Gå til innhold

Syntes norsk alkoholpolitikk slår feil ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ennfeilslått alkoholpolitikk i norge som er årsak til alle (fleste)vold og draps saker ?

For ordens skyld, så har jeg jobbet i bar/restaurant bransjen i over flere år. Og ser jo en gradvis utvikling som ikke er så positiv.  

Kort fortalt. Når en øl koster mellom 120-180kr pr halvliter blir en kveld på byen sinnsykt dyr. Kun rikinger som har råd.

Dette fører til vors og privat fester. Der vi tidligere kunne tilby happy our før kl 22. Så kom folk på pizza og øl til oss, før discoen startet. De færreste satt på hjemme vors og plaget naboer med støy. 

Det var sosialt, og en gjeng som kom sammen inn døra vokste ofte i omfang utover kvelden, ettersom kjent folk eller ukjente kom til. 

Da hadde alle et sted å møte andre uansett hvor ensom du evnt var.

I dag,  kommer folk kl 01:00 for å ta en drink å finne et nach. Vi må da avvise folk i døra, fordi de burde virkelig ha sluttet å drikke for to timer siden. De ender med å stå på utsiden å bråke med andre som vil inn eller med vakta. 

Hos oss har vi vektere, vi kjenner gjestene,  og vet hvem vi må passe på litt ekstra.  Og vi sier nei. Nå har du fått nok. Lager et vannglass pyntet som drink,  så andre ikke ser at de drikker vann.  Vi korrigeringer uønsket oppførsel.  Hos oss kommer det jenter som sier de blir klådd på uønsket og vi kan ta dem , så damene kan ha det trygt og godt.

De unge føler seg trygge hos oss, for vi sier fra for dem, de lærer å forholde seg til alkohol på bedre måter. Og de er åpne om å snakke med oss om det. Vi kan si. Skal du drikke så fort, kommer du til å bli full å gjøre mye dumt. Mye gøyere å ta det litt med ro. 

Pappaer og mammaer kan velge å ta en tur til oss å drikke i barnefritt miljø. 

Med dyre priser er det vanskelig for oss å få det til å gå rundt økonomisk.  Vanskeligere for de unge og foreldre å ta en helaften ute. Så de sitter hjemme, drikker seg overstadig beruset, eller ruser seg psykotisk på et eller annet ulovlig stoffer.

I dag får vi ikke altid bistad fra politiet pga, for få politi  og økte oppdrag på privat adresser. Hadde alle vært hos oss, hadde vi hatt kontroll. Og politet hadde hatt færre adresser å besøke. 

Jeg har vokst opp i hus med alkohol overforbruk, og vet akkurat hvor farlig det kan være.  Og hvor vanskelig det er å ringe politet på en person du vet du må dele hus med etterpå. Alt gikk så fort,  fra morsom stemning, til hissig stemning. Og hagle ble dratt  frem i krakilsk sinne. Heldigvis klarte vi å få kontroll.  Me tenker jo på, at hvis han her hadde vært på et utested å drukket sine øl. Så hadde vi kunne hatt hyggelige helger, og noen hadde stoppet han lenge før han hadde blitt så sinna. Eller ringt politiet. 

Jeg forstår faktisk om barn også går til angrep på rusa foreldre. For jeg tror ingen skjønner hvor jævlig vanskelig det er å leve med. Min klikk, gikk heldigvis i retning, at jeg tok alle flasker med sprit og kastet i veggen mens jeg hyla 1000 grunner for at nå var det nok.  

Når vi kombinerer, ensomhet, hos barn og voksne og alkohol misbruk hjemme,  sa blir det farlig. 

Max 60kr for en øl,  drink kan være dyr, pga ikke alle tåler sprit og happy our før kl 10. Det hadde løst veldig mange og store samfunnsproblemer. Også lettet mye av politets arbeid .

 

Anonymkode: b3ccb...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kort fortalt. Når en øl koster mellom 120-180kr pr halvliter blir en kveld på byen sinnsykt dyr. Kun rikinger som har råd.

Det er ingen menneskerett å drikke, og med hvor mye alkoholskader og kriminaliteten alkoholforbruket fører til er det bra at færre har råd til det. Vi vet at alkohol er gift og skadelig fra første dråpe, så det bør behandles som tobakken med stadig hardere tiltak for å få ned alkoholbruken med mål om å nå en alkoholfri generasjon i fremtiden.

Anonymkode: 413f5...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ta kontakt med en journalist og fått skrevet noe større om dette, perspektivet ditt er interessant og viktig!

Anonymkode: 304c7...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...