oversikt som var veldig nyttig, Google det :)

Anonymkode: 1f1fb...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

"Forbrytelse og straff" er fantastisk, "Brødrene Karamasov" av Tolstoj likeså. Lykke til♥️. Dostojevskij var forøvrig kort vei unna å bli skutt for forræderi/ulovlig politisk virksomhet retta mot tsaren.

Anonymkode: 991ed...b82

Det er Dostojevskij som har skrevet Brødrene Karamasov også. Tolstoy har skrevet mastodontene Krig og fred, og Anna Karenina.

Jeg synes forøvrig at Brødrene Karamasov er vel så god som Forbrytelse og straff. Kanskje bedre.

Anbefaler også Turgenev.

Anonymkode: ece24...305

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er Dostojevskij som har skrevet Brødrene Karamasov også. Tolstoy har skrevet mastodontene Krig og fred, og Anna Karenina.

Jeg synes forøvrig at Brødrene Karamasov er vel så god som Forbrytelse og straff. Kanskje bedre.

Anbefaler også Turgenev.

Anonymkode: ece24...305

Sorry, det var flaut det m Karamasov. Sånn går det når gullfiskhukommelsen min prøver å hente noe ut av hjernen uten hjelp fra Google😊

Anonymkode: 991ed...b82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må være greit. Jeg skal ikke sladre. 

Har ikke lest noe av Dostojevskij ennå, men russiske forfattere, litt:

Nikolaj Gogol: Noen noveller, husker Nesen og Kappen.

Aleksandr Solzjenitsyn: En dag i Ivan Denisovitsj’ liv og Kreftavdelingen.

Alt overkommelig.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, du støtter ikke Putin ved å lese Dostojevskij. Prøv også kortromanene Dobbeltgjengeren og Kjellermennesket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 0.46):

"Forbrytelse og straff" er fantastisk, "Brødrene Karamasov" av Tolstoj likeså. Lykke til♥️. Dostojevskij var forøvrig kort vei unna å bli skutt for forræderi/ulovlig politisk virksomhet retta mot tsaren.

Anonymkode: 991ed...b82

Enig i anbefalingen. Jeg likte faktisk "Brødrene Karamasov" best!

Anbefaler også Anna Karenina av Leo Tolstoy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2024 at 10:53 AM, AnonymBruker said:

Anbefaler også Turgenev.

Anonymkode: ece24...305

leste faktisk 'fathers and sons' av Turgenev for noen år tilbake og likte den godt selv om den ikke hadde en helt normal utfoldelse av en fortelling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket Anna Karenina av Leo Tolstoj. Ble anbefalt Idioten av Dostojevskij og den fenget meg ikke i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ikke lese russisike forfattere på originalspråket for å få med seg nyansene i ordene ...?

Å lese Dostojevskij på engelsk blir litt som å lese Shakespeare på urdu.

Og nei, man blir ikke automatisk Putin-sympatisør av å lære russisk eller studere russisk kultur; med både verdenskjent litteratur og klassisk musikk har Russland kommet med et solid bidrag til kulturhistorien som setter mange andre land i skyggen.

Anonymkode: 7cedd...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Burde man ikke lese russisike forfattere på originalspråket for å få med seg nyansene i ordene ...?

Å lese Dostojevskij på engelsk blir litt som å lese Shakespeare på urdu.

Og nei, man blir ikke automatisk Putin-sympatisør av å lære russisk eller studere russisk kultur; med både verdenskjent litteratur og klassisk musikk har Russland kommet med et solid bidrag til kulturhistorien som setter mange andre land i skyggen.

Anonymkode: 7cedd...e22

Jeg synes Anna Karenina var veldig godt oversatt, følte ikke at det var noe som manglet. Og skulle jeg lært meg så godt russisk at jeg kunne lest boken på originalspråket så måtte jeg nok bodd x antall år i et russisktalende land. Ikke særlig aktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du må lese Dostojevskij! Støtter opp om å lese "Forbrytelse og straff" først.  Husker godt at den gjorde sterkt inntrykk på meg som ung. Tenkte mye på den lenge etterpå. 

Anonymkode: d335f...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (13 timer siden):

Enig i anbefalingen. Jeg likte faktisk "Brødrene Karamasov" best!

Anbefaler også Anna Karenina av Leo Tolstoy:)

*Lev Tolstoj :)

Anonymkode: bca79...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

*Lev Tolstoj :)

Anonymkode: bca79...e46

Ja, whoops 🫣men det står Leo på boka mi 

IMG_2770.jpeg

Endret av Lill3My
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vil lese "Krig og fred" av Tolstoj, bør de huske på at tittelen er blitt endret til "Spesial militæroperasjon og fred".

Ja, jeg spøker. Og ja, du kan lese både Tolstoj og Dostojevskij så mye du vil.

Anonymkode: fcda9...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (3 timer siden):

Ja, whoops 🫣men det står Leo på boka mi 

IMG_2770.jpeg

Hvis denne diskusjonen hadde vært på engelsk, hadde det vært korrekt å si Leo Tolstoy, men siden vi skriver på norsk, skulle jeg tro at det vil være bedre å bruke den norske varianten Lev Tolstoj, eller den originale russiske Лев Николаевич Толстой. Man bruker forresten også Lev Tolstoj i esperanto ; det samme på islandsk, på tysk heter det Lew Tolstoi, og på fransk Léon Tolstoï. Så y-en på slutten er tydeligvis en engelskspråkelig variant.

I musikkens verden blir Sergej Rakhmaninov på norsk Sergei Rachmaninoff på engelsk, Sergei Rachmaninow på tysk, og Sergueï Rachmaninov på fransk, så der skiller den norske skrivemåten seg ut med "Rakh".

Anonymkode: 7cedd...e22

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...