Gå til innhold

Invitere gjester med barn. Tilpasse meny?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette avhenger selvfølgelig av total kontekst. 

Så noen ganger gjør jeg det, andre ganger ikke. Akkurat som når bare vi spiser. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men fisk spiser jo de fleste barn da. 

Ville du ikke tilpasset om du skulle lage skikkelig hot indisk curry? 

Eller blåskjell? 

Anonymkode: daaf8...2cf

Jeg lager vanlig mat 🤷‍♀️ Indisk curry er kanskje det eneste alle mine barn er enige om at de liker, så det ville jeg ikke kommet på å tilpasse. Det serveres uansett med ris og brød, så de kresne kan evt spise det. Og, jeg ser ingen sammenheng i at BARN liker andre ting enn voksne. Barn er jo ikke en ting liksom. Mine fem liker helt forskjellige ting (hvorav tre ikke takler pølser feks).

Skrevet

Hvis jeg inviterer gjester til middag sørger jeg alltid for at alle får noe de liker enten de er voksne eller barn. For meg er det en selvfølge. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er jeg desverre gammeldags, man spiser det man får servert. Unger skal å lære å spise normal mat. Men jeg prøver å lage sånn de fleste kan ha.. altså feks lasagne, pizza, spagetti, taco, lapskaus, kjøttgryte, kjøttboller.. men hadde en voksen person sagt de ikke liker noe så hadde jeg faktisk tatt mer hensyn.  Å jeg skjønner jo at sånn sauehode, rå fisk å sånne ting er litt spesielt får barn så hadde jo ikke laget det. Er ikke et monster😂

Anonymkode: d13cb...72c

Så du tar mer hensyn til en voksen som sier hen ikke liker noe enn f.eks en toåring som brekker seg av ting basert på tomat(tomatsaus, suppe, ketchup, gryter, tomatsaus på pizza osv)? 

Anonymkode: 735a9...0d0

Gjest Jentamedtekopp
Skrevet
Perleblomst skrev (15 timer siden):

Hvis du inviterer en familie med barn på middag, tilpasser du meny? Eller serverer du det du ønsker å lage selv om det kanskje er noe barn ikke alltid liker?

Min bonus farmor kokte alltid pasta til meg. Elsket å være der, ingen tvang meg til å spise smalahove feks, eller blandaball. 

Skrevet

Stor forskjell på å tvinge noen til å spise ting, og å ikke lage spesiell "barnemat". Vi har også alltid ting mest mulig i egne skåler på bordet, så kan den som hater paprika spise alle de andre grønnsakene uten å være redd for paprikasmak. Jeg pleier også å si til folk hva vi skal spise, så kan de jo selv velge å si ifra om det er noe spesielt. 

Men altså, ting de barna vi har oftest på besøk ikke liker (alle misliker ikke alt da):
Ris, potet, pasta, tomatsuppe, søtpotetsuppe, tomatsaus, nanbrød, alle typer fisk, alle typer kjøtt, alle mulige grønnsaker, eple, mango, pitabrød, leverpostei, syltetøy, ost, bær, lapskaus, spekepølse ++++ Da er det ikke lett å finne på "barnevennlig" mat. Har ikke prøvd farseprodukter da, mulig de spiser pølser og fiskepinner. 

Og til og med de superkresne ungene klarer å finne et eller annet på bordet de liker. Det er ingen som maser om smaking, eller å spise en viss mengde. Jeg var selv et veldig kresent barn, da lærte foreldrene mine meg at det kunne være lurt å spise litt hjemme før jeg dro, og si nei takk til det jeg ikke likte uten å lage noe nummer av det. For unger er det sjelden måltidet som er høydepunktet med besøket uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Tilpasser med flere valg hvis jeg har invitert til middag/selskap. Ikke til hverdags/uplanlagt, da velger de om de spiser eller ikke det vi har. 

Anonymkode: 45cd8...798

Skrevet

Vi kjenner alltid de som skal spise hos oss så vet om allergier osv. Har en svoger som ikke er glad i fisk, så unngår det om han kommer. Aldri opplevd barn som ikke har spist det som blir servert. Men unngår jo litt spesielle retter om det kommer barn. Skal vi ha mat som man generelt vet at enkelte har problemer med,så spør vi bare. Ikke alle som liker lutefisk, fårikål osv.

Anonymkode: 1e135...433

Skrevet

Litt både og. De får det jeg serverer, men jeg velger ofte å servere ting de fleste liker.

Anonymkode: a909a...177

• Liker 1
Skrevet

Prøver å lage noe som både de fleste store og små liker når barn er med. Hvis noen av barna ikke liker maten lager jeg med glede noe utenom til dem. Men hører gjerne litt først slik at det ikke skal bli nødvendig.

Anonymkode: 3b389...67f

Gjest Goldenretriever
Skrevet

Spør, akkurat som jeg spør hvis det er nye voksne.

Liker ikke å ha «barnemat» ved siden av, men lager heller noe som alle kan spise. 

Men syns det er helt greit å varme noen kjøttkaker ved siden av hjortesteken for eksempel, så kan både voksne og barn som ikke er så glade i vilt forsyne seg med det. Eller legge til vegisterkaker til vegetarianeren 💚

Inviterer ikke akkurat på besøk for å oppdra folk til å spise noe de liker. Og er det årets fårikålfest inviteres det spesielt til det, så kan de som ikke er interessert takke nei til akkurat den middag (eller komme med en flaske vin etter maten 😉)

Skrevet

Tja. Unngår selvsagt noe jeg vet de ikke tåler, gjelder både voksne og barn.

Vi har noen venner med barn som spiser middag hos en hverdag i uka. Da er det vanlig middagsmat, og vi serverer ikke noe vi vet barna ikke liker, eller sørger for at de kan spise uten denne ingrediensen

Inviterer vi på fårikål, er det det som blir servert. Forøvrig ikke møtt et barn som ikke spiser det. Ved middagsselskap med barn (for så vidt også uten barn) forteller vi hva som.er på menyen. 

Anonymkode: a92df...ddb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 4.32):

Her er det forskjell på om det er venner av ungene som tilfeldigvis er her til middagstid, eller om det er unger som er invitert hit på middag av oss.

Tilfeldige unger en hverdag, de får tilbud om det vi skal ha den dagen - ellers kan de gå hjem til seg selv å spise.

Barn som blir invitert hit på middag, kanskje middagsselskap sammen med foreldrene sine, de blir behandlet som alle andre gjester - vi sier fra hva vi har tenkt å lage, og sjekker om det er noe både de voksne og barna liker og har lyst til å komme til oss spise.

Og er det et barn midt i den mest kresne tiden, så passer vi selvfølgelig på at inviterte barnegjester også skal føle seg velkomne og ha noe å spise. I samråd med foreldrene. Stort sett er det bare små tilpasninger som skal til.

Vi inviterer jo ikke onkel Edvard som brekker seg av lukta av kokt sau på får-i-kål liksom. Det blir jo ikke hyggelig for noen, om vi vet vet gjesten vil sitte å være kvalm av lukta og streve med å trykke i seg en potet.

Nei, da snakker en jo med onkel Edvard på forhånd, og forteller menyen og finner en løsning. Eller inviterer onkel Edvard på mat han ikke får stygga av.

Samme gjelder for barnegjestene våre, selvsagt :)

Men ikke naboungene som er her i middagstid - de får løpe hjem til seg selv å spise. Såfremst det ikke er noe veldig enkelt, som å ikke ha saus på poteten eller noe.

Anonymkode: c165b...298

Enig i denne, men nå handlet jo tråden spesifikt om å invitere gjester med barn, ikke tilfeldige besøk. Kommer noen unger innom helt uinvitert, så må de ta til takke med den maten som står på bordet, hvis ikke får de ta en brødskive.

Anonymkode: 6a437...d2e

Skrevet

Jeg var et altetende barn selv (og hatet ordene og så er det pølser til barna...), så det er i liten grad noe jeg tenker over. Men de mest spesielle rettene serverer jeg bare til de jeg vet setter pris på det, uansett alder - jeg inviterer jo gjester med det mål for øyet at de skal ha det hyggelig, ikke at jeg skal oppdra dem og foredle smaksløkene deres.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i grunnen enig med @Daria.

Jeg serverer mat tilpasset gjestene, og selv om jeg sjelden har barn på besøk lenger, så liker jeg å legge til rette for at alle får noe de liker. Om det betyr at jeg må varme et par pølser eller steke en grandis, så gjør jeg det. ;)

Skrevet

Jeg tilpasser i den forstand at jeg sørger for at det er noe alle kan spise, og at alle skal kunne få et "ordentlig måltid". Dvs ikke bare kokte poteter og salat til en vegetarianer f.eks. Samme gjelder barn.

Jeg passer på at helt små barn får mat de kan spise/smake/ grise med, uten chili, salt, honning osv. Tar gjerne av litt før jeg krydrer for oss andre. Og er jeg usikker på om alle spiser alt, prøver jeg å dele opp så ting kommer i ulike skåler og folk kan ta det de har lyst på. Prøver også å lage flere ulike tilbehør, så alle får variasjon.

Jeg har aldri servert pølser eller sånt som et separat barnemeny-alternativ. Og jeg vet mine barn alltid syns det var stusselig med pølse i lompe når de voksne fikk noe godt. Spesielt når det ganske tydelig ikke var beregnet av "voksenmaten" til dem. Vi har en i familien som alltid gjorde det sånn. Der har mannen min ofte delt sin voksenmat med barna og så heller spist seg mett på pølse. Hun sluttet heldigvis med det da vi var på restaurant sammen og minste ungen min bestilte blåskjell i hvitvin og chili og ba om mer brød for å få med seg all kraften i bollen 😆

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kvist skrev (1 time siden):

Jeg tilpasser i den forstand at jeg sørger for at det er noe alle kan spise, og at alle skal kunne få et "ordentlig måltid". Dvs ikke bare kokte poteter og salat til en vegetarianer f.eks. Samme gjelder barn.

Jeg passer på at helt små barn får mat de kan spise/smake/ grise med, uten chili, salt, honning osv. Tar gjerne av litt før jeg krydrer for oss andre. Og er jeg usikker på om alle spiser alt, prøver jeg å dele opp så ting kommer i ulike skåler og folk kan ta det de har lyst på. Prøver også å lage flere ulike tilbehør, så alle får variasjon.

Jeg har aldri servert pølser eller sånt som et separat barnemeny-alternativ. Og jeg vet mine barn alltid syns det var stusselig med pølse i lompe når de voksne fikk noe godt. Spesielt når det ganske tydelig ikke var beregnet av "voksenmaten" til dem. Vi har en i familien som alltid gjorde det sånn. Der har mannen min ofte delt sin voksenmat med barna og så heller spist seg mett på pølse. Hun sluttet heldigvis med det da vi var på restaurant sammen og minste ungen min bestilte blåskjell i hvitvin og chili og ba om mer brød for å få med seg all kraften i bollen 😆

Så enig med deg!

Jeg er heller ikke fan av barnemeny på restaurant. Ofte står ikke meny i stil med resten av restaurantens alternativer. Det er stort sett pølse og fries, spaghetti, nuggets med fries, pizza. Lite grønt eller faktisk ingenting utenom ketsjup. Dette serveres på indiske, kinesiske, italienske og stort sett alle restauranter. Hadde likt om barn kunne bestilt 1/2 porsjon av alt fra resten av menyen. Med alternativ som mild og tilpasning av protein uten bein f.eks. 

Finnes mange retter man kan servere alle. Hvis man inviterer på en litt mer spesiell middag som fårikål, reker, smalahove, blåskjell osv, så kan det gjerne tilpasses noe. Da liker jeg å lage noe som funker sammen med resten av tilbehøret og som er i litt samme kategori som hovedrett. Feks en enkel fiskesuppe med laks og torsk hvis hovedrett er blåskjell. Eller lapskaus til fårikål. 

Anonymkode: be4f0...88b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så enig med deg!

Jeg er heller ikke fan av barnemeny på restaurant. Ofte står ikke meny i stil med resten av restaurantens alternativer. Det er stort sett pølse og fries, spaghetti, nuggets med fries, pizza. Lite grønt eller faktisk ingenting utenom ketsjup. Dette serveres på indiske, kinesiske, italienske og stort sett alle restauranter. Hadde likt om barn kunne bestilt 1/2 porsjon av alt fra resten av menyen. Med alternativ som mild og tilpasning av protein uten bein f.eks. 

Finnes mange retter man kan servere alle. Hvis man inviterer på en litt mer spesiell middag som fårikål, reker, smalahove, blåskjell osv, så kan det gjerne tilpasses noe. Da liker jeg å lage noe som funker sammen med resten av tilbehøret og som er i litt samme kategori som hovedrett. Feks en enkel fiskesuppe med laks og torsk hvis hovedrett er blåskjell. Eller lapskaus til fårikål. 

Anonymkode: be4f0...88b

De fleste restauranter tilbyr små porsjoner når man spør. Ikke av alt, men særlig av det som er en type gryterett, dvs mye indisk, kinesisk, pastaretter osv. 

Jeg har forøvrig enda ikke møtt barn som ikke spiser fårikål. Noen vil ha mest kål, noen bare kjøtt, men de spiser det. 

Anonymkode: a92df...ddb

Skrevet
Perleblomst skrev (På 26.1.2024 den 19.58):

Hvis du inviterer en familie med barn på middag, tilpasser du meny? Eller serverer du det du ønsker å lage selv om det kanskje er noe barn ikke alltid liker?

Bare kok opp noen pølser til ungene utenom og pass på og ha ketchup og pølsebrød tilgjengelig så er du reddet. Obs ikke alle liker ketchup, ikke alle liker pølsebrød og noen liker kun pølsebrødet så tilpass hver enkelt men har du de tre tinga og gjerne litt sprøløk så er det no stress da kan du lage hva du vil til resten.

Anonymkode: 808db...989

Skrevet

Vi har barn selv så det blir jo litt tilpasset, men vi prøver å lage mat som vi uansett ville spist selv. Kjøtt/fisk og forskjellig tilbehør pleier å være fint. Men jeg passer på at det i hvert fall er noe de liker på bordet, så det er litt lettere for de å prøve. 

Når vi er på besøk hos bestemødre undervurderer de barna litt og har gjerne pølser "i tilfelle". Men da spiser de jo bare pølser så det er ikke så lurt. Sist gang glemte de å trekke pølsene og var veldig overrasket over at barna spiste normal mat.. men nå er det jo en gang besteforeldre sin jobb å dulle, så jeg styrer ikke så mye med det 

Anonymkode: ab0dd...6bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...