Gå til innhold

Føler ikke at vennene mine unner meg vektnedgang/glow-up


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men tusen takk for deres perspektiver, det er lærerikt å lese 🙂 takk for at dere deler. 
 

ts

Anonymkode: e27ca...de8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

myMa skrev (Akkurat nå):

De er enten misunnelige eller dritt lei slanke-prat og/eller ei venninne som har endret personlighet i takt med slankingen. Du sier det ikke er det siste, da er det det første.

Hvor gamme er dere?

Hvis TS alltid har vært større enn venninnene sine gir det ikke helt mening at de skal være missunderlig på henne syns jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det er fy-fy å snakke om vekt. Har en venninne som slanker seg men snakker ikke så mye om det. Noen ganger kan jeg bli skikkelig usikker på om jeg skal være hun som sier "åh hurra så FLOTT du ser ut og gratulerer med vektnedgangen" eller hun som ikke sier så stort, fordi det man veier ikke skal bety så mye. Man er fin som man er uansett?

Ser alltid ann personen og vurderer situasjonen nøye før jeg tør å snakke om vekt. Mulig jeg har blitt miljøskada av politisk korrekte artikler på nett og tenker at det er tabu å snakke om kropp. Og ja, kanskje kan jeg noen ganger være litt misunnelig siden jeg selv ikke får til å gå ned i vekt - men det er ikke det som gjør at jeg ikke roser de som slanker seg. :)

Anonymkode: ea5ff...a09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk kvinne-oppførsel. Når en bestemmer seg for å se bedre ut og gå ned vekt, føler de seg truet fordi du ikke lenger er "stygg og feit". Ren misunnelse.

Anonymkode: 74213...98c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig forsiktig med å kommentere kroppen til folk, og om de har gått ned i vekt. Det føles litt tabu. Og rart å heie på at noen har gått ned, for da sier du jo at du var mindre fin før : les tjukkas. Kanskje jeg sier en gang: oj, så slank du er da? men det føles også rart å kommentere. 

Anonymkode: 8fce6...868

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du som spurte om alder, så er vi i midten av tredveårene. 
 

ts

Anonymkode: e27ca...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sara88 skrev (24 minutter siden):

Jeg har hatt venninner og bekjente som har gått ned i vekt, og felles for alle er at jeg synes de har blitt slitsomme å være rundt. De forventer liksom stadig kommentarer på det, kommenterer og diskuterer mye vekt og kosthold og er veldig opptatt av eget utseende. Da har jeg tatt avstand, for føler de rett og slett har endret personlighet. Sier ikke at dette gjelder deg, men det er iallefall min erfaring. 

Dette! Utseendet ditt er ikke så veldig interessant for andre, så hvis du bringer temaet på bane hver gang du er sammen med andre, er dette bare kjedelig. 

Anonymkode: 62e25...ed6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, kaster bare ut noen teorier her nå. Samfunnet vårt er så fokusert på mat, man skal spise minst mulig ultraprosessert, ren mat, minimalt med sukker, osv. I tillegg skal man trene og ha en perfekt kropp. Har selv hatt venninner som jeg har kost meg med god mat med når vi sees, til å bare vil drikke te når vi møtes. 
 

Som venninne er det ikke noe mål at venninner er tynne. Jeg synes selv det er befriende når folk ikke er opphengt i vekt og mat. Man får lett dårlig samvittighet selv når man ser at andre har gått ned masse! :) Mulig det er dette venninnene dine kjenner på. 

Anonymkode: d8ee0...2e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til du som spurte om alder, så er vi i midten av tredveårene. 
 

ts

Anonymkode: e27ca...de8

Men hva er det du kjenner på? Skuffet over at de ikke har rosa/ kommentert vektnedgangen? 

Anonymkode: d8ee0...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp og ned flere ganger i løpet av livet... er godt voksen og vet nå (har blitt fortalt i ettertid) at når jeg har gått ned, så er jeg selv veldig oppmerksom på det, klarer å flette inn min "nye livsstil" og mitt "nye jeg" i alle settinger omtrent - dette skjer nok ubevisst. Dette kjeder (og irriterer?) andre, det ER virkelig ikke så spennende selv om det er flott for meg. 
Antagelig er du nok mer selvsentrert rundt dette og de er litt lei... 

Anonymkode: 7d1a6...843

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette! Utseendet ditt er ikke så veldig interessant for andre, så hvis du bringer temaet på bane hver gang du er sammen med andre, er dette bare kjedelig. 

Anonymkode: 62e25...ed6

Helt enig! Har svart på dette flere ganger nå. Jeg har bevisst ikke tatt opp dette som et tema. Det ER irriterende. Derfor gjør jeg det ikke. Jeg trenger heller ikke å høre at jeg har blitt fin, eller tynn, eller noe. Det er ikke det det handler om. 
 

Ts

Anonymkode: e27ca...de8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de er misunnelig dersom de er vant at det er de som får oppmerksomheten til menn ute på byen, og nå er du blitt en konkurrent. 

Anonymkode: 22493...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser nå at du sier du ikke har nevnt dette til venninnene dine. Da er det jo ikke så rart at de ikke sier noe. De tør sikkert ikke. Vet sikkert ikke hvordan de skal forholde seg til det, og tenker at det er bedre å ikke si noe enn å si noe feil. For noen kan det jo faktisk være sårt å plutselig få masse ros, skryt, kommentarer på kropp og utseende. 

Men hvis DU snakker om det, da blir det lettere for dem også å snakke om. Du må jo fortelle dem at du er stolt, glad, føler deg mye bedre. Da er jeg helt sikker på at rosen kommer.

Dettw er ikke vondt ment. Men kan det hende at du har vært litt for selvopptatt og oppslukt i deg selv mens du har slanket deg? Noen ganger kan man endre litt personlighet etter en slik prosess, man blir opphengt i seg og sitt. Kanskje DU skulle be på fest, i stedenfor å vente på å bli invitert? :)

gratulerer forresten!

Anonymkode: ea5ff...a09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva er det du kjenner på? Skuffet over at de ikke har rosa/ kommentert vektnedgangen? 

Anonymkode: d8ee0...2e6

Nei. Jeg kjenner på at jeg har nådd et stort personlig mål, som betydde noe for meg, og derfor jobbet jeg for å få det til. 
 

Det jeg ikke var forberedt på, var at jeg ville bli 10 kilo lettere, og føle meg fin, men veldig ensom. Det var ikke verdt å bli slank for at jeg skal sitte hjemme alene i stua med min flate mage. 
 

da vil jeg heller være inkludert og ha relasjoner, med ti kilo for mye. 
 

Så i den forbindelse lurte jeg på om noen har opplevd det samme. 

Anonymkode: e27ca...de8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har vært kjempeflink! Venninne dine er helt sikkert misunnelige og synes det er kjedelig å få ekstra konkurranse. 

Når jeg går i mine mørkeste indre kroker føler jeg noe av det samme for min egen venninne som har gått med masse i vekt. Det er sammenfallende med mitt eget ønske, men jeg greier bare ikke få det til. Jeg unner henne det av hele mitt hjerte å være så slank, men skulle ønske jeg også klarte det. Må faktisk innrømme at jeg nesten gruet meg til vi skulle møtes på fest forrige gang og hun skulle stråle og jeg føle meg som en dass. Vektnedgang gjør jo gjerne at folk skinner fra både innsiden og utsiden, for man føler mestring og får gode tilbakemeldinger. 

Jeg kjenner faktisk også på at det sosiale samspillet kan endre seg siden sosiale settinger ofte innebærer mat og drikke. Siden du har gått ned så mye er du trolig restriktiv og spiser mindre snacks enn tidligere. Det burde selvfølgelig ikke ha noe å si, men siden du også har vært overvektig kjenner du sikker igjen følelsen av å bli revet mellom følelsen av «har så lyst på det potetgullet, men burde ikke». Om alle spiser føles ikke skammen så uttalt😄 

Nå høres jeg ut som en grusom person, men jeg lover jeg backer min venninne på alle måter. Mine vonde følelser rundt hennes vektnedgang handler ikke om henne, men om meg og mitt ønske om det samme. Dette er sikkert ikke fasiten, men ett perspektiv på hva som kan ligge bak. 

Anonymkode: abf3f...dbf

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting kan være at de faktisk ikke ser det, det kommer ann på utgangspunktet. Hadde jeg gått ned 10kg så hadde det ikke syntes så veldig.

Anonymkode: 5ad35...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leser nå at du sier du ikke har nevnt dette til venninnene dine. Da er det jo ikke så rart at de ikke sier noe. De tør sikkert ikke. Vet sikkert ikke hvordan de skal forholde seg til det, og tenker at det er bedre å ikke si noe enn å si noe feil. For noen kan det jo faktisk være sårt å plutselig få masse ros, skryt, kommentarer på kropp og utseende. 

Men hvis DU snakker om det, da blir det lettere for dem også å snakke om. Du må jo fortelle dem at du er stolt, glad, føler deg mye bedre. Da er jeg helt sikker på at rosen kommer.

Dettw er ikke vondt ment. Men kan det hende at du har vært litt for selvopptatt og oppslukt i deg selv mens du har slanket deg? Noen ganger kan man endre litt personlighet etter en slik prosess, man blir opphengt i seg og sitt. Kanskje DU skulle be på fest, i stedenfor å vente på å bli invitert? :)

gratulerer forresten!

Anonymkode: ea5ff...a09

Takk for svar. Det kan jo være. Har prøvd å være bevisst på det, men selvfølgelig, jeg gjør jo andre ting nå enn før, og dette har krevd mye dedikasjon og disiplin på privaten. 
 

Veldig interessant å lese alle ulike synsvinkler. Tror jeg bare er veldig trist akkurat nå. Ser på snap at alle er sammen, også inviterte de ikke meg. Så bare fikk jeg litt knekken. 
 

ts

Anonymkode: e27ca...de8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt du sier stemmer; at du ikke snakker om dette selv og at du faktisk blir utestengt, så gjetter jeg at det er av folk med noen ekstra kilo selv? For dem er det ofte sårt og vanskelig når noen andre får suksess med å gå ned. Som normalvektig, på grensen mot undervektig, kjenner jeg aldri så mye som et snev av misunnelse på andres vektnedgang. Antakeligvis ville jeg ikke kommentert vektnedgangen Hvis du ikke antydet at du var glad for den selv, siden vekt er et ømfintlig tema for mange. Men jeg ville selvfølgelig aldri utestengt deg eller lignende. 

Anonymkode: 244a8...857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke de kommenterer vektnedgangen skjønner jeg godt. Med mindre du selv sier rett ut at du aktivt har forsøkt å gå ned i vekt ville jeg aldri kommentert noe sånt. Jeg forbinder drastisk vektnedgang med sykdom eller en livskrise. 
 

Du skriver dere er i midten av 30-årene. Er dere etablert med partner og/eller barn eller er alle single? Hva gjør dere vanligvis når dere er sammen? For eksempel har jeg noen venninner jeg ofte møter på kafé eller restaurant. Da blir det fort færre invitasjoner fra min side om hun bare bestiller en kaffe eller et glass vin hver gang. Hvis dere alle er single og vanligvis drar ut på byen kan det hende noen ser deg mer som konkurranse som noen nevner, men den forklaringen er jeg skeptisk til.

Du skriver at du ikke har kommentert mat, diett osv, men dersom noen selv har problemer med mat kan slanking vært lett å legge merke til og bli trigget av. Har selv en venninne som det tidsvis har vært helt tydelig at spiser lite, og en annen venninne har blitt trigget av dette og har tatt avstand i perioder. Du må ikke undervurdere at mat og kropp er vanskelig for mange. 
 

Du skriver også at dette har skjedd over tid- kan det være andre ting som har skjedd som gjør at de vil ta avstand fra deg? Jeg har vanskelig for å tro at en gjeng damer i midten av tredveårene tar avstand fra en venninne fordi hun har gått ned litt i vekt. Du kan vel spørre den venninnen du har god kontakt med om du har gjort noe for å ødelegge kontakten med de andre? 

Anonymkode: 2bdeb...b45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gratulerer, du har vært kjempeflink! Venninne dine er helt sikkert misunnelige og synes det er kjedelig å få ekstra konkurranse. 

Når jeg går i mine mørkeste indre kroker føler jeg noe av det samme for min egen venninne som har gått med masse i vekt. Det er sammenfallende med mitt eget ønske, men jeg greier bare ikke få det til. Jeg unner henne det av hele mitt hjerte å være så slank, men skulle ønske jeg også klarte det. Må faktisk innrømme at jeg nesten gruet meg til vi skulle møtes på fest forrige gang og hun skulle stråle og jeg føle meg som en dass. Vektnedgang gjør jo gjerne at folk skinner fra både innsiden og utsiden, for man føler mestring og får gode tilbakemeldinger. 

Jeg kjenner faktisk også på at det sosiale samspillet kan endre seg siden sosiale settinger ofte innebærer mat og drikke. Siden du har gått ned så mye er du trolig restriktiv og spiser mindre snacks enn tidligere. Det burde selvfølgelig ikke ha noe å si, men siden du også har vært overvektig kjenner du sikker igjen følelsen av å bli revet mellom følelsen av «har så lyst på det potetgullet, men burde ikke». Om alle spiser føles ikke skammen så uttalt😄 

Nå høres jeg ut som en grusom person, men jeg lover jeg backer min venninne på alle måter. Mine vonde følelser rundt hennes vektnedgang handler ikke om henne, men om meg og mitt ønske om det samme. Dette er sikkert ikke fasiten, men ett perspektiv på hva som kan ligge bak. 

Anonymkode: abf3f...dbf

Tusen takk for et svært ærlig og reflektert svar ❤️ 
 

ts

Anonymkode: e27ca...de8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...