Perleblomst Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 (endret) Hvis du inviterer en familie med barn på middag, tilpasser du meny? Eller serverer du det du ønsker å lage selv om det kanskje er noe barn ikke alltid liker? Endret 26. januar 2024 av Perleblomst .
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 Da spør jeg foreldrene på forhånd hva barna liker/ikke liker, om foreldrene har noen retningslinjer (feks ikke sukker) og om barnet har noen allergier. Spør forsåvidt voksne også om de liker ditt og datt eller har allergier/preferanser når jeg inviterer til middag. Mitt fokus om jeg har gjester er at alle skal ha det fint Anonymkode: 0560a...de8 11 1 2
Sofakona Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 Kommer an på alder..men lager da mat til voksbe...og kansje noe annet til barn. Men ting som fisk eks kan jo barn spise å. Men kommer jo an på hvor kresen de er og eventuelt allergi
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 Ja, vi velger en meny som vi vet også passer barn. Ofte noe hvor det er flere komponenter i retten, hvor barna plukker det de vil ha og dropper det de ikke liker. Om vi har en litt mer spesiell hovedrett, f.eks. fisk, har vi gjerne også noe pølser som et alternativ til de som ikke er glad i fisk. Anonymkode: 86d6b...61c
Perleblomst Skrevet 26. januar 2024 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da spør jeg foreldrene på forhånd hva barna liker/ikke liker, om foreldrene har noen retningslinjer (feks ikke sukker) og om barnet har noen allergier. Spør forsåvidt voksne også om de liker ditt og datt eller har allergier/preferanser når jeg inviterer til middag. Mitt fokus om jeg har gjester er at alle skal ha det fint Anonymkode: 0560a...de8 Da er du veldig på tilbudsiden. Jeg er forsåvidt enig at man kan forhøre seg. Men antar de med allergi gir beskjed. Selv regner jeg med at sukker serveres i selskap og gir heller beskjed til barnet om egne regler før besøket. Feks et glass brus eller en porsjon dessert i ukedager. Spør da jeg hadde en diskusjon med kolleger. En kollega tilpasset aldri og virket nesten som hun syns det var gøy når "foreldrene ikke har oppdratt barna" som hun sa. Men jeg forstår at ikke alle barn spiser blåskjell (som eneste hun vist serverte en gang). 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 Selvfølgelig. Prøver å finne noe alle liker, uavhengig av alder. Finnes så mye en kan lage og tilpasse som både voksne og barn liker. Anonymkode: 02022...f13 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 Nei, hos oss spiser alle barn det de får. Vi har mye besøk av både nieser/nevøer og venner av ungene og det er alltid den planlagte maten. Vi har heller aldri møtt på problemer med det. (Allergier er selvsagt noe vi tar hensyn til.) Anonymkode: aa98b...b1a 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 Litt på samme måte som jeg tilpasser meny til voksne: jeg spør gjerne om det er noe de absolutt ikke spiser. Jeg vil jo gjerne servere mat som faller i smak. Lager ikke typisk "barnemeny". Anonymkode: 143ac...3aa 1 2
solsolsol Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 Nei, de fleste jeg har på middagsbesøk vet jeg om har allergier, det tilpasser jeg. Ellers lager vi det vi hadde tenkt å lage. Ville aldri funnet på å lage pølser ved siden av fiskemiddag, men har gjerne en del tilbehør i ulike skåler. Nesten alle ungene vi har på middag her er ekstremt kresne. Mine unger er ikke det, men liker jo også brød og fiskekaker bedre enn kokt torsk og brokkoli liksom, så jeg gidder ikke introdusere for dem at det finnes noe alternativ til å spise det som er til middag.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 Selvsagt lager jeg mat de fleste liker! Evt har jeg brød og ulikt tilbehør,slik at alle finner noe. Jeg vil at alle skal trives hos meg! Anonymkode: 6d95d...5e6 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 solsolsol skrev (1 time siden): Nei, de fleste jeg har på middagsbesøk vet jeg om har allergier, det tilpasser jeg. Ellers lager vi det vi hadde tenkt å lage. Ville aldri funnet på å lage pølser ved siden av fiskemiddag, men har gjerne en del tilbehør i ulike skåler. Nesten alle ungene vi har på middag her er ekstremt kresne. Mine unger er ikke det, men liker jo også brød og fiskekaker bedre enn kokt torsk og brokkoli liksom, så jeg gidder ikke introdusere for dem at det finnes noe alternativ til å spise det som er til middag. Men fisk spiser jo de fleste barn da. Ville du ikke tilpasset om du skulle lage skikkelig hot indisk curry? Eller blåskjell? Anonymkode: daaf8...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #13 Skrevet 26. januar 2024 Serverer dere reker til de voksne som har sagt de ikke liker reker også? Slik at dere kan oppdra de litt? Eller fiskesuppe til de som ikke liker sjømat? Er ikke litt av poenget med middagsbesøk at alle skal kose seg med maten? Barn har naturlig andre smakspreferanser enn voksne. En skal selvsagt utfordre de litt, men det er ikke rollen til en vert som har invitert på middag. Det finnes så mange gode retter som både barn og voksne liker at en ikke må tvinge barn til å spise ting de ikke er komfortable med. Det er enkelt å tilrettelegge ved f.eks. ha forskjellige skåler med grønnsaker om en har salat, ikke blande for mye men å servere slik at alle kan ta det de liker. Så blir alle mette og fornøyde. Anonymkode: 02022...f13 7 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #14 Skrevet 26. januar 2024 Inviterer jeg på besøk etterstreber jeg at alle skal ha et fint måltid. Det betyr ikke at jeg serverer pølser i lompe fordi det er det beste 5-åringen vet, men om det er en familie så serverer jeg ikke mat jeg vet barna ikke liker. På samme måte som jeg ikke serverer kjøtt til en jeg vet er vegetarianer eller koreander til en som synes det smaker såpe. Det kan stå på bordet, men barna må ha en mulighet til å velge bort det de ikke spiser på samme måte som voksne. Anonymkode: 735a9...0d0 5
Amossa Skrevet 26. januar 2024 #15 Skrevet 26. januar 2024 Nei. I min familie spiser barn det samme som voksne. Er det noe de ikke liker, gjør de som de voksne. Dvs. legger til side, spiser av det de liker på tallerkenen, og ikke sier noe om det. Det synes jeg alle foreldre bør lære barna sine. 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 Amossa skrev (2 timer siden): Nei. I min familie spiser barn det samme som voksne. Er det noe de ikke liker, gjør de som de voksne. Dvs. legger til side, spiser av det de liker på tallerkenen, og ikke sier noe om det. Det synes jeg alle foreldre bør lære barna sine. Njaa… selv med mitt altetende barn, ville jeg ikke servert feks lutefisk. Når jeg inviterer til selskap, ønsker jeg at de som er invitert skal synes at det er kjekt, og at de skal ønske å spise av maten. Derfor gjør det meg overhodet ingenting å lage noen pølser eller pasta og kjøttboller som ekstra om jeg servere noe barna ikke liker. Det er virkeligere for meg at vi alle får en fin og koselig stund rundt matbordet, enn å stå fast på prinsipper. Opplæring av barn rundt mat kan man gjøre ellers, man trenger ikke å ta den kampen når det er selskap. Anonymkode: 8eeb9...f7b 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 Perleblomst skrev (7 timer siden): Da er du veldig på tilbudsiden. Jeg er forsåvidt enig at man kan forhøre seg. Men antar de med allergi gir beskjed. Selv regner jeg med at sukker serveres i selskap og gir heller beskjed til barnet om egne regler før besøket. Feks et glass brus eller en porsjon dessert i ukedager. Spør da jeg hadde en diskusjon med kolleger. En kollega tilpasset aldri og virket nesten som hun syns det var gøy når "foreldrene ikke har oppdratt barna" som hun sa. Men jeg forstår at ikke alle barn spiser blåskjell (som eneste hun vist serverte en gang). De gleder seg sikkert når de blir invitert på besøk til den kollegaen... Jeg synes det er viktig at alle koser seg når jeg inviterer til besøk, og jeg har stor forståelse for at alle ikke liker alt. Husker at vi ble bedt til en slektning som kun serverte rømmegrøt. Der var det ingen nåde, enten spiste du rømmegrøt eller så satt du sulten. Jeg har aldri likt rømmegrøt. Prøvde å tvinge i meg noe, for ikke å virke utakknemlig, men var sulten raskt etterpå. Det var flere som ikke var så begeistret for den grøten, men det brydde tydeligvis ikke verten seg noe om. Grøten passet inn i "settingen" der og da, men jeg ville aldri kun ha servert den grøten. Ville hatt minst ett alternativ. Det er ikke noe hyggelig å gå bort til folk som ikke bryr seg om hva gjestene liker, og som bare kjører sitt eget løp. Anonymkode: 6a437...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 Skjønner ikke hvordan det er ett spørsmål engang. Man lager mat gjestene liker uansett alder. Gjest er gjest. Inviterer ikke folk får og lage noe de ikke liker Anonymkode: e5017...509 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 Her er jeg desverre gammeldags, man spiser det man får servert. Unger skal å lære å spise normal mat. Men jeg prøver å lage sånn de fleste kan ha.. altså feks lasagne, pizza, spagetti, taco, lapskaus, kjøttgryte, kjøttboller.. men hadde en voksen person sagt de ikke liker noe så hadde jeg faktisk tatt mer hensyn. Å jeg skjønner jo at sånn sauehode, rå fisk å sånne ting er litt spesielt får barn så hadde jo ikke laget det. Er ikke et monster😂 Anonymkode: d13cb...72c
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #20 Skrevet 27. januar 2024 Her er det forskjell på om det er venner av ungene som tilfeldigvis er her til middagstid, eller om det er unger som er invitert hit på middag av oss. Tilfeldige unger en hverdag, de får tilbud om det vi skal ha den dagen - ellers kan de gå hjem til seg selv å spise. Barn som blir invitert hit på middag, kanskje middagsselskap sammen med foreldrene sine, de blir behandlet som alle andre gjester - vi sier fra hva vi har tenkt å lage, og sjekker om det er noe både de voksne og barna liker og har lyst til å komme til oss spise. Og er det et barn midt i den mest kresne tiden, så passer vi selvfølgelig på at inviterte barnegjester også skal føle seg velkomne og ha noe å spise. I samråd med foreldrene. Stort sett er det bare små tilpasninger som skal til. Vi inviterer jo ikke onkel Edvard som brekker seg av lukta av kokt sau på får-i-kål liksom. Det blir jo ikke hyggelig for noen, om vi vet vet gjesten vil sitte å være kvalm av lukta og streve med å trykke i seg en potet. Nei, da snakker en jo med onkel Edvard på forhånd, og forteller menyen og finner en løsning. Eller inviterer onkel Edvard på mat han ikke får stygga av. Samme gjelder for barnegjestene våre, selvsagt Men ikke naboungene som er her i middagstid - de får løpe hjem til seg selv å spise. Såfremst det ikke er noe veldig enkelt, som å ikke ha saus på poteten eller noe. Anonymkode: c165b...298 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå