AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #21 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Angst er mote, depresjon er mote, spiseforstyrrelser er mote, intoleranse er mote, osv….. Ting trender på internett, vi kommer ikke fra det, så bare vend deg til det. Anonymkode: a2767...f1f Autisme er mote også. Anonymkode: 8cc5e...0ca
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #22 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Autisme er mote også. Anonymkode: 8cc5e...0ca Vet du hva som også er mote? Å kalle alle andre konforme og at de driver med mote. Og så føle seg spesiell og med integritet fordi man selv ikke driver med det. Ikke en flatterende gruppe det heller. Anonymkode: f5258...30d 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #23 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har de vært gjennom utredning og fått diagnosen så er det jo slik (som oftest) og det plager meg ikke, det som plager meg er alle som påstår at de har adhd men sier de ikke trenger utredning og ikke kan forklare hvorfor de mener de har adhd , de har bare det samme som deg -alltid.. Anonymkode: 8d34e...aa0 Jeg har ikke hatt tid å lese hele tråden, men jeg ville bare hive inn en kommentar på akkurat dette. Jeg kunne vært en av de du beskriver her. Jeg var voksen, hadde utdanning, var sikker på at jeg hadde adhd, men syntes jeg likevel fungerte såpass bra at jeg ikke trengte be om noen utredning. Skulle jeg komme med konkrete eksempler ville jeg sikkert slitt litt. Jeg har ofte hatt det slik at jeg vet at noe er sånn eller sånn, men jeg klarer ikke å formidle en forklaring på hvorfor det er sånn. Det hendte jeg fleipet med et par kolleger på jobb med at jeg hadde adhd, og det er godt mulig noen av de irriterte seg over det, siden jeg jo ikke hadde diagnosen. Vel, etter hvert fungerte jeg ikke "såpass bra" lenger, så jeg ba om utredning og fikk diagnosen. I årene som har gått siden har jeg fortsatt spontane lyspære-øyeblikk der det går opp for meg at det var derfor jeg slet med noe spesifikt i oppvekst/studie/jobb/sosialt. Jeg visste altså at det var noe, men jeg klarte ikke skinne et lys spesifikt på hva det var. Men, jeg sier ikke at du tar helt feil. Det vil f.eks alltid være noen som lærer litt om en spesifikk tilstand, henger seg opp i noen av symptomene, og tenker at "det er jo sååå meg". Jeg tror også det er litt av grunnen til at noen hevder enkelte diagnoser ikke eksisterer. De kjenner seg igjen i noen elementer, men vet at de selv er velfungerende, så da må jo denne sykdommen være tull. Da handler det om en manglende forståelse for symptomgrad, og hvordan det virker inn på hverdagen til den enkelte. Anonymkode: 9d40d...155 4 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #24 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): jeg kjenner jeg rett og slett blir forbanna på alle som påstår de har adhd, men ikke engang vet hva adhd faktisk er.. Jeg har adhd selv, ble utreda i voksen alder og har slitt på så å si alle områder hele mitt liv. Før jeg ble diagnosert trodde jeg at jeg slet med angst og depresjon, adhd slo meg aldri da jeg ikke hadde særlig kunnskap om det og trodde mennesker med adhd var hyper og snakket masse hele tiden. Etter diagnosen var på plass kunne jeg for første gang bli kjent med meg selv , jeg kunne se tilbake på barndom og oppvekst med en ny forståelse og endelig lære meg å takle utfordringene.. Dette er nå 8 år siden og jeg møter stadig på folk som sier de har adhd, men at de ikke har noe behov for utredning, de kan heller ikke svare på spørsmål om evt symptomer og virker til at de ikke har noe peiling på adhd i det hele tatt, For meg virker det som at folk vil ha en unnskyldning for å oppføre seg dumt eller ufint . Jeg tror også at om folk hadde hatt litt mer kunnskap så hadde nok ikke adhd vært så "in", det er jo ikke bare gøy og morsomt å leve med, og det er ikke slik at man har adhd bare avogtil, man har det hele tiden, hver eneste dag 24/7! Og det er til tider forbasket vanskelig og frustrerende . og iallefall jeg føler meg stadig som en taper og en fiasko som aldri klarer å gjøre noe riktig, samtidig føler jeg at mine og andres adhd-vansker blir mindre anerkjent når "alle" har det slik og det synes jeg egentlig er ganske vondt,men også sinnsykt irriterende . Og ja jeg er fullstendig klar over at det er mange fler nå enn før som diagnoseres med adhd,men det kan da umulig være annenhver person i Norge som har adhd .. Anonymkode: 8d34e...aa0 Synes du virker trangsynt og rigid som mener adhd bare er "sånn som du opplever det" vi er alle forskjellige. Til info så er det noe som også heter audhd. For de som har autisme også. Men Kansje det er noe å tenke på. Anonymkode: c607d...ac5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #25 Skrevet 26. januar 2024 Jo,da får man brått månedlige gevinster i Navlotteriet livet ut!! Anonymkode: 68b4a...8de
Pippi Lotta Skrevet 26. januar 2024 #26 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Synes du virker trangsynt og rigid som mener adhd bare er "sånn som du opplever det" vi er alle forskjellige. Til info så er det noe som også heter audhd. For de som har autisme også. Men Kansje det er noe å tenke på. Anonymkode: c607d...ac5 Tror ikke TS sier at man må vere lik henne for å si man har ADHD. Tror heller det handler om at hun ikke synes man skal si man har diagnoser om man ikke er diagnostisert med av kompetent helsepersonell. Det er jeg helt enig med henne i! 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #27 Skrevet 26. januar 2024 Det er fordi enkelte " Elsker å stå opp om morgenen,kjedelig å være hjemme,godt å ha noe å gjøre" Osv osv. Men kommer til stykket så er det nok en langt alvorligere funksjonshemming inne i bildet. Folk flest evner knapt nok å smøre seg matpakke.. Anonymkode: 68b4a...8de
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #28 Skrevet 26. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jo,da får man brått månedlige gevinster i Navlotteriet livet ut!! Anonymkode: 68b4a...8de Ehm nei.. Anonymkode: 8d34e...aa0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #29 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Angst er mote, depresjon er mote, spiseforstyrrelser er mote, intoleranse er mote, osv….. Ting trender på internett, vi kommer ikke fra det, så bare vend deg til det. Anonymkode: a2767...f1f Angst - mote? De som virkelig har kjent på angst vet hva angst er. Å være redd eller engstelig er ikke det samme som angst. Vi er utstyrt med å føle frykt for å overleve. angst er på et helt annet nivå, der vi har en overdreven angst der systemet går i panikk modus når vi ikke er i fare. vi lever i er diagnose samfunn der alt skal ha et merke. Er du hos lege og får sykmelding fordi du er ekstremt sliten eller står i en vanskelig situasjon er diagnosen psykisk ubalanse. alt er diagnose i dag. Anonymkode: f2259...8b4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #30 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ehm nei.. Anonymkode: 8d34e...aa0 Nei,da får man heller vaske, skrape og male hus i stedet da. Anonymkode: 68b4a...8de
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #31 Skrevet 27. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei,da får man heller vaske, skrape og male hus i stedet da. Anonymkode: 68b4a...8de Hæ? Anonymkode: 8d34e...aa0
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #32 Skrevet 27. januar 2024 Adhd er en relativt ny diagnose og mye forskning gjenstår. Da jeg var liten på 80-90 tallet hadde nesten ingen og ihvertfall ikke jenter adhd. Og det var ingen med den såkalte adhd uoppmerksomme typen (tidligere add- som flest jenter får). Dette har først fått fokus siste 10 (jeg vil si 3) årene. Da er det ikke rart at diagnosen får en oppblomstring blant voksne/unge i dag. Mtp diagnosen/tilstanden de har slitt med hele livet ikke fantes før. Det var med andre ord store mørketall med adhd rammede den gang. Og vi begynner altså å nærme oss det riktige tallet nå. Så dette er ikke snakk om mote. Men forsking. Jeg tror mange kriminelle, rusmisbrukere, uføretrygdede kunne ha vært forebygget med riktig diagnose og medisiner/tilrettelegging 20 år før. Håper at de fanger opp så mange med adhd i dag at tallet på ymse tilleggsdiagnoser får ned statistikken på kriminelle/alvorlig syke de neste 20 årene🙂 Anonymkode: d0efe...3d9 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #33 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Angst - mote? De som virkelig har kjent på angst vet hva angst er. Å være redd eller engstelig er ikke det samme som angst. Vi er utstyrt med å føle frykt for å overleve. angst er på et helt annet nivå, der vi har en overdreven angst der systemet går i panikk modus når vi ikke er i fare. vi lever i er diagnose samfunn der alt skal ha et merke. Er du hos lege og får sykmelding fordi du er ekstremt sliten eller står i en vanskelig situasjon er diagnosen psykisk ubalanse. alt er diagnose i dag. Anonymkode: f2259...8b4 Angst er mote ja. Anonymkode: a2767...f1f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #34 Skrevet 27. januar 2024 Når vi hadde kollektiv nedstenging så fikk de fleste en mulighet til å se innover, og da er det klart at både angst, ADHD og andre diagnoser blir tydeligere. Og med SoMe så vet man jo at andre og fler sliter, så da vet man jo mer enn man visste før. Anonymkode: 983b3...576
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #35 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hæ? Anonymkode: 8d34e...aa0 BÆ. Gjøre noe nyttig og få betalt. Utrolig mange med ADHD som et ute og måker snø med teskje om dagen Anonymkode: 68b4a...8de
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #36 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): BÆ. Gjøre noe nyttig og få betalt. Utrolig mange med ADHD som et ute og måker snø med teskje om dagen Anonymkode: 68b4a...8de Jeg tror denne brukeren prøver å si at de vil ha adhd-diagnose for å slippe å jobbe. Men de fleste normale mennesker vet at du kan ha så mange diagnoser du bare vil, men likevel ikke få noe penger av nav, siden det ikke er diagnosene det kommer an på. Anonymkode: a2767...f1f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #37 Skrevet 27. januar 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror denne brukeren prøver å si at de vil ha adhd-diagnose for å slippe å jobbe. Men de fleste normale mennesker vet at du kan ha så mange diagnoser du bare vil, men likevel ikke få noe penger av nav, siden det ikke er diagnosene det kommer an på. Anonymkode: a2767...f1f Jeg er i jobb selv, med adhd diagnose 😅 mottar ikke noe fra nav .. Anonymkode: 8d34e...aa0
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #38 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i jobb selv, med adhd diagnose 😅 mottar ikke noe fra nav .. Anonymkode: 8d34e...aa0 Nei nettopp, det er ikke diagnose det kommer an på for å få penger fra nav Anonymkode: a2767...f1f
Djungelvrål Skrevet 27. januar 2024 #39 Skrevet 27. januar 2024 Idag har alle adhd og for 10 år siden hadde alle asperger
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #40 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 7.05): Jeg synes det er helt sykt.. En skikkelig uting og jeg håper det snur fort! 😶 Anonymkode: 8d34e...aa0 Det gjør det nok ikke. Folk har tatt helt av og ser det ikke selv. Derfor må tilbudene bygges ned. Anonymkode: 5085c...2ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå