AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #61 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 19.41): Og likevel er det ingen som skjønner at det er sånn det fungerer, fordi da stemmer ikke det de spyr ut av seg lenger. Anonymkode: a2767...f1f Jo, det stemmer. En trenger ingen diagnose for å få seg trygd. Anonymkode: 5085c...2ce
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #62 Skrevet 30. januar 2024 Jeg fikk adhd diagnose som voksen. Gikk privat og gikk på medisiner i to år. Kom meg igjennom en liten knekk, men likte ikke bivirkningene og sluttet med medisin Nå tror jeg har rett og slett blitt feilmedisinert. Jeg har fått påvist høytstoffskifte, matintoleranse, blodtrykksfall og det ligger en del autonome sykdommer i familie. Har begynt på et strengt ketogent kosthold for å minimere innflammasjon i kroppen og jeg har fått energien og konsentrasjonen tilbake. Angsten, uroen, skjelvingen, konsentrasjonsproblemene antar har skyldes betennelse i kroppen og stoffskiftet mitt som har avtatt nå Så jeg tror mange er blitt feildiagnosterte og har fått altfor lett medisiner mot adhd uten å blitt sjekket opp helsen generelt Anonymkode: 1d0b0...258
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #63 Skrevet 8. september 2024 Selv om jeg er enig i at det virker som ADHD er en motediagnose så tror jeg også det er folk med ADHD som ikke går til legen. Jeg vet ikke om jeg har ADHD, men har aldri turt å gå til legen med problemene mine fordi jeg skammer meg over at jeg ikke klarer å håndtere livet. Er 40 år og skal til fastlegen for å snakke om det neste uke. Men jeg har tenkt tanken på at jeg har ADHD i minst 10 år og jeg har slitt med disse symptomene siden barneskolen. Anonymkode: c1b68...fd6 2
lajlaj Skrevet 8. september 2024 #64 Skrevet 8. september 2024 Det er fordi legemiddelbransjen i USA har jobbet hardt for at ADHD skal bli mainstream, så de tjener helt sykt med penger. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #65 Skrevet 8. september 2024 Åh jeg er sååå moteriktig å har adhd altså. Det bør jammen flere få seg, så de kan være like fancy som meg... Anonymkode: fea1f...acf 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #66 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 6.55): jeg kjenner jeg rett og slett blir forbanna på alle som påstår de har adhd, men ikke engang vet hva adhd faktisk er.. Jeg har adhd selv, ble utreda i voksen alder og har slitt på så å si alle områder hele mitt liv. Før jeg ble diagnosert trodde jeg at jeg slet med angst og depresjon, adhd slo meg aldri da jeg ikke hadde særlig kunnskap om det og trodde mennesker med adhd var hyper og snakket masse hele tiden. Etter diagnosen var på plass kunne jeg for første gang bli kjent med meg selv , jeg kunne se tilbake på barndom og oppvekst med en ny forståelse og endelig lære meg å takle utfordringene.. Dette er nå 8 år siden og jeg møter stadig på folk som sier de har adhd, men at de ikke har noe behov for utredning, de kan heller ikke svare på spørsmål om evt symptomer og virker til at de ikke har noe peiling på adhd i det hele tatt, For meg virker det som at folk vil ha en unnskyldning for å oppføre seg dumt eller ufint . Jeg tror også at om folk hadde hatt litt mer kunnskap så hadde nok ikke adhd vært så "in", det er jo ikke bare gøy og morsomt å leve med, og det er ikke slik at man har adhd bare avogtil, man har det hele tiden, hver eneste dag 24/7! Og det er til tider forbasket vanskelig og frustrerende . og iallefall jeg føler meg stadig som en taper og en fiasko som aldri klarer å gjøre noe riktig, samtidig føler jeg at mine og andres adhd-vansker blir mindre anerkjent når "alle" har det slik og det synes jeg egentlig er ganske vondt,men også sinnsykt irriterende . Og ja jeg er fullstendig klar over at det er mange fler nå enn før som diagnoseres med adhd,men det kan da umulig være annenhver person i Norge som har adhd .. Anonymkode: 8d34e...aa0 Problemet er at foreldre som ikke er flinke på grensesetting ofte kan få uregjerlige barn etterhvert, ingen vil innrømme at de er dårlige foreldre så det beste er å krige for å få en diagnose på barnet. Det er jo stort sett foreldre som presser på for å få diagnoser, slik at det kan være en forklaring på hvorfor barnet skiller seg litt ut. Når de i tillegg gir barna adhd medisin.....som jo inneholder narkotiske stoffer, da har de lagt til rette for en oppvekst som kan bli tung for barnet. Det er noen som har adhd, men langtfra så mange som får den diagnosen. En del foreldre bør muligens bli flinkere med å være tilstede med barna og sette klare grenser. Anonymkode: 433bc...e16 1
Gjest Sveits Skrevet 8. september 2024 #67 Skrevet 8. september 2024 (endret) Evolusjonen har fremelsket adhd i siden vi klatra rundt i trærne og antagelig har 15% i en variant av adhd. Naturen elsker adhd og det er en klassiker, ikke mote. Ha en slik type hjerne er en stor fordel for en selv og gruppen - om vi enda levde i stammen og i naturen. Hun med adhd er jegeren (modig og fokusert på mamutten) . Dyslektikern stifinneren (kan tenke i 3D, leter den opp) . Autisten kunnskapsbanken (en av flere gruppen som har spesialisert innenfor en del av sakskomplekset "mammut til middag") . Resten av dere er entouragen. Dette høres ut som tull, men det er helt sant. Og vi fikk det fra i hvertfall fra å parre oss med neandertalere. Helt sikkert fra andre grener også. Nå må desverre en del barn forsøkes hjelpes med medisiner. Det er bra at den muligheten finnes. Et moderne samfunn skaper mye uhelse. Sånn er det bare. Men mote? Nei. Adhd er helt naturlig og har vært svært viktig for vår arts overlevelse. Endret 8. september 2024 av Sveits Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #68 Skrevet 8. september 2024 Eller bare mer akseptert og folk tør å si det Anonymkode: af177...99c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #69 Skrevet 9. september 2024 Aner ikke bli "ufør" etter å ha levd halve livet? Få utbetalt uføreforsikring og bli gjeldfri? Nei aner ikke, er nok noen kloke hoder som kan svare,men ingen med Adhd virker det som. Anonymkode: 68b4a...8de
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #70 Skrevet 9. september 2024 Diagnostisering har erstattet stjernetegn og astrologi. Anonymkode: 9e9b4...5a9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #71 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 17.52): Problemet er ikke barna som får diagnosen, problemet er foreldrene som ALLTID søker en forklaring når deres barn ikke er helt A4,da søker de svar. De slår seg ikke til ro før barna får diagnosen ADHD, da det liksom forklarer barnets oppførsel. Noen er litt håpløse og utenfor "boksen" uten at at det er no galt........og det mest vanvittige er at foreldrene lar barna få ritalin, som faktisk er narkotika. Disse foreldrene kan spørre seg selv den dagen barna er voksne og får et rusproblem,det er faktisk foreldrenes skyld! Anonymkode: 433bc...e16 Vi hadde ikke tenkt tanken på adhd på ene barne her. Barnet hadde epilepsi. Så vi var på tverfaglig utredning der på 4 uker. Her var ikke adhd i hodet vårt en gang. Vi tenkte andre ting kunne komme opp som tourets, autisme , psykisk utviklingshemmede , hjerne skadder osv siden de diagnosene til tider følger epilepsi. Så spør den ene nevropsykolog og psykologen om vi hadde hørt om ADD (adhd som alt går under nå) og fikk da beskjed at barne her hadde det. Ja på en måtte var vi glad for at det ikke var noe mer alvorlig. Men samtidig følte vi det tungt ved at barne fikk en diagnose til på papiret uten om epilepsi, dysleksi og ervervet språkvansker pga epilepsi. Men vi har nå klart oss og barne er må ungdom og sier selv at det er glad det fikk hjelp og at der nå får med seg ting. Og etter å startet på medisiner for adhd gjorde å det at anfall ble mindre også Anonymkode: 0f924...7b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #72 Skrevet 9. september 2024 lajlaj skrev (21 timer siden): Det er fordi legemiddelbransjen i USA har jobbet hardt for at ADHD skal bli mainstream, så de tjener helt sykt med penger. Helt riktig. Oljefondet og noen pumper i AP har litt avkastning der. Anonymkode: 68b4a...8de
Doris Becker Skrevet 9. september 2024 #73 Skrevet 9. september 2024 (endret) . Endret 23. oktober 2024 av Doris Becker 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #74 Skrevet 9. september 2024 Doris Becker skrev (4 minutter siden): Legemiddelbransjen har stor makt, og kan ha noe å si, når en diagnose plutselig eksploderer. Med dagens bruk av sosiale medier og algoritmer forsterkes effekten av å fokusere på visse lidelser og diagnoser. Men om det er flere som blir diagnostisert fordi det nå er mer kunnskap og større fokus, eller om det kanskje settes diagnose for tidlig, eller feil, det er vanskelig å si(bevise). Flere roper varsko. Bruken av ADHD-medisiner har skutt i været de siste 20 årene, og medisinen som gis har blitt veldig ettertraktet. Det kan på mange måter sammenlignes med hvordan slankemedisin har eksplodert. Men nå er det også slik at mange gikk under radaren i oppveksten, særlig jenter. Jeg fant ikke ut at jeg har ADHD før jeg var 45 år, og veldig mye falt på plass da. Typisk for jenter er at de lærer seg tidlig å maskere, og har ofte ikke den tydelige hyperaktiviteten som særlig gutter har. ADHD dreier seg om langt mer enn hyperaktivitet og indre uro, mange forstår ikke dette. For meg er det lett å se tilbake og tenke at noen burde ha forstått, men jeg ble bare avfeid som en irriterende og intens jente, som var frekk og manglet sosiale antenner. Humørsvingninger og manglende evne til å regulere følelser, ble avfeid som "hormoner" og "vekst". Oppveksten min og livet mitt kunne vært veldig annerledes hvis jeg hadde fått hjelp som barn/ungdom. Det har vært et sant helvete å leve med det, for å si det pent, og bare noen med ADHD kan forstå hva jeg mener med det. Å sammenligne ADHD og medisiner med slanking og slankemedisin orker jeg ikke høre på. Anonymkode: c9f20...4ce 1
Doris Becker Skrevet 9. september 2024 #75 Skrevet 9. september 2024 (endret) . Endret 23. oktober 2024 av Doris Becker
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #76 Skrevet 9. september 2024 Doris Becker skrev (7 minutter siden): Som sagt, så er fokuset ikke bare negativt. Mange, som du, har nok fått riktig diagnose, grunnet større kunnskap og fokus. Men det er bekymring hos mange leger, spesielt i barne- og ungdomspsykiatri. Og den må også tas på alvor. For det har virkelig vært en eksplosjon. Kanskje man skal se litt på hvorfor det har vært en eksplosjon. Nå er det neppe 1 grunn til utvikling av ADHD hos foster/spedbarn, men sammensatt av alt fra næringsmangler hos mor under svangerskap, traume til hodet, traume under fødsel. Også er det det å skille ADHD fra andre ting, som kan være vanskelig. At et barn er hyperaktivt betyr ikke at det har ADHD. Jeg har alltid vært motstander av at barn begynner så tidlig på skolen, og det kan være noe i det mtp ADHD symptomer: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181128182138.htm Anonymkode: c9f20...4ce 3
Doris Becker Skrevet 9. september 2024 #77 Skrevet 9. september 2024 (endret) . Endret 23. oktober 2024 av Doris Becker
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #78 Skrevet 9. september 2024 Doris Becker skrev (Akkurat nå): Ikke uenig i dine observasjoner. Barn er også veldig lenge i barnehage og på skole/AKS/SFO. Og det er også et økende problem at de ansatte skiftes ut ofte, slik at tilknytning og stabilitet blir skadelidende, noe som går verst utover de mest sårbare barna, som kan utagere. Enig. Vi har sklidd veldig langt vekk fra hva som er sunt fra naturens side. Kosthold og mangler på diverse, kombinert med bhg hele dagen fra de knapt kan stå oppreist selv, stressede og slitne foreldre som har vært på jobb hele dagen og får et par usle timer med barnet før det skal legge seg, og skole i altfor ung alder ofte etterfulgt av SFO fordi foreldre er på jobb. I tillegg er jo ADHD veldig arvelig. Anonymkode: c9f20...4ce
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #80 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Også er det det å skille ADHD fra andre ting, som kan være vanskelig. At et barn er hyperaktivt betyr ikke at det har ADHD. Anonymkode: c9f20...4ce Det er sant. Selv er jeg autist og skal utredes for ADHD. Vet det er overlapp mellom autisme og ADHD. Men skal sjekke for ADHD for å se om det hjelper med medisiner. Jeg er helt åpen for at jeg muligens ikke har ADHD. Men om man har store problemer i hverdagen så er det rasjonelt å sjekke om det er noe som kan hjelpe. Når det er sagt. Så skjønner jeg også legene som mener at man ikke kan få medisiner kun fordi man ikke klarte å lese James Joyce. Det er forskjell på å ha plager som hemmer en alvorlig i livet og å ikke være et supermenneske som klarer alt som topp 1 prosent av befolkningen klarer. På samme måte som man ikke har underskudd av testosteron kun fordi man ikke ser ut som Chris Hemsworth. Anonymkode: 09d47...837 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå