AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #1 Skrevet 27. januar 2024 Hei! Jeg aner ikke om jeg er introvert eller ekstrovert med sosial angst eller lignende. I lang tid har jeg trodd jeg var ekstrovert men at jeg hadde angst, og det slet meg ut, nå begynner jeg å lure på om det er omvendt, at jeg er introvert, og at å være for sosial sliter meg ut og gir meg angst. Uansett, nok om det! Det jeg lurte på er for deg som er introvert hvordan fant du det ut? Endret du noe i livet ditt da du fant ut at du var introvert, eller aksepterte at du var det? Og eventuelt endret noe i livet seg da/om du omfavnet at du faktisk trengte å være mindre sosial? Setter også pris på andre refleksjoner og erfaringer rundt det å være introvert. PS: Jeg går til en psykolog for litt andre ting, og tenkte å låne boken Stille, introvert styrke i en verden som aldri slutter å snakke. Sånn for info om hva annet jeg gjør. Jeg tenkte også det var fint i tillegg til å søke opp tidligere erfaringer fra folk, å høre litt fra folk som lever her og nå. Hilsen meg! ❤️ Anonymkode: 3b73a...259 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #2 Skrevet 27. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det jeg lurte på er for deg som er introvert hvordan fant du det ut? Fant det ut? Har alltid vært introvert siden så lenge jeg kan huske om det var å lese, putle med lego eller se tegnefilm alene som barn, så det har bare vært naturlig av livet så lenge jeg kan huske. Tror det var rundt konfirmasjons alder at jeg skjønte at jeg var introvert når jeg ble stresset og sliten av å være på fest med mange og ofte flere ukjente for jeg er sykt håpløst på navn og ansikter så jeg foretrekker å være i gruppe på 5-6 personer for at det ikke blir mer mas og tjas og jeg har behov for stillhet og ro om det er "tvangs sosialisering" på jobben, julebord, slektstreff, konsert eller lignende hvor andre får påfyll av energi av å møte folk så suger det energi hos meg raskere som introvert. Anonymkode: bd6f8...838 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Skrevet 27. januar 2024 Overtenker det ikke. Trives bare i større grad alene enn med folk. Om det er introvert eller annet er ikke så nøye for meg da jeg er så lei av alle disse diagnosene og semi-diagnosene. Anonymkode: b8eda...3c6 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #4 Skrevet 27. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Overtenker det ikke. Trives bare i større grad alene enn med folk. Om det er introvert eller annet er ikke så nøye for meg da jeg er så lei av alle disse diagnosene og semi-diagnosene. Anonymkode: b8eda...3c6 Introvert er virkelig ikke en diagnose, men en personlighetstype. Det er bare å ta en personlighetstest Selv er jeg introvert og har visst det siden jeg var barn. Liker å være sosial, men avhengig av tid for meg selv også Anonymkode: d43fb...2fc 11
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #5 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Introvert er virkelig ikke en diagnose, men en personlighetstype. Det er bare å ta en personlighetstest Selv er jeg introvert og har visst det siden jeg var barn. Liker å være sosial, men avhengig av tid for meg selv også Anonymkode: d43fb...2fc Om det er en diagnose eller ikke er som sagt uviktig for meg. Anonymkode: b8eda...3c6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #6 Skrevet 27. januar 2024 Jeg tror de fleste kan være litt begge deler, avhengig av situasjon og dagsform. Men jeg har innsett at jeg er helt avhengig av å ha mye tid alene, ellers føler jeg meg konstant «utladet». Altså er jeg introvert. Samtidig er jeg nødt til å overvinne dørstokkmila og treffe folk også. Ingen bør være alene hele tiden. Men forskjellen er vel at introverte er mer avhengig av å være for seg selv, vi blir lettere overstimulert. Anonymkode: 9d7e5...b15 2
SPOCA Skrevet 27. januar 2024 #7 Skrevet 27. januar 2024 (endret) Det er noe jeg alltid har visst. Jeg er innadvendt og introvert. Det betyr at jeg ofte blir sliten av å være sosial, og at mine batterier blir tømt av for mye sosial omgang. Jeg trives også veldig godt i eget selskap. Jeg både trenger og liker mye alenetid. Det er noe av det beste jeg vet. MEN, jeg har mange venner og liker å være sosial i mindre doser. Jeg har ikke sosial angst. Jeg liker altså å være sosial, men da i begrenset omfang. Den eneste som ikke tapper meg for energi er min samboer. Endret 27. januar 2024 av SPOCA 2
Gjest Sprite Skrevet 27. januar 2024 #8 Skrevet 27. januar 2024 (endret) Jeg vil si jeg er introvert. Alltid vært det. Er ikke noe man oppdager sånn sett. Det betyr ikke at jeg ikke kan være sosial eller at jeg er klein ute blandt folk. Det betyr bare at jeg trives aller aller best alene i mitt trygge hjem med mine barn. Jeg har behov for alenetid. Ofte og elsker det. Kan oppleve noe som kan ligne på angst avogtil om jeg er ute blandt folk alene. Endret 27. januar 2024 av Sprite
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #9 Skrevet 27. januar 2024 Jeg har også «alltid» visst at jeg er introvert. Trives godt alene, foretrekker noen få, men nære venner. Liker å sosialisere med disse og med familien og liker å være fysisk på jobb for å møte folk, så er sosial og har ikke sosial angst. Blir likevel mye mer reservert i større grupper og å være feks på jobbtur med kolleger uten noe egentid sliter meg ut. Jeg er avhengig av litt ladetid på egenhånd. Anonymkode: cc8b7...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #10 Skrevet 27. januar 2024 Jeg er en veldig introvert person, men som er glad i å treffe mennesker og har et sosialt behov. Men behovet for å være alene er større enn å treffe folk. Jeg er ikke sjenert og kan gjerne ta ordet i en forsamling, men det koster meg veldig mye energi å være rundt mennesker. Derfor vil jeg si at jeg er veldig introvert. Tror for mange så ligger svaret litt i hvordan man lader batteriene. Jeg lader med å være alene og helst hjemme, men kan også lade på en gåtur alene. Lader aldri blant andre, utenom samboer da. Anonymkode: 345fb...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Skrevet 27. januar 2024 Problemet med en personlighetstest, som jeg har tatt flere ganger, er at mange av de tingene man måles på også handler om nettopp usikkerhet og angst. Så når jeg da har jobbet bort mange av de tingene som tidligere tydelig viste at jeg var introvert, selv når jeg følte ikke det stemte og tenkte det var på grunn av sosial angst, så viser den ekstrovert, som jeg ikke føler stemmer, selv om jeg kan like å ta ledelse i grupper, være midtpunktet og dra på en god fest. Jeg vil nok si jeg er utadvendt og god til å snakke med nye mennesker, men jeg lurer altså på om jeg bare er mye mer introvert enn jeg tror, og det at jeg stritter mot dette jeg mistenker at kanskje det er en av tingene som gjør at jeg strever i hverdagen min. TS Anonymkode: 3b73a...259 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Problemet med en personlighetstest, som jeg har tatt flere ganger, er at mange av de tingene man måles på også handler om nettopp usikkerhet og angst. Så når jeg da har jobbet bort mange av de tingene som tidligere tydelig viste at jeg var introvert, selv når jeg følte ikke det stemte og tenkte det var på grunn av sosial angst, så viser den ekstrovert, som jeg ikke føler stemmer, selv om jeg kan like å ta ledelse i grupper, være midtpunktet og dra på en god fest. Jeg vil nok si jeg er utadvendt og god til å snakke med nye mennesker, men jeg lurer altså på om jeg bare er mye mer introvert enn jeg tror, og det at jeg stritter mot dette jeg mistenker at kanskje det er en av tingene som gjør at jeg strever i hverdagen min. TS Anonymkode: 3b73a...259 Jeg er opptatt av at man kan faktisk være utadvendt og samtidig introvert. Føler det er mye fordommer om at alle introverte er sjenerte og ikke liker å være sosial. Hva kjenner du gir deg energi, TS? Hva gjør du når du skal slappe skikkelig av? Eller du har en tom lørdag etter en travel uke, hva vil du fylle den med? Anonymkode: 345fb...5fa 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 På en test jeg tok raskt nå viser den 54 ekstroversjon og 46 introversjon, og flere av spørsmålene som omhandler denne polariteten handler også om trekk som jeg har jobbet bort ved hjelp av terapi og å bli tryggere på meg selv. Selv om jeg er trygg på meg selv, og ikke engstelig, betyr jo ikke det at jeg foretrekker å hvile sammen med andre. Det er gjerne ikke så nøye. Jeg har bare tenkt at jeg kanskje hele livet har forsøkt å motarbeide min personlighet og natur, og jeg føler at dette er vesentlig for å finne en bedre balanse i hverdagen min som ikke fungerer så godt. Ellers så er det mulig jeg er ambivert, noe jeg også har tenkt flere ganger gjennom de 10 siste årene. Jeg bare opplever ikke at jeg finner den gode balansen der jeg får dekket mine sosiale behov og behov for eventyr samtidig som jeg får dekket mitt behov for introspeksjon og egentid. Jeg opplever at jeg er i en evig ubalanse. TS Anonymkode: 3b73a...259 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 Hvorfor skal jeg gidde å sette meg selv i bås? Noen ganger vil jeg bare være i fred. Noen ganger elsker jeg å være sammen med andre. Alle mennesker er en miks og trenger alt (bare i forskjellig mengde). Kan du ikke bare være deg, og gjøre det du føler for der og da? Anonymkode: d0608...a27 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er opptatt av at man kan faktisk være utadvendt og samtidig introvert. Føler det er mye fordommer om at alle introverte er sjenerte og ikke liker å være sosial. Hva kjenner du gir deg energi, TS? Hva gjør du når du skal slappe skikkelig av? Eller du har en tom lørdag etter en travel uke, hva vil du fylle den med? Anonymkode: 345fb...5fa Ja, dette er jeg også opptatt av! Greia er at jeg ikke vet. Jeg har vært utbrent en stund, og derfor blir mye av dette sånn "vil jeg være alene fordi jeg er utbrent eller dette er mitt genuine behov". Det jeg leser fra de fleste som skriver er at de alltid bare har "visst" det. Det har ikke jeg. Jeg fikk sosial angst allerede som barn da jeg levde med mye mobbing, så da flyktet jeg inn i bøkene og løy for å slippe å være med venner. Men det har jeg i alle år tenkt var fordi jeg ikke var trygg. Men så lurer jeg nå på om jeg har tatt feil og at jeg gjennom årene har presset meg til "eksponeringsterapi" for min sosiale angst som egentlig var å presse meg til å være mer sosial enn jeg hadde trengt, hvis jeg er introvert. Gir det mening? TS Anonymkode: 3b73a...259 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal jeg gidde å sette meg selv i bås? Noen ganger vil jeg bare være i fred. Noen ganger elsker jeg å være sammen med andre. Alle mennesker er en miks og trenger alt (bare i forskjellig mengde). Kan du ikke bare være deg, og gjøre det du føler for der og da? Anonymkode: d0608...a27 For all del, ikke sett deg i bås. Det er jo et helt frivillig prosjekt. Jo, jeg kan for så vidt det. Men det er nettopp det jeg strever med, og derfor har jeg landet på at mine antagelser om "hvem jeg er" påvirker meg og energien min. Jeg påvirkes av mine "beliefs" på en måte som gjør at jeg ikke greier å falle til ro med det ene eller det andre, og jeg har tenkt at kanskje dette med å leve mer i tråd med personligheten sin, fra naturens side, vil hjelpe meg å finne mer den balansen der jeg bare gjør det jeg føler for. TS Anonymkode: 3b73a...259 1
Daria Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 Introvert er bare et ord - å lære det endret ingenting om meg, min selvoppfatning og personlighet og alt jeg visste om mine egne preferanser og sosiale ønsker og behov. Det er ikke en diganose, legning eller definisjon, det er bare et av mange uttrykk man kan bruke for å beskrive visse personlighetstrekk. Ingen test kan gi deg svaret på hva som er den rette sosiale balansen i livet ditt, det må du prøve ut og kjenne på selv hva du til enhver tid trives med og ønsker. 1
Bigote Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor skal jeg gidde å sette meg selv i bås? Noen ganger vil jeg bare være i fred. Noen ganger elsker jeg å være sammen med andre. Alle mennesker er en miks og trenger alt (bare i forskjellig mengde). Kan du ikke bare være deg, og gjøre det du føler for der og da? Anonymkode: d0608...a27 Bra for deg! Det veldig mange som bruker begrepet "introvert" som krykke uten engang å vite hva det faktisk vil si å være det.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 Har alltid trivdes i mitt eget selskap. Men jeg viste ikke at det het introvert for noen år siden. Min mann er ekstrovert så han ble glad når han kunne lese om det. For at forstod ikke hvorfor jeg ikke ville bli med på alt og hvorfor jeg ikke var mere ut med mine venner. Ting ble enklere for meg når han forstod at jeg ble faktisk sliten av det. Mens han fikk energi av det. Han vil ha mange rundt seg mens jeg stor trives alene. Noe han ikke forstod tidligere. Jeg er sosial og en del venner. Men som sagt jeg blir sliten. Jobben min er at jeg snakker med mange folk og da blir jeg faktisk sliten av det og har behov for å kose meg alene om kveldene. Dette kan jeg gjøre no fordi ungene er ute av redet. Anonymkode: 78eda...f56 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #20 Skrevet 27. januar 2024 Daria skrev (2 minutter siden): Introvert er bare et ord - å lære det endret ingenting om meg, min selvoppfatning og personlighet og alt jeg visste om mine egne preferanser og sosiale ønsker og behov. Det er ikke en diganose, legning eller definisjon, det er bare et av mange uttrykk man kan bruke for å beskrive visse personlighetstrekk. Ingen test kan gi deg svaret på hva som er den rette sosiale balansen i livet ditt, det må du prøve ut og kjenne på selv hva du til enhver tid trives med og ønsker. Ja, dette er jeg enig med. Samtidig så kan det å forstå seg selv, ut fra hvordan andre forklarer ulike personligheter, og å lære mer om hvordan man kan ta hensyn til ulike behov basert på hvilken personlighet man har, hjelpe en å nettopp prøve ut og deretter kjenne på seg selv hva man trives med. TS Anonymkode: 3b73a...259
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå