Gå til innhold

Kjøpe kjole for 4500kr?


overtenkeren_her

Anbefalte innlegg

Som student i tidlig 20 årene angrer jeg den dag (slutten av tyveårene) idag at jeg kjøpte klær til flere tusen som man brukte sjeldent. Det finnes tjenester der man kan leie ballkjoler, f eks hygglo.no der man kan leie for en dag til rundt 300-500 kr. Hvis man ønsker å ha en kjole for senere, finnes det helt nye og fine til 1-2 tusen eller billigere. 

Anonymkode: 61d07...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjøpt meg kjole til nesten 3000 kroner, og synes det er galskap. Uten at jeg er student altså...men jeg kjenner litt på en gnagende samvittighet over å ha brukt litt for mye penger på en kjole. Men den er dritfin! ..og på salg. 

Anonymkode: 3693a...9da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Følte på det samme ja jeg kjøpte meg bunad i en alder av 31, men har ikke angret. Bruker den ved hver fin anledning, 17. mai og snart mitt eget bryllup ❤️ kjør på! Om du har penger og ikke bryr deg om å ha noe nytt å ha på til hver anledning. Kan alltid variere tilbehøret. 

Anonymkode: 15ca5...406

Riktig! Jeg tenker egentlig jeg løser potensielle fremtidige problemer ved å kjøpe en kjole jeg virkelig liker og som passer prefekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du har penger til å kjøpe den uten å måtte låne, og du anser det som verdt å bruke så mye penger på en kjole fremfor f.eks boligsparing, så hvorfor ikke? 

Tenker du at du ønsker gå med samme kjole i alle bryllupene til søsken og venner? 

Jeg fikk en kjole til tilsvarende pris i studietiden min, for ti år siden. 
Har brukt den i to bryllup, og to andre anledninger.  Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en så dyr kjole igjen.
Når jeg ser tilbake nå på bildene, og ser at jeg er kledd helt identisk på samtlige større festligheter i flere år, så ser jeg også at jeg trives bedre med å kjøpe rimeligere kjoler, og kunne variere litt. 
 

Anonymkode: 868b1...348

Jeg har allerede kjøpt meg en liten studioleilighet. Så det er litt derfor jeg nøler litt ved å kjøpe kjolen siden det heller burde bli brukt til nedbetaling av lån. Men om denne kjolen kan spare meg for flere kjolekjøp i fremtiden så er det muligvis vert det. Setter stor pris på plagg som kan brukes ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gjør det. Mye bedre å kjøpe kvalitestplagg. Jeg var nettopp i selskap og hadde på meg en 30 år gammel kjole som jeg fikk mye skryt for.

Anonymkode: 1ffe4...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes kjolen er flott, er det lett å finne grunner til å kjøpe den.

Let heller etter grunner til å ikke kjøpe den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om man skal svi av tusenlapper for å gjøre seg lykkelig så er man ute å sykler.

Anonymkode: 0ca53...0e4

Om man kjøper noe som gir verdi for en vil man oppleve met tilfredshet og lykke jo. 

Jeg har selv en bukse til 4000 og jeg elsker den. Trenger faktisk kun to bukser i skapet da denne passet til alt. Har venner som sliter ut billige bukser på 3 mnd, de har 40 bukser i klesskapet.  Det er helt vanlig. 

Å grave gjennom 40 bukser hver dag gjør ikke meg lykkelig hvertfall. 

Anonymkode: cbbf4...fbe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På seg selv kjenner man ingen andre... 

Ja, det er mye penger i en smell men det høres ut som om du har alt på stell og vil angre om du ikke gjør det. 

Anonymkode: 9d753...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt: Ja, det kan du selvfølgelig hvis du vet at du kommer til å bruke den til mange anledninger og du har råd til den.

Den dyreste kjolen jeg har kjøpt kostet 3000. Jeg brukte den mye og jeg hadde økonomi til det. Jeg ser ikke problemet med å kjøpe klær som er litt dyrere hvis det ikke går ut over andre utgifter,  blir mye brukt og varer lenge. 

Anonymkode: de110...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp og kjøp!!! Det er oftere det man IKKE gjør man angrer på. Så ikke overtenk, dette er dessuten bare penger. 

Ombestemmer du deg kan du selge den, få den sydd om, leie den ut… 

Anonymkode: 09264...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Om man kjøper noe som gir verdi for en vil man oppleve met tilfredshet og lykke jo. 

Jeg har selv en bukse til 4000 og jeg elsker den. Trenger faktisk kun to bukser i skapet da denne passet til alt. Har venner som sliter ut billige bukser på 3 mnd, de har 40 bukser i klesskapet.  Det er helt vanlig. 

Å grave gjennom 40 bukser hver dag gjør ikke meg lykkelig hvertfall. 

Anonymkode: cbbf4...fbe

Jeg er helt enig her! Få ting som man virkelig liker gør livet lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri gjort det som student. Jeg husker hvor utrolig viktig det var å ha så mye penger som mulig på konto. Ble syk underveis (gradert sykmelding), og uten sikkerhetsnettet de fleste andre i Norge har i velferdsstaten, var jeg farlig nærme å havne på gata. Så det ville jeg latt være og spart pengene til jeg trengte dem.

Selv ikke da jeg giftet meg (var da 30 og i godt betalt jobb) brukte jeg mer enn 2 000 kr på kjole. Det finnes utrolig mye fine kjoler man kan kjøpe uten å betale blodpris, så lenge de ikke kalles "brude/galla"-kjole av produsenten😊

Anonymkode: fc0fb...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det av typen en Zimmermann kjole? jeg ville kjøpt med god samvittighet, men samtidig sørget for at det ikke skjer for ofte :)

Jeg har selv en del dyrere kjoler (ikke nødvendigvis til 9000 kr, men mange til 5000 som jeg har fått litt billigere fra Tise eller salg) og bruker dem flittig om sommeren, de er av veldig god kvalitet (betydelig bedre enn kjoler man får fra kjedebutikker og &OtherStories), og mange av dem er nokså tidløse.

Folk bruker penger på forskjellige ting. Jeg er selv av typen som ikke drar på årlige utenlandsturer, snuser, eller drikker noe særlig alkohol, så jeg har ikke noe problem med å kjøpe vakre kjoler noen ganger i året 

Anonymkode: fa896...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en tidløs kjole? Hvis den kan brukes over flere år, og du faktisk gjør det, kan det forsvares. Men er det en typisk kjole som vil se utdatert ut om 10 år ville jeg styrt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har råd, så kjør på... det er bare penger. 

Jeg kjøpte meg en gallakjole en gang for 2000 kroner, det var mye da jeg var student!

Tenkte jeg skulle ha den resten av livet. Brukte den ikke en eneste gang til etterpå. Det er begrenset hvor ofte man trenger en gallakjole, og innen jeg ble invitert i mitt første bryllup, så var den både blitt for liten og var for "galla" og bare ikke helt min smak lengre, selv om jeg innbilte meg den var tidløs. 

Men jeg har også flere penkjoler jeg har brukt i mange år, så det er jo ikke skjebnen til alle kjoler.

Anonymkode: 5893b...739

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den (fortrinnsvis brukt) og selg den igjen etterpå. Da kan du gå i 0,-.

Ideen om å bruke denne kjolen i ørten bryllup og feiringer senere er ikke nødvendigvis en god en. Innen en ny anledning til å bruke kjolen kommer er det godt mulig du enten ikke syntes kjolen er like fin lenger, eller at den rett og slett ikke passer.

Hilsen en som har skapet fullt av dyre kjoler som er brukt 0-1 ganger. 

Anonymkode: 2f14c...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis en skal bruke så mye penger på en kjole,burde du handlet den i en butikk så du fikk prøvd den før du kjøpte.

Anonymkode: d4e4a...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig det er fornuftig å «investere» i få plagg av super kvalitet, med gode og tidløse snitt. Kjøpte selv en kjole i nesten samme prisklasse som student, noe jeg var fantastisk fornøyd med.

Men jeg tenker dette er smartere med noe mer allround-kjoler, hvor det er mer enn et bruksområde(stor forskjell fra anledning). Typisk funker både på byen og i begravelse, eller både i bryllup og på julebord, kan styles med både stiletter og sneakers.osv.

Da er galla en mye vanskeligere kategori. Av egen og andres erfaring, så blir det med mange færre anledninger enn man tror. Det er også en kjøpegruppe, hvor nesten alle mine venninner i alle fall, har gått på smeller i studietiden. Kjolene er rett og slett for mye 5 år senere, for eksempel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd den? Husk at det ikke er angrerett når du handler fra privatpersoner.

Anonymkode: 47d90...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...